Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Český luxus ohromil svět: nabídky přicházejí z celého světa

Mezi zákazníky ANTORINI patří české a světové osobnosti, významní představitelé z oblasti…

Přemýšleli jste někdy o tom, jak při online nákupech ještě více ušetřit?

Ne vždy nám při nákupech v obchodech vydrží dobrá nálada po celý den. Hodně lidí, dlouhé…

Komunikace s úřady nyní jednoduše z mobilu či webu

Společnost QCM s.r.o. představuje systém na elektronickou komunikaci mezi občany a úřady.…

Kráva plemene Jersey.
Kráva plemene Jersey.
Autor: CC BY 3.0/ Storye book

Psycholog: Panika okolo dieselu prodá lépe jiné věci. Krávy přitom škodí více

21. listopadu 2017, 06:11  -  frn
Kráva plemene Jersey.
Kráva plemene Jersey.
Autor: CC BY 3.0/ Storye book
21. listopadu 2017, 06:11

Nejen v Německu se šíří strach z toho, jak moc jsou dieselové motory škodlivé pro lidské zdraví. Německý psycholog Gerd Gigerenzer, který se zabývá chováním lidí v Institutu Maxe Plancka, tvrdí, že společnost zbytečně upadá do úzkostného stavu. Doprava se na celkovém znečištění ovzduší planety podílí jen dvaceti procenty. V tomto kontextu jsou krávy a intenzivní zemědělství pro lidi horší než dieselové motory ve městech.

V německých médiích se v posledních dnech hovoří a píše o tom, kolik dieselové motory ročně v největší zemi EU zabijí lidí. Hovoří se o číslu deseti tisíc obyvatel ročně, kteří předčasně zemřou na následky zplodin naftových motorů. Profesor psychologie Gerd Gigerenzer takové číslo odmítá, navíc jde jen o hrubý odhad.

Podle něj i jeho kolegů chemiků z institutu Maxe Plancka na celé planetě ročně zemře 3,3 milionu lidí v důsledku znečištění ovzduší. V Německu to je 34 tisíc. Ale ze 45 procent je za znečištění odpovědné zemědělství. Doprava se pak podílí na znečištění vzduchu 20 procenty.

V tom případě by se mohlo hovořit o 7 tisících lidí, kteří v Německu zemřou kvůli znečištění pocházejícímu z dopravy. „V zemědělství jde o nadměrné používání hnojiv. V podobě amoniaku přechází do atmosféry, kde se mění na dusičnany. Na konci jsou oxidy dusíku,“ řekl Gigerenzer, jenž je také ředitelem berlínského Harding Center for Risk Literacy, v rozhovoru pro Frankfurter Allgemeine Zeitung. Centrum má veřejnost informovat o rizicích moderního technického světa.

Podle něj by se tak dalo přeneseně říci, že chov skotu je nebezpečnější než dieselové motory a také nikdo nevolá po jejich zákazu.

Motor versus cigarety

Klíčové je, abychom si odpověděli na otázku, jak velké znečištění je způsobeno provozem naftových motorů ve městech oproti věcem, které používáme každý den. Například vykouření tří cigaret způsobí desetkrát tolik částic co auto s dieselovým motorem splňující normu Euro 3 za půl hodiny. „To jsou věci, které můžeme měřit, aniž bychom spekulovali o počtu mrtvých,“ zdůraznil. Lidé by se měli více zaměřit na sebe a do města jezdit hromadnou dopravou.


Připlatí si, ale věří ve smysl:

Zůstávají zelení, i když to bolí. 9 z 10 Němců je pro obnovitelné zdroje


Společnost si maximální hodnoty škodlivých látek určuje sama. To pak vede často ke strachu a panice. Jako příklad uvedl Body Mass Index (BMI), který má ideální hodnotu 25. Přitom lidé s BMI 27 žijí nejdéle. „Limity jsou dohodou mezi zúčastněnými stranami. Často jen vyděsí lidi. Čím větší strach mají, tím lépe jim můžeme něco prodat,“ míní respektovaný profesor.

