Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jaké jsou výhody online půjčky?

Potřebujete doplnit svůj finanční rozpočet, ale do výplaty je daleko? Nebo se objevily…

Objevte e-shop specializovaný na obalové materiály

Dnes už není nic výjimečného vlastnit e-shop či jinak prodávat věci přes internet. Má to…

Let It Roll Open Air 2019 – Rozhovor Zdeněk Souček

Suki, vlastním jménem Zdeněk Souček, je jednou z nejdůležitějších postav české drum…

Využití palivového článku na vodík v továrně BMW v Lipsku, ilustrační foto
Využití palivového článku na vodík v továrně BMW v Lipsku, ilustrační foto
Autor: Jan Woitas/dpa-Zentralbild/dpa / Profimedia

Špatné vyhlídky paliva budoucnosti: vodík se prosazuje pomalu, technologie je drahá

24. dubna, 11:17  -  František Novák
Využití palivového článku na vodík v továrně BMW v Lipsku, ilustrační foto
Využití palivového článku na vodík v továrně BMW v Lipsku, ilustrační foto
Autor: Jan Woitas/dpa-Zentralbild/dpa / Profimedia
24. dubna, 11:17

Projekty využívající obnovitelné zdroje na výrobu vodíku sice přibývají, ale stále se jedná o pilotní nebo výzkumné projekty. Technologie je dosud poměrně drahá. V masovém měřítku se zelený vodík bude moci využívat nejdříve za deset až patnáct let.

Vodík, který se vyrábí pomocí zelené elektřiny, se má stát v budoucnu palivem pro automobily, může se využívat také pro vytápění nebo v průmyslu. I když v posledních letech vznikají stále nové projekty, které využívají solární nebo větrné zdroje pro výrobu vodíku, neznamená to, že by se tato technologie měla v následujících letech uplatnit v masovém měřítku.

„Technologie je stále velmi drahá. Dokud se náklady na výrobu vodíku nesníží, bude obtížné, aby se tato technologie v ekonomice prosadila. Ale i náklady na baterie se v posledních letech výrazně snížily. Proto doufám, že se zelený vodík prosadí,“ tvrdí Ralf Peters, jenž vede oddělení pro palivové systémy ve výzkumném centru Jülich v Německu. Odhaduje, že by se to mohlo podařit v horizontu deseti až patnácti let.

Výrobu vodíku pomocí elektrolýzy z obnovitelných zdrojů podporuje Evropská komise i německá vláda, jež doufá, že by takto vyrobený vodík a další syntetická paliva mohly nahradit fosilní zdroje.


Merkelová otevřela nový park na Baltu. Němci už se bez větru neobejdou


Například německý provozovatel elektrické sítě Amprion se společností Open Grid Europe plánují vybudovat závod o výkonu 100 megawattů v Dolním Sasku, který bude přeměňovat elektřinu z obnovitelných zdrojů na vodík. Pilotní projekt má fungovat od roku 2023.

Se stejným záměrem přichází i trojice firem Tennet, Gasunie a Thyssengas. Továrna má využívat elektřinu z offshore větrných parků. V provozu by měla být od roku 2022. Tato technologie by se měla podle firmy Tennet, jež provozuje přenosovou síť, po roce 2030 výrazně rozšířit.

Prosadí se vodík jako pohon v automobilovém průmyslu?

Výroba vodíku z obnovitelných zdrojů elektřiny má pomoci snížit zátěž pro přenosovou síť v době, kde obnovitelné zdroje energie vyrábějí hodně elektřiny, věří vedení společnosti Tennet.

I přes tyto snahy se výroba zeleného vodíku ale i dalších syntetických paliv ve velkém měřítku v zemích EU neuskutečnila, požadované technologie jsou stále v rané fázi vývoje, tvrdí studie poradenské firmy Frontier Economics. Přitom ale náklady na technologie pro elektrolýzu se v posledních letech snížily o 80 procent.


Trable s velkými bateriemi. Česko se snaží blokovat úložiště


Vodík by se měl v budoucnu ve větší míře podílet na globálním energetickém mixu, aby se podařilo razantně snížit emise CO2. K tomu je ale potřeba podle studie Frontier Economics podpora od vlád jednotlivých států. Používání bezemisní energie by nemělo být pro koncového uživatele zatíženo různými poplatky a daněmi.

Nejdále je v přechodu na vodíkovou budoucnost Japonsko, jež podporuje dovoz vodíku například z obnovitelných zdrojů v Norsku nebo Austrálii. Automobilka Toyota pracuje na palivových článcích, které používají vodík jako palivo, od 90. let. Rovněž Čína vyhlásila, že bude podporovat využívání palivových článků v dopravě.

Dále čtěte:

Po autech vlaky. V Německu debatují o zákazu dieselových lokomotiv

Norsko bojuje s Austrálií o kapalný vodík pro Japonsko

Vodík vs. elektřina. O „palivu“ budoucnosti se rozhoduje už dnes

Nikola proti Tesle: Američané chystají expanzi vodíkových kamionů


Čtěte také

Ilustrační foto

Německá ekonomika dál slábne, Berlín připravuje stimulační opatření

Německá ekonomika přes léto pravděpodobně dál zeslábla, protože kvůli nedostatku zakázek…

19. srpna 2019

 Basketbalový tým Brooklyn Nets kupuje čínský miliardář Joe Tsai

Rekordní sportovní obchod. Zakladatel Alibaby kupuje basketbalový tým za 2,35 miliardy dolarů

Spoluzakladatel Alibaby Joe Tsai se stane stoprocentním vlastníkem amerického…

19. srpna 2019

 Apple Pay, ilustrační foto

Pohodlné, úsporné a vždy k dispozici. Chytrým telefonem platí již téměř třetina Čechů

Podíl Čechů platících svým chytrým mobilem je 31 procent, zatímco v roce 2016 to bylo…

19. srpna 2019

 Ministr vnitra Jan Hamáček

Hamáček vyjednal miliardu navíc pro policii. Peníze půjdou na nákup vozidel, provoz a platy

Rozpočet ministerstva vnitra na příští rok se zvýší o 1,3 miliardy korun. Po dnešní…

19. srpna 2019

 ilustrační foto

Táta nádražáků: rozjela se velká hra o České dráhy

Na židli generálního ředitele Českých drah hodně fouká a málokdo z tohoto postu odešel v…

19. srpna 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Komu se příští rok zvýší dávky? A kdo ostrouhá?
Levnější dálniční známka aneb 5 důvodů, proč se vyplatí CNG
Co si pečlivě ohlídat u cestovního pojištění?
Hraboše do koše aneb proč bychom je měli otrávit?
Stárneme a musíme počítat i se staršími zaměstnanci
Auta
TPCA navazuje na dlouhodobou spolupráci s HZS
Z vysmívaného Nissanu Juke se stal úspěšný model. Nástupce se dočká až letos, téměř po deseti letech
Porušení zákazu předjíždění: Jaké jsou sankce, kolik bodů a hrozí zákaz řízení?
Mercedes představuje elektrifikované třídy A a B. Jejich motor najdete i v Dacii Duster
Test Jeep Wrangler 2.2 CRD Rubicon: Bezkonkurenční off-road
Hry pro příležitostné hráče