Německý vynálezce Rudolf Diesel
Německý vynálezce Rudolf Diesel
Autor: CC-BY-SA-2.0/Harwich & Dovercourt via Flickr

Diesel slaví 125. narozeniny. I když je úspornější, má na kahánku

01. března 2017, 06:16  -  frn
 Německý vynálezce Rudolf Diesel
Německý vynálezce Rudolf Diesel
Autor: CC-BY-SA-2.0/Harwich & Dovercourt via Flickr
01. března 2017, 06:16

V roce 1892 registroval německý inženýr Rudolf Diesel patent pro spalovací motor, pro nějž se později vžilo označení vznětový nebo dieselový motor. Od roku 2015, kdy se provalil skandál dieselgate koncernu Volkswagen, má naftový motor nejlepší léta za sebou. I když je úspornější, splnění požadavků na emise v reálném provozu jsou pro běžná auta příliš nákladná.

Rudolf Diesel registroval patent spalovacího motoru 27. února 1892 v císařském Německu ve svých 33 letech, tedy před 125 lety. Samotný motor zkonstruoval v roce 1897. „Úspěch nové metody oproti všem dosud známým je ve výrazné úspoře paliva pro stejný výkon,“ píše se na třetí straně patentu.

V tom byl Dieselův vynález přelomový a získal si velkou oblibu nejen v autoprůmyslu, ale nejprve v lodním průmyslu. Po 125 letech je i přes úspornost dieselového motoru jeho budoucnost v autoprůmyslu ohrožena.

Od začátku aféry dieselgate v září 2015, kdy vyšlo najevo, že koncern Volkswagen podváděl při měření emisí, se spekuluje, jak dlouho vznětové motory alespoň u osobních aut vydrží. Kromě benzínových motorů mají konkurenci v elektromobilech a pohonu na vodík v palivových článcích.

Naměřené limity oxidu dusíku u dieselových motorů často výrazně překračují limity v reálném provozu. Náklady na urovnání právních sporů okolo dieselgate jen Volkswagen přišly na 22 miliard eur (594 miliard korun), uvedl deník Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Dobrá pověst je pryč

Pověst dieselového motoru, který spotřebuje méně paliva než benzínový, silně utrpěla. „Naftový motor má svůj vrchol za sebou,“ řekl k výročí Stefan Bratzel, německý profesor Centra automobilového managementu v Bergish Gladbachu v Severním Porýní-Vestfálsku. I když nezmizí ze scény okamžitě, ztratil v důsledku aféry u mnoha zákazníků na atraktivitě.

Samotné automobilky přiznávají, že montovat tento druh motorů do levnějších modelů aut se nevyplatí. Dieselové motorizace a jejich vývoj, aby splňovaly stále přísnější emisní limity, mají smysl u luxusnějších vozů. Přitom už před 125 lety Diesel upozorňoval na to, že jeho motor má zhruba o 15 procent vyšší účinnost oproti zážehovému Ottovu motoru a téměř o třetinu nižší spotřebu paliva.


Spalovací motory v Norsku skončí:

Norsko „zakáže“ auta se spalovacími motory. Jak? Jejich extrémním zdaněním

Oslava padesátitisícího registrovaného elektromobilu v Norsku, byl jím model Tesla S ( Autor: CC BY 2.0: Norsk Elbilforening; Wikimedia )


V Německu se počet osobních aut se vznětovým motorem v posledních letech zvyšoval. Mezi roky 2008 až 2016 rostl z 10,1 milionu na 14,5 milionu, což je nárůst o 40 procent. Teprve v roce 2016 poklesla registrace nových vozů na naftový pohon o 2,1 procenta na 45,9 procenta.

Spalovací motor obecně bude mít stále složitější pozici s tím, jak se bude v Evropě zpřísňovat politika emisí skleníkových plynů. Do roku 2021 mají výrobci aut snížit emise oxidu uhličitého v průměru na 95 gramů na kilometr. Nyní je průměr všech nových aut na 127 gramech, dodal německý konzervativní deník.

