Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Apartmán v Krkonoších: chalupa 21. století bez starostí a s výnosem

Pokud si pořídíte vlastní horský apartmán, můžete trávit zimní a letní dovolenou…

Zajímavosti o golfu, které jste nevěděli

Golf je vyhledávaným sportem, který se těší čím dál větší oblibě. Má dlouholetou tradici…

AAA Auto: Zdaleka nejen obchodník s ojetými vozy

Síť autocenter AAA Auto působí v České republice už bezmála třicet let. Aktivity firmy…

Flotila autobusů s elektrickým pohonem, která šla do provozu v prosinci 2017 v čínském městě Luoyan.
Flotila autobusů s elektrickým pohonem, která šla do provozu v prosinci 2017 v čínském městě Luoyan.
Autor: Profimedia.cz

Čína pod proudem: každý týden vyjíždějí tisíce nových elektrobusů

27. dubna 2018, 15:25  -  frn
Flotila autobusů s elektrickým pohonem, která šla do provozu v prosinci 2017 v čínském městě Luoyan.
Flotila autobusů s elektrickým pohonem, která šla do provozu v prosinci 2017 v čínském městě Luoyan.
Autor: Profimedia.cz
27. dubna 2018, 15:25

Rozvoj elektrických autobusů letos uspoří 279 tisíc barelů ropy za den. Zejména v Číně jich přibývá raketovým tempem. Každých 5 týdnů čínská města nakoupí skoro 10 tisíc elektrobusů, což odpovídá celé flotile městských červených autobusů v Londýně.

Před sedmi lety byla na konferenci v Bruselu terčem vtipů, nyní udává celosvětový trend. Jde o čínskou automobilku BYD, jež před sedmi lety ukázala model elektrického autobusu na setkání zástupců autoprůmyslu v Bruselu. „Každý se smál tomu, jakou hračku BYD vyrábí,“ zavzpomínal na přijetí v Evropě Isbrand Ho, který zastupuje automobilku z čínského města Šen-čen v Evropě. „Podívejte se nyní, každý má nějaký autobus od nás.“ Elektrobusy jezdí ve dvou stovkách měst po celém světě.

Analytická služba Bloomberg New Energy Finance (BNEF) tvrdí, že mohutný nástup plně elektrických autobusů v mnoha městech změní hromadnou dopravu a přispěje k tlaku na ropný sektor. Pro rok 2018 odhadla, že elektrické autobusy sníží spotřebu ropy o 279 tisíc barelů denně. Což odpovídá denní spotřebě Řecka.

Kde jezdí čínské autobusy BYD:

Jedná se stále o pouhý zlomek celkové spotřeby ropy na světě. Mezinárodní energetická agentura (EIA) uvedla, že v tomto roce bude spotřeba ropy 99,3 milionu barelů denně.

Většina elektrobusů jezdí v Číně

Nástup bezemisních autobusů se dotýká zejména čínských měst. Na čínských silnicích jezdí 99 procent všech elektrických autobusů na světě, kterých bylo v loňském roce 385 tisíc. V nejlidnatější zemi světa přitom mají podíl na všech autobusech 17 procent.

Loni se v Číně prodalo 105 tisíc elektrických autobusů, z toho 90 tisíc plně elektrických a 15 tisíc hybridních. Trh s elektrobusy by se měl do roku 2025 ztrojnásobit.

Každých pět týdnů podle BNEF v městech bývalé Říše středu přibude 9500 zelených autobusů, což odpovídá celkovému počtu autobusů hromadné dopravy v Londýně. Plně elektrických jich v hlavním městě Británie jezdí 71.

Autobus v průměru spotřebuje tolik paliva, jako třicet automobilů, a proto by masové rozšíření elektrobusů mělo mít větší dopad na spotřebu pohonných hmot než prodej osobních elektromobilů.

