Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Elon Musk s herečkou Amber Heardovou v květnu 2017.
Elon Musk s herečkou Amber Heardovou v květnu 2017.
Autor: Profimedia.cz

Elon Musk: jak vydělal peníze na své šílené nápady?

24. listopadu 2017, 11:15  -  frn
Elon Musk s herečkou Amber Heardovou v květnu 2017.
Elon Musk s herečkou Amber Heardovou v květnu 2017.
Autor: Profimedia.cz
24. listopadu 2017, 11:15

Elon Musk je brán jako podnikatel-vizionář současného světa, část lidí jej nicméně vnímá jen jako velkého mluvku, který neplní své velkolepé sliby. V současnosti je znám především jako šéf firem Tesla a SpaceX. První peníze ale vydělal před více než dvaceti lety projektem propojení map s telefonním seznamem. Jak se v průběhu času naplňovaly jeho sny?

Sebevědomí rodákovi z jihoafrické Pretorie rozhodně nechybí. Má velkolepé sny, například zemřít na Marsu, a to ne při přistání. Jeho víru ve vlastní schopnosti ilustruje příhoda z roku 1999, kdy Musk zcela zdemolovat tehdy nejrychlejší prodávaný vůz McLaren F1. Tehdy vezl parťáka z firmy PayPal Petera Thiela. Nikomu se nic nestalo, Musk ale přiznal, že si sporťák nepojistil, protože nevěřil tomu, že by jej mohl nabourat.

Jaká byla podnikatelská cesta Elona Muska? O jeho podnikavosti svědčí to, že už ve 12 letech naprogramoval videohru, kterou v roce 1984 prodal za 500 dolarů.

První kroky na internetu, první miliony

Jeho první firma byla Zip2, již založil se svým bratrem Kibalem v roce 1995, když mu bylo 24 let. Chtěl udělat internet lepším. Spojil registr firem s mapami, propojil dvě databáze a vytvořil něco na způsob dnešních Google Maps. Firmu získala v roce 1999 společnost Compaq za 307 milionů dolarů, Musk si z obchodu odnesl 22 milionů dolarů za svůj sedmiprocentní podíl.

V roce 1999 založil firmu x.com, jež se později spojila s firmou PayPal Petera Thiela. Musk tehdy prohlásil, že chce změnit dosavadní sféru bankovnictví a vybudovat internetovou banku. I když se mu to úplně nepodařilo, PayPal změnil navždy internetové platby.

V roce 2002 koupila PayPal firma eBay za 1,5 miliardy dolarů, Musk z obchodu získal 165 milionů dolarů. Letos si jeden z nejznámějších podnikatelů světa opět koupil doménu x.com za nezveřejněnou cenu s tím, že pro něj má velkou emoční hodnotu.

Po tomto finančním jackpotu se Musk pustil po hlavě do větších projektů. Tím je firma SpaceX, která má lidem umožnit kolonizovat vesmír. V roce 2002, tedy ve svých 31 letech, vyhlásil svůj hojně citovaný cíl. Zemřít na planetě Mars, a to nikoliv během přistání.

Sto milionů dolarů do raket

Nejprve se vydal do Ruska, aby pořídil už hotovou raketu. Pokus se nezdařil, proto firma začala vyvíjet svou vlastní – Falcon. První návrhy rakety, která se dokáže vrátit na místo startu, učinil samotný zakladatel společnosti, Investoval do ní 100 milionů dolarů.

První dva testy startu rakety s úspěšným návratem se nezdařily, další by znamenal bankrot společnosti. V roce 2015 ale třetí pokus vyšel a raketa se vrátila v pořádku na místo startu. SpaceX spolupracuje s americkou vesmírnou agenturou NASA a Musk se nevzdává myšlenky na kolonizaci Marsu.

V roce 2018 by měli první vesmírní turisté přistát na Měsíci, v roce 2024 už na Marsu (loni ještě Musk hovořil o termínu 2022). Na Marsu má podle činorodého podnikatele panovat demokracie.

Jak se slavil návrat rakety na zem:

V roce 2003 byla založena firma Tesla, Musk do ní vstoupil o rok později. Za další čtyři roky se stal jejím ředitelem. Myšlenkou budování elektromobilů byl posedlý již od dob studií. Musk v roce 2004 prohlásil, že se Tesla stane největší automobilkou světa.

K tomuto cíli má zatím hodně daleko, nicméně podle tržní kapitalizace se letos v dubnu Tesla Motors stala největší automobilkou světa.

Tesla má problém s plněním cílů dodávek vozů. Ve třetím kvartálu tohoto roku mělo být vyrobeno 1500 automobilů Model 3. Ve skutečnosti se podařilo zákazníkům dodat 260 kusů. Koncern VW loni prodal 10,2 milionu aut, Tesla dodala zákazníkům 76 230 elektromobilů.

Slunce do každého domu

V roce 2006 se Musk ponořil také do energetické branže. Firma SolarCity, kterou řídí jeho bratranci, je nyní ve Spojených státech druhým největším poskytovatelem solárních systémů v zemi. V roce 2006 Musk prohlásil, že pro zajištění elektřiny pro celé Spojené státy stačí mít kus země v Arizoně.

