Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Astratex posiluje management, novým ředitelem je Ladislav Bárta

Lídr na středoevropském trhu se spodním prádlem a plavkami Astratex posiluje svůj…

Zahradní domky dají vaší zahradě nový rozměr

Na konci zimy opět plánujeme zahradní práce. Avšak zahrada bez místa na relaxaci není…

Nebankovní půjčky prolamují svou neblahou pověst

Ještě nedávno bylo spojení nebankovní půjčky téměř sprostým slovem. Lidé se na ně dívali…

Nový rekord. Automobilky v Česku loni utržily přes bilion korun

20. června 2018, 14:49 - čtk
20. června 2018, 14:49

Tržby tuzemských automobilek a dodavatelů autodílů loni vzrostly o sedm procent na rekordních 1,09 bilionu korun. Z toho finální výrobci utržili 614 miliard korun, tedy o desetinu více než v předchozím roce.

Firmy sdružení se na tuzemské průmyslové výrobě podílejí více než 24 procenty a připadá na ně 22 procent exportu České republiky. Vývoz automobilek loni stoupl o šest procent na 918 miliard korun. Celkem 84 procent exportu směřuje do zemí Evropské unie a Evropského sdružení volného obchodu (EFTA). Největším exportním trhem je Německo (33 procent), následují Velká Británie (7,5 procenta) a Francie (sedm procent).

Výroba osobních automobilů se loni zvýšila o pět procent na 1,413 milionu vozů, což je dosud nejvíce. Největší výrobce Škoda Auto zvýšil loni domácí produkci o 12 procent na 858 103 aut. V automobilce Hyundai v Nošovicích klesla výroba o 0,5 procenta na 356 700 aut a kolínská TPCA snížila produkci o desetinu na 199 078 vozidel.

Česko si loni udrželo druhou příčku v podílu vyrobených aut na obyvatele za Slovenskem. V absolutních číslech Česku patří 17. příčka na světě. Výroba nákladních aut stoupla téměř o 12 procent na 1481 vozidel a produkce autobusů vzrostla o 5,5 procenta na 4631 vozů. Výroba motocyklů se zvýšila o osm procent na 1331 strojů. Zvýšila se také produkce přívěsů a návěsů o dvě procenta na 25 219.

Tržby dodavatelských firem stouply o 3,4 procenta na 460,5 miliardy korun. Export výrobců dílů se podle viceprezidenta sdružení Miroslava Dvořáka zvýšil o 0,6 procenta na 353,1 miliardy korun.


Hnědé odbory: německé automobilky se obávají extremistů v závodních radách


Podle prezidenta sdružení Bohdana Wojnara poptávka po automobilech sice dál roste, ale ztrácí dynamiku. „Sektor také začíná narážet na nedostatek kvalifikovaných pracovních sil i naplněné výrobní kapacity. Není výjimkou, že výrobci v současnosti využívají kapacitu na 110 až 115 procent,“ uvedl. Autoprůmysl podle něj čekají v příštích letech největší změny v historii, které souvisí se snižováním emisí, zaváděním elektromobility nebo autonomního řízení. Odvětví bude muset čelit inflaci, výkyvům kurzu koruny, ale i politické nestabilitě i rizikům možné obchodní války kvůli jednostrannému zavedení cel v USA.

Zaměstnanost ve firmách sdružení loni vzrostla o šest procent na 126 375 lidí. Průměrná mzda stoupla o sedm procent na 37 399 korun. Byla tak o 27 procent nad průměrnou mzdou v Česku.

Letos za leden až květen výroba stagnovala na loňské úrovni 624 780 vozů. Škoda Auto zvýšila produkci o tři procenta na 392 681 aut. Produkce nošovické Hyundai klesla o 9,5 procenta na 141 400 aut. Kolínský výrobce mini vozů TPCA si polepšil o téměř dvě procenta na 90 698 vozů.