Přitom dieselové motory vypouštějí o pětinu méně oxidů uhlíku. Výrobci musí zapracovat na snížení emisí oxidů dusíku. „Naftový motor se ocitl v začarovaném kruhu. V budoucnu bude dražší a méně konkurenceschopný,“ míní Bratzel.

Palivo budoucnosti? Vodík

Většina manažerů automobilek podle průzkumu KPMG Global Automotive Executive Survey 2016 z 38 zemí spatřuje budoucnost vozů v elektromobilech a ve vozech s pohonem na vodíkové palivové články.

Takzvaný downsizing spalovacích motorů se jako trendové téma propadlo z druhého místa v roce 2015 na desáté o rok později. U manažerů v autoprůmyslu je nyní tématem číslo jedna konektivita a digitalizace vozů, na druhém místě jsou hybridní vozy. V technických inovacích je podle osmi stovek manažerů z branže na prvním místě mnichovská automobilka BMW, na druhém místě je japonská Toyota.

Volkswagen vede v počtu vyrobených dieselových aut. Mezi lety 2010 až 2020 koncern z Wolfsburgu vyrobí téměř třicet milionů aut s naftovým motorem, což je 26 procent celkové produkce firmy. U Toyoty tento podíl dosahuje 12 procent, odhadla společnost KPMG.

Pro majitele aut s naftovými motory se rýsuje další problém. Tím je omezení vjezdu do měst. Od příštího roku zákaz „nafťáků“ ve smogových dnech zavede Stuttgart. Do roku 2025 mají mít zákaz auta i dodávky na naftu ve velkoměstech Paříž, Madrid, Athény a Mexiko City.

Dále k tématu čtěte:

Německé soudy: „Zakažte jízdu dieselem, snížíte tím emise.“

Evropská komise chystá zátah na vozidla v centrech měst. Od roku 2030 by se mohl počet aut na fosilními paliva snížit na polovinu, po roce 2050 by měly vozy s klasickým pohonem skončit v těchto místech úplně. Informoval o tom deník Handelsblatt s odvoláním na tzv. Bílou knihu Evropské komise.



Čtěte také

 Premiér Andrej Babiš a ministryně financí Alena Schillerová

České předsednictví EU má stát 1,2 miliardy korun, úřady přijmou 200 nových zaměstnanců

Kvůli českému předsednictví v Evropské unii ve druhé polovině roku 2022 by měly české…

před 1 hodinou

Ondřej Stratilík

Česká armáda v Sýrii

Česká republika - a s ní celá Severoatlantická aliance - se dostala do značně nekomfortní…

před 2 hodinami

 Bývalý mluvčí Prahy 10 a nynější zaměstnanec tiskového odboru Kanceláře prezidenta republiky Vít Novák

Xaverův přítel na Hradě: Vít Novák, „píárista“ s důležitými kontakty

Společnost XTV provozující stejnojmennou internetovou televizi s moderátorem Lubošem…

před 2 hodinami

Peroutkova vnučka Terezie Kaslová

Stát se nemusí omlouvat za výroky Zemana o Peroutkovi, rozhodl soud

Stát se prostřednictvím ministerstva financí nemusí omlouvat vnučce novináře Ferdinanda…

před 2 hodinami

Studium v zahraničí - ilustrační foto

Jak stoupnout v očích zaměstnavatele? Titul má dnes skoro každý, na ERASMUS si však troufnou jen někteří

Podle údajů ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy studuje v současné době vysokou…

před 2 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak pomůže dětem v exekuci novela insolvenčního zákona?
Jak s námi operátoři jednají? Vata to tedy není
Kdy se bude zase měnit čas a na kterou stranu posunout na podzim ručičku?
Svátek Všech Svatých a Dušičky, aneb proč to není státní svátek?
Jak se bude počítat důchod v roce 2020?
Auta
Země elektromobilů. V Norsku mizí čerpací stanice
Kvalitní moderní ojetý vůz šetří vaši kapsu a je bezpečnější
Fiat Talento modelový rok 2020
Kupé Škoda 763 bylo rychlejší než auta VB. Skončilo fiaskem, přispělo však ke vzniku Favoritu
DB Schenker posiluje pozici v logistice pro automobilový průmysl
Hry pro příležitostné hráče