Benzina chce v Česku stavět první vodíkovou čerpací stanici. I když tu auta na vodík nejezdí

David Tramba 17. května 2017, 15:35  -  David Tramba
17. května 2017, 15:35

Česko by mělo mít svou první veřejnou čerpací stanici na prodej vodíku. Vyrůst má v areálu čerpací stanice Benzina v Praze-Barrandově a v provozu by měla být ještě před koncem roku. Pro Euro.cz to řekl ředitel sítě Benzina Marek Zouvala.

Není to zrovna malá investice. Nádrž a pumpa na čerpání vodíku do nádrže aut vyjde na nejméně 30 milionů korun. Pro srovnání – za stejnou částku lze postavit běžnou čerpací stanici s prodejem benzinu a nafty. Benzina se proto pokusí získat dotaci z evropských fondů, z níž by část nákladů pokryla.

Zájem o využití vodíku v dopravě prudce roste v sousedním Německu, kde se nachází síť pěti desítek prodejních míst a do šesti let jich mají být čtyři stovky. Toyota již na německém trhu nabízí svůj vůz Mirai s vodíkovým pohonem, o který je navzdory vysoké ceně (78 500 eur, tedy přes dva miliony korun) vysoký zájem.

Česko však zatím nemá s využitím vodíku v dopravě téměř žádné zkušenosti. Výjimkou je zkušební provoz jednoho autobusu s tímto alternativním pohonem ve středočeských Neratovicích. Ambiciózní projekt, na kterém se podílelo ministerstvo dopravy, Iveco a Škoda Electric, však navzdory prvotnímu optimismu vyzněl do ztracena.


Přečtěte si: Označení paliv E a B se blíží. Benzinky ale trápí další povinnost: srovnání cen s CNG


Jinak dnes v Česku žádná auta na vodík nejezdí. Za pár let však může být všechno jinak. Aspoň v to doufá Zouvala, který nevěří na další rozmach stlačeného zemního plynu (CNG). „CNG je jen dočasné řešení, které funguje pouze díky daňové úlevě. V tuto chvíli není jisté, zda bude vláda ochotna daňové zvýhodnění zachovat i po roce 2020,“ říká Zouvala.

Nástup klasické elektromobility zatím brzdí vysoké ceny aut s pohonem na elektřinu. Mezi jejich slabá místa patří též krátký dojezd a nepříjemně dlouhé dobíjení. Stále větší popularitu tudíž získává vodík.

Benzina náleží do skupiny Unipetrol; od ledna 2016 už není samostatnou dceřinou firmou, ale součástí firmy Unipetrol RPA. Také mateřská skupina se chce očekávaného vodíkového boomu účastnit. Vodík totiž vzniká jako odpadní produkt při zpracování ropy v rafineriích. Druhým způsobem výroby je elektrolýza vody s pomocí elektrické energie.

Čtěte: Levný benzin táhne: Češi si oblíbili čerpačky Tank ONO a utrácí u nich miliardy

Čtěte také:

Čeští řidiči kupovali letos palivo nejlevněji za posledních sedm let

Češi by rádi jezdili na vodík. Ale jen levně

Globální spotřeba ropy má růst až do roku 2040



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konstantní symboly: co který znamená a proč je už nepotřebujeme?
V práci se řeší problémy v kuchyňce. Začátek konce
Rozdílný výpočet sociálního a zdravotního pojištění v příkladech
Chystáte se do zoo? Kolik stojí vstupné a kde můžete kouřit?
České neprůstřelné vesty chrání od Keni po Austrálii
Auta
Retro: Mazda RX-7 je mezi sportovními auty unikát už 40 let
Dacia jako ojetina: Kterou chtít, kterou nebrat a jak nakupovat?
Abt přidal pětiválci v Audi RS3 dalších 100 koní. Teď už jich má 500
Sedm slepých uliček automobilového vývoje: Tudy ne, přátelé
Ford Focus bude „číst“ silnici a vyhlazovat díry pomocí adaptivních tlumičů
Technologie
Co je uvnitř 144Hz 4K monitorů s G-Sync HDR? Aktivní chlazení, FPGA, 4:2:2 barvy
TSMC pokračuje v jízdě. Za rok už mu má běžet zkušební výroba na 5nm procesu
Nová várka oprav pro Windows 10 verze 1709 a 1703 a Windows 7
Z FreeSync 2 se stane FreeSync 2 HDR. Monitory musí umět aspoň DisplayHDR 600
Steam zahájil tradiční letní výprodej her. Můžete ušetřit spoustu peněz
Hry pro příležitostné hráče