Dalším aspektem debaty o škodlivosti a případném zákazu dieselových motorů je i její ráz kampaně. Před vypuknutím aféry VW s manipulacemi měření zplodin u dieselových motorů se neustále hovořilo o tom, jak škodlivé jsou benzínové motory a kolik produkují oxidu uhličitého, zatímco dieselové motory jsou ke klimatu šetrnější.

Zmatená debata

Volání po větším podílu elektromobilů na německých silnicích také nedává velký smysl, protože Německo odstupuje od jádra a elektrickou energii vyrábí ze 40 procent z uhlí. Proto provoz elektromobilu může být paradoxně škodlivější než provoz auta s naftovým motorem. „Prostřednictvím našich specifických obav máme v Německu velmi nekonzistentní debatu,“ sebekriticky poznamenal Gigerenzer.

O vlivu dieselových motorů na znečištění vzduchu ve městech se vede mezi vědci stále diskuze. Vědci z americké Princeton University uvedli, že amoniak se těžko dostane do oblasti New Yorku nebo New Jersey ze zemědělských oblastí. I když se do ovzduší z 80 procent dostává prostřednictvím zemědělství, ve městech to je způsobeno dopravou. K tomu se navíc přidávají prachové částice.

Čtěte také:

Konec spalovacích motorů: domácí firmy jsou ve střehu

Diesel slaví 125. narozeniny. I když je úspornější, má na kahánku

Autoprůmysl se snaží vytvořit čistý superdiesel, který může do měst



Čtěte také

Události  Útok drony vedený z Jemenu na ropná pole Saudi Aramco

Útoky dronů snížily těžbu ropy v Saúdské Arábii o polovinu

Sobotní útoky na dvě ropná zařízení společnosti Saudi Aramco na východě Saúdské Arábie…

před 4 hodinami

 Virtuální realita, ilustrační foto

Lepší než doopravdy: Česko zaujalo přední místo v byznysu s „chytrou“ virtuální realitou

Řada českých firem a projektů dokazuje, že virtuální realita zdaleka neznamená jen porno…

před 6 hodinami

 Edward Snowden

Snowden vydává memoáry. Vysvětluje v nich, proč riskoval svobodu kvůli vyzrazení tajných dat

Bývalý spolupracovník tajných služeb Spojených států Edward Snowden, který po vyzrazení…

14. září 2019

 Turecká paroplynová elektrárna Egemer

Už jen Česko a ESCO: vedení ČEZ chystá rozprodej zahraničních aktiv

Chceme se stát lídrem na trhu s elektřinou ve střední a jihovýchodní Evropě, prohlašoval…

14. září 2019

Události  Jaroslav Vostatek

Penzijní společnosti a stavební spořitelny jsou naprosto zbytečné, říká Jaroslav Vostatek

Profesor Vysoké školy finanční a správní Jaroslav Vostatek je už ve druhé důchodové…

14. září 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 5 | Průměrné hodnocení: 4.20

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Školkovné na děti nás nevytrhne, vymíráme
Kdy budou podzimní prázdniny?
Stěžujete si na zprostředkovatele energetických aukcí? Čím vám komplikují život?
Co je dobré vědět o zkráceném úvazku v 10 bodech?
Čeká banky digitální revoluce?
Auta
Vytlačovací rám policejních Octavií vyvolal pozdvižení.…
Elektrická dodávka z londýnského taxi
Na návštěvě v Trnavě: Jak se vyrábí nový Peugeot 208
Řidič dálniční formule může přijít o papíry na půl roku. Za to, že ohrožoval provoz chybějící značkou
VW manipuloval měření emisí i u novějších motorů normy Euro 6, tvrdí německá stanice
Hry pro příležitostné hráče