Psycholog: Panika okolo dieselu prodá lépe jiné věci. Krávy přitom škodí více

21. listopadu, 06:11  -  frn
21. listopadu, 06:11

Nejen v Německu se šíří strach z toho, jak moc jsou dieselové motory škodlivé pro lidské zdraví. Německý psycholog Gerd Gigerenzer, který se zabývá chováním lidí v Institutu Maxe Plancka, tvrdí, že společnost zbytečně upadá do úzkostného stavu. Doprava se na celkovém znečištění ovzduší planety podílí jen dvaceti procenty. V tomto kontextu jsou krávy a intenzivní zemědělství pro lidi horší než dieselové motory ve městech.

V německých médiích se v posledních dnech hovoří a píše o tom, kolik dieselové motory ročně v největší zemi EU zabijí lidí. Hovoří se o číslu deseti tisíc obyvatel ročně, kteří předčasně zemřou na následky zplodin naftových motorů. Profesor psychologie Gerd Gigerenzer takové číslo odmítá, navíc jde jen o hrubý odhad.

Podle něj i jeho kolegů chemiků z institutu Maxe Plancka na celé planetě ročně zemře 3,3 milionu lidí v důsledku znečištění ovzduší. V Německu to je 34 tisíc. Ale ze 45 procent je za znečištění odpovědné zemědělství. Doprava se pak podílí na znečištění vzduchu 20 procenty.

V tom případě by se mohlo hovořit o 7 tisících lidí, kteří v Německu zemřou kvůli znečištění pocházejícímu z dopravy. „V zemědělství jde o nadměrné používání hnojiv. V podobě amoniaku přechází do atmosféry, kde se mění na dusičnany. Na konci jsou oxidy dusíku,“ řekl Gigerenzer, jenž je také ředitelem berlínského Harding Center for Risk Literacy, v rozhovoru pro Frankfurter Allgemeine Zeitung. Centrum má veřejnost informovat o rizicích moderního technického světa.

Podle něj by se tak dalo přeneseně říci, že chov skotu je nebezpečnější než dieselové motory a také nikdo nevolá po jejich zákazu.

Motor versus cigarety

Klíčové je, abychom si odpověděli na otázku, jak velké znečištění je způsobeno provozem naftových motorů ve městech oproti věcem, které používáme každý den. Například vykouření tří cigaret způsobí desetkrát tolik částic co auto s dieselovým motorem splňující normu Euro 3 za půl hodiny. „To jsou věci, které můžeme měřit, aniž bychom spekulovali o počtu mrtvých,“ zdůraznil. Lidé by se měli více zaměřit na sebe a do města jezdit hromadnou dopravou.


Připlatí si, ale věří ve smysl:

Zůstávají zelení, i když to bolí. 9 z 10 Němců je pro obnovitelné zdroje


Společnost si maximální hodnoty škodlivých látek určuje sama. To pak vede často ke strachu a panice. Jako příklad uvedl Body Mass Index (BMI), který má ideální hodnotu 25. Přitom lidé s BMI 27 žijí nejdéle. „Limity jsou dohodou mezi zúčastněnými stranami. Často jen vyděsí lidi. Čím větší strach mají, tím lépe jim můžeme něco prodat,“ míní respektovaný profesor.

Dalším aspektem debaty o škodlivosti a případném zákazu dieselových motorů je i její ráz kampaně. Před vypuknutím aféry VW s manipulacemi měření zplodin u dieselových motorů se neustále hovořilo o tom, jak škodlivé jsou benzínové motory a kolik produkují oxidu uhličitého, zatímco dieselové motory jsou ke klimatu šetrnější.

Zmatená debata

Volání po větším podílu elektromobilů na německých silnicích také nedává velký smysl, protože Německo odstupuje od jádra a elektrickou energii vyrábí ze 40 procent z uhlí. Proto provoz elektromobilu může být paradoxně škodlivější než provoz auta s naftovým motorem. „Prostřednictvím našich specifických obav máme v Německu velmi nekonzistentní debatu,“ sebekriticky poznamenal Gigerenzer.

O vlivu dieselových motorů na znečištění vzduchu ve městech se vede mezi vědci stále diskuze. Vědci z americké Princeton University uvedli, že amoniak se těžko dostane do oblasti New Yorku nebo New Jersey ze zemědělských oblastí. I když se do ovzduší z 80 procent dostává prostřednictvím zemědělství, ve městech to je způsobeno dopravou. K tomu se navíc přidávají prachové částice.

Čtěte také:

Konec spalovacích motorů: domácí firmy jsou ve střehu

Diesel slaví 125. narozeniny. I když je úspornější, má na kahánku

Autoprůmysl se snaží vytvořit čistý superdiesel, který může do měst


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 4 | Průměrné hodnocení: 4.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Rostou ceny bytů i úrokové sazby. Koupit si vlastní byt je tak stále těžší!
Dodavatelé mají nové ceníky elektřiny. O kolik se v roce 2018 změní platby za elektřinu?
Co je dobré vědět o výpočtu zdravotního pojištění?
Kryptoměnová jízda prvních prosincových dní
Už jste natankovali zimní naftu? Pokud ne a teploty klesnou na ?7 °C, můžete mít potíže
Auta
Právě vychází časopis Motocykl 12/2017
Nové Porsche Cayenne jezdí výborně. Diesel dorazí příští rok a přijde i Turbo S E-Hybrid
Galerie: Bez rychlých luxusních SUV by některé automobilky nepřežily
I nový Mercedes-Benz třídy G se začíná odhalovat od interiéru
Z nového VW Polo GTI se definitivně stal základní Golf GTI (první jízdní dojmy)
Technologie
Switch je nejrychleji rostoucí konzolí posledních let. Nintendo prodalo již 10 milionů kusů
Standard DisplayHDR dělá pořádek v HDR monitorech. Kvalitu obrazu bude garantovat logo
Stardock s panely ve Windows předběhl Microsoft. Jeho řešení se nazývá Groupy a stojí 10 dolarů
Šmírovací okno do ložnic vašich přátel je pryč. Facebook odstranil Ticker
T-Mobile postaví další síť pro internet věcí. Využije technologii jako Vodafone
Hry pro příležitostné hráče