Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Norsko bojuje s Austrálií o kapalný vodík pro Japonsko

30. května 2017, 06:04  -  frn
30. května 2017, 06:04

Japonsko se má stát první světovou ekonomikou, která bude využívat vodík pro pohon automobilů i pro výrobu elektřiny, vyhlásil japonský premiér Šinzó Abe. Zatím je problém v tom, že se vodík vyrábí z fosilních paliv. Alternativu nabízí Norsko.

Norsko a Austrálie bojují na dálku o to, kdo jako první začne dodávat zkapalněný vodík pro japonskou ekonomiku. Japonský premiér Šinzó Abe vyhlásil ambiciózní plán, že se Japonsko stane první zemí světa, jehož ekonomika bude spotřebovávat jako palivo hlavně vodík.

Austrálie zatím představila výrobu vodíku z hnědého uhlí, Norsko zase pracuje na pilotním projektu, který má vodík vyrábět z obnovitelných zdrojů.

Japonsko se rozhodlo pro „vodíkovou společnost“ mimo jiné v reakci na havárii jaderné elektrárny ve Fukušimě v roce 2011.


Fukušima stále straší Japonce. Více čtěte:

Šest let po Fukušimě: jádro štěpí Japonce


Abe prosazuje vodík jako pohon pro automobily, pro vytápění domů a jako palivo pro elektrárny, uvedla agentura Reuters.

Roční objem trhu s vodíkem a palivovými články na vodík se odhaduje na 9 miliard dolarů (212 miliard korun) v roce 2030, do roku 2050 by měl dosáhnout objemu 72 miliard dolarů (1,7 bilionu korun). Předpokládá japonské ministerstvo průmyslu.

Premiéra během olympiády

Na přepravě kapalného vodíku se má podílet firma Kawasaki Heavy Industries (KHI) a své technologie hodlá představit už během olympijských her v Tokiu v roce 2020. Zatím jedná o dodávkách vodíku z Austrálie a z Norska.

Od přepravy kapalného zemního plynu k vodíku:

Norské firmy tvrdí, že umí vodík vyrábět z obnovitelných zdrojů, z vodních elektráren a větrných elektráren. KHI v Norsku spolupracuje s Nel Hydrogen, společností, jež vyrábí vodík pomocí vysokoteplotní elektrolýzy.

Ve firmě má podíl také japonská firma Mitsubishi a norská státní firma Statoil. Zkapalněný vodík (LH2) se fakticky stane nositelem zelené energie a KHI jej má dovážet do Japonska v tankerech.

Bjorn Simonsen z Nel Hyrogen uvedl, že firma je schopna dodávat vodík za 24 jenů (5 korun) za kubický metr. Přípravné studie mají být hotovy v roce 2019. KHI zveřejnila odhad ceny vodíku z Austrálie, ten by měl stát 29,8 jenu (6,2 koruny) za kubík.

„Pokud by komerční produkce vodíku v Norsku postupovala rychle, mohla by být dříve než v Austrálii,“ uvedl mluvčí KHI Kejsuke Murakami. Firma má již vybudovánu infrastrukturu pro přepravu zkapalněného zemního plynu (LNG).

V Austrálii KHI postavila menší loď pro testování transportu vodíku, v plánu je výstavba většího tankeru po roce 2020. Bývalé britské kolonii má projekt podle Japonců přinést pracovní místa. Zatím se uvažuje o výrobě vodíku z hnědého uhlí v australském státu Victoria, potvrdil místní ministr pro přírodní zdroje Wade Noonan.

Chybí infrastruktura

Japonská vláda „vodíkové“ pokusy v tomto roce podpořila částkou 22 miliard jenů, což je asi 20 milionů dolarů. Abe počítá s tím, že do roku 2020 bude v zemi jezdit 40 tisíc aut na palivové články. Automobilka Toyota vyrábí vodíkem poháněné auto Toyota Mirai už od roku 2014. Zatím se těchto aut prodaly jen jednotky tisíc a stanic s vodíkem je v celém Japonsku okolo stovky.

Vodík jako čistou energii vyzdvihl Tung-che Čang, vedoucí centra pro energii na University of Western Australia. „Vodík při spalování neemituje oxid uhličitý,“ řekl v deníku The Guardian. Musí ale být vyráběn z čistých zdrojů, jako je vítr, slunce a voda.

Obavy vyvolává právě to, že je dosud vyráběn hlavně rozkladem zemního plynu. „Přes 95 procent vodíku pochází z fosilních paliv. Mluvit o čistém vodíku znamená, že technologie, která jej vyrábí, bude čistá,“ tvrdí Cédric Philibert, analytik z International Energy Agency.

Dále čtěte:

Vodík vs. elektřina. O „palivu“ budoucnosti se rozhoduje už dnes

Německo dá 250 milionů eur na podporu vodíkových aut, která nikdo nechce



Čtěte také

Sociální byt (ilustrační foto)

Sociální byty z dotací mají dostat lidé s příjmem pod 1,6násobek minima

Nové sociální byty, které mají vzniknout za dotace z vládního programu Výstavba, by měli…

před 1 hodinou

 Předseda SPD Tomio Okamura

Okamura zrušil svou kandidaturu v eurovolbách. Mandát by musel přijmout

Předseda hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD) Tomio Okamura nebude kandidovat v…

před 2 hodinami

 Weikert

Časování podle ODS

Jestli se něčím liší ODS od ostatních etablovaných stran, je to obezřetnost. Strana…

před 2 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

ve spolupráci s
  • Koruna se letos výrazně pod 25 CZK/EUR nepodívá

  • Připsání zahraniční platby v řádu minut? Jde to!

  • Strašák jménem volatilita

  • Začnou přibývat nezaměstnaní?

  • Jak to, že většina prognóz loni nevyšla?

Finance
Je už čas přezout na letní?
Je zdaněn více alkohol a cigarety v Česku, či na Slovensku?
Jak ochránit sebe i nemovitost před nesolidním nájemníkem
6 otázek, na které se chcete zeptat, když uplatňujete slevu na manželku
Co dělat, když nemáte na splátku půjček?
Auta
Top Gear opět dostal nové moderátory. Podívejte se na první…
Porsche obnoví výrobu 911 GT2 RS, protože se několik exemplářů utopilo v moři
Sklady dílů Škoda Auto Kvasiny vypadají jako kulisy sci-fi filmu. Díky robotům.
Bentley rozšiřuje nabídku pro Continental GT. Slabší osmiválec má „jen“ 550 koní a jede 318 km/h
A6, Q8, XC60 a XC40 v testech IIHS: Posádku chrání na výbornou, ale špatně svítí
Technologie
19 let stará díra v knihovně pro rozbalování archivů ACE má dopad nejen na WinRAR
Návrat Atari se odkládá. Konzole VCS ale dorazí s vyšším výkonem
Nvidia zprovozní podporu pro ray tracing na grafikách Pascal a Turing bez RT jader
Nokia 3210: před dvaceti lety se zrodila legenda
Velký test širokoúhlých monitorů: Jak nahradit dva displeje?
Hry pro příležitostné hráče