Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Apartmán v Krkonoších: chalupa 21. století bez starostí a s výnosem

Pokud si pořídíte vlastní horský apartmán, můžete trávit zimní a letní dovolenou…

Zajímavosti o golfu, které jste nevěděli

Golf je vyhledávaným sportem, který se těší čím dál větší oblibě. Má dlouholetou tradici…

AAA Auto: Zdaleka nejen obchodník s ojetými vozy

Síť autocenter AAA Auto působí v České republice už bezmála třicet let. Aktivity firmy…

Automobilová doprava, ilustrační foto
Automobilová doprava, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Nový klimatický alarm: spalovací motory musí do sedmi let zmizet z nabídky

21. září 2018, 13:03  -  frn
Automobilová doprava, ilustrační foto
Automobilová doprava, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
21. září 2018, 13:03

Evropský autoprůmysl musí v následujících letech projít výraznou změnou, aby sektor naplnil cíle pařížské klimatické dohody. Pokud by se měl splnit závazek, že se globální průměrná teplota Země nezvýší o více než 1,5 stupně Celsia oproti předindustriální éře, musí se od konce roku 2025 přestat prodávat nová auta s benzinovými a naftovými motory. Auta s hybridním pohonem musí zmizet z trhu od roku 2030.

Pokud chce evropský automobilový průmysl plnit klimatické cíle z Paříže a nezvyšovat uhlíkovou stopu v atmosféře, musí co nejrychleji přejít na bezuhlíkové zdroje pohonu automobilů. K tomuto závěru dospěli odborníci z německého institutu pro koncepce vozidel při centru pro letectví a kosmonautiku DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt) ve Stuttgartu.

Zkoumaly se dva scénáře. Pokud by měl být splněn cíl, že se globální průměrná teplota Země nezvýší o více než 1,5 stupně Celsia oproti období před průmyslovou revolucí s pravděpodobností na 66 procent, musí automobilky přestat prodávat auta na benzin a naftu po roce 2025. Hybridní auta musí zmizet z prodeje od roku 2030. Podíl starších aut s motory na fosilní paliva musí na silnicích rychle klesat, poslední by měly z ulic zmizet do roku 2045, uvedlo centrum.

V případě splnění cíle s pravděpodobností na 50 procent by automobilky měly přestat prodávat nové vozy se vznětovými a zážehovými motory do roku 2030, hybridní pohony v roce 2037. Auta se spalovacími motory by pak měla přestat jezdit v roce 2050. Studie propočítávala scénáře týkající se vozových parků v zemích Evropské unie, Norska a Švýcarska.

Naléhavě činit potřebné kroky

„Oba scénáře zdůrazňují mimořádnou naléhavost, aby se toto téma začalo řešit a byly přijaty všechny dostupné kroky,“ řekl k výsledkům analýzy vedoucí výzkumu Bent van den Adel. Pokud bude pokračovat současný stav bez změny, objem vypouštěného CO2 v osobní dopravě bude vyčerpán do pěti let s pravděpodobností 66 procent.

„Emise oxidu uhličitého z automobilů musí začít klesat co nejdříve,“ zdůraznil ředitel institutu pro koncepce vozidel při DLR Horst Friedrich. Automobilky musí začít urychleně prodávat elektromobily ve velkém objemu, aby se vozový park obměnil, dodal.

Pokud by měl být splněn cíl maximálního růstu globální teploty o dva stupně, evropské automobilky i společnost získají deset let navíc, aby se mohla připravit potřebná opatření, vysvětlil Friedrich.

Výbor pro životní prostředí Evropského parlamentu souhlasil s přísnějším omezením, že emise oxidů uhlíku u osobních vozidel a dodávek klesnou do roku 2030 o 45 procent. Automobilový průmysl tvrdí, že je tento požadavek nereálný a poškodí růst ekonomiky a zaměstnanost.

Dále čtěte:

Vědci píší Bruselu: Chtějme udržitelnost a kvalitu života místo růstu a nesmyslné práce

Dřevo jako uhlíkově neutrální zdroj? Brusel může způsobit masivní kácení lesů

Na poloviční cestě k uvaření. Jak žít ve městech při 50 stupních Celsia?

Povedená investice ČEZ: Sonnen si troufá na Elona Muska


Čtěte také

 Robert Fico

Fico čelí obvinění. Slovenská policie jej stíhá kvůli podpoře rasismu

Slovenská policie obvinila expremiéra a šéfa nejsilnější vládní strany Směr-sociální…

5. prosince 2019

Ilustrační foto

Chyby v čerpání u 9 z 10 projektů. Brusel vyzývá Česko k vlastnímu auditu

Závěrečná zpráva auditu Evropské komise k údajnému střetu zájmů premiéra Andreje Babiše…

5. prosince 2019

 Paroplynka Počerady, ilustrační foto

Spotřeba plynu v Česku roste. Paroplynka v Počeradech jede naplno

Cena plynu padá, elektřina z uhlí stojí více. Společnosti ČEZ proto vyplatí, aby plynové…

5. prosince 2019

Netopýr, ilustrační foto

Klima, nebo biodiverzita? Vědci řeší, jak ochránit netopýry před smrtícími turbínami

Má přednost ochrana klimatu před ochranou biodiverzity? Na tuto otázku se snaží odpovědět…

5. prosince 2019

Radar izraelské firmy Elta, ilustrační foto

Podepsáno. Česko nakoupí izraelské radary za tři a půl miliardy korun

Česká armáda koupí od Izraele osm mobilních 3D radiolokátorů za 3,5 miliardy korun. První…

5. prosince 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 17 | Průměrné hodnocení: 4.53

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Stres je všudypřítomný. Jak se jej zbavit?
Pro koho se příští rok sníží limit doplatků za léky?
Do čeho Češi nejčastěji spoří a investují
Nechodíte rádi do banky? Nevadí, již nemusíte
Stovky korun protopíme zbytečně. Jak šetřit teplo?
Auta
Nový mýtný systém v provozu
Tři roky, čtyři značky: Jozef Kabaň se ve skupině BMW neprosadil, vrací se pod křídla koncernu
VCHD Cargo investuje do vozového parku
V nejnovějších testech Euro NCAP opět zářila Tesla. Zato Volkswagenu Sharan upadly dveře
Srovnávací test: Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports vs. BMW F 850 GS Adventure
Hry pro příležitostné hráče