Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jak náročné je MBA studium? Zjistili jsme za vás!

Jak náročné je MBA studium? Zvládnu ho při svém vyčerpávajícím zaměstnání či podnikání? A…

Kdy má MBA smysl?

Titul MBA (Master of Business Administration) není v zahraničí ani v České republice…

Trvalý pobyt – vše, co o něm potřebujete vědět

Získat trvalý pobyt je sice právo českého občana, ale není povinnost jej mít. I když si…

 Německý vynálezce Rudolf Diesel
Německý vynálezce Rudolf Diesel
Autor: CC-BY-SA-2.0/Harwich & Dovercourt via Flickr

Diesel slaví 125. narozeniny. I když je úspornější, má na kahánku

01. března 2017, 06:16  -  frn
 Německý vynálezce Rudolf Diesel
Německý vynálezce Rudolf Diesel
Autor: CC-BY-SA-2.0/Harwich & Dovercourt via Flickr
01. března 2017, 06:16

V roce 1892 registroval německý inženýr Rudolf Diesel patent pro spalovací motor, pro nějž se později vžilo označení vznětový nebo dieselový motor. Od roku 2015, kdy se provalil skandál dieselgate koncernu Volkswagen, má naftový motor nejlepší léta za sebou. I když je úspornější, splnění požadavků na emise v reálném provozu jsou pro běžná auta příliš nákladná.

Rudolf Diesel registroval patent spalovacího motoru 27. února 1892 v císařském Německu ve svých 33 letech, tedy před 125 lety. Samotný motor zkonstruoval v roce 1897. „Úspěch nové metody oproti všem dosud známým je ve výrazné úspoře paliva pro stejný výkon,“ píše se na třetí straně patentu.

V tom byl Dieselův vynález přelomový a získal si velkou oblibu nejen v autoprůmyslu, ale nejprve v lodním průmyslu. Po 125 letech je i přes úspornost dieselového motoru jeho budoucnost v autoprůmyslu ohrožena.

Od začátku aféry dieselgate v září 2015, kdy vyšlo najevo, že koncern Volkswagen podváděl při měření emisí, se spekuluje, jak dlouho vznětové motory alespoň u osobních aut vydrží. Kromě benzínových motorů mají konkurenci v elektromobilech a pohonu na vodík v palivových článcích.

Naměřené limity oxidu dusíku u dieselových motorů často výrazně překračují limity v reálném provozu. Náklady na urovnání právních sporů okolo dieselgate jen Volkswagen přišly na 22 miliard eur (594 miliard korun), uvedl deník Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Dobrá pověst je pryč

Pověst dieselového motoru, který spotřebuje méně paliva než benzínový, silně utrpěla. „Naftový motor má svůj vrchol za sebou,“ řekl k výročí Stefan Bratzel, německý profesor Centra automobilového managementu v Bergish Gladbachu v Severním Porýní-Vestfálsku. I když nezmizí ze scény okamžitě, ztratil v důsledku aféry u mnoha zákazníků na atraktivitě.

Samotné automobilky přiznávají, že montovat tento druh motorů do levnějších modelů aut se nevyplatí. Dieselové motorizace a jejich vývoj, aby splňovaly stále přísnější emisní limity, mají smysl u luxusnějších vozů. Přitom už před 125 lety Diesel upozorňoval na to, že jeho motor má zhruba o 15 procent vyšší účinnost oproti zážehovému Ottovu motoru a téměř o třetinu nižší spotřebu paliva.


Spalovací motory v Norsku skončí:

Norsko „zakáže“ auta se spalovacími motory. Jak? Jejich extrémním zdaněním

Oslava padesátitisícího registrovaného elektromobilu v Norsku, byl jím model Tesla S ( Autor: CC BY 2.0: Norsk Elbilforening; Wikimedia )


V Německu se počet osobních aut se vznětovým motorem v posledních letech zvyšoval. Mezi roky 2008 až 2016 rostl z 10,1 milionu na 14,5 milionu, což je nárůst o 40 procent. Teprve v roce 2016 poklesla registrace nových vozů na naftový pohon o 2,1 procenta na 45,9 procenta.

Spalovací motor obecně bude mít stále složitější pozici s tím, jak se bude v Evropě zpřísňovat politika emisí skleníkových plynů. Do roku 2021 mají výrobci aut snížit emise oxidu uhličitého v průměru na 95 gramů na kilometr. Nyní je průměr všech nových aut na 127 gramech, dodal německý konzervativní deník.

