Jak se vyhnout dopravní zácpě: německá firma věří elektrickým člunům - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Jak se vyhnout dopravní zácpě: německá firma věří elektrickým člunům

,
Jak se vyhnout dopravní zácpě: německá firma věří elektrickým člunům
Zdroj: Torqeedo

Elektromobilita je vhodnější pro lodě než pro automobily, tvrdí zakladatel firmy Torqeedo Christoph Ballin, která vyrábí elektromotory pro lodě. Zejména ve městech by vodní taxíky na řekách měly ulevit dopravě. Firmy používá pro elektromotory stejné baterie jako BMW i3. „Elektročluny“ testuje na Starnberském jezeře nedaleko Mnichova.

Bavorská firma Torqeedo, kterou založil a řídí Christoph Ballin, chce v následujících letech změnit dopravu ve městech. Řešením mají být čluny s elektromotory, jež mohou ulevit přetíženým silnicím.

Ballin deníku Die Welt ukázal sedm metrů dlouhý člun „Seven“, se kterým pluje po Starnberském jezeře vzdáleném asi 20 kilometrů od Mnichova. Loď pohání elektromotor. Podle Ballina se jedná o ideální dopravní prostředek, který nezatěžuje životní prostředí.

Technické novinky se lodním motorům podle Ballina vyhýbají více než automobilovému průmyslu, přitom v zavádění elektromotorů do menších lodí spatřuje velký potenciál. Motory firmy Torqeedo jsou lehčí než naftové lodní motory a lze je snadno nastartovat pouhým stisknutím tlačítka.

Elektrické motory Torqeedo využívá například švýcarská firma designboats

Jsou ale dvakrát dražší než motor na naftu. Vyšší pořizovací cenu pak kompenzují nízké provozní náklady. Ty jsou u elektrického motoru o 80 procent nižší, tvrdí německý manažer. Motor využívá baterii, kterou montuje BMW do elektromobilu i3.

Ve větším množství by se elektrické čluny mohly využívat ve městech, která leží na řekách či na březích moří nebo jezer. O formě elektrické říční taxislužby uvažuje Paříž, Ženeva nebo Dubaj. Firma už vybavila elektromotory jeden trajekt pro 120 lidí ve Španělsku. „Po třech až čtyřech letech provozu se taková investice vyplatí,“ zdůraznil Ballin.

Dále čtěte:

Nový klimatický alarm: spalovací motory musí do sedmi let zmizet z nabídky

Německý ministr připustil přestavbu starých dieselů. Automobilky to má stát miliardy eur

Lodní doprava produkuje víc emisí než Německo. Je čas jednat

Berlín dotuje nákladní kola. Chce vytlačit auta z centra

Nákladní kola v Berlíně, ilustrační foto

Ohodnoťte tento článek
Diskuze