Trh s elektrickými autobusy bude v následujících letech stále větší s tím, jak se radnice po celém světě přiklánějí k bezemisní veřejné dopravě, aby zlepšily ovzduší v metropolích. „Tlak na kvalitu ovzduší nezmizí a z toho budou profitovat výrobci elektrických autobusů,“ řekl analytik BNEF Colin Mckerracher.

Automobilka BYD už nyní změnila město Šen-čen, kam od roku 2011 dodala přes 14 tisíc elektrických autobusů. Na čínském trhu s elektrobusy drží BYD podíl 13 procent.

V roce 2016 jezdily v Londýně čtyři elektrické doubledeckery firmy BYD v rámci pilotního projektu. ( Autor: Profimedia.cz )

V roce 2016 jezdily v Londýně čtyři elektrické doubledeckery firmy BYD v rámci pilotního projektu.

Autobusy pro americký trh vyrábí v Kalifornii od roku 2013. Třináct světových aglomerací, mezi nimi Paříž, Londýn, Mexico City nebo Los Angeles, se zavázaly, že do roku 2025 budou kupovat pouze bezemisní dopravní prostředky. Čínské automobilky cítí šanci. Firma BYD připravila koncept plně elektrického doubledeckeru pro Londýn, první čtyři kusy byly k vidění v rámci pilotního projektu v roce 2016.

V elektrické revoluci v dopravě je Čína jasnou jedničkou. Na autosalónu v Pekingu se vystavuje 174 různých elektromobilů, 124 z nich se vyrábí v Číně. Čínské automobilky se připravují na globální expanzi, za posledních pět let firmy investovaly po celém světě 31 miliard dolarů do zahraničních automobilek.

Dále čtěte:

Už čtvrté SUV pro Čínu. Škoda představí do konce roku další model pro tamní trh

Bateriový boom: v Evropě vyroste 10 velkovýroben. Česko má jen nejistý projekt HE3DA

Hoďte auto na kompost. Studenti vyvinuli recyklovatelný elektromobil



Čtěte také

 Robert Fico

Fico čelí obvinění. Slovenská policie jej stíhá kvůli podpoře rasismu

Slovenská policie obvinila expremiéra a šéfa nejsilnější vládní strany Směr-sociální…

5. prosince 2019

Ilustrační foto

Chyby v čerpání u 9 z 10 projektů. Brusel vyzývá Česko k vlastnímu auditu

Závěrečná zpráva auditu Evropské komise k údajnému střetu zájmů premiéra Andreje Babiše…

5. prosince 2019

 Paroplynka Počerady, ilustrační foto

Spotřeba plynu v Česku roste. Paroplynka v Počeradech jede naplno

Cena plynu padá, elektřina z uhlí stojí více. Společnosti ČEZ proto vyplatí, aby plynové…

5. prosince 2019

Netopýr, ilustrační foto

Klima, nebo biodiverzita? Vědci řeší, jak ochránit netopýry před smrtícími turbínami

Má přednost ochrana klimatu před ochranou biodiverzity? Na tuto otázku se snaží odpovědět…

5. prosince 2019

Radar izraelské firmy Elta, ilustrační foto

Podepsáno. Česko nakoupí izraelské radary za tři a půl miliardy korun

Česká armáda koupí od Izraele osm mobilních 3D radiolokátorů za 3,5 miliardy korun. První…

5. prosince 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Stres je všudypřítomný. Jak se jej zbavit?
Do čeho Češi nejčastěji spoří a investují
Nechodíte rádi do banky? Nevadí, již nemusíte
Stovky korun protopíme zbytečně. Jak šetřit teplo?
Češi platí za teplo tři procenta z hrubé mzdy, pětkrát více než Němci
Auta
Nový mýtný systém v provozu
Tři roky, čtyři značky: Jozef Kabaň se ve skupině BMW neprosadil, vrací se pod křídla koncernu
VCHD Cargo investuje do vozového parku
V nejnovějších testech Euro NCAP opět zářila Tesla. Zato Volkswagenu Sharan upadly dveře
Srovnávací test: Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports vs. BMW F 850 GS Adventure
Hry pro příležitostné hráče