Přitom dieselové motory vypouštějí o pětinu méně oxidů uhlíku. Výrobci musí zapracovat na snížení emisí oxidů dusíku. „Naftový motor se ocitl v začarovaném kruhu. V budoucnu bude dražší a méně konkurenceschopný,“ míní Bratzel.

Palivo budoucnosti? Vodík

Většina manažerů automobilek podle průzkumu KPMG Global Automotive Executive Survey 2016 z 38 zemí spatřuje budoucnost vozů v elektromobilech a ve vozech s pohonem na vodíkové palivové články.

Takzvaný downsizing spalovacích motorů se jako trendové téma propadlo z druhého místa v roce 2015 na desáté o rok později. U manažerů v autoprůmyslu je nyní tématem číslo jedna konektivita a digitalizace vozů, na druhém místě jsou hybridní vozy. V technických inovacích je podle osmi stovek manažerů z branže na prvním místě mnichovská automobilka BMW, na druhém místě je japonská Toyota.

Volkswagen vede v počtu vyrobených dieselových aut. Mezi lety 2010 až 2020 koncern z Wolfsburgu vyrobí téměř třicet milionů aut s naftovým motorem, což je 26 procent celkové produkce firmy. U Toyoty tento podíl dosahuje 12 procent, odhadla společnost KPMG.

Pro majitele aut s naftovými motory se rýsuje další problém. Tím je omezení vjezdu do měst. Od příštího roku zákaz „nafťáků“ ve smogových dnech zavede Stuttgart. Do roku 2025 mají mít zákaz auta i dodávky na naftu ve velkoměstech Paříž, Madrid, Athény a Mexiko City.

Dále k tématu čtěte:

Německé soudy: „Zakažte jízdu dieselem, snížíte tím emise.“

Evropská komise chystá zátah na vozidla v centrech měst. Od roku 2030 by se mohl počet aut na fosilními paliva snížit na polovinu, po roce 2050 by měly vozy s klasickým pohonem skončit v těchto místech úplně. Informoval o tom deník Handelsblatt s odvoláním na tzv. Bílou knihu Evropské komise.



Čtěte také

Události  Plastové lahve - ilustrační foto

Jak se zbavit plastového odpadu: Američané z něj vyrábějí palivo

Evropská komise schválila před nedávnem zákaz prodeje jednorázových plastových výrobků.…

před 32 minutami

 Sklad e-shopu, ilustrační foto

Trápení českých miliardářů s e-shopy. Mall.cz i E-commerce Holding jsou ve ztrátě

Společné podnikání Petra Kellnera, Daniela Křetínského, Patrika Tkáče a Jakuba Havrlanta…

před 6 hodinami

Události  Středočeská hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová

Zásah na Středočeském kraji: policie prověřuje externí smlouvy v úřadu hejtmanky Jermanové

Detektivové z Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) od dnešního rána…

25. června 2019

 Výroba automobilových dílů, ilustrační foto

Přímé zahraniční investice loni v Česku klesly o polovinu, na vině je růst mezd i nedostatek lidí

Přímé zahraniční investice v Česku loni klesly o 51 procent. Důvodem je nedostatek…

25. června 2019

 George Soros, ilustrační foto

Skupina miliardářů z USA včetně Sorose žádá větší zdanění bohatých

Skupina nejbohatších lidí ve Spojených státech vyzvala kandidáty pro nadcházející…

25. června 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Led se v létě příliš nedoporučuje
12 věcí, které byste měli vědět, než zažádáte o starobní důchod
Komu náleží zvláštní příplatek za práci v zátěži?
Ceny na dovolené: v Turecku nakoupíte levněji než loni, v Egyptě dráž
Jak budou letos placeni brigádníci?
Auta
Trápí Vás dlouhá splatnost faktur? Řešením je Cashbot!
Bridgestone představuje pneumatiku Coach-AP 001
Škoda Scala 1.0 G-Tec přichází s menším zavazadelníkem a větším dojezdem na plyn
KTM vyšperkovala novinku 790 Adventure R limitovanou sérií Rally
Klimatická nouze v Praze? Příhodná záminka pro zavedení mýtného v centru (komentář)
Hry pro příležitostné hráče