Hnědé odbory: německé automobilky se obávají extremistů v závodních radách

14. února, 06:16  -  frn
14. února, 06:16

Blížící se volby do závodních rad v německém automobilovém průmyslu mohou zvýšit vliv lidí napojených na neonacistické skupiny. Před tímto vývojem varuje například generální ředitel společnosti Daimler Dieter Zetsche.

Od března do května se v mnoha závodních radách v německých firmách konají volby. Větší vliv by v nich mohli získat lidé napojení na pravicové extremisty. Jako příklad se uvádí automobilka Daimler, výrobce vozů Mercedes-Benz. V jeho továrnách se uchytilo hnutí Zentrum Automobil, které je konkurencí tradičním odborům.

Generální ředitel automobilky Dieter Zetsche neskrývá nervozitu. „Sledujeme tento vývoj s obavami, nenechává nás to chladnými,“ citoval jeho slova deník Süddeutsche Zeitung.

Hnutí Zentrum Automobil přitom už v továrně Stuttgart-Untertürkheim obsadilo 4 ze 45 míst v závodní radě a netají se snahami získat vetší vliv v tradičně levicově zaměřených radách. Po březnových volbách mezi zaměstnanci továrny by to mohlo být víc než necelých deset procent. Hnutí vystupuje sebevědomě a tvrdí, že má po továrnách Daimleru několik stovek kolegů, kteří kandidují za tuto organizaci.


Německé odbory si vystávkovaly 28hodinový pracovní týden:

Experimenty na pracovním trhu: 28hodinový týden je jen začátek


Šéfem hnutí je Oliver Hilburger, který má pochybnou minulost. Do roku 2007 byl u Daimleru členem křesťanských odborů Metall. Pak vyšlo najevo, že je kytaristou pravicově extrémní skupiny Noie Werte, proto se musel vzdát pozice v závodní radě. V roce 2009 založil nové odbory v autoprůmyslu Zentrum Automobil.

Nyní se jeho pozice mění v souvislosti s tím, jak posiluje strana Alternativa pro Německo (AfD) a hnutí Pegida. „Mezi dělníky panuje pocit, že se staré odbory dohodnou se šéfy továren a vládou,“ řekl Hilburger americkému deníku New York Times. Věří, že jeho hnutí bude mít v automobilovém průmyslu větší vliv. Podle něj AfD rozumí tomu, že je třeba ochránit pracovní místa pro lidi, kteří již v Německu žijí, a ne přijímat další uprchlíky.

Hilburger se v listopadu 2017 v Lipsku sešel také s Lutzem Bachmannem, šéfem drážďanského hnutí Pegida, která se profiluje otevřeně protiislámsky. Hovořil o tom, že současné odbory zradily zájmy dělníků.

Alternativa pro staré odboráře?

Zentrum Automobil označuje za alternativní a nezávislé odborové hnutí. Neupřesnil, kolik členů hnutí má a kde všude bude kandidovat. Hovoří o tom, že chce zavést do odborového hnutí opět pořádek. V Lipsku v továrně BMW vzniklo podobné hnutí s názvem Zájmové hnutí pro práci a rodinu. Také tradiční odbory v automobilkách Opel a Audi hovoří o vzniku pravicových skupin mezi dělníky.

Uvádí se, že patnáct procent členů odborů v Německu hlasovalo pro AfD, v zářijových volbách do parlamentu strana získala 12,6 procenta hlasů. Hilburger nechtěl přímo odpovědět, zda má jeho centrum napojení na kvazireklamní agenturu „Ein Procent“, která se stará o marketing extrémně pravicových uskupení v Německu.

Předseda závodní rady pro celou firmu Daimler Michael Brecht tvrdí, že se členové Hilburgerova hnutí během pracovního dne chovají jako běžní zaměstnanci. Jako člen odborů IG Metall se snaží upozornit dělníky, co jsou lidé z Zentrum Automobil „skutečně zač“.

Ředitel koncernu Daimler Dieter Zetsche si přeje, aby vliv nových odborů byl co nejmenší. „Můžeme se postavit za naše hodnoty a bojovat za ty, které považujeme za správné. V demokratickém systému nemůže dělat více.“

Dále čtěte:

Daimler si to rozházel v Číně. Na Instagramu použil citát dalajlámy

Další rána dieselům? Daimler nabídne elektrododávky pro řemeslníky

Kamion na baterie bez kabiny. Švéd chce porazit Teslu i Daimler


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se bude letos dařit bankám a stavebním spořitelnám?
Když zákoník práce porušuje zaměstnavatel
Počet exekucí v Česku se v roce 2018 zvýšil. Kde se lidé zadlužují nejvíc?
Daňová poradna: nejčastější dotazy
Předdůchod a daně: kdo, co, jak a kolik?
Auta
Basový koncert: Svezli jsme se legendární lokomotivou t 478…
Nové generace Porsche 911 budou mít volant a udrží si základní filozofii modelu
Škoda Kodiaq vs. Hyundai Santa Fe: Zatopí korejská novinka českému bestselleru? Asi ne
Diesel se do Porsche Cayenne přeci jen vrátí. Zatím se ale neví, kdy
Život po životě: 70 let repasí a výroby výměnných náhradních dílů (nejen) na škodovky
Technologie
MateBook X Pro je krasavec. Webkameru ukrývá v klávesnici
Telefon z Matrixu se vrací v nové verzi. Přivítejte Nokii 8110 4G
Samsung Galaxy S9 oficiálně: špičková kamera s variabilní clonou, stereoreproduktory a nechybí ani jack
Opera 52 beta: hromadné akce s otevřenými weby a efektivnější blokování reklam
MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming – zlatý střed mezi GTX 1070 a GTX 1080 (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče