Jak omezit emise: řidiči mají platit za použití silnice ve špičce - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Jak omezit emise: řidiči mají platit za použití silnice ve špičce

,
Jak omezit emise: řidiči mají platit za použití silnice ve špičce

Záměr německé vlády zavést hromadnou a příměstskou dopravu v Německu zadarmo vyvolal velké emoce. Je to reakce na stížnost Evropské komise, že se v mnoha městech nedodržují limity pro znečištění vzduchu. Radnice s tím nesouhlasí kvůli nedostatku financí, krok mají za sporný i někteří ekonomové. Jaké nabízejí řešení? Platit za znečištění vzduchu mají řidiči aut, jejichž vozy emise způsobují. Nejvíce v době dopravní špičky.

Behaviorální ekonom z Kolína nad Rýnem Axel Ockenfels tvrdí, že veřejná doprava ve městech poskytovaná zdarma znečištění vzduchu nevyřeší. „Pokud zavedete hromadnou dopravu zadarmo, abyste omezili individuální dopravu, je to něco podobného, jako dotovat ceny Coca-Coly, abyste snížili spotřebu alkoholu,“ řekl ekonom německému deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung. I když začne více lidí používat veřejnou dopravu, úměrně se tím používání automobilů nesníží.

Jízda autobusy a vlaky zadarmo naopak může podle něj způsobit pravý opak, než co se očekává. Přetížená veřejná doprava v konečném důsledku způsobí, že více lidí ráno sedne do auta, aby využili volné silnice. Připodobňuje to k jo-jo efektu známého u redukčních diet. „Jednoduchou pravdou zůstává, že pokud na silnicích není nastavena spravedlivá cena z pohledu nákladů, je poptávka vyšší než nabídka a veřejná doprava zdarma na tom nic nezmění,“ dodal Ockenfels.

Jedná se zejména o negativní externalitu v podobě znečištění vzduchu, kterou řidiči aut neplatí. Proto by bylo nejlepším řešením přenést na řidiče tuto povinnost v podobě finanční zátěže.

„Problém je v tom, že motoristé neberou v úvahu svůj podíl na znečištění ovzduší a vytváření dopravního přetížení na určitém místě v daném čase,“ vysvětlil Ockenfals. Současný systém používání silnic je neúčinný a také nespravedlivý vůči těm, kteří autem ve městě nejezdí.

Současné moderní technologie podle něj už mohou vypočítat spravedlivou cenu za použití silnice ve městech v různém čase a místě. Takové řešení by vedlo okamžitě ke zlepšení vzduchu v místech, kde je nejvyšší provoz.


Blog Jana Brože:

Pražská dopravní inspirace pro Evropu

 Jan Brož


Návrh německé vlády na zavedení veřejné dopravy zdarma vyvolal nesouhlas německých měst, zejména argumentují nedostatkem financí. Německý svaz dopravních firem VDV uvedl, že nyní firmy dostávají za prodej jízdenek 12 miliard eur ročně (305 miliard korun). Druhou polovinu na provoz dostávají z veřejných rozpočtů. Pokud by byla doprava zdarma, vyžadovalo by to posílení spojů ve veřejné dopravě, což by si vyžádalo další prostředky daňových poplatníků.

Německý klub pro dopravu VCD, který je považován za ekologickou variantu autoklubu ADAC, navíc upozornil na riziko , že lidé, kteří po městech chodí pěšky nebo jezdí na kole, by rovněž přešli na MHD, pokud by byla zadarmo.

Německá vláda zatím slíbila pilotní projekty dopravy zdarma v Bonnu, Essenu, Herrenbergu, Reutlingenu a Manhhaimu, aby uklidnila evropského komisaře pro životní prostředí Karmena Vellu. Komisař kromě Německa kritizoval také Českou republiku, že neplní evropskou legislativu v oblasti ochrany ovzduší.

Související články:

Brusel má plné zuby smradlavých měst. Vysvětlovat bude i ministr Brabec

 Nuselský most v Praze

Vláda schválila programové prohlášení. Důchodci by měli jezdit vlakem zdarma

Rouška jako móda. Poláci vydělávají na nejšpinavějším vzduchu v EU


Ohodnoťte tento článek
Diskuze