Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

 ilustrační foto
ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Austrálie se probouzí z lithiové kocoviny. Těžaři reagují na propad ceny o třetinu

10. prosince 2018, 12:07  -  František Novák
 ilustrační foto
ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
10. prosince 2018, 12:07

Z Austrálie se má do roku 2020 stát největší producent lithia na světě. V oblasti státu Západní Austrálie v regionu Pilbara se za poslední dva roky otevřelo šest nových dolů, které těží rudy obsahující lithium. Zejména poptávka v autoprůmyslu pro elektromobily a také pro úložiště energie z obnovitelných zdrojů dělá z lithia novodobé zlato. Otázkou ale je, jak se bude cena lithia dlouhodobě vyvíjet. Letošní vývoj nevěstí nic dobrého.

Zvýšení produkce těžby lithia nejen v Austrálii ale i v Chile způsobilo, že se cena uhličitanu lithného na asijském trhu propadla od začátku tohoto roku už o třetinu a je na dvouletých minimech. Podle některých prognóz bude dále klesat. Analytici americké banky Morgan Stanley už v únoru uvedli, že se cena do roku 2021 propadne o 45 procent. Australští těžaři nyní řeší, jak se k propadu cen postavit.

Vývoj ceny lithia:


source: tradingeconomics.com

„Austrálie je nyní hlavním městem světa pro těžbu lithia a Pilgangoora je jedním z největších dolů na světě,“ chlubí se Neil Biddle, jeden ze zakladatelů firmy Pilbara Minerals. Firma v listopadu otevřela nový důl a továrnu na zpracování rudy obsahující lithium. „Už jsme (Austrálie) globální lídři v těžbě zlata a železné rudy, stejné to bude i v lithiu,“ dodal.

Propad cen těžaře nutí, aby rudu pouze neexportovali, ale dále zpracovávali. Do výstavby pěti rafinérií, které z rudy vyrábějí uhličitan lithný, natekly už 3 miliardy australských dolarů (49 miliard korun). Další cestou ke zvýšení zisků je výroba baterií. Není to ale jednoduché, protože konkurence v Číně a Jižní Koreji má již zavedenou výrobu a nižší provozní náklady.


Čína chladí lithiovou horečku. Cena suroviny letos klesla o pětinu


Jak napsal britský list Financial Times, nejlukrativnější na celém procesu je výroba anod a katod v bateriích. Při jejich produkci se používají také nikl, kobalt a grafit. Celý trh výroby lithium-iontových baterií by přitom mohl růst mezi roky 2017 a 2025 z 60 miliard dolarů na 100 miliard dolarů (2,3 bilionu korun).

Železnou rudu pouze vyváží

Vláda Západní Austrálie v Perthu chce podporovat výstavbu továren pro výrobu baterií. „Důvodem, proč jsme nedokázali uspět v sektoru výroby železa a oceli, bylo to, že ve světě byla velká konkurence,“ tvrdí ministr pro těžbu v Západní Austrálii Bill Johnston. Austrálie totiž ve velkém vyváží železnou rudu bez přidané hodnoty. Výroba baterií naopak skýtá velkou příležitost, tvrdí Johnston.

Cesta k úspěchu nemusí být rychlá a snadná. Skeptici upozorňují i na to, že poptávka po bateriích se může rychle propadnout, pokud se nepodaří zvýšit prodeje elektromobilů. Navíc nové technologie mohou nahradit v bateriích i lithium. Také tvorba ceny lithia je nyní dost neprůhledná.


Chceš, nechceš, musíš! Nucení automobilek do elektromobilů se prodraží


„Je to velký test pro Austrálii, která v minulosti k těžbě nerostných surovin nepřidávala velkou hodnotu. Chceme spíše vyrábět hydroxid lithný než vyvážet velké objemy nezpracovaného materiálu do Číny,“ tvrdí Scott Winter, který radí těžařské firmě Mineral Resources. Cena tuny rudy spodumen, která obsahuje asi 3 procenta lithia, se pohybuje podle Wintera na úrovni 960 dolarů, tuna hydroxidu lithného se prodává až za 18 tisíc dolarů.

Výrobu litium-iontových baterií zatím ovládá Asie, na globální výrobě má 80procentní podíl. Samotná Čína ovládá 69 procent trhu. Spojené státy z geopolitických důvodů už s Austrálií podepsaly memorandum o porozumění v oblasti těžby a zpracování strategických kovů.

Související články:

Co jsou zač? Po stopách australských zlatokopů v Česku

Největší bateriové úložiště v Česku postaví Siemens. Vyjde na 67 milionů

Babiš: Lithium má těžit stát. Diamu uloží zkoumat ložiska

Nejisté miliardy za lithium. Státní podniky by ho těžit neměly, tvrdí analýza

Pomalý rozjezd. Elektromobilita v Česku je pořád v plenkách


Čtěte také

Makrooko Miroslava Zámečníka

Kulturní bitva na poli sociální péče

Systém se musí změnit. Uvažujme o pojištění dlouhodobé péče.

před 4 hodinami

 Ministr průmyslu Karel Havlíček

Havlíček: Hledá se pokusné město pro první 5G síť

Podle ministra Karla Havlíčka bude moderní mobilní síť 5G pokrývat do pěti let 70 procent…

před 4 hodinami

Události  Tanker - ilustrační foto

Napětí se stupňuje. Írán zadržel britský tanker

Británie v reakci na zadržení svého tankeru varovala před eskalací napětí v Perském…

20. července 2019

Daniel Křetínský

Napětí v Le Monde: většinoví vlastníci vnímají Křetínského jako „ďábelského Čecha“

Vlastníci si vjeli do vlasů, redakce je na nohou. Český podnikatel Daniel Křetínský chce…

20. července 2019

 Německá kancléřka Angela Merkelová

Merkelová varuje před růstem antisemitismu, populismu a rasismu v Německu

Německá kancléřka Angela Merkelová dnes vyzvala Evropany k odporu proti populismu,…

20. července 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 9 | Průměrné hodnocení: 4.89

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Kdy je možné vyplatit ze společnosti s ručením omezeným podíl na zisku?
Zrušili nebo zpozdili vám let? Požádejte o odškodné
Potíže s dodavatelem energií: Kde vám pomůžou?
Jaké doklady vyřídit při bourání starého domu?
Nemějte strach z předmanželské smlouvy
Auta
Citroen slaví 100 let. Je to historie plná odvážných nápadů
Bentley představuje Flying Spur v provedení First Edition. Úplně první exemplář půjde do aukce
Je opravdu dieselový Mercedes stejně čistý jako elektromobil? Samozřejmě, že ne
Vstříc elektromobilitě. Británie chce zavést povinnost dobíjecí stanice do každého domu
Která značka má nejvěrnější zákazníky? Podle J.D. Power Lexus a Subaru
Hry pro příležitostné hráče