Jak omezit emise: řidiči mají platit za použití silnice ve špičce

21. února, 06:03  -  frn
21. února, 06:03

Záměr německé vlády zavést hromadnou a příměstskou dopravu v Německu zadarmo vyvolal velké emoce. Je to reakce na stížnost Evropské komise, že se v mnoha městech nedodržují limity pro znečištění vzduchu. Radnice s tím nesouhlasí kvůli nedostatku financí, krok mají za sporný i někteří ekonomové. Jaké nabízejí řešení? Platit za znečištění vzduchu mají řidiči aut, jejichž vozy emise způsobují. Nejvíce v době dopravní špičky.

Behaviorální ekonom z Kolína nad Rýnem Axel Ockenfels tvrdí, že veřejná doprava ve městech poskytovaná zdarma znečištění vzduchu nevyřeší. „Pokud zavedete hromadnou dopravu zadarmo, abyste omezili individuální dopravu, je to něco podobného, jako dotovat ceny Coca-Coly, abyste snížili spotřebu alkoholu,“ řekl ekonom německému deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung. I když začne více lidí používat veřejnou dopravu, úměrně se tím používání automobilů nesníží.

Jízda autobusy a vlaky zadarmo naopak může podle něj způsobit pravý opak, než co se očekává. Přetížená veřejná doprava v konečném důsledku způsobí, že více lidí ráno sedne do auta, aby využili volné silnice. Připodobňuje to k jo-jo efektu známého u redukčních diet. „Jednoduchou pravdou zůstává, že pokud na silnicích není nastavena spravedlivá cena z pohledu nákladů, je poptávka vyšší než nabídka a veřejná doprava zdarma na tom nic nezmění,“ dodal Ockenfels.

Jedná se zejména o negativní externalitu v podobě znečištění vzduchu, kterou řidiči aut neplatí. Proto by bylo nejlepším řešením přenést na řidiče tuto povinnost v podobě finanční zátěže.

„Problém je v tom, že motoristé neberou v úvahu svůj podíl na znečištění ovzduší a vytváření dopravního přetížení na určitém místě v daném čase,“ vysvětlil Ockenfals. Současný systém používání silnic je neúčinný a také nespravedlivý vůči těm, kteří autem ve městě nejezdí.

Současné moderní technologie podle něj už mohou vypočítat spravedlivou cenu za použití silnice ve městech v různém čase a místě. Takové řešení by vedlo okamžitě ke zlepšení vzduchu v místech, kde je nejvyšší provoz.


Blog Jana Brože:

Pražská dopravní inspirace pro Evropu


Návrh německé vlády na zavedení veřejné dopravy zdarma vyvolal nesouhlas německých měst, zejména argumentují nedostatkem financí. Německý svaz dopravních firem VDV uvedl, že nyní firmy dostávají za prodej jízdenek 12 miliard eur ročně (305 miliard korun). Druhou polovinu na provoz dostávají z veřejných rozpočtů. Pokud by byla doprava zdarma, vyžadovalo by to posílení spojů ve veřejné dopravě, což by si vyžádalo další prostředky daňových poplatníků.

Německý klub pro dopravu VCD, který je považován za ekologickou variantu autoklubu ADAC, navíc upozornil na riziko , že lidé, kteří po městech chodí pěšky nebo jezdí na kole, by rovněž přešli na MHD, pokud by byla zadarmo.

Německá vláda zatím slíbila pilotní projekty dopravy zdarma v Bonnu, Essenu, Herrenbergu, Reutlingenu a Manhhaimu, aby uklidnila evropského komisaře pro životní prostředí Karmena Vellu. Komisař kromě Německa kritizoval také Českou republiku, že neplní evropskou legislativu v oblasti ochrany ovzduší.

Související články:

Brusel má plné zuby smradlavých měst. Vysvětlovat bude i ministr Brabec

Vláda schválila programové prohlášení. Důchodci by měli jezdit vlakem zdarma

Rouška jako móda. Poláci vydělávají na nejšpinavějším vzduchu v EU



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 3.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
V práci se řeší problémy v kuchyňce. Začátek konce
Rozdílný výpočet sociálního a zdravotního pojištění v příkladech
Chystáte se do zoo? Kolik stojí vstupné a kde můžete kouřit?
České neprůstřelné vesty chrání od Keni po Austrálii
ČNB opět zpřísňuje poskytování hypoték - není ale třeba panikařit
Auta
Dacia jako ojetina: Kterou chtít, kterou nebrat a jak…
Abt přidal pětiválci v Audi RS3 dalších 100 koní. Teď už jich má 500
Sedm slepých uliček automobilového vývoje: Tudy ne, přátelé
Ford Focus bude „číst“ silnici a vyhlazovat díry pomocí adaptivních tlumičů
Kvíz: Poznáte auta podle těchto detailů?
Technologie
Google upravil nastavení účtu. Denně ho navštíví 20 milionů lidí
Nvidia vyrobila speciální 32GB verzi grafiky Titan V: CEO Edition s vyšším výkonem
Instagram je další miliardovou službou Facebooku a jde po krku YouTubu
Šéf Intelu náhle končí. Oficiálním důvodem je nevěra, reálným by mohl být 10nm proces
Monitor jako tele(vize). Acer uvádí 4K počítačová LCD s úhlopříčkou 49 a 55 palců
Hry pro příležitostné hráče