Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Český luxus ohromil svět: nabídky přicházejí z celého světa

Mezi zákazníky ANTORINI patří české a světové osobnosti, významní představitelé z oblasti…

Přemýšleli jste někdy o tom, jak při online nákupech ještě více ušetřit?

Ne vždy nám při nákupech v obchodech vydrží dobrá nálada po celý den. Hodně lidí, dlouhé…

Komunikace s úřady nyní jednoduše z mobilu či webu

Společnost QCM s.r.o. představuje systém na elektronickou komunikaci mezi občany a úřady.…

 Kontejnerová loď v přístavu v Hamburku
Kontejnerová loď v přístavu v Hamburku
Autor: CC0 via Pixabay

Lodní doprava produkuje víc emisí než Německo. Je čas jednat

18. dubna 2018, 06:05 - tre
 Kontejnerová loď v přístavu v Hamburku
Kontejnerová loď v přístavu v Hamburku
Autor: CC0 via Pixabay
18. dubna 2018, 06:05

Mezinárodní obchod se z drtivé většiny odehrává na moři. Dostupnost tohoto způsobu přepravy zboží si ale vybírá daň v podobě obrovské klimatické stopy. Segment námořní nákladní dopravy se podílí třemi procenty na celkových globálních emisích CO2 a jeho příspěvek je tak vyšší než objem připadající na celé Německo a srovnatelný s Japonskem. Mezinárodní námořní organizace (IMO) proto chystá rázné opatření k omezení skleníkových plynů.

Po moři cestuje 90 procent zboží v rámci světové obchodní výměny. Jedním z důvodů, proč je lodní přeprava takovým zdrojem emisí, je fakt, že jako pohon pro lodní motory slouží odpadní palivo, které vzniká při rafinaci. Podřadné palivo snižuje náklady na přepravu, a zatraktivňuje tak tento způsob transportu pro zákazníky.

V letech 2007 a 2012 přeprava po moři vyprodukovala v průměru 1 miliardu metrických tun CO2 ročně, což znamená podíl 3,1 % na světových emisích. S tímto výkonem se toto odvětví může měřit s celými státy, a to velmi úspěšně, jak uvádí web Quartz. Se svým výsledkem by se zařadilo na 6. místo mezi průmyslové giganty Japonsko a Německo.

Podíl lodní dopravy na globálních emisích ve srovnání se státy

Země Objem emisí CO2 (v miliardách metrických tun)
Čína 10,43
USA 5,01
Indie 2,53
Rusko 1,66
Japonsko 1,23
Lodní přeprava 1
Německo 0,78
Kanada 0,68
Írán 0,64
Jižní Korea 0,6

Tato nelichotivá statistika rejdařům kazí reputaci. Členské státy Mezinárodní námořní organizace proto přijaly poprvé společnou mezinárodní strategii pro omezení emisí CO2 z námořní dopravy. Do roku 2050 mají rejdařské společnosti snížit objem emisí o 50 procent proti roku 2008.

IMO uvádí, že chce produkci emisí snižovat, jak nejrychleji to bude možné, ale je zřejmé, že se to neobejde bez zásadních změn v celém odvětví. Letos má začít platit systém povinného hlášení spotřeby paliva. Pokroky dosažené v redukci emisí chce IMO vyhodnotit v roce 2023 a poté případně strategii upravit.

Nejen CO2
Kontejnerové lodě jsou vedle CO2 významným producentem i dalších skleníkových plynů. Lodní palivo může obsahovat až 3500krát více síry než diesel pro auta. Sektor je zodpovědný za 13 % globálních emisí oxidu siřičitého a 15 % emisí oxidů dusíku. Tyto látky jsou považovány za původce řady onemocnění.


Čtěte také

Události  Útok drony vedený z Jemenu na ropná pole Saudi Aramco

Útoky dronů snížily těžbu ropy v Saúdské Arábii o polovinu

Sobotní útoky na dvě ropná zařízení společnosti Saudi Aramco na východě Saúdské Arábie…

před 4 hodinami

 Virtuální realita, ilustrační foto

Lepší než doopravdy: Česko zaujalo přední místo v byznysu s „chytrou“ virtuální realitou

Řada českých firem a projektů dokazuje, že virtuální realita zdaleka neznamená jen porno…

před 6 hodinami

 Edward Snowden

Snowden vydává memoáry. Vysvětluje v nich, proč riskoval svobodu kvůli vyzrazení tajných dat

Bývalý spolupracovník tajných služeb Spojených států Edward Snowden, který po vyzrazení…

14. září 2019

 Turecká paroplynová elektrárna Egemer

Už jen Česko a ESCO: vedení ČEZ chystá rozprodej zahraničních aktiv

Chceme se stát lídrem na trhu s elektřinou ve střední a jihovýchodní Evropě, prohlašoval…

14. září 2019

Události  Jaroslav Vostatek

Penzijní společnosti a stavební spořitelny jsou naprosto zbytečné, říká Jaroslav Vostatek

Profesor Vysoké školy finanční a správní Jaroslav Vostatek je už ve druhé důchodové…

14. září 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 10 | Průměrné hodnocení: 4.90

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Školkovné na děti nás nevytrhne, vymíráme
Kdy budou podzimní prázdniny?
Stěžujete si na zprostředkovatele energetických aukcí? Čím vám komplikují život?
Co je dobré vědět o zkráceném úvazku v 10 bodech?
Čeká banky digitální revoluce?
Auta
Vytlačovací rám policejních Octavií vyvolal pozdvižení.…
Elektrická dodávka z londýnského taxi
Na návštěvě v Trnavě: Jak se vyrábí nový Peugeot 208
Řidič dálniční formule může přijít o papíry na půl roku. Za to, že ohrožoval provoz chybějící značkou
VW manipuloval měření emisí i u novějších motorů normy Euro 6, tvrdí německá stanice
Hry pro příležitostné hráče