Menu Zavřít

Krutá zpráva pro vodík: auta s palivovými články spotřebují 2,4krát více energie než elektromobily

30. 8. 2019
Autor: Jan Woitas/dpa-Zentralbild/dpa/ Profimedia

Z hlediska spotřeby energie přepočtené na ujetý kilometr vychází energeticky výrazně úsporněji elektromobil než vůz s palivovými články na vodík, uvedla analýza Technické univerzity Vídeň. Rakousko se přitom chce stát výrazným hráčem v podpoře vodíkových technologií.

Rakousko chystá vodíkovou ofenzivu a chce být podobně jako Japonsko vodíkovou velmocí. Tři velké rakouské koncerny Verbund AG, OMV a Voestalpine chtějí používat vodík jako palivo nejen pro automobily, ale i vlaky nebo jako zdroj energie v ocelárnách.

Proti tomuto záměru ale hovoří studie Manfreda Schrödla z Technické univerzity Vídeň. Tvrdí, že vodík jako palivo pro automobily je mnohem méně šetrný než využívání elektrických baterií. Proto nepodporuje vybudování celorakouské vodíkové infrastruktury.

„Vodík je užitečný pouze jako zdroj energie v některých oblastech dopravy,“ míní šéf institutu energetických systémů a elektrických pohonů na technické vídeňské univerzitě. „S vodíkovými automobily a celostátní čerpací infrastrukturou nelze dosáhnout energetické revoluce. Místo toho potřebujeme elektromobilitu a větší dotace pro obnovitelné energie,“ zdůraznil.

Prosadí se vodík jako pohon v automobilovém průmyslu?

Čistě elektrické vozy jsou výrazně energeticky úspornější než auta s palivovými články, i když se bude v obou případech používat pouze energie z obnovitelných zdrojů. Elektromobil potřebuje na ujetí 100 kilometrů asi 22 kWh, i při započtení energetických ztrát při přenosu elektřiny.

Energetická bilance vodíkového auta je mnohem horší. To spotřebuje na 100 kilometrů 1 až 1,2 kilogramu vodíku, což odpovídá 33 až 39 kWh. Při započítání ekologicky optimální výroby pomocí elektrolýzy se Schrödl dostal na nejméně 52 kWh.

To znamená, že pro ujetí stejné vzdálenosti je potřeba u vodíkového auta 2,4krát více energie, než je tomu u elektromobilu. V praxi je navíc ekologická bilance současných vodíkových vozů ještě horší, upozornil univerzitní profesor. Protože se dosud 90 procent vodíku ve světě vyrábí ze zemního plynu.

„Pokud budeme ve velké míře podporovat budování vodíkové infrastruktury, nesplníme uhlíkové cíle, ke kterým jsme se zavázali,“ varoval. Rakousko slíbilo, že do roku 2030 bude elektřina spotřebovaná v alpské zemi pocházet pouze z obnovitelných zdrojů. Emise CO2 poklesnou oproti roku 2005 o 36 procent a emise v dopravě se sníží do roku 2030 o třetinu.

Vodík vyrobený z obnovitelných zdrojů by měl sloužit hlavně k ukládání energie z větrných a solárních elektráren, nikoli k výrobě pohonu pro automobily, míní vídeňský akademik.

Vodíku v dopravě fandí i Švýcaři
Jihokorejská automobilka Hyundai oznámila, že bude do Švýcarska dodávat kamiony na palivové články. Mají být poháněny čistým vodíkem z první švýcarské komerční vodíkové továrny v Gösgenu, jež bude využívat vodní energii. Kamiony mají rozvážet zboží po celé Evropě. Do roku 2025 se má jednat o dodávku 1600 nákladních vozidel do země helvétského kříže. Dojezd má být 400 kilometrů. V budoucnu Hyundai plánuje vstup také na americký trh.

Koncept nákladního vozu Hyundai na vodíkový pohon.

Dále čtěte:

Kanadští vědci mají metodu, jak místo ropy těžit pouze vodík. Oxid uhličitý zůstane v zemi

Rozvoj elektromobilů zlevní technologie a nastartuje boom bateriových úložišť, tvrdí studie

CONTENT24

Dokumentarista Moore opět provokuje: Soláry a větrníky nás nezachrání, živí fosilní barony

Americký režisér a producent Michael Moore, ilustrační foto

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).