Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Bohemia Energy: Z malé firmy mezi stovku největších

V roce 2005 první – a dnes v segmentu domácností a malých a středních firem největší…

Jablotron: Z půdy rodinného domku mezi renomované výrobce

Ryze česká technologická společnost s dvoumiliardovým obratem, vlastním vývojem i výrobou…

Česká zbrojovka a.s.: Nadnárodní firma s regionální odpovědností

Česká zbrojovka a.s. Uherský Brod je dlouhodobě nejdůležitější český výrobce a současně…

 ilustrační foto
ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Austrálie se probouzí z lithiové kocoviny. Těžaři reagují na propad ceny o třetinu

10. prosince 2018, 12:07  -  František Novák
 ilustrační foto
ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
10. prosince 2018, 12:07

Z Austrálie se má do roku 2020 stát největší producent lithia na světě. V oblasti státu Západní Austrálie v regionu Pilbara se za poslední dva roky otevřelo šest nových dolů, které těží rudy obsahující lithium. Zejména poptávka v autoprůmyslu pro elektromobily a také pro úložiště energie z obnovitelných zdrojů dělá z lithia novodobé zlato. Otázkou ale je, jak se bude cena lithia dlouhodobě vyvíjet. Letošní vývoj nevěstí nic dobrého.

Zvýšení produkce těžby lithia nejen v Austrálii ale i v Chile způsobilo, že se cena uhličitanu lithného na asijském trhu propadla od začátku tohoto roku už o třetinu a je na dvouletých minimech. Podle některých prognóz bude dále klesat. Analytici americké banky Morgan Stanley už v únoru uvedli, že se cena do roku 2021 propadne o 45 procent. Australští těžaři nyní řeší, jak se k propadu cen postavit.

Vývoj ceny lithia:


source: tradingeconomics.com

„Austrálie je nyní hlavním městem světa pro těžbu lithia a Pilgangoora je jedním z největších dolů na světě,“ chlubí se Neil Biddle, jeden ze zakladatelů firmy Pilbara Minerals. Firma v listopadu otevřela nový důl a továrnu na zpracování rudy obsahující lithium. „Už jsme (Austrálie) globální lídři v těžbě zlata a železné rudy, stejné to bude i v lithiu,“ dodal.

Propad cen těžaře nutí, aby rudu pouze neexportovali, ale dále zpracovávali. Do výstavby pěti rafinérií, které z rudy vyrábějí uhličitan lithný, natekly už 3 miliardy australských dolarů (49 miliard korun). Další cestou ke zvýšení zisků je výroba baterií. Není to ale jednoduché, protože konkurence v Číně a Jižní Koreji má již zavedenou výrobu a nižší provozní náklady.


Čína chladí lithiovou horečku. Cena suroviny letos klesla o pětinu


Jak napsal britský list Financial Times, nejlukrativnější na celém procesu je výroba anod a katod v bateriích. Při jejich produkci se používají také nikl, kobalt a grafit. Celý trh výroby lithium-iontových baterií by přitom mohl růst mezi roky 2017 a 2025 z 60 miliard dolarů na 100 miliard dolarů (2,3 bilionu korun).

Železnou rudu pouze vyváží

Vláda Západní Austrálie v Perthu chce podporovat výstavbu továren pro výrobu baterií. „Důvodem, proč jsme nedokázali uspět v sektoru výroby železa a oceli, bylo to, že ve světě byla velká konkurence,“ tvrdí ministr pro těžbu v Západní Austrálii Bill Johnston. Austrálie totiž ve velkém vyváží železnou rudu bez přidané hodnoty. Výroba baterií naopak skýtá velkou příležitost, tvrdí Johnston.

Cesta k úspěchu nemusí být rychlá a snadná. Skeptici upozorňují i na to, že poptávka po bateriích se může rychle propadnout, pokud se nepodaří zvýšit prodeje elektromobilů. Navíc nové technologie mohou nahradit v bateriích i lithium. Také tvorba ceny lithia je nyní dost neprůhledná.


Chceš, nechceš, musíš! Nucení automobilek do elektromobilů se prodraží


„Je to velký test pro Austrálii, která v minulosti k těžbě nerostných surovin nepřidávala velkou hodnotu. Chceme spíše vyrábět hydroxid lithný než vyvážet velké objemy nezpracovaného materiálu do Číny,“ tvrdí Scott Winter, který radí těžařské firmě Mineral Resources. Cena tuny rudy spodumen, která obsahuje asi 3 procenta lithia, se pohybuje podle Wintera na úrovni 960 dolarů, tuna hydroxidu lithného se prodává až za 18 tisíc dolarů.

Výrobu litium-iontových baterií zatím ovládá Asie, na globální výrobě má 80procentní podíl. Samotná Čína ovládá 69 procent trhu. Spojené státy z geopolitických důvodů už s Austrálií podepsaly memorandum o porozumění v oblasti těžby a zpracování strategických kovů.

Související články:

Co jsou zač? Po stopách australských zlatokopů v Česku

Největší bateriové úložiště v Česku postaví Siemens. Vyjde na 67 milionů

Babiš: Lithium má těžit stát. Diamu uloží zkoumat ložiska

Nejisté miliardy za lithium. Státní podniky by ho těžit neměly, tvrdí analýza

Pomalý rozjezd. Elektromobilita v Česku je pořád v plenkách


Čtěte také

Makrooko Miroslava Zámečníka

Hongkong - když vrchnost neví, kdy couvnout

Místní volby v Hongkongu tento víkend ukáží, zda voliči vytrestají spíše kandidáty, kteří…

před 44 minutami

 Výstavba větrné elektrárny ve Václavicích u Hrádku nad Nisou

Stavte turbíny, vítr je čím dál silnější, tvrdí studie. Čeští odborníci nadšení brzdí

Silnější proudění v posledních letech může přinést výhodu pro provozovatele větrných…

před 45 minutami

Karel Komárek

Dividenda do Švýcar: Sazka Group vyplatí Komárkově KKCG téměř čtyři miliardy korun

Představenstvo loterijní společnosti Sazka Group navrhlo, že z účtu nerozděleného zisku…

před 1 hodinou

 Tepelná elektrárna Hodonín

Investice vyvolaná suchem. ČEZ postaví v Hodoníně chladicí věž

Sucho začíná stále více komplikovat provoz elektráren, které jsou na dostatku vody…

před 1 hodinou

Kryptoměny  Bitcoin

Bitcoin klesl nejníže za půl roku, dostal se pod 7000 dolarů

Hodnota kybernetické měny bitcoin klesla nejníže za šest měsíců, krátce se dostala i pod…

před 2 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 9 | Průměrné hodnocení: 4.89

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Nezávazná přihláška jako poukázka na potíže. Pozor na některé aukční firmy
Kde se žije důchodcům nejlépe?
Mimořádná okamžitá pomoc je jednorázová a nenároková dávka. Činit může až 51 150 Kč
Růst rodičovské 2020 - kompletní info
Kdo musí platit rozhlasové a televizní poplatky nejen v nájmu?
Auta
Elon Musk předvedl pick-up Cybertruck
Mercedes-Maybach GLS 600 je reakcí na Bentaygu a Cullinan. Zaměření na čínský trh nezapře
Taxikáři z Amsterodamu žalují Teslu. Vadí jim nespolehlivost aut
Test Mazda MX-5 30th Anniversary: Óda na radost
Třinecké hokejisty vozí unikátní autobus
Hry pro příležitostné hráče