Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Bohemia Energy: Z malé firmy mezi stovku největších

V roce 2005 první – a dnes v segmentu domácností a malých a středních firem největší…

Jablotron: Z půdy rodinného domku mezi renomované výrobce

Ryze česká technologická společnost s dvoumiliardovým obratem, vlastním vývojem i výrobou…

Česká zbrojovka a.s.: Nadnárodní firma s regionální odpovědností

Česká zbrojovka a.s. Uherský Brod je dlouhodobě nejdůležitější český výrobce a současně…

Daimler se obává prorůstání pravicových extremistů do struktur společnosti.
Daimler se obává prorůstání pravicových extremistů do struktur společnosti.
Autor: Profimedia.cz

Hnědé odbory: německé automobilky se obávají extremistů v závodních radách

14. února 2018, 06:16  -  frn
Daimler se obává prorůstání pravicových extremistů do struktur společnosti.
Daimler se obává prorůstání pravicových extremistů do struktur společnosti.
Autor: Profimedia.cz
14. února 2018, 06:16

Blížící se volby do závodních rad v německém automobilovém průmyslu mohou zvýšit vliv lidí napojených na neonacistické skupiny. Před tímto vývojem varuje například generální ředitel společnosti Daimler Dieter Zetsche.

Od března do května se v mnoha závodních radách v německých firmách konají volby. Větší vliv by v nich mohli získat lidé napojení na pravicové extremisty. Jako příklad se uvádí automobilka Daimler, výrobce vozů Mercedes-Benz. V jeho továrnách se uchytilo hnutí Zentrum Automobil, které je konkurencí tradičním odborům.

Generální ředitel automobilky Dieter Zetsche neskrývá nervozitu. „Sledujeme tento vývoj s obavami, nenechává nás to chladnými,“ citoval jeho slova deník Süddeutsche Zeitung.

Hnutí Zentrum Automobil přitom už v továrně Stuttgart-Untertürkheim obsadilo 4 ze 45 míst v závodní radě a netají se snahami získat vetší vliv v tradičně levicově zaměřených radách. Po březnových volbách mezi zaměstnanci továrny by to mohlo být víc než necelých deset procent. Hnutí vystupuje sebevědomě a tvrdí, že má po továrnách Daimleru několik stovek kolegů, kteří kandidují za tuto organizaci.


Německé odbory si vystávkovaly 28hodinový pracovní týden:

Experimenty na pracovním trhu: 28hodinový týden je jen začátek


Šéfem hnutí je Oliver Hilburger, který má pochybnou minulost. Do roku 2007 byl u Daimleru členem křesťanských odborů Metall. Pak vyšlo najevo, že je kytaristou pravicově extrémní skupiny Noie Werte, proto se musel vzdát pozice v závodní radě. V roce 2009 založil nové odbory v autoprůmyslu Zentrum Automobil.

Nyní se jeho pozice mění v souvislosti s tím, jak posiluje strana Alternativa pro Německo (AfD) a hnutí Pegida. „Mezi dělníky panuje pocit, že se staré odbory dohodnou se šéfy továren a vládou,“ řekl Hilburger americkému deníku New York Times. Věří, že jeho hnutí bude mít v automobilovém průmyslu větší vliv. Podle něj AfD rozumí tomu, že je třeba ochránit pracovní místa pro lidi, kteří již v Německu žijí, a ne přijímat další uprchlíky.

Hilburger se v listopadu 2017 v Lipsku sešel také s Lutzem Bachmannem, šéfem drážďanského hnutí Pegida, která se profiluje otevřeně protiislámsky. Hovořil o tom, že současné odbory zradily zájmy dělníků.

Alternativa pro staré odboráře?

Zentrum Automobil označuje za alternativní a nezávislé odborové hnutí. Neupřesnil, kolik členů hnutí má a kde všude bude kandidovat. Hovoří o tom, že chce zavést do odborového hnutí opět pořádek. V Lipsku v továrně BMW vzniklo podobné hnutí s názvem Zájmové hnutí pro práci a rodinu. Také tradiční odbory v automobilkách Opel a Audi hovoří o vzniku pravicových skupin mezi dělníky.

Uvádí se, že patnáct procent členů odborů v Německu hlasovalo pro AfD, v zářijových volbách do parlamentu strana získala 12,6 procenta hlasů. Hilburger nechtěl přímo odpovědět, zda má jeho centrum napojení na kvazireklamní agenturu „Ein Procent“, která se stará o marketing extrémně pravicových uskupení v Německu.

Předseda závodní rady pro celou firmu Daimler Michael Brecht tvrdí, že se členové Hilburgerova hnutí během pracovního dne chovají jako běžní zaměstnanci. Jako člen odborů IG Metall se snaží upozornit dělníky, co jsou lidé z Zentrum Automobil „skutečně zač“.

Ředitel koncernu Daimler Dieter Zetsche si přeje, aby vliv nových odborů byl co nejmenší. „Můžeme se postavit za naše hodnoty a bojovat za ty, které považujeme za správné. V demokratickém systému nemůže dělat více.“

Dále čtěte:

Daimler si to rozházel v Číně. Na Instagramu použil citát dalajlámy

Další rána dieselům? Daimler nabídne elektrododávky pro řemeslníky

Kamion na baterie bez kabiny. Švéd chce porazit Teslu i Daimler



Čtěte také

 Václav Havel

Havel byl nejlepším porevolučním prezidentem, myslí si více než polovina lidí. Zeman je nejhorší

Nejlepším prezidentem po roce 1989 byl podle mínění lidí Václav Havel. Jako nejlepšího ho…

před 2 hodinami

Události D1, archivní foto

Reakce na loňský kolaps: na dvou úsecích D1 bude zákaz předjíždění kamionů

Kamiony nebudou smět v zimě v případě špatného počasí nebo husté dopravy předjíždět na…

před 2 hodinami

Události Tuvalu

Nechte si své miliardy, vzkazuje malý ostrovní stát Číně a zůstává věrný Tchaj-wanu

Vrcholní představitelé tichomořského státu Tuvalu odmítli nabídku čínských firem na více…

před 3 hodinami

 Plagiát

Podvod na VŠ: o titul můžete přijít do tří let od obhajoby

Podvádění při studiu na vysoké škole se nemusí vůbec vyplatit. V novele vysokoškolského…

před 3 hodinami

 Premiér Andrej Babiš

Národní investiční plán chce vláda představit do Vánoc. Měl by zahrnovat 20 tisíc projektů

Vláda představí Národní investiční plán do Vánoc. Řekl to premiér Andrej Babiš (ANO),…

před 4 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Nezávazná přihláška jako poukázka na potíže. Pozor na některé aukční firmy
Kde se žije důchodcům nejlépe?
Mimořádná okamžitá pomoc je jednorázová a nenároková dávka. Činit může až 51 150 Kč
Růst rodičovské 2020 - kompletní info
Kdo musí platit rozhlasové a televizní poplatky nejen v nájmu?
Auta
Elon Musk předvedl pick-up Cybertruck
Mercedes-Maybach GLS 600 je reakcí na Bentaygu a Cullinan. Zaměření na čínský trh nezapře
Taxikáři z Amsterodamu žalují Teslu. Vadí jim nespolehlivost aut
Test Mazda MX-5 30th Anniversary: Óda na radost
Třinecké hokejisty vozí unikátní autobus
Hry pro příležitostné hráče