Přečtěte si rozhovor s Timem Bernhardem:

Zůstat stále hladový. Život automobilového závodníka není jen o řízení, říká Timo Bernhard


Prvních letošních pět měsíců, kdy výroba stagnovala, podle partnera EY Petra Knapa naznačuje, že loňský rekord letos pravděpodobně překonán nebude. „Agregovaná čísla za rok 2017 ukazují, že české automobilové firmy nijak zásadně neinovují v oblasti automatizace a robotizace. Tržby jim narostly o sedm procent, počet zaměstnanců o zhruba šest. Při skutečnosti, že část práce je zajišťována dodavatelsky, nelze hovořit o zásadním technologickém posunu. Ten je přitom velmi potřeba, aby české výrobní závody, včetně dodavatelů, dokázaly obstát v budoucí konkurenci komplexního světa elektromobility a ultraflexibilní výroby,“ podotkl.

Členy Sdružení automobilového průmyslu je 146 výrobců vozidel, dodavatelů a dalších subjektů zapojených v automobilovém průmyslu ČR. Sdružení dnes také vyhlásilo Podniky roku 2017, které hodnotí podle zisku, přidané hodnoty a meziroční změny tržeb. Mezi firmami do 250 zaměstnanců titul získaly Global Assistance, Tiberina Automotive a Toyota Tsusho Europe, z velkých firem pak Iveco Czech Republic, Magna Exteriors a Škoda Auto.

Dále čtěte:

Kdo je opravdu největší: Renault-Nissan-Mitsubishi, nebo Volkswagen Group?

VW nabídne zpětný odkup dieselů. Zájemci si ale musí koupit jiný vůz

Masivní výprodej dieselů pod cenou z Německa do Česka? Podle autobazarů nenastane

Stovky tisíc navíc: německé automobilky rozdělují odměny zaměstnancům



Čtěte také

 Ilustrace k eseji O šimpanzích a želvách

Esej: O šimpanzích a želvách

Britská Konzervativní strana se po hlasování o brexitu stala karikaturou sebe sama, tvrdí…

23. února 2019

Praha  Pražské byty - ilustrační foto

Metr za sedm tisíc. Praha dál rozprodává byty pod tržní cenou

Navzdory bytové nouzi Praha dál rozprodává městské byty, často hluboko pod tržní cenou.…

23. února 2019

Čtvrtina se prodá, zbytek vyhodí. Ve sklárně Moser si úzkostlivě hlídají kvalitu

Sklárna Moser: čtvrtina se prodá, zbytek vyhodí

V Moseru dělají všechno ručně, úzkostlivě hlídají kvalitu a za výtvor si klidně řeknou o…

23. února 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Poradna plná daňového přiznání
Kouříte zdravě aneb jakým rizikem jsou náhražky cigaret?
Přes 371 tisíc domácností loni změnilo dodavatele. I proto, že se zdražovalo
Neomezená mobilní data nejsou a ani nebudou
Otcovská dovolená v roce 2019
Auta
Volvo XC90 se po faceliftu nezměnilo, nově ale maskuje…
První opravdová Cupra se jmenuje Formentor a sází na plug-in hybridní pohon
Audi Q8 může mít výkon 330 koní také v kombinaci s dieselem. Stačí vznést požadavek na obvyklé místo
Jak chrání SUV chodce? Forester a RAV4 na výbornou, BMW X1 v podstatě vůbec
Srovnání pokut u nás, v Rakousku, Německu a na Slovensku: Koho bolí nejvíc?
Technologie
Srovnání pokut v sousedních zemích. Kde řidiči platí nejvíc?
Nvidia vydala GeForce GTX 1660 Ti: Turing s „RTX Off“, ale levnější. Jak dopadl?
Cnews FM: Strach z vývoje Windows 10 a protispotřebitelské výroky ministerstva [podcast]
Moneta ještě pořád chce koupit Air Bank, zaplatila by ale méně
Šeptanda: Microsoft ukáže nový Xbox již v červnu na E3
Hry pro příležitostné hráče