Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Trvalý pobyt – vše, co o něm potřebujete vědět

Získat trvalý pobyt je sice právo českého občana, ale není povinnost jej mít. I když si…

Tiskovázpráva.online edituje zprávy před rozesláním do redakcí

Marketingová flotila e.vox spustila novou službu Tiskovázpráva.online. Je určená…

Prodávejte špičkové interiérové dveře s franchisou Solodoor

Interiérové dveře jsou klíčovou součástí domu či bytu. Hrají funkční roli i designovou.…

Kráva plemene Jersey.
Kráva plemene Jersey.
Autor: CC BY 3.0/ Storye book

Psycholog: Panika okolo dieselu prodá lépe jiné věci. Krávy přitom škodí více

21. listopadu 2017, 06:11  -  frn
Kráva plemene Jersey.
Kráva plemene Jersey.
Autor: CC BY 3.0/ Storye book
21. listopadu 2017, 06:11

Nejen v Německu se šíří strach z toho, jak moc jsou dieselové motory škodlivé pro lidské zdraví. Německý psycholog Gerd Gigerenzer, který se zabývá chováním lidí v Institutu Maxe Plancka, tvrdí, že společnost zbytečně upadá do úzkostného stavu. Doprava se na celkovém znečištění ovzduší planety podílí jen dvaceti procenty. V tomto kontextu jsou krávy a intenzivní zemědělství pro lidi horší než dieselové motory ve městech.

V německých médiích se v posledních dnech hovoří a píše o tom, kolik dieselové motory ročně v největší zemi EU zabijí lidí. Hovoří se o číslu deseti tisíc obyvatel ročně, kteří předčasně zemřou na následky zplodin naftových motorů. Profesor psychologie Gerd Gigerenzer takové číslo odmítá, navíc jde jen o hrubý odhad.

Podle něj i jeho kolegů chemiků z institutu Maxe Plancka na celé planetě ročně zemře 3,3 milionu lidí v důsledku znečištění ovzduší. V Německu to je 34 tisíc. Ale ze 45 procent je za znečištění odpovědné zemědělství. Doprava se pak podílí na znečištění vzduchu 20 procenty.

V tom případě by se mohlo hovořit o 7 tisících lidí, kteří v Německu zemřou kvůli znečištění pocházejícímu z dopravy. „V zemědělství jde o nadměrné používání hnojiv. V podobě amoniaku přechází do atmosféry, kde se mění na dusičnany. Na konci jsou oxidy dusíku,“ řekl Gigerenzer, jenž je také ředitelem berlínského Harding Center for Risk Literacy, v rozhovoru pro Frankfurter Allgemeine Zeitung. Centrum má veřejnost informovat o rizicích moderního technického světa.

Podle něj by se tak dalo přeneseně říci, že chov skotu je nebezpečnější než dieselové motory a také nikdo nevolá po jejich zákazu.

Motor versus cigarety

Klíčové je, abychom si odpověděli na otázku, jak velké znečištění je způsobeno provozem naftových motorů ve městech oproti věcem, které používáme každý den. Například vykouření tří cigaret způsobí desetkrát tolik částic co auto s dieselovým motorem splňující normu Euro 3 za půl hodiny. „To jsou věci, které můžeme měřit, aniž bychom spekulovali o počtu mrtvých,“ zdůraznil. Lidé by se měli více zaměřit na sebe a do města jezdit hromadnou dopravou.


Připlatí si, ale věří ve smysl:

Zůstávají zelení, i když to bolí. 9 z 10 Němců je pro obnovitelné zdroje

Východ slunce u německého Sehnde ( Autor: Profimedia.cz )


Společnost si maximální hodnoty škodlivých látek určuje sama. To pak vede často ke strachu a panice. Jako příklad uvedl Body Mass Index (BMI), který má ideální hodnotu 25. Přitom lidé s BMI 27 žijí nejdéle. „Limity jsou dohodou mezi zúčastněnými stranami. Často jen vyděsí lidi. Čím větší strach mají, tím lépe jim můžeme něco prodat,“ míní respektovaný profesor.

