Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Bohemia Energy: Z malé firmy mezi stovku největších

V roce 2005 první – a dnes v segmentu domácností a malých a středních firem největší…

Banka, která mění Česko. Už třicet let

ČSOB je vedoucím hráčem na bankovním trhu v České republice. Staví na pevném a…

Česká zbrojovka a.s.: Nadnárodní firma s regionální odpovědností

Česká zbrojovka a.s. Uherský Brod je dlouhodobě nejdůležitější český výrobce a současně…

ilustrační foto
ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Benzina chce v Česku stavět první vodíkovou čerpací stanici. I když tu auta na vodík nejezdí

David Tramba 17. května 2017, 15:35  -  David Tramba
ilustrační foto
ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
17. května 2017, 15:35

Česko by mělo mít svou první veřejnou čerpací stanici na prodej vodíku. Vyrůst má v areálu čerpací stanice Benzina v Praze-Barrandově a v provozu by měla být ještě před koncem roku. Pro Euro.cz to řekl ředitel sítě Benzina Marek Zouvala.

Není to zrovna malá investice. Nádrž a pumpa na čerpání vodíku do nádrže aut vyjde na nejméně 30 milionů korun. Pro srovnání – za stejnou částku lze postavit běžnou čerpací stanici s prodejem benzinu a nafty. Benzina se proto pokusí získat dotaci z evropských fondů, z níž by část nákladů pokryla.

Zájem o využití vodíku v dopravě prudce roste v sousedním Německu, kde se nachází síť pěti desítek prodejních míst a do šesti let jich mají být čtyři stovky. Toyota již na německém trhu nabízí svůj vůz Mirai s vodíkovým pohonem, o který je navzdory vysoké ceně (78 500 eur, tedy přes dva miliony korun) vysoký zájem.

Česko však zatím nemá s využitím vodíku v dopravě téměř žádné zkušenosti. Výjimkou je zkušební provoz jednoho autobusu s tímto alternativním pohonem ve středočeských Neratovicích. Ambiciózní projekt, na kterém se podílelo ministerstvo dopravy, Iveco a Škoda Electric, však navzdory prvotnímu optimismu vyzněl do ztracena.


Přečtěte si: Označení paliv E a B se blíží. Benzinky ale trápí další povinnost: srovnání cen s CNG

Ilustrační foto ( Zdroj: E15, Autor: Tomáš Kubelka, E15 )


Jinak dnes v Česku žádná auta na vodík nejezdí. Za pár let však může být všechno jinak. Aspoň v to doufá Zouvala, který nevěří na další rozmach stlačeného zemního plynu (CNG). „CNG je jen dočasné řešení, které funguje pouze díky daňové úlevě. V tuto chvíli není jisté, zda bude vláda ochotna daňové zvýhodnění zachovat i po roce 2020,“ říká Zouvala.

Nástup klasické elektromobility zatím brzdí vysoké ceny aut s pohonem na elektřinu. Mezi jejich slabá místa patří též krátký dojezd a nepříjemně dlouhé dobíjení. Stále větší popularitu tudíž získává vodík.

Benzina náleží do skupiny Unipetrol; od ledna 2016 už není samostatnou dceřinou firmou, ale součástí firmy Unipetrol RPA. Také mateřská skupina se chce očekávaného vodíkového boomu účastnit. Vodík totiž vzniká jako odpadní produkt při zpracování ropy v rafineriích. Druhým způsobem výroby je elektrolýza vody s pomocí elektrické energie.

Čtěte: Levný benzin táhne: Češi si oblíbili čerpačky Tank ONO a utrácí u nich miliardy

Čtěte také:

Čeští řidiči kupovali letos palivo nejlevněji za posledních sedm let

Češi by rádi jezdili na vodík. Ale jen levně

Globální spotřeba ropy má růst až do roku 2040



Čtěte také

 Kazachstán má obrovská ložiska uhlí, která sytí většinu místních elektráren

Centrální Asie: Výhodná poloha a nerostné bohatství

Ekonomika pěti postsovětských republik stojí na velkém nerostném bohatství. Vedle ropy,…

před 2 hodinami

Ilustrační foto

Češi v Kazachstánu uspěli s dodávkami těžebních strojů i piva. Spolupráci zlepšila přímá letecká linka

Spolupráci Kazachstánu a České republiky letos zlepšilo otevření přímé letecké linky mezi…

před 2 hodinami

 Export - ilustrační foto

Česká šance na východě. Exportéři mohou těžit z dohody EU s Japonskem

Tuzemští podnikatelé mohou výhodně vyvážet do Japonska, třetina ale v bezcelní politice…

17. listopadu 2019

Události Výročí 30 let od 17. listopadu 1989 na Národní třídě

Po 30 letech byla Národní třída opět neprůchozí. Desetitisíce lidí si přišly připomenout listopadové události

Desetitisíce lidí odpoledne úplně zaplnily Národní třídu v Praze, kde dopoledne začaly…

17. listopadu 2019

Události Sociolog Oto Sedláček

Stálo to za to, vzpomíná na listopad 89 sociolog Oto Sedláček

Propadám skepsi, když lidé nadávají. Listopad byla skvělá změna, vzpomíná Oto Sedláček,…

17. listopadu 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Za jakých okolností budete mít nárok na pohřebné?
Jak se připravit na pracovní pohovor?
Jak žádat o mateřskou, když studujete? A jak o ní žádá otec či jiná osoba?
Mince či bankovky jsou lákavější investicí než zlato, zhodnotí se rychleji
Změnil jsem dodavatele a platím víc! I k tomu může dojít
Auta
Listopad 89 v motoristickém tisku: Sovětské koncepty,…
Škoda Favorit vs. Škoda Octavia: Rozdíl třiceti let v praxi
Grafická demododávka společnosti 3M na veletrh CzechBus
VW vystavuje v Praze posla své elektrické budoucnosti. Kvóta pro ČR je už prodaná
Peugeot se vrátí do Le Mans. Deset let poté, co vytrvalostní závody opustil
Hry pro příležitostné hráče