Další rána dieselům? Daimler nabídne elektrododávky pro řemeslníky

23. listopadu 2017, 13:07  -  frn
23. listopadu 2017, 13:07

Výrobce vozů Mercedes-Benz hodlá zaplnit díru na trhu a drobným podnikatelům nabídnout dodávku, se kterou budou moci i do měst, ve kterých začne platit zákaz vjezdu starších vozů s naftovými motory. Už od ledna 2018 se to může týkat domovského města koncernu Daimler Stuttgartu.

Hrozící zákaz vjezdu pro starší vozy s dieselovými motory straší zejména drobné řemeslníky a obchodníky. Se svými dodávkami patří v centrech měst k největším znečišťovatelům ovzduší, proti kterému bojují zástupci ekologických sdružení soudní cestou. Právě proto se například ve Stuttgartu vede právní spor o to, zda bude zákaz vjezdu aut s naftovými motory nesplňující normu Euro 6 platit od začátku příštího roku. Taková auta produkují více oxidů dusíku než ta vyrobená po roce 2014.

Nyní o rozsudku správního soudu ve Stuttgartu rozhoduje spolkový správní soud v Lipsku, ale neočekává se, že by rozsudek zrušil. Soud zkoumá především procesní námitky, nikoliv přiměřenost zákazu, upozornil německý deník Die Welt. Podobné spory vedou i další velká německá města, například Hamburk nebo Mnichov. Zákaz se může týkat v Německu až 13 milionů vozů se vznětovými motory, které nesplňují normu Euro 6.

Automobilka Daimler reaguje na tento trend tím, že představila elektrické verze svých dodávkových vozů. Jako první připravila verzi eVito, plně elektrického bratříčka oblíbené dodávky Vito. Koncern začal s přijímáním prvních předběžných objednávek s plánovaným dodáním ve druhé polovině 2018. Následující rok chce nabídku rozšířit i pro větší eSpinter. Následovat má i vůz Citan.

Jak vypadá eVito. Podívejte se:

V tomto segmentu je nabídka vozů zatím nedostatečná, Daimler očekává, že bude mít s těmito vozy úspěch, i když první zcela elektrickou dodávku představil už v roce 2010 (Vito E-Cell).

EVito má mít dojezd 150 kilometrů (v reálném provozu se bude blížit spíše ke 100 kilometrům) s kapacitou baterie 41,4 kilowatthodiny. Daimler tak bude mít své plně elektrické zástupce od autobusů po nákladní dopravu, pochvaluje si Volker Mornhinweg, ředitel divize Mercedes-Benz Vans.

Dodávka má mít dva jízdní režimy, úspornější s maximální rychlostí 80 kilometrů za hodinu a méně úsporný s maximální rychlostí 120 kilometrů za hodinu.


Tesla představila elektrický tahač Semi s dojezdem 800 kilometrů:

Elektrický tahač Tesla Semi má po premiéře. Někteří ho ale za žádný zázrak nepovažují


Právě užitkové vozy různých firem v centrech měst tvoří až dvě třetiny dopravy, uvedl německý institut pro urbanistiku Difu. Jejich počet se i díky rozvoji internetových obchodů a rozvážkám potravin a jídla zvyšuje. Přitom většina těchto dodávek je poháněna vznětovými motory, které způsobují znečištění ovzduší zejména emisemi oxidu dusíku, říká ředitel německé organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) Jürgen Resch, který v Německu platí za největšího bojovníka za zákaz dieselových motorů.

Zejména drobní řemeslníci a soukromí dopravci si nemohou dovolit nové užitkové vozy každých několik let, upozorňuje Gerd Lottsiepen z ekologického sdružení VCD. Proto nabídka Daimleru míří zejména na tyto zákazníky. Cena dodávky eVito má v Německu začínat na 39 990 eur bez DPH (přes milion korun), což je asi o tři sta tisíc více, než se nejlevnější Vito s dieselovým motorem prodává v České republice.


Smutné kulatiny vynálezu Dieselova motoru:

Diesel slaví 125. narozeniny. I když je úspornější, má na kahánku


Automobilka ale argumentuje tím, že takový vůz bude mít mnohem nižší provozní náklady. Pro zákazníky ve Stuttgartu bude nabízet i související „ekosystém“ služeb, včetně aplikací nabízejících dostupnost nabíjecích stanic a úsporného plánování tras, analýzu nákladů na provoz a údržbu.

O elektrododávky Daimleru už projevila zájem hamburská logistická firma Hermes. Do roku 2020 hodlá nakoupit 1500 vozů eVito a eSprinter. Pro Daimler zůstává na německém trhu největším konkurentem výrobce užitkových elektrovozů StreetScooter, který je dceřinou společností skupiny Deutsche Post DHL.

Podle firmy Deutsche Post DHL dodávka ročně uspoří 1900 litrů nafty. Už nyní společnost provozuje zhruba 3000 vozů. S baterií 90 kWh má dojezd až 200 kilometrů. Vůz vyrábí ve spolupráci s automobilkou Ford a vychází z modelu Transit. Skupina plánuje do budoucna nahradit všech 70 tisíc vozů za plně elektrickou verzi.

Dále čtěte:

Psycholog: Panika okolo dieselu prodá lépe jiné věci. Krávy přitom škodí více

Konec spalovacích motorů: domácí firmy jsou ve střehu

Zůstávají zelení, i když to bolí. 9 z 10 Němců je pro obnovitelné zdroje


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 3 | Průměrné hodnocení: 3.67

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Daňová poradna: nejčastější dotazy
Předdůchod a daně: kdo, co, jak a kolik?
Sever proti Jihu I: ekonomické srovnání Korejí
Kdy musí studenti odevzdat daňové přiznání?
10 příkladů, kdy můžete, nebo nemůžete uplatnit slevu na manželku
Auta
Basový koncert: Svezli jsme se legendární lokomotivou t 478…
Nové generace Porsche 911 budou mít volant a udrží si základní filozofii modelu
Škoda Kodiaq vs. Hyundai Santa Fe: Zatopí korejská novinka českému bestselleru? Asi ne
Diesel se do Porsche Cayenne přeci jen vrátí. Zatím se ale neví, kdy
Život po životě: 70 let repasí a výroby výměnných náhradních dílů (nejen) na škodovky
Technologie
Opera 52 beta: hromadné akce s otevřenými weby a efektivnější blokování reklam
MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming – zlatý střed mezi GTX 1070 a GTX 1080 (uživatelská recenze)
Čínská konkurence na trhu pamětí je tu. Firma Xi’an UniIC začala prodávat moduly DDR4
Desky formátu Mini-STX by se mohly vyrábět i pro procesory AMD, zvažuje to ASRock
Který notebook vybrat? Poradíme s levnými, mainstreamovými i herními modely
Hry pro příležitostné hráče