Dalším aspektem debaty o škodlivosti a případném zákazu dieselových motorů je i její ráz kampaně. Před vypuknutím aféry VW s manipulacemi měření zplodin u dieselových motorů se neustále hovořilo o tom, jak škodlivé jsou benzínové motory a kolik produkují oxidu uhličitého, zatímco dieselové motory jsou ke klimatu šetrnější.

Zmatená debata

Volání po větším podílu elektromobilů na německých silnicích také nedává velký smysl, protože Německo odstupuje od jádra a elektrickou energii vyrábí ze 40 procent z uhlí. Proto provoz elektromobilu může být paradoxně škodlivější než provoz auta s naftovým motorem. „Prostřednictvím našich specifických obav máme v Německu velmi nekonzistentní debatu,“ sebekriticky poznamenal Gigerenzer.

O vlivu dieselových motorů na znečištění vzduchu ve městech se vede mezi vědci stále diskuze. Vědci z americké Princeton University uvedli, že amoniak se těžko dostane do oblasti New Yorku nebo New Jersey ze zemědělských oblastí. I když se do ovzduší z 80 procent dostává prostřednictvím zemědělství, ve městech to je způsobeno dopravou. K tomu se navíc přidávají prachové částice.

Čtěte také:

Konec spalovacích motorů: domácí firmy jsou ve střehu

Diesel slaví 125. narozeniny. I když je úspornější, má na kahánku

Autoprůmysl se snaží vytvořit čistý superdiesel, který může do měst

Píst pro dieselový motor ( Autor: rheinmetall )



Čtěte také

Radovan Vítek, archivní foto

Vítek napadne rozhodnutí lucemburských úřadů o převzetí Orco Property Group

Český miliardář Radovan Vítek je podle informací webu švýcarské veřejnoprávní televize…

před 6 hodinami

Praha  AirBnb, ilustrační foto

Zdaněné airdorádo: stát po 10 letech působení Airbnb v Česku uzákoní první regulaci

Tento týden bude Poslanecká sněmovna ve třetím čtení projednávat novelu zákona o místních…

před 6 hodinami

 Andrej Kiska

„Vraťme Slovensko všem lidem“. Kiska představil novou stranu, vymezil se vůči Směru

Bývalý slovenský prezident Andrej Kiska dnes představil svou budoucí stranu s názvem Za…

před 7 hodinami

 Majitel firmy Liko-s Libor Musil

Jak zabránit vysychání zastavěných oblastí: Liko-s staví domy jako stromy

Firma Liko-s spolupracuje s vědci na tom, aby vyvinula prototyp chladicí zelené fasády…

před 7 hodinami

 Předseda ČSSD Jan Hamáček

Dusno kolem Semína. Hamáček hrozí koncem koalice, podle Babiše ho ANO do Rady ČTK volit nebude

Pro sociální demokracii by bylo nepřijatelné zvolení kandidáta hnutí Svoboda a přímá…

před 8 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 5 | Průměrné hodnocení: 4.20

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Hvězdárny a planetária zažívají velký třesk. Kam za nimi?
Co dělat, když autem na dovolené v cizině havarujete?
Nová pravidla oddlužení a osobního bankrotu pro rok 2019
Co se vám nebude počítat do důchodu?
Jak mít vyšší státní důchod?
Auta
Co se stane, když za jízdy zmáčknete tlačítko parkovací…
Otestujte své znalosti nezapomenutelného GTA San Andreas
Dálniční známky a poplatky za silnice a dálnice v Evropě v roce 2019
Test Bentley Continental GTC W12 TSI: Málo vídaný luxus
Volvo Trucks uvádí doprovozu autonomní vozidlo Vera
Hry pro příležitostné hráče