Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Bohemia Energy: Z malé firmy mezi stovku největších

V roce 2005 první – a dnes v segmentu domácností a malých a středních firem největší…

Jablotron: Z půdy rodinného domku mezi renomované výrobce

Ryze česká technologická společnost s dvoumiliardovým obratem, vlastním vývojem i výrobou…

Česká zbrojovka a.s.: Nadnárodní firma s regionální odpovědností

Česká zbrojovka a.s. Uherský Brod je dlouhodobě nejdůležitější český výrobce a současně…

Palivo ze vzduchu a vody, ilustrační foto
Palivo ze vzduchu a vody, ilustrační foto
Autor: archiv Mladá fronta

Opět na scéně. Umělý benzín má zachránit spalovací motory

23. srpna 2017, 15:16  -  frn
Palivo ze vzduchu a vody, ilustrační foto
Palivo ze vzduchu a vody, ilustrační foto
Autor: archiv Mladá fronta
23. srpna 2017, 15:16

Syntetický benzín měl už za války zachránit Hitlerovské Německo. Tehdy se se vyráběl z uhlí. Nyní se objevil návrh, aby se masově vyráběl z vodíku obohaceného oxidem uhličitým. Emise z tohoto umělého paliva mají drasticky klesnout.

Syntetický benzín je palivem budoucnosti. Technologie je známá, takový benzín neobsahuje tolik škodlivin, jak klasický vyráběný z ropy. Ke startu produkce ve velkém stačí získat podporu vlády a automobilového a chemického průmyslu. To je v kostce představa německého chemika Roberta Schlögla, ředitele Institutu Maxe Plancka pro chemickou energetickou konverzi. S výrobou hodlá začít do konce roku.

Jeho iniciativa má zabránit zákazu spalovacích motorů na německých silnicích, jak se o něm v největší evropské ekonomice několik měsíců hovoří, i když zatím napadl konkrétní termín.

Domov spalovacích motorů

Schlögl zastupuje také energetickou politiku na německé akademii technických věd (Acatech), a proto mají jeho slova v sousední zemi, která stojí za vynálezy spalovacích motorů v osobách Rudolfa Diesela (vznětový motor) a Nicolause Otta (čtyřdobý spalovací motor), váhu.


Dojednané změny u dieselů podle německého ministerstva lepší vzduch nezajistí


Také proto chce německý akademik spalovací motory pro Německo zachránit. Místo ropy by se pro jejich pohon využívalo umělé palivo, jež by se průmyslově vyrábělo z vodíku obohaceného oxidem uhličitým.

„Než všechno vyhodíme, měli bychom ještě jednou zvážit, jaký je vlastně náš cíl,“ citoval jeho slova německý Frankfurter Allgemeine Zeitung. Pokud je cílem snížit emise aut a využívat obnovitelné energie, umělé palivo je logickou volbou.

Není ani proti využívání elektromobilů. Ideálně by ale měly být v kombinaci s úsporným spalovacím motorem. Přitom ani masové používání elektromobilů není samospasitelné, e-auta by měla ujet alespoň 80 tisíc kilometrů, aby byl provoz šetrnější k životnímu prostřední než spalovací motor. Při provozu elektromobilů se také uvolňují prachové částice a musí se započíst složitá recyklace baterií.


Profesor Kelly o rizicích elektromobilů:

Britský expert: I elektromobily jsou špinavé. Stopka pro spalovací motory nestačí


Navíc, co by se stalo s miliardou dosud vyrobených aut, klade odpůrcům spalovacích motorů další námitku Schlögl. Syntetické palivo podle něj navíc může řešit problém využití CO2 pro mobilitu bez nutnosti zavádět nové technologie.

Že se zatím synteticky vyráběné palivo neprosadilo, je způsobeno mocnými zájmy ropného průmyslu, který by si tím řezal větev pod sebou. Renomovaný profesor chemie spoléhá také na finanční podporu vlády.

„Metoda je známá, patenty jsou registrovány. Stačí začít s výstavbou továrny,“ dodal s tím, že by měla stát ve Frankfurtu nad Mohanem a se stavbou by se mělo začít během tohoto podzimu.

O jeho „palivo budoucnosti“ projevila zájem i některá města z oblasti Porúří i z Mnichova. „Národní pokrytí můžeme mít do dvou až tří let,“ zdůraznil Schlögl s tím, že také cenově by mělo být palivo konkurenceschopné.

Audi i IG Farben

Před několika lety s umělým benzínem i naftou experimentovala automobilka Audi. V roce 2015 firma oznámila, že k výrobě stačí voda a oxid uhličitý zachycený ze vzduchu.

Projekt e-diesel automobilky Audi ( Autor: Audi )

Projekt e-diesel automobilky Audi

Už v roce 1913 získal německý chemik Friedrich Bergius patent, který zkapalňoval uhlí na benzín. V roce 1926 jej začala vyrábět chemička IG Farben, ale ve srovnání s ropou byl drahý. Německo jej začalo masově využívat ve druhé polovině války, když přišlo o přístup k ropě na Ukrajině a Rumunsku.

Dále čtěte:

Hliník místo lithia. Edison internetu chystá černou labuť v energetice

Zákaz jako příležitost. Tažení proti dieselům dává šanci dravým inovacím



Čtěte také

 Český premiér Andrej Babiš a ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj

Česko anexi Krymu neuznává a odsuzuje, řekl Babiš na Ukrajině

Za nový začátek česko-ukrajinských vztahů označil premiér Andrej Babiš svou návštěvu v…

před 8 hodinami

 Ministr zahraničí Tomáš Petříček

Petříček: Peking by měl respektovat autonomii Hongkongu, nutný je dialog

Peking by měl respektovat autonomii Hongkongu a s protestujícími obyvateli vést dialog.…

před 8 hodinami

Události  Mýtná brána, ilustrační foto

Do nového mýta je přihlášena polovina aut. Při jeho spuštění hrozí kolony, varuje dál CzechToll

Dva týdny před spuštěním nového mýta je do systému přihlášeno 234 tisíc vozidel, což je 5…

před 9 hodinami

Saudi Aramco, ilustrační foto

Na 100 miliard dolarů zapomeňte. Rijád získá z privatizace Saudi Aramco pouze čtvrtinu

Pouštní království musí krotit svá vysoká očekávání ze vstupu největší ropné společnosti…

před 10 hodinami

 Automobilka Hyundai, ilustrační foto

Hyundai chystá na český trh elektromobily. Vsadí i na vodíkový pohon

Automobilka Hyundai v Česku poprvé oficiálně představila model Kona Hybrid. Technicky…

před 12 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 4 | Průměrné hodnocení: 4.50

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Tipy na knihy, které vám pomohou zvýšit vaši finanční gramotnost
Jaké sociální dávky jsou jednorázové?
Daň z nemovitosti 2019: už jste zaplatili druhou splátku?
Za jakých okolností budete mít nárok na pohřebné?
Jak se připravit na pracovní pohovor?
Auta
Nechcete si udělat na Vánoce radost? Na prodej je pěkná…
Jak je to s nehodovostí na měřených úsecích D1? Kamery žádný přínos nemají, potvrzuje to i studie MDČR
Vánoce aneb čas zaneprázdněných kurýrů
Vzkaz pražským radním: Nekousejte do ruky, která vás živí. Když chcete dostat lidi z aut, nabídněte jim lepší alternativu
Právě vychází časopis Auto motor a sport 12/2019!
Hry pro příležitostné hráče