Psycholog: Panika okolo dieselu prodá lépe jiné věci. Krávy přitom škodí více

21. listopadu 2017, 06:11  -  frn
21. listopadu 2017, 06:11

Nejen v Německu se šíří strach z toho, jak moc jsou dieselové motory škodlivé pro lidské zdraví. Německý psycholog Gerd Gigerenzer, který se zabývá chováním lidí v Institutu Maxe Plancka, tvrdí, že společnost zbytečně upadá do úzkostného stavu. Doprava se na celkovém znečištění ovzduší planety podílí jen dvaceti procenty. V tomto kontextu jsou krávy a intenzivní zemědělství pro lidi horší než dieselové motory ve městech.

V německých médiích se v posledních dnech hovoří a píše o tom, kolik dieselové motory ročně v největší zemi EU zabijí lidí. Hovoří se o číslu deseti tisíc obyvatel ročně, kteří předčasně zemřou na následky zplodin naftových motorů. Profesor psychologie Gerd Gigerenzer takové číslo odmítá, navíc jde jen o hrubý odhad.

Podle něj i jeho kolegů chemiků z institutu Maxe Plancka na celé planetě ročně zemře 3,3 milionu lidí v důsledku znečištění ovzduší. V Německu to je 34 tisíc. Ale ze 45 procent je za znečištění odpovědné zemědělství. Doprava se pak podílí na znečištění vzduchu 20 procenty.

V tom případě by se mohlo hovořit o 7 tisících lidí, kteří v Německu zemřou kvůli znečištění pocházejícímu z dopravy. „V zemědělství jde o nadměrné používání hnojiv. V podobě amoniaku přechází do atmosféry, kde se mění na dusičnany. Na konci jsou oxidy dusíku,“ řekl Gigerenzer, jenž je také ředitelem berlínského Harding Center for Risk Literacy, v rozhovoru pro Frankfurter Allgemeine Zeitung. Centrum má veřejnost informovat o rizicích moderního technického světa.

Podle něj by se tak dalo přeneseně říci, že chov skotu je nebezpečnější než dieselové motory a také nikdo nevolá po jejich zákazu.

Motor versus cigarety

Klíčové je, abychom si odpověděli na otázku, jak velké znečištění je způsobeno provozem naftových motorů ve městech oproti věcem, které používáme každý den. Například vykouření tří cigaret způsobí desetkrát tolik částic co auto s dieselovým motorem splňující normu Euro 3 za půl hodiny. „To jsou věci, které můžeme měřit, aniž bychom spekulovali o počtu mrtvých,“ zdůraznil. Lidé by se měli více zaměřit na sebe a do města jezdit hromadnou dopravou.


Připlatí si, ale věří ve smysl:

Zůstávají zelení, i když to bolí. 9 z 10 Němců je pro obnovitelné zdroje


Společnost si maximální hodnoty škodlivých látek určuje sama. To pak vede často ke strachu a panice. Jako příklad uvedl Body Mass Index (BMI), který má ideální hodnotu 25. Přitom lidé s BMI 27 žijí nejdéle. „Limity jsou dohodou mezi zúčastněnými stranami. Často jen vyděsí lidi. Čím větší strach mají, tím lépe jim můžeme něco prodat,“ míní respektovaný profesor.

Dalším aspektem debaty o škodlivosti a případném zákazu dieselových motorů je i její ráz kampaně. Před vypuknutím aféry VW s manipulacemi měření zplodin u dieselových motorů se neustále hovořilo o tom, jak škodlivé jsou benzínové motory a kolik produkují oxidu uhličitého, zatímco dieselové motory jsou ke klimatu šetrnější.

Zmatená debata

Volání po větším podílu elektromobilů na německých silnicích také nedává velký smysl, protože Německo odstupuje od jádra a elektrickou energii vyrábí ze 40 procent z uhlí. Proto provoz elektromobilu může být paradoxně škodlivější než provoz auta s naftovým motorem. „Prostřednictvím našich specifických obav máme v Německu velmi nekonzistentní debatu,“ sebekriticky poznamenal Gigerenzer.

O vlivu dieselových motorů na znečištění vzduchu ve městech se vede mezi vědci stále diskuze. Vědci z americké Princeton University uvedli, že amoniak se těžko dostane do oblasti New Yorku nebo New Jersey ze zemědělských oblastí. I když se do ovzduší z 80 procent dostává prostřednictvím zemědělství, ve městech to je způsobeno dopravou. K tomu se navíc přidávají prachové částice.

Čtěte také:

Konec spalovacích motorů: domácí firmy jsou ve střehu

Diesel slaví 125. narozeniny. I když je úspornější, má na kahánku

Autoprůmysl se snaží vytvořit čistý superdiesel, který může do měst


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 4 | Průměrné hodnocení: 4.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Na kolik vás vyjde cesta na Mistrovství světa v hokeji?
Měníte dodavatele elektřiny a plynu?
Přidat by chtěl v práci každý. Můžou vám ale i sebrat?
Vrácení daní 2018 - kdy dostanete daňový přeplatek?
Kolik si můžete vybrat dovolené, když máte novou práci a jste ve zkušební době
Auta
Proč stupnice tachometru tak moc přesahují skutečnou…
Gmail dostává největší aktualizaci za posledních 7 let. Co umí a jak vypadá?
Galerie: Tohle je 10 nejlepších interiérů roku 2018
Hyundai i20 dostal facelift, dvouspojkový automat a verzi Active
BMW iX3 je SUV X3 bez ledvinek a s pouze elektrickým pohonem
Technologie
V Ostravě budou nejmodernější tramvaje. Mají klimatizaci, USB a Wi-Fi
Dobrá zpráva. Nové smartphony už budou vycházet jen s Androidem 8.0+
TSMC předbíhá Intel o generaci, odstartovalo masovou výrobu čipů na 7nm procesu
Britský vynálezce připravuje děti na život s kryptoměnami
Xiaomi uvádí Mi 6X. Boduje cenou, ale má nepochopitelné slabiny
Hry pro příležitostné hráče