Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jak náročné je MBA studium? Zjistili jsme za vás!

Jak náročné je MBA studium? Zvládnu ho při svém vyčerpávajícím zaměstnání či podnikání? A…

Kdy má MBA smysl?

Titul MBA (Master of Business Administration) není v zahraničí ani v České republice…

Trvalý pobyt – vše, co o něm potřebujete vědět

Získat trvalý pobyt je sice právo českého občana, ale není povinnost jej mít. I když si…

Daimler se obává prorůstání pravicových extremistů do struktur společnosti.
Daimler se obává prorůstání pravicových extremistů do struktur společnosti.
Autor: Profimedia.cz

Hnědé odbory: německé automobilky se obávají extremistů v závodních radách

14. února 2018, 06:16  -  frn
Daimler se obává prorůstání pravicových extremistů do struktur společnosti.
Daimler se obává prorůstání pravicových extremistů do struktur společnosti.
Autor: Profimedia.cz
14. února 2018, 06:16

Blížící se volby do závodních rad v německém automobilovém průmyslu mohou zvýšit vliv lidí napojených na neonacistické skupiny. Před tímto vývojem varuje například generální ředitel společnosti Daimler Dieter Zetsche.

Od března do května se v mnoha závodních radách v německých firmách konají volby. Větší vliv by v nich mohli získat lidé napojení na pravicové extremisty. Jako příklad se uvádí automobilka Daimler, výrobce vozů Mercedes-Benz. V jeho továrnách se uchytilo hnutí Zentrum Automobil, které je konkurencí tradičním odborům.

Generální ředitel automobilky Dieter Zetsche neskrývá nervozitu. „Sledujeme tento vývoj s obavami, nenechává nás to chladnými,“ citoval jeho slova deník Süddeutsche Zeitung.

Hnutí Zentrum Automobil přitom už v továrně Stuttgart-Untertürkheim obsadilo 4 ze 45 míst v závodní radě a netají se snahami získat vetší vliv v tradičně levicově zaměřených radách. Po březnových volbách mezi zaměstnanci továrny by to mohlo být víc než necelých deset procent. Hnutí vystupuje sebevědomě a tvrdí, že má po továrnách Daimleru několik stovek kolegů, kteří kandidují za tuto organizaci.


Německé odbory si vystávkovaly 28hodinový pracovní týden:

Experimenty na pracovním trhu: 28hodinový týden je jen začátek


Šéfem hnutí je Oliver Hilburger, který má pochybnou minulost. Do roku 2007 byl u Daimleru členem křesťanských odborů Metall. Pak vyšlo najevo, že je kytaristou pravicově extrémní skupiny Noie Werte, proto se musel vzdát pozice v závodní radě. V roce 2009 založil nové odbory v autoprůmyslu Zentrum Automobil.

Nyní se jeho pozice mění v souvislosti s tím, jak posiluje strana Alternativa pro Německo (AfD) a hnutí Pegida. „Mezi dělníky panuje pocit, že se staré odbory dohodnou se šéfy továren a vládou,“ řekl Hilburger americkému deníku New York Times. Věří, že jeho hnutí bude mít v automobilovém průmyslu větší vliv. Podle něj AfD rozumí tomu, že je třeba ochránit pracovní místa pro lidi, kteří již v Německu žijí, a ne přijímat další uprchlíky.

Hilburger se v listopadu 2017 v Lipsku sešel také s Lutzem Bachmannem, šéfem drážďanského hnutí Pegida, která se profiluje otevřeně protiislámsky. Hovořil o tom, že současné odbory zradily zájmy dělníků.

Alternativa pro staré odboráře?

Zentrum Automobil označuje za alternativní a nezávislé odborové hnutí. Neupřesnil, kolik členů hnutí má a kde všude bude kandidovat. Hovoří o tom, že chce zavést do odborového hnutí opět pořádek. V Lipsku v továrně BMW vzniklo podobné hnutí s názvem Zájmové hnutí pro práci a rodinu. Také tradiční odbory v automobilkách Opel a Audi hovoří o vzniku pravicových skupin mezi dělníky.

Uvádí se, že patnáct procent členů odborů v Německu hlasovalo pro AfD, v zářijových volbách do parlamentu strana získala 12,6 procenta hlasů. Hilburger nechtěl přímo odpovědět, zda má jeho centrum napojení na kvazireklamní agenturu „Ein Procent“, která se stará o marketing extrémně pravicových uskupení v Německu.

Předseda závodní rady pro celou firmu Daimler Michael Brecht tvrdí, že se členové Hilburgerova hnutí během pracovního dne chovají jako běžní zaměstnanci. Jako člen odborů IG Metall se snaží upozornit dělníky, co jsou lidé z Zentrum Automobil „skutečně zač“.

Ředitel koncernu Daimler Dieter Zetsche si přeje, aby vliv nových odborů byl co nejmenší. „Můžeme se postavit za naše hodnoty a bojovat za ty, které považujeme za správné. V demokratickém systému nemůže dělat více.“

Dále čtěte:

Daimler si to rozházel v Číně. Na Instagramu použil citát dalajlámy

Další rána dieselům? Daimler nabídne elektrododávky pro řemeslníky

Kamion na baterie bez kabiny. Švéd chce porazit Teslu i Daimler



Čtěte také

 Evropský soudní dvůr

Snížení věku pro odchod do důchodu soudců v Polsku je protiprávní, rozhodl soud EU

Soudní dvůr Evropské unie dospěl k závěru, že polské právní předpisy snižující věkovou…

před 2 hodinami

Události  Ropovod - ilustrační foto

Ropa v Družbě je znovu kontaminovaná. Do Česka poteče ještě dva dny čistá

V jižní části ropovodu Družba, kterou teče ropa i do Česka, byla opět naměřena zvýšená…

před 2 hodinami

 Česká pojišťovna, ilustrační foto

Pojišťovací šrapnel: stát může vysoké zdanění sektoru brzy mrzet

Tuzemské pojišťovny dostávají od ministryně financí Aleny Schillerové tu největší dávku…

před 2 hodinami

 Metro AG, ilustrační foto

Křetínský s Tkáčem koupili dalších 5,4 procenta akcií německé firmy Metro

Investiční skupina EP Global Commerce (EPGC), kterou vlastní český investor Daniel…

před 3 hodinami

 Vrtulník UH-1Y Venom

Už to přišlo. Česko dostalo finální nabídky na nové helikoptéry

Praha má tři možnosti. Buď si koupí tucet blackhawků za 13,2 miliardy, dvanáct strojů z…

před 3 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak velký limit je pro bezkontaktní platby v zemích EU?
Měli bychom spíš šetřit, ale raději utrácíme…
Chcete ochránit svůj nemovitý majetek? Může vám pomoci svěřenský fond
Jaký je rozdíl mezi školkovným a daňovým zvýhodněním?
Dovolená v Chorvatsku: kde tankovat po cestě k moři
Auta
Další klasika přestavěná na elektromobil. Na trh míří…
Audi SQ8: Naftové osmiválce nevymřely. Ten nejnovější má čtyři litry, 435 koní a 900 Nm
Dlouhodobý test Dacie Duster 1.5 dCi 4×4: Téměř silniční SUV
Průvodce koupí ojetého auta: Na co si dát pozor? Na autopůjčku i triky prodejců
Na přívěsu od Agadosu lze převážet i motocykly
Hry pro příležitostné hráče