Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Pomozte ochránit uživatele internetu a zachovat svobodný internet

12. září se bude v Evropském parlamentu hlasovat o evropské směrnici o autorském právu.…

Konference o coworkingu TechoCon 2018

Kanceláře se čím dál rychleji mění, práce v nich stejně tak. Jak funguje moderní…

Konec výmluvám a začátek mluvení anglicky se blíží!

Lidský druh je mistrem ve vymlouvání se. Vymlouváme se na počasí, na únavu, na děti, na…

Dieselland: Německo jede na naftě. Spotřeba roste

21. prosince 2017, 06:24  -  frn
21. prosince 2017, 06:24

I když v Německu v roce 2018 hrozí zákaz vjezdu starých aut s dieselovými motory do mnoha měst, spotřeba nafty v tomto roce byla rekordní. Proč Němci stále milují dieselová auta, i když země vstupuje do třetího roku po takzvané dieselgate?

Německo zůstává i na prahu roku 2018 zemí, která je pro naftu zaslíbená. V roce 2017 spotřeba motorové nafty meziročně stoupla o dvě procenta, stejně tak jako spotřeba benzínu, uvedlo německé sdružení průmyslu minerálních olejů. Motoristé a obchodníci spotřebovali nejvíce nafty v historii, 39 milionů tun.

I když se počet nově přihlášených osobních vozů s naftovým motorem v listopadu propadl o 17 procent oproti říjnu, stále vozy se vznětovým motorem tvoří třetinu nově přihlášených vozů. V době před dieselovou aférou koncernu Volkswagen, která vyšla najevo v září 2015, to sice byla polovina, ani tak nelze čekat, že Němci v dohledné době přestanou milovat svůj „diesel“, který je pojmenován po německém vynálezci motoru Rudolfu Dieselovi.

V zemi je přihlášeno na 15 milionů osobních vozů s těmito motory. Proto i v dalších letech zůstane tankování nafty u čerpacích stanic oblíbeným palivem.


Smutné kulatiny vynálezu Dieselova motoru:

Diesel slaví 125. narozeniny. I když je úspornější, má na kahánku


Německý deník Süddeutche Zeitung uvádí několik důvodů, proč největší evropská ekonomika zůstane i nadále zemí, která v přeneseném slova smyslu voní naftou.

Hlavním tahounem spotřeby nafty je samozřejmě nákladní doprava. S tím jak roste ekonomika, roste i poptávka po přepravě zboží. To musí být dopraveno zákazníkům, většinou to je po silnicích dodávkami a nákladními vozy, které jezdí hlavně na naftu.

Vizionářský plán Elona Muska dostat do kamionů dostatečně silné baterie, které budou pohánět 40tunovou soupravu, je stále hudbou budoucnosti. Navíc pro mnoho firem pořizovací náklady elektrického kamionu zůstávají dražší variantou, než je pořízení klasického kamionu se vznětovým motorem. Pohon na stlačený plyn zůstává v menšině, do roku 2020 se odhaduje, že každý desátý nákladní vůz by mohl jezdit na tento pohon.


Tesla představila elektrický tahač Semi s dojezdem 800 kilometrů:

Elektrický tahač Tesla Semi má po premiéře. Někteří ho ale za žádný zázrak nepovažují


Firmy i nadále preferují u svých firemních vozových parků auta s naftovou motorizací, protože jen na palivu ušetří hodně prostředků. „Lidé sice u nákupu nových vozů přecházejí na benzínové motory, to ale neznamená, že by masově odmítali dieselové motory,“ zdůraznil automobilový expert Stefan Bratzel z centra pro automobilový management CAM.

Tím, že je vznětový motor účinnější než zážehový, dojede se stejným množstvím paliva na delší vzdálenost. Proto mnoho firem udržuje vozové parky s dieselovými motorizacemi, protože jsou provozní náklady nižší. „Naftové motory hrají velmi důležitou roli ve firemních vozových parcích a bude to pokračovat i v následujících letech,“ tvrdí německá asociace řízení vozových parků. Nafta podle jejích zástupců není snadno nahraditelná za jiný druh paliva.

Dalším faktorem pro spotřebu nafty je to, že je používána u oblíbené třídy osobních vozů SUV. Ty jsou větší a těžší než běžná auta, proto jsou prodávány většinou s dieselovou variantou, která je úspornější.

I když se začíná v Německu hovořit o zvýšení daní u nafty, zatím je tato debata, se kterou přišel šéf koncernu VW Matthias Müller, na začátku. Pokud by byla nafta zdaněna stejnou sazbou jako benzín, vláda by vybrala ročně o 8 miliard eur (206 miliard korun) více, uvedl Ferdinand Dudenhöffer z univerzity Duisburg-Essen.

Ani tak se nadá čekat, že spotřeba nafty ve střednědobém horizontu výrazně poklesne. Také proto Německo zůstane „diesellandem“ i v roce 2018.

Související články:

Další rána dieselům? Daimler nabídne elektrododávky pro řemeslníky

Psycholog: Panika okolo dieselu prodá lépe jiné věci. Krávy přitom škodí více

Konec spalovacích motorů: domácí firmy jsou ve střehu



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 3 | Průměrné hodnocení: 4.67

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nabídka ropy roste na rekordní úrovně
O kolik se od ledna zvýší důchody?
Jak poznat české padělané bankovky a koruny?
Jak moc je zdraví nebezpečný život on-line?
Jak je to s platbou zdravotního pojištění v penzi?
Auta
Za řídítky KTM 790 Duke: Skalpel, prosím
Peugeot veze do Paříže koncept nového kupé. Bude to nástupce slavné 504?
Srovnání: Audi e-tron je větší než I-Pace a EQC, ale má nižší dojezd a je pomalejší
Videodojmy: Citroen Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi EAT6
Čtyřdveřový Mercedes-AMG GT přichází také jako civilní 43 4Matic+. Pomalý vážně není
Technologie
Tržní podíly výrobců GPU za Q2 2018: Aktualizace, údaje pro Radeony byly chybné
12. Mezinárodní den proti DRM. Kampaň upozorňuje na negativní dopady ochran
Google může vzdáleně měnit konfiguraci Androidu. Omylem zapínal úsporný režim
Prodeje samostatných grafických karet v Q2 2018: všechno jinak, podíl Nvidie klesnul
Twitter nezatížený algoritmy? Služba chce nabídnout snadné přepínání mezi obsahem
Hry pro příležitostné hráče