Benzina chce v Česku stavět první vodíkovou čerpací stanici. I když tu auta na vodík nejezdí - Euro.cz

Přihlášení

Benzina chce v Česku stavět první vodíkovou čerpací stanici. I když tu auta na vodík nejezdí

,
Benzina chce v Česku stavět první vodíkovou čerpací stanici. I když tu auta na vodík nejezdí
Zdroj: Profimedia.cz

Česko by mělo mít svou první veřejnou čerpací stanici na prodej vodíku. Vyrůst má v areálu čerpací stanice Benzina v Praze-Barrandově a v provozu by měla být ještě před koncem roku. Pro Euro.cz to řekl ředitel sítě Benzina Marek Zouvala.

Není to zrovna malá investice. Nádrž a pumpa na čerpání vodíku do nádrže aut vyjde na nejméně 30 milionů korun. Pro srovnání – za stejnou částku lze postavit běžnou čerpací stanici s prodejem benzinu a nafty. Benzina se proto pokusí získat dotaci z evropských fondů, z níž by část nákladů pokryla.

Zájem o využití vodíku v dopravě prudce roste v sousedním Německu, kde se nachází síť pěti desítek prodejních míst a do šesti let jich mají být čtyři stovky. Toyota již na německém trhu nabízí svůj vůz Mirai s vodíkovým pohonem, o který je navzdory vysoké ceně (78 500 eur, tedy přes dva miliony korun) vysoký zájem.

Česko však zatím nemá s využitím vodíku v dopravě téměř žádné zkušenosti. Výjimkou je zkušební provoz jednoho autobusu s tímto alternativním pohonem ve středočeských Neratovicích. Ambiciózní projekt, na kterém se podílelo ministerstvo dopravy, Iveco a Škoda Electric, však navzdory prvotnímu optimismu vyzněl do ztracena.


Přečtěte si: Označení paliv E a B se blíží. Benzinky ale trápí další povinnost: srovnání cen s CNG

 Ilustrační foto


Jinak dnes v Česku žádná auta na vodík nejezdí. Za pár let však může být všechno jinak. Aspoň v to doufá Zouvala, který nevěří na další rozmach stlačeného zemního plynu (CNG). „CNG je jen dočasné řešení, které funguje pouze díky daňové úlevě. V tuto chvíli není jisté, zda bude vláda ochotna daňové zvýhodnění zachovat i po roce 2020,“ říká Zouvala.

Nástup klasické elektromobility zatím brzdí vysoké ceny aut s pohonem na elektřinu. Mezi jejich slabá místa patří též krátký dojezd a nepříjemně dlouhé dobíjení. Stále větší popularitu tudíž získává vodík.

Benzina náleží do skupiny Unipetrol; od ledna 2016 už není samostatnou dceřinou firmou, ale součástí firmy Unipetrol RPA. Také mateřská skupina se chce očekávaného vodíkového boomu účastnit. Vodík totiž vzniká jako odpadní produkt při zpracování ropy v rafineriích. Druhým způsobem výroby je elektrolýza vody s pomocí elektrické energie.

Čtěte: Levný benzin táhne: Češi si oblíbili čerpačky Tank ONO a utrácí u nich miliardy

 Čerpací stanice Tank ONO v pražských Štěrboholech

Čtěte také:

Čeští řidiči kupovali letos palivo nejlevněji za posledních sedm let

Češi by rádi jezdili na vodík. Ale jen levně

Globální spotřeba ropy má růst až do roku 2040