Menu Zavřít

Jak expandovat do Indie? Pomocnou ruku nabízí CzechTrade

24. 1. 2020
Autor: Shutterstock

Příležitosti pro export do Indie a inspiraci od úspěšných firem mohli mezi 21. a 23. lednem čerpat zájemci v rámci série odborných seminářů agentury CzechInvest v Praze, Brně a Ostravě. Zástupci CzechTradu a AMSP ČR představili perspektivní obory pro české exportéry či možnosti, jak co nejefektivněji využít českého inkubátoru pro malé a střední podniky v Bengalúru.

Indie stále patří mezi nejrychleji rostoucí ekonomiky na světě a drží si druhou příčku těsně za Čínou. Podle parity kupní síly jí v globálním měřítku patří 3. místo a tamní průmysl tvoří 23 procent HDP země. Jedná se o obrovský trh s perspektivním složením společnosti – 600 milionů Indů se nachází ve věku pod 25 let a 350 milionů patří do střední vrstvy.

V posledních letech jsou v zemi patrné investice do celkové modernizace a české exportéry by měla zajímat i postupná implementace reforem, díky kterým se indická ekonomika otevírá vnějšímu světu. Stále se však jedná o trh, který je nám vzdálen kulturně i fyzicky.

Expanze není jednoduchá, klíčem je trpělivost

Ačkoliv se jedná o velký trh, navázání obchodních vztahů není snadné. Situaci částečně komplikuje i hlavní program současné indické vlády s názvem Make in India. „Cílem projektu je celkově modernizovat hospodářství a udělat z Indie budoucí výrobní hub Asie. Součástí je však také upřednostňování domácí výroby, omezení importu, posílení zahraničních investic a zavádění inovativních technologií. Pro naše exportéry to znamená udělat informované rozhodnutí o tom, zda má jejich produkt šanci se na tomto trhu uchytit. I s tím jim můžeme v CzechTradu pomoct,“ říká Ivan Kameník ze zahraniční kanceláře CzechTrade v Bengalúru.

Tamní vláda podporuje dovoz zařízení, technologií a know-how, méně už výrobků konečné spotřeby. Klíčovým aspektem jsou dlouhodobé obchodní závazky a Indii nelze využít pouze jako jednorázové odbytiště výroby. Zájemci o export se musí obrnit trpělivostí, velkým plusem je i přítomnost na trhu alespoň v podobě zástupce firmy.

Indičtí partneři často požadují po zahraničních dovozcích založení tzv. joint venture pro společnou výrobu. „Podílení se na výrobě je efektivním a preferovaným způsobem spolupráce s tamními partnery. Na místě je však notná obezřetnost při sdílení vlastního know-how,“ doplňuje Ivan Kameník.

Řešením pro české malé a střední firmy může i být i podnikatelský inkubátor v Bengalúru, který funguje díky společnému úsilí agentury CzechTrade, AMSP ČR, MPO a tamního zastupitelského úřadu. Nabízí pronájem kancelářských prostor a celkové zázemí pro české firmy. Aktuálně zde působí společnosti PBS, Beznoska, Mediatrade a Watersavers.

Česká republika pro Indy není jen Jawa

Česká republika se na indickém trhu těší poměrně dobrému jménu, v minulosti se o to zasloužily například motorky Jawa, které jsou mezi Indy stále velmi populární. České firmy tak přirozeně mají příležitost prorazit na tamním trhu v automobilovém, dopravním, ale i strojírenském průmyslu.

BRAND24

Šanci uspět mají i české podniky z oblasti energetiky. Indická vláda v roce 2018 zvýšila vlastní cíl týkající se poměru energie vytvořené z obnovitelných zdrojů a jedná se tak o jednu z nejperspektivnějších zemí v rozvoji energetiky.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).