Jak omezit emise: řidiči mají platit za použití silnice ve špičce

21. února, 06:03  -  frn
21. února, 06:03

Záměr německé vlády zavést hromadnou a příměstskou dopravu v Německu zadarmo vyvolal velké emoce. Je to reakce na stížnost Evropské komise, že se v mnoha městech nedodržují limity pro znečištění vzduchu. Radnice s tím nesouhlasí kvůli nedostatku financí, krok mají za sporný i někteří ekonomové. Jaké nabízejí řešení? Platit za znečištění vzduchu mají řidiči aut, jejichž vozy emise způsobují. Nejvíce v době dopravní špičky.

Behaviorální ekonom z Kolína nad Rýnem Axel Ockenfels tvrdí, že veřejná doprava ve městech poskytovaná zdarma znečištění vzduchu nevyřeší. „Pokud zavedete hromadnou dopravu zadarmo, abyste omezili individuální dopravu, je to něco podobného, jako dotovat ceny Coca-Coly, abyste snížili spotřebu alkoholu,“ řekl ekonom německému deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung. I když začne více lidí používat veřejnou dopravu, úměrně se tím používání automobilů nesníží.

Jízda autobusy a vlaky zadarmo naopak může podle něj způsobit pravý opak, než co se očekává. Přetížená veřejná doprava v konečném důsledku způsobí, že více lidí ráno sedne do auta, aby využili volné silnice. Připodobňuje to k jo-jo efektu známého u redukčních diet. „Jednoduchou pravdou zůstává, že pokud na silnicích není nastavena spravedlivá cena z pohledu nákladů, je poptávka vyšší než nabídka a veřejná doprava zdarma na tom nic nezmění,“ dodal Ockenfels.

Jedná se zejména o negativní externalitu v podobě znečištění vzduchu, kterou řidiči aut neplatí. Proto by bylo nejlepším řešením přenést na řidiče tuto povinnost v podobě finanční zátěže.

„Problém je v tom, že motoristé neberou v úvahu svůj podíl na znečištění ovzduší a vytváření dopravního přetížení na určitém místě v daném čase,“ vysvětlil Ockenfals. Současný systém používání silnic je neúčinný a také nespravedlivý vůči těm, kteří autem ve městě nejezdí.

Současné moderní technologie podle něj už mohou vypočítat spravedlivou cenu za použití silnice ve městech v různém čase a místě. Takové řešení by vedlo okamžitě ke zlepšení vzduchu v místech, kde je nejvyšší provoz.


Blog Jana Brože:

Pražská dopravní inspirace pro Evropu


Návrh německé vlády na zavedení veřejné dopravy zdarma vyvolal nesouhlas německých měst, zejména argumentují nedostatkem financí. Německý svaz dopravních firem VDV uvedl, že nyní firmy dostávají za prodej jízdenek 12 miliard eur ročně (305 miliard korun). Druhou polovinu na provoz dostávají z veřejných rozpočtů. Pokud by byla doprava zdarma, vyžadovalo by to posílení spojů ve veřejné dopravě, což by si vyžádalo další prostředky daňových poplatníků.

Německý klub pro dopravu VCD, který je považován za ekologickou variantu autoklubu ADAC, navíc upozornil na riziko , že lidé, kteří po městech chodí pěšky nebo jezdí na kole, by rovněž přešli na MHD, pokud by byla zadarmo.

Německá vláda zatím slíbila pilotní projekty dopravy zdarma v Bonnu, Essenu, Herrenbergu, Reutlingenu a Manhhaimu, aby uklidnila evropského komisaře pro životní prostředí Karmena Vellu. Komisař kromě Německa kritizoval také Českou republiku, že neplní evropskou legislativu v oblasti ochrany ovzduší.

Související články:

Brusel má plné zuby smradlavých měst. Vysvětlovat bude i ministr Brabec

Vláda schválila programové prohlášení. Důchodci by měli jezdit vlakem zdarma

Rouška jako móda. Poláci vydělávají na nejšpinavějším vzduchu v EU


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 3.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Třetina Čechů chce změnit banku, ale odhodlají se jen 2 % z nich
Vše, co potřebujete vědět o GDPR
Lidé mají 4 roky na výměnu kotle. Stát rozdává dotace i bezúročné půjčky
Na podání přehledů zbývá 14 dní
Kolik peněz si vyděláte, až odjedete na dovolenou?
Auta
BMW i8 zůstává u policie i nadále. Nově už ale bude umět…
Pokuta za překročení rychlosti: Co zaplatíte a kolik dostanete bodů
Test KTM 1290 Super Adventure S: Vyzyvatel
Consumer Reports: Tohle jsou nejspolehlivější ojetiny, jaké si můžete pořídit
BMW X3 si splnilo povinnost. V testech IIHS dostalo nejlepší možné hodnocení
Technologie
Mapy.cz přidávají další drobnost. Najdou vám cyklotrasy, naučné stezky apod.
Pět let to nešlo… Česká televize bude mít všechny programy v jednom DVB-T multiplexu
AMD uvádí 12nm Ryzeny 2000. Lepší IPC a takty s jádry Zen+, vyšší výkon ve hrách
Honor 10 přichází: duhový krasavec je levnější dvojče Huawei P20
AMD Ryzen 7 2700X: co přinesl refresh úspěšného osmijádra? (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče