Chaos v Bolívii ohrožuje německou e-mobilitu. Morales před svým pádem zastavil projekt těžby lithia - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Chaos v Bolívii ohrožuje německou e-mobilitu. Morales před svým pádem zastavil projekt těžby lithia

,
Chaos v Bolívii ohrožuje německou e-mobilitu. Morales před svým pádem zastavil projekt těžby lithia
Zdroj: Profimedia.cz

Společnost ACI Systems měla těžit lithium v Bolívii. Projekt po roce od spuštění stihl těsně před svým pádem zastavit prezident Evo Morales. Země se zmítá v chaosu a firma z Bádenska-Württemberska doufá v pomoc berlínské vlády. Pro masovou výrobu elektromobilů v Německu je přístup k lithiu nezbytný.

Na konci října Evo Morales počtvrté obhájil svoji funkci. Podezření, že volby zmanipuloval, ale vyvolalo protesty, které nakonec vedly k jeho odstoupení. Morales se uchýlil do Mexika, které mu udělilo azyl.

Těsně před svou rezignací Morales bez vysvětlení pozastavil projekt těžby lithia s německou firmou ACI Systems. Pravděpodobně vyslyšel protesty obyvatel v oblasti Uyuni, kde se nacházejí obrovská solná jezera obsahující i lithium. Domorodci si stěžují, že by z těžby měli jen malou část zisků.

„Na projektu pracujeme dále s plným nasazením,“ řekl deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung Wolfgang Schmutz, obchodní šéf ACI Systems. Informace o zrušení licence pro něj byla studená sprcha.

Nechce si připustit, že by se projekt, do kterého se má celkem investovat 300 až 400 milionů eur (7,7 až 10,2 miliardy korun), měl zastavit. Kromě těžby mělo jít také o stavbu továrny na katody a výrobu akumulátorů. Společné bolivijsko-německé konsorcium YLB-Acisa už více než rok existuje a připravuje těžbu, jež měla začít v roce 2022.


Levnější než baterie: opuštěné těžební šachty mají sloužit jako zásobárna obnovitelné energie

Vizualizace konceptu firmy Gravitricity


Přístup k lithiu a výrobě vlastních baterií je klíčový pro rozvoj německé elektromobility a získání nezávislosti na výrobcích baterií z Asie. Proto i německý ministr průmyslu Peter Altmaier hodnotí krok bolivijského exprezidenta jako překvapivý a politováníhodný. „Německé vládě zatím nejsou známy srozumitelné důvody tohoto rozhodnutí,“ uvedlo pouze ministerstvo.

Německý manažer se chce pokusit rozhodnutí levicového politika zvrátit. Zástupci firmy plánují v jihoamerické zemi jednat s lokálními politiky i biskupem, aby byl společný projekt obnoven. Pomoci má také intervence německého velvyslance v La Pazu.

Schmutz se obává, že pokud se nepodaří výrobu baterií spustit do roku 2023 až 2024, ovládne zdroje lithia v regionu konkurence, pravděpodobně z Číny. Němci jsou ochotni zvýšit částku, která by měla jít na podporu regionu největších solných jezer na světě.

Dále čtěte:

Americký sen demokratického senátora: Dotujme elektromobily 462 miliardami dolarů

Čeští houbaři a rybáři místo tání ledovců. Německý profesor radí, jak informovat o změnách klimatu

Větrné turbíny mohou vyrobit mnohem více elektřiny, než lidstvo spotřebuje

Ohodnoťte tento článek
Diskuze