Češi by rádi jezdili na vodík. Ale jen levně

 Miroslav Tryner 24. dubna, 12:28  -  try
24. dubna, 12:28

Čeští řidiči jsou nakloněni alternativnímu vodíkovému pohonu. S těmito auty by rádi jezdili z ekologických důvodů. Nevadila by jim delší doba tankování ani kratší dojezdová vzdálenost. Dvě třetiny Čechů by si ale auto na vodík nekoupily, pokud by bylo dražší než auto s klasickým pohonem. Vyplývá to z průzkumu společnosti Grant Thornton pro ministerstvo dopravy.

„Není překvapením, že pro Čechy je důležitá šetrnost a ohleduplnost k životnímu prostředí. Plných 77 procent respondentů uvedlo, že hlavní výhodu vodíkových aut spatřují v ekologii a téměř bezemisním provozu,“ uvedl Jiří Dvořák, expert na alternativní zdroje energie z Grant Thornton.

Z průzkumu vyplývá, že budoucnost automobilů na vodíkový pohon úzce souvisí s jejich pořizovací cenou. Celkem 69 procent dotazovaných by si vodíkové auto nepořídilo, pokud by stálo víc než běžné auto s klasickým spalovacím motorem. Tři lidé z deseti by byli ochotní akceptovat cenu o čtvrtinu vyšší a pouze 3,5 procenta respondentů pak cenu o polovinu vyšší.

Budoucnost je v ceně

Pokud by náklady na provoz byly nižší nebo nanejvýš stejné jako u běžného auta se spalovacím motorem, pak by o koupi auta s vodíkovým pohonem uvažovalo až 95 procent respondentů.

Vysokou cenu a provozní náklady vnímají lidé jako jedno z hlavních rizik hromadného použití aut na vodíkový pohon. Devět z deseti dotázaných se shodlo, že podpora od státu nebo od výrobců by pro ně znamenala pozitivní motivaci k nákupu.

Shovívavější byli respondenti vůči dojezdové vzdálenosti nebo času tankování. Třem pětinám z nich by nevadila dvojnásobná doba potřebná k natankování oproti konvenčním autům. Dvě třetiny lidí by se spokojily s dojezdem menším než 500 km.


Přečtěte si:

Pohon budoucnosti: ze solárního článku poteče palivo


„Pozitivní je, že se dotázaní vodíkové technologie nebojí. V součtu 87 procent z nich uvedlo, že tento pohon považují za bezpečný nebo spíše bezpečný. Na to, že u nás vodíková auta zatím nejezdí, je překvapením, že dvě třetiny lidí věděly, že se auta na vodík již vyrábějí,“ komentuje výsledky Dvořák.

Klíčovým faktorem se ukázala být infrastruktura, tedy hlavně hustota vodíkových plnicích stanic. Devět z deseti Čechů by od pořízení vodíkového auta odradil jejich nedostatek.

„Lidé nebudou chtít jezdit auty, která by skoro nikde nemohli natankovat. Je na státu, aby dospěl k nějaké strategii a vyslal výrobcům i řidičům signál, jestli s vodíkem počítá a jak ho plánuje podpořit. Co se provozovatelů čerpacích stanic týče, z naší analýzy vyplynulo, že se oblasti jejich rozvoje věnuje především společnost Unipetrol, potažmo Benzina, která má nejrozsáhlejší síť čerpacích stanic v ČR,“ dodává Dvořák.

V Česku zatím nejezdí

Zatímco třeba v německém Mnichově již funguje projekt BeeZero, kde si může krátkodobě pronajmout vodíkový osobní automobil kdokoli, v ČR jsme zatím ve fázi přípravy koncepce.

Od roku 2009 sice existuje v Neratovicích u Prahy jedna neveřejná plnicí stanice na vodík společně se zkušebním prototypem vodíkového autobusu TriHyBus, na další rozvoj se ale stále čeká.

„Výsledky průzkumu považuji za pozitivní, i když zároveň nechci přeceňovat jejich vypovídací hodnotu,“ říká k tomu Luděk Sosna, ředitel odboru strategie na ministerstvu dopravy.

„Je pravdou, že v rozvoji vodíkové mobility jsme teprve na začátku. Věřím, že se nám v příštích letech podaří posunout správným směrem. Německo a jeho plány v této oblasti nám mohou být příkladem,“ dodává Sosna.

Čtěte také:

Německo dá 250 milionů eur na podporu vodíkových aut, která nikdo nechce

V Česku vznikne 500 nových „pump“ pro elektromobily

V Česku je už 140 stanic na CNG, ročně přibývají třetinovým tempem

Označení paliv E a B se blíží. Benzinky ale trápí další povinnost: srovnání cen s CNG


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít