Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Pomozte ochránit uživatele internetu a zachovat svobodný internet

12. září se bude v Evropském parlamentu hlasovat o evropské směrnici o autorském právu.…

Konference o coworkingu TechoCon 2018

Kanceláře se čím dál rychleji mění, práce v nich stejně tak. Jak funguje moderní…

Konec výmluvám a začátek mluvení anglicky se blíží!

Lidský druh je mistrem ve vymlouvání se. Vymlouváme se na počasí, na únavu, na děti, na…

Od vysavačů k elektrovozům. Vynálezce Dyson chce otřást automobilovým trhem

16. února, 06:14  -  frn
16. února, 06:14

Britský vynálezce James Dyson, který zbohatl na výrobě cyklonových bezsáčkových vysavačů, hodlá prorazit i na trhu s elektromobily a zcela jej proměnit. Plánuje vyrábět tři různé vozy, které se budou vymykat současné produkci. Počítá s investicí dvou miliard liber (57 miliard korun).

Držitel Řádu britského impéria James Dyson vynalezl cyklonový bezsáčkový vysavač, s nímž uspěl na přelomu 80. a 90. let a dnes jej vyrábí firma nesoucí jméno Dyson.

Ve svých 69 letech se Dyson pouští do dalšího podnikatelského dobrodružství. Chce prakticky na zelené louce vyrábět nový druh elektromobilu. První záměr oznámil loni v září, nyní britský deník Financial Times přišel s podrobnostmi. „Auto je pro nás obrovská výzva,“ připouští podnikavý sir James, který se chce prosadit ve vysoce konkurenčním automobilovém průmyslu.

Investice ve výši dvou miliard liber (57 miliard korun) je poměrně riskantním podnikem vzhledem k tomu, že Dyson má zkušenost jen s výrobou malých spotřebičů jako vysavače a vysoušeče rukou. Jeho konkurenční výhodou má být použití nové baterie s pevným elektrolytem a vyšší kapacitou. Nicméně tato technologie se nestihne namontovat do prvního modelu, který chce Dyson prodávat v roce 2020 nebo 2021. Tyto baterie mají být v druhém a třetím modelu „automobilové značky“ Dyson.

První model má ukázat cestu

První verze elektromobilu má ukázat cestu na trh, vytvořit subdodavatelský řetězec a otestovat potenciál u zákazníků, píše britský deník. Další vozy se už mají vyrábět ve větších sériích. „I s malou produkcí nových vozů mohou mít obchodní úspěch a naučí se, jak vyrábět auta,“ tvrdí analytik automobilového trhu v bance Jefferies Philippe Houchois.


Evropa chce jezdit na elektřinu. Letos se čeká boom prodejů


Spekuluje se o tom, že vůz má být vyroben spíše z plastů než kovu. Nižší hmotnost elektromobilu umožní vyšší dojezd. Dyson už loni oznámil, že jeho auto bude vypadat „zcela odlišně“ od stávajících elektrických aut, podrobnosti ale kvůli konkurenci nechce prozrazovat.

I když na vývoji baterií s pevných elektrolytem několik let pracuje, první verze vozů má být ještě s klasickým lithium-iontovým akumulátorem, aby mohl na trh vstoupit do roku 2021. S odkazem na (ne)plnění termínů Elona Muska a jeho Tesly nechce slibovat něco, co pak nezvládne splnit.

Automobil s články s pevným elektrolytem, který umožní rychlejší dobíjení a vyšší dojezd, avizovala také automobilka Toyota. Datum uvedení na trh stanovila na rok 2025. O pevném elektrolytu hovoří i firma Fisker, ta oznámila uvedení elektromobilu na trh v roce 2023. O nový typ baterií má zájem i německá automobilka BMW, která spojila síly s coloradskou firmou Solid Power.


BMW věří novým bateriím:

Vyšší dojezd, rychlejší nabití, větší bezpečnost. BMW sází na baterie budoucnosti


Sám Dyson připustil, že masivně investuje do vývoje nových baterií, ale bude ještě trvat několik let, než se budou moci masově vyrábět. Na jejich vývoj je ostatně určena jedna miliarda liber, druhá má jít do výroby automobilů. Ambiciózní je nicméně i termín 2021 pro představení prvního elektromobilu, protože stále nebyla vybrána lokalita pro továrnu.

Kromě Velké Británie se zvažuje i Singapur, Malajsie nebo Čína. Své výrobky Dyson vyrábí v Malajsii a Singapuru. Vybudovat továrnu na výrobu automobilů může trvat minimálně 16 měsíců, vybrat subdodavatele okolo dvou let.

Dyson už má zkušenost s globálním dodavatelským řetězcem díky výrobě malých elektrických spotřebičů, což nebyl případ firmy Tesla, upozornily FT. „Není to startup ze Silicon Valley, rozumí výrobě,“ řekl jeden z dodavatelů pro firmu Dyson. Tradiční hráči v automobilovém průmyslu by mohli ambiciózního výrobce vysavačů podcenit. „Myslím, že James Dyson v projektu pokročil mnohem více, než si všichni myslíme,“ řekl další z jeho obchodních partnerů.

Související články:

Jak si pojistit odběratele: elektromobil a dobíjení na 5 let zdarma

Domy na baterky. Češi si oblíbili řešení solárních panelů a úložišť

Němci vyvíjejí náhradu lithiových baterií. S revoluční technologií pomáhají i čeští studenti



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak vypadají SPZ na autech v Evropě?
Platíte víc za vlak kvůli slevě pro studenty a důchodce?
Za černý odběr elektřiny jsou vysoké pokuty. Jak se mu vyhnout?
Kdy vzroste rodičovská o 40 tisíc? A koho se zvýšení bude týkat?
Kdy se v ČR zakáží zvířata v cirkusech?
Auta
Škoda Octavia G-Tec je rychlejší. Tisíc kilometrů s ní ale…
IAA Hannover 2018: Budoucnost užitkových aut? Hybridní, elektrická a autonomní
Euro NCAP: Volkswagen Touareg a Audi A6 za pět, Tourneo za čtyři a Jimny pouze za tři
Kvíz: Víte, kolik dostanete bodů za tyto přestupky?
Za volantem Alpine A110: Svezli jsme se autem, které v ČR jen tak nepotkáte
Technologie
Asus ROG Strix Fusion 700: bezdrátová sluchátka pro hráče (uživatelská recenze)
Další kontroverze CCleaneru. Aktualizoval se, ačkoli jste mu to zakázali
Renault, Nissan a Mitsubishi nahradí svůj infotainment Androidem
Nový ARM procesor pro servery jde na trh: 32jádra Ampere eMAG budou v serverech Lenovo
Nové aktualizace od Microsoftu. Ve Windows 10 v1803 bylo opraveno 54 chyb
Hry pro příležitostné hráče