Co začalo jako malá startupová firma, je nyní největším dodavatelem domácích solárních systémů v Americe, včetně střešní krytiny, která vyrábí elektřinu ze slunce.

Hyperloop – snadné i pro stážistku

Myšlenku hyperloopu představil Musk v roce 2012 jako otevřené řešení. Podle jeho slov je technologie tak jednoduchá, že ji porozumí i jeho stážistka.

Nicméně i po pěti letech na hyperloopu pracuje řada firem po celém světě a realizace je stále v nedohlednu.

Nejblíže realizaci je Hyperloop One, provádí testy v nevadské poušti. Problémem je zatím značná finanční náročnost technologie, ale i technické překážky, jako je bezpečnost cestujících a možnost nouzového úniku z potrubí.


Jaké další projekty slibují revoluci v osobní dopravě?

Doprava budoucnosti: kdo a co bude konkurovat hyperloopu?


Godot i neuronové sítě

V loňském roce Elon Musk představil další ambiciózní projekty. Jedním z nich je Boring Company, jež má razit silniční tunely pod městy. Inspirovaly jej k tomu katastrofální zácpy v Los Angeles. Nyní musí bojovat s byrokracií v Kalifornii, aby mu dovolila s projektem pod zemí začít. Už má první razicí stroj, jemuž dal jméno Godot. Jak dlouho si lidé počkají, než budou moci tunelový systém pod městem používat, zůstává ve hvězdách.

Dalším projektem je společnost Neuralink, jež má zabránit tomu, aby roboti ovládli lidstvo. Cestou má být paradoxně to, že se lidský mozek vylepší o prvky umělé inteligence. Hyperaktivní podnikatel plánuje propojit lidský mozek s internetem. Cílem je, aby lidský mozek přímo komunikoval se stroji a využíval informací z internetu. Nejprve má Neuralink začít s něčím „užitečnějším“. Tím je výzkum a léčba depresí a epilepsie.

Suma sumárum se dá říci, že africký rodák, jehož jmění odhaduje časopis Forbes na 20 miliard dolarů (432 miliard korun) a je v žebříčku nejmocnějších lidí planety na 21. místě, si potrpí na velkohubá prohlášení a má problémy s plněním termínů, což se ukazuje zejména u automobilky Tesla.

Na druhou stranu jeho projety mění celá odvětví a inspirují ostatní firmy. Nejúspěšnější je, možná překvapivě, ten nejodvážnější. Vesmírný projekt SpaceX.

Dále čtěte:

Musk umí počítat do dvou. To mu stačí na ovládnutí trhu

Vymýcení chudoby, nebo výroba spotřebitelů? Musk chce příjem pro každého

Tesla v Německu utahuje šrouby. Zaměstnanci se bouří



Čtěte také

 Sídlo Sazka Group

Sazka Group vydá dluhopisy za 300 milionů korun. Výnosy použije na splacení dluhu a úhradu poplatků

Loterijní společnost Sazka Group ze skupiny KKCG miliardáře Karla Komárka vydala…

před 7 hodinami

 Vrtulník UH-1Y Venom

Česko podepíše smlouvu s USA o dodání vrtulníků do konce roku. Za dvanáct strojů zaplatí 14,6 miliardy korun

Ministerstvo obrany definitivně schválilo nákup 12 vrtulníků ze Spojených států v celkové…

před 8 hodinami

 Aukce lanýžů v italské provincii Alba

Drahá pochoutka. Obří lanýž se v Itálii vydražil za více než 2 miliony korun

Neznámý kupující z Hongkongu vydražil v italské aukci obrovský 850gramový lanýž za 85…

před 8 hodinami

 Hranice mezi Dánskem a Švédskem

Dánsko reaguje na nárůst zločinů v Kodani. Zavedlo kontroly na hranici se Švédskem

Dánsko ode dneška zavádí kontroly na hranici se Švédskem. Důvodem je nárůst počtu explozí…

před 9 hodinami

Solární elektrárny v Chile

Úspěšný byznys v Chile: český Solek Holding prodává solární elektrárnu Francouzům

Česká společnost Solek Holding prodává poslední ze čtyř dokončených solárních elektráren…

před 9 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 7 | Průměrné hodnocení: 4.29

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
8 čísel o zvýšeném rodičovském příspěvku
EU: V Česku žije nejméně „chudých“ lidí
Dosáhli by mladí na hypotéku snáz po zmírnění pravidel ČNB?
Svátek 17. listopadu vychází letos na neděli, zůstanou obchody otevřené?
Úzkost a stres pomůže léčit virtuální realita
Auta
Volkswagen Užitkové vozy v novém
Ve Zlíně vznikl elektrický nástupce multikáry. Stojí přes tři miliony a ujede až 250 km
Hyundai si nechal patentovat technologii aktivního potlačování hluku od podvozku
Alfa Romeo drasticky redukuje plány. Nové sportovní vozy nevzniknou
Škoda Octavia IV (2020): Technické údaje všech motorizací
Hry pro příležitostné hráče