zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Vodík, ilustrační foto
Vodík, ilustrační foto
Autor: Jan Woitas/dpa-Zentralbild/dpa/ Profimedia

Krutá zpráva pro vodík: auta s palivovými články spotřebují 2,4krát více energie než elektromobily

30. srpna 2019, 16:20  -  František Novák
Vodík, ilustrační foto
Vodík, ilustrační foto
Autor: Jan Woitas/dpa-Zentralbild/dpa/ Profimedia
30. srpna 2019, 16:20

Z hlediska spotřeby energie přepočtené na ujetý kilometr vychází energeticky výrazně úsporněji elektromobil než vůz s palivovými články na vodík, uvedla analýza Technické univerzity Vídeň. Rakousko se přitom chce stát výrazným hráčem v podpoře vodíkových technologií.

Rakousko chystá vodíkovou ofenzivu a chce být podobně jako Japonsko vodíkovou velmocí. Tři velké rakouské koncerny Verbund AG, OMV a Voestalpine chtějí používat vodík jako palivo nejen pro automobily, ale i vlaky nebo jako zdroj energie v ocelárnách.

Proti tomuto záměru ale hovoří studie Manfreda Schrödla z Technické univerzity Vídeň. Tvrdí, že vodík jako palivo pro automobily je mnohem méně šetrný než využívání elektrických baterií. Proto nepodporuje vybudování celorakouské vodíkové infrastruktury.

„Vodík je užitečný pouze jako zdroj energie v některých oblastech dopravy,“ míní šéf institutu energetických systémů a elektrických pohonů na technické vídeňské univerzitě. „S vodíkovými automobily a celostátní čerpací infrastrukturou nelze dosáhnout energetické revoluce. Místo toho potřebujeme elektromobilitu a větší dotace pro obnovitelné energie,“ zdůraznil.

Prosadí se vodík jako pohon v automobilovém průmyslu?

Čistě elektrické vozy jsou výrazně energeticky úspornější než auta s palivovými články, i když se bude v obou případech používat pouze energie z obnovitelných zdrojů. Elektromobil potřebuje na ujetí 100 kilometrů asi 22 kWh, i při započtení energetických ztrát při přenosu elektřiny.

Energetická bilance vodíkového auta je mnohem horší. To spotřebuje na 100 kilometrů 1 až 1,2 kilogramu vodíku, což odpovídá 33 až 39 kWh. Při započítání ekologicky optimální výroby pomocí elektrolýzy se Schrödl dostal na nejméně 52 kWh.

To znamená, že pro ujetí stejné vzdálenosti je potřeba u vodíkového auta 2,4krát více energie, než je tomu u elektromobilu. V praxi je navíc ekologická bilance současných vodíkových vozů ještě horší, upozornil univerzitní profesor. Protože se dosud 90 procent vodíku ve světě vyrábí ze zemního plynu.

„Pokud budeme ve velké míře podporovat budování vodíkové infrastruktury, nesplníme uhlíkové cíle, ke kterým jsme se zavázali,“ varoval. Rakousko slíbilo, že do roku 2030 bude elektřina spotřebovaná v alpské zemi pocházet pouze z obnovitelných zdrojů. Emise CO2 poklesnou oproti roku 2005 o 36 procent a emise v dopravě se sníží do roku 2030 o třetinu.

Vodík vyrobený z obnovitelných zdrojů by měl sloužit hlavně k ukládání energie z větrných a solárních elektráren, nikoli k výrobě pohonu pro automobily, míní vídeňský akademik.

Vodíku v dopravě fandí i Švýcaři
Jihokorejská automobilka Hyundai oznámila, že bude do Švýcarska dodávat kamiony na palivové články. Mají být poháněny čistým vodíkem z první švýcarské komerční vodíkové továrny v Gösgenu, jež bude využívat vodní energii. Kamiony mají rozvážet zboží po celé Evropě. Do roku 2025 se má jednat o dodávku 1600 nákladních vozidel do země helvétského kříže. Dojezd má být 400 kilometrů. V budoucnu Hyundai plánuje vstup také na americký trh.

Koncept nákladního vozu Hyundai na vodíkový pohon. ( Autor: Hyundai )

Dále čtěte:

Kanadští vědci mají metodu, jak místo ropy těžit pouze vodík. Oxid uhličitý zůstane v zemi

Rozvoj elektromobilů zlevní technologie a nastartuje boom bateriových úložišť, tvrdí studie

Dokumentarista Moore opět provokuje: Soláry a větrníky nás nezachrání, živí fosilní barony


Čtěte také

 Škoda Kodiaq Ambulance

Kodiaq míří do Británie. Záchranáři si objednali osmnáct vozů

Škoda Auto slaví se svým záchranářským Kodiaqem další úspěch. 18 kusů tohoto automobilu…

před 2 hodinami

 Pavel Koutný z prostějovské oděvní firmy Koutný

Jehly, nitě, miliony. Módní byznys přinesl Prostějovu šedesátimilionovou investici

Oděvní firma Koutný z Prostějova spouští investici ve výši 60 milionů korun. Jde o jeden…

před 4 hodinami

 Nemocnice, ilustrační foto

Nemocnice pod palbou. Kyberútoků na zdravotnická zařízení přibývá

Nemocnice jsou pro hackery lákavým cílem. Už v minulosti si ověřili, že jsou nedostatečně…

před 4 hodinami

 Kandidáti na předsedu KDU-ČSL: europoslanec Tomáš Zdechovský, předseda lidoveckého poslaneckého klubu a místopředseda strany Jan Bartošek a poslanec Marian Jurečka,

Hledá se krizový manažer. Dva veteráni a nováček se utkají o post šéfa lidovců

KDU-ČSL volí nového předsedu. Střetnou se poslanci Marian Jurečka, Jan Bartošek a…

před 10 hodinami

Praha Ilustrační foto

Mariánský sloup se zřejmě vrátí na Staroměstské náměstí, návrh podpořili zastupitelé

Na pražské Staroměstské náměstí se zřejmě vrátí Mariánský sloup v podobě repliky, kterou…

23. ledna 2020

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 6 | Průměrné hodnocení: 3.33

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Pravděpodobné pojistné je opět vyšší
Růst průměrné mzdy - co všechno ovlivní v roce 2020?
Zaměstnanci a daně: roční zúčtování a slevy
Sociální pojištění u zaměstnance, OSVČ a při práci na dohodu v roce 2020
Jak se daní příjmy z kapitálového majetku
Auta
Elektrický a pro každodenní ježdění. Bugatti plánuje svůj…
Škoda Kodiaq vozí záchranáře nejen u nás, ale i v Británii
Nový ředitel Renault Trucks pro ČR a SR
Skladem, ale za tři čtvrtě milionu. Suzuki Jimny je nedostatek, z Evropy asi odejde
Hyundai i10 nové generace dorazil na český trh. Následovat bude dalších 7 novinek včetně konkurence pro ID.3
Hry pro příležitostné hráče