O letouny A380 superjumbo už není zájem. Airbus končí s jejich výrobou - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

O letouny A380 superjumbo už není zájem. Airbus končí s jejich výrobou

, čtk,

Evropská společnost Airbus dnes ohlásila konec výroby letounu A380 superjumbo. Největší stroj pro osobní přepravu na světě přestane kvůli nezájmu zákazníků vyrábět v roce 2021. Letadlo mělo konkurovat legendárnímu boeingu 747, aerolinky ale dávají přednost menším modelům.

Poslední ránu plánům s superjumbem zasadila společnost Emirates snížením objednávky na letadla A380 na 123 z původně zamýšlených 162 strojů. Podle nové dohody s Airbusem objedná 70 menších modelů A350 a A330neo.

„V důsledku tohoto rozhodnutí nemáme žádný významný objem nevyřízených zakázek na A380, takže není důvod zachovávat výrobu,“ uvedl generální ředitel společnosti Airbus Tom Enders. Upozornil, že letouny budou ještě řadu let v provozu a že Airbus bude jejich provozovatelům nadále poskytovat plnou podporu. „Cestující po celém světě milují létání tímto skvělým letadlem,“ prohlásil.


Podívejte se, jaká jsou nejhorší letiště na světě:

10 nejhorších letišť na světě. Podívejte se, odkud pravděpodobně neodletíte včas


První let stroje A380 se uskutečnil v dubnu 2005 a první let s cestujícími následoval v září 2006. Společnost Airbus v dnešním prohlášení uvedla, že poslední letoun A380 bude dodán v roce 2021. Její rozhodnutí může ovlivnit 3000 až 3500 pracovních míst. Příští týden se začne o záležitosti jednat s odborovými svazy, napsala agentura Reuters.

Firma Airbus dnes rovněž oznámila, že v loňském roce zvýšila čistý zisk o 29 procent na 3,1 miliardy eur (80 miliard korun). Loňské výsledky již přitom zahrnují mimořádné náklady 463 milionů eur (12 miliard korun) související s ukončením výroby letadel A380 superjumbo.

A380
Rozměry: délka 72,7 metru, rozpětí křídel 79,8 metru, výška 24,1 metru; dolní patro má na délku 49,9 metru, horní je o pět metrů kratší
Výkony: dolet 15.460 kilometrů, cestovní rychlost 945 kilometrů za hodinu (Mach 0,89), nejvyšší rychlost 1020 kilometrů za hodinu (Mach 0,96); nejvyšší vzletová hmotnost 575 tun
Kapacita: aerolinky většinou používají uspořádání kabiny ve třech třídách s kapacitou kolem 520 míst, v případě jediné, ekonomické třídy, je kapacita až 840 míst
Uživatelé: Singapore Airlines (od října 2007), Emirates (od srpna 2008), Quantas (od října 2008), Air France (od listopadu 2009), Lufthansa (od června 2010), Korean Air (od června 2011), China Southern Airlines (od října 2011), Malaysia Airlines (od července 2012), Thai Airways (od října 2012), British Airways (od srpna 2013), Asiana Airlines (od června 2014), Qatar Airways (od října 2014), Etihad Airways (od prosince 2014), Hi Fly (od srpna 2018)
Historie: první studie o vysokokapacitním letounu z dílny evropského Airbusu se datují do začátku 90. let, konstrukční práce na stroji, značeném zpočátku A3XX, začaly v červnu 1994; oficiálně byl projekt pod označením A380 představen koncem roku 2000; v lednu 2005 byl oficiálně představen veřejnosti a o čtvrt roku později v Toulouse poprvé vzlétl; do služby se ale kvůli problémům s elektroinstalací poprvé dostal až v říjnu 2007

Dále čtěte:

Fronta na nebi: evropské letectví má za sebou rok výrazných zpoždění

Praha jako součást USA. Letiště se zajímá o americkou imigrační kontrolu

Business class je pro chudé. Největší komfort nabízí první třída Etihad a Emirates

Na kterém letišti se nejlépe najíte? Za nejvyšší kvalitou musíte do Asie

10 nejnebezpečnějších aerolinek světa. Těmhle se raději vyhněte

Příliš mnoho zavřených letišť. Berlín vyhlíží kolaps

 Letiště Berlin Brandenburg

Ohodnoťte tento článek
Diskuze