Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Protext Video: Konference CyberCon Brno 2019

Moderní technologie jako nástroj vládnutí, sociální inženýrství, novinky z oblasti…

Pronajaté auto vás může vyjít levněji než vlastní

Dvě třetiny Čechů si pořizují vozy maximálně za 200 000 korun. Volí tedy často starší…

Jak absolventi hodnotí náplň MBA studia? Zjistili jsme v unikátním průzkumu!

Jsou absolventi MBA studia spokojeni s jeho obsahovou náplní? Jak hodnotí odbornou a…

 Dopravní zácpa v Berlíně (Zdroj: Flickr)
Dopravní zácpa v Berlíně (Zdroj: Flickr)
Autor: Flickr Alper Cagun

Jak omezit emise: řidiči mají platit za použití silnice ve špičce

21. února 2018, 06:03  -  frn
 Dopravní zácpa v Berlíně (Zdroj: Flickr)
Dopravní zácpa v Berlíně (Zdroj: Flickr)
Autor: Flickr Alper Cagun
21. února 2018, 06:03

Záměr německé vlády zavést hromadnou a příměstskou dopravu v Německu zadarmo vyvolal velké emoce. Je to reakce na stížnost Evropské komise, že se v mnoha městech nedodržují limity pro znečištění vzduchu. Radnice s tím nesouhlasí kvůli nedostatku financí, krok mají za sporný i někteří ekonomové. Jaké nabízejí řešení? Platit za znečištění vzduchu mají řidiči aut, jejichž vozy emise způsobují. Nejvíce v době dopravní špičky.

Behaviorální ekonom z Kolína nad Rýnem Axel Ockenfels tvrdí, že veřejná doprava ve městech poskytovaná zdarma znečištění vzduchu nevyřeší. „Pokud zavedete hromadnou dopravu zadarmo, abyste omezili individuální dopravu, je to něco podobného, jako dotovat ceny Coca-Coly, abyste snížili spotřebu alkoholu,“ řekl ekonom německému deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung. I když začne více lidí používat veřejnou dopravu, úměrně se tím používání automobilů nesníží.

Jízda autobusy a vlaky zadarmo naopak může podle něj způsobit pravý opak, než co se očekává. Přetížená veřejná doprava v konečném důsledku způsobí, že více lidí ráno sedne do auta, aby využili volné silnice. Připodobňuje to k jo-jo efektu známého u redukčních diet. „Jednoduchou pravdou zůstává, že pokud na silnicích není nastavena spravedlivá cena z pohledu nákladů, je poptávka vyšší než nabídka a veřejná doprava zdarma na tom nic nezmění,“ dodal Ockenfels.

Jedná se zejména o negativní externalitu v podobě znečištění vzduchu, kterou řidiči aut neplatí. Proto by bylo nejlepším řešením přenést na řidiče tuto povinnost v podobě finanční zátěže.

„Problém je v tom, že motoristé neberou v úvahu svůj podíl na znečištění ovzduší a vytváření dopravního přetížení na určitém místě v daném čase,“ vysvětlil Ockenfals. Současný systém používání silnic je neúčinný a také nespravedlivý vůči těm, kteří autem ve městě nejezdí.

Současné moderní technologie podle něj už mohou vypočítat spravedlivou cenu za použití silnice ve městech v různém čase a místě. Takové řešení by vedlo okamžitě ke zlepšení vzduchu v místech, kde je nejvyšší provoz.


Blog Jana Brože:

Pražská dopravní inspirace pro Evropu


Návrh německé vlády na zavedení veřejné dopravy zdarma vyvolal nesouhlas německých měst, zejména argumentují nedostatkem financí. Německý svaz dopravních firem VDV uvedl, že nyní firmy dostávají za prodej jízdenek 12 miliard eur ročně (305 miliard korun). Druhou polovinu na provoz dostávají z veřejných rozpočtů. Pokud by byla doprava zdarma, vyžadovalo by to posílení spojů ve veřejné dopravě, což by si vyžádalo další prostředky daňových poplatníků.

Německý klub pro dopravu VCD, který je považován za ekologickou variantu autoklubu ADAC, navíc upozornil na riziko , že lidé, kteří po městech chodí pěšky nebo jezdí na kole, by rovněž přešli na MHD, pokud by byla zadarmo.

Německá vláda zatím slíbila pilotní projekty dopravy zdarma v Bonnu, Essenu, Herrenbergu, Reutlingenu a Manhhaimu, aby uklidnila evropského komisaře pro životní prostředí Karmena Vellu. Komisař kromě Německa kritizoval také Českou republiku, že neplní evropskou legislativu v oblasti ochrany ovzduší.

Související články:

Brusel má plné zuby smradlavých měst. Vysvětlovat bude i ministr Brabec

Vláda schválila programové prohlášení. Důchodci by měli jezdit vlakem zdarma

Rouška jako móda. Poláci vydělávají na nejšpinavějším vzduchu v EU



Čtěte také

Události  Demonstrace v Hongkongu, ilustrační foto

Made in USA. Hongkongská policie rozhání protesty americkým slzným plynem

Slzný plyn a gumové projektily, kterými hongkongská policie rozhání demonstranty, se…

před 3 hodinami

 Vaporizace, ilustrační foto

Uživatelé elektronických cigaret se vracejí ke kouření. Utíkají od podivných nemocí a silné závislosti

Záhadná plicní onemocnění, exploze během užívání, závislost a další komplikace. Boom…

před 3 hodinami

 Plynovod - ilustrační foto

Česko bude mít nový plynovod za 4,1 miliardy. O stavbu se podělí Italové, Belgičané a Češi

Jedna z největších letošních veřejných soutěží v oboru energetiky již má konkrétní vítěze…

před 9 hodinami

 Premiér Andrej Babiš, ministryně financí Alena Schillerová a ministr průmyslu Karel Havlíček

Vláda schválila rozpočet na příští rok. Prioritami jsou investice, vyšší důchody či výdaje na výzkum

Vláda dnes jednomyslně schválila návrh státního rozpočtu na příští rok se schodkem 40…

16. září 2019

Ondřej Stratilík

Kosovský bumerang

Jeden z největších českých bojovníků proti diplomatickému uznání Kosova je ministr obrany…

16. září 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 3.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak se zvýšení minimální mzdy dotkne zaměstnanců?
Topná sezóna začala. Kolik zaplatíte za dřevo a uhlí?
Komu ještě pojišťovna může přispět na brýle?
Můžete pracovat na rodičovské dovolené?
A co když to na veterině nevyjde, musím zaplatit?
Auta
CzechToll dokončil výrobu palubních jednotek
Konceptem Simplex se Mercedes vrací na začátek 20. století k modelu 35 HP
Kvíz: Poznáte auto na fotografii?
Speciální Dacia Duster ve vosím zbarvení vypadá dobře. Koupit si ji ale nemůžete
Od šicích strojů k autům: Opel slaví 120 let
Hry pro příležitostné hráče