Už i logistické haly jsou eko

08. dubna 2011, 04:44 - Tomáš Johánek
08. dubna 2011, 04:44

Ekologie dnes hýbe světem, téměř každá stavba se dnes pyšní označením zelená či nízkoenergetická. Přitom spořit s energiemi nemusí jen rezidenční či kancelářské stavby, ale také logistické nemovitosti, jako jsou například sklady.

Foto: P3

Nájemce logistických nemovitostí ve stále větší míře zajímá nejen samotná výše nájemného, ale také to, jak může snížit provozní náklady. Možností úspor je hned několik – instalace solárních panelů, vytápění pomocí tepelných čerpadel, úsporné osvětlení a další. Jedním z průkopníků výstavby „zelených“ budov na poli logistiky je například společnost PointPark Properties (P3), která si pro instalaci solárních panelů zvolila střechy samotných hal.

Doprava a logistika patří k nejrizikovějšímu podnikání

K nejrizikovějším druhům podnikání v České republice patří doprava a logistika. Ve srovnání s ostatními je v těchto oborech o 222 procent více firem v úpadku. Vyplývá to ze statistiky, kterou zveřejnila kapitálová informační agentura ČEKIA. Výsledky hodnocení vycházejí z metodiky ratingového modelu ČEKIA Stability Rating, jehož cílem je odhadnout riziko úpadku firmy v následujících 12 měsících. O náročnosti podnikání v dopravě zvlášť v době recese podle agentury svědčí více ukazatelů. Ve srovnání s celkovou podnikatelskou základnou je například pouze polovina dopravních firem hodnocena nejvyššími známkami. Ty označují firmu za stabilní s minimální možností úpadku, což pro investory znamená vysokou návratnost investic a pro klienty jistotu plnění závazků.

To je prý k okolní přírodě mnohem ohleduplnější než výstavba solárních panelů na zelené louce. „Náš záměr zelené logistiky ale nekončí tím, že na střechy instalujeme solární panely. V jedné z našich hal instalujeme energeticky úsporné osvětlení, které sníží náklady na osvětlení až o 70 procent,“ přibližuje Tomáš Kubín, projektový manažer společnosti P3. Vyrobená elektřina je spotřebovávána nájemci, kteří mají garantovanou cenu přibližně o 10 až 15 procent nižší než z běžné distribuční sítě. Přebytky pak developer prodává do sítě ČEZ.

Na plynu uspoříme osm procent

Energeticky úsporné osvětlení skladů by se mělo postupně stát standardem a vzhledem k využití moderních materiálů se významně sníží celková energetická náročnost budov. Dalšími možnostmi, jak snížit náklady spojené s provozem logistických nemovitostí, je nadstandardní tepelná izolace fasádního a střešního pláště. „Spočítali jsme si, že když u našich projektů zvýšíme tloušťku fasádního pláště z osmi na 10 centimetrů, přinese to úspory v nákladech za plyn v objemu kolem osmi procent. A to je při dnešních rostoucích cenách zajímavá úspora pro nás i naše nájemce,“ říká Tomáš Kubín. Stejně tak zvýšený počet střešních světlíků omezuje potřebu umělého osvětlení, a tedy opět energetickou náročnost. Na halách P3 je využito přibližně pět procent střešní plochy světlíky, což převyšuje standardní normu, jež vyžaduje pouhá dvě procenta.

Sklady se plní hlavně na Plzeňsku, u Prahy a Ostravy

Český trh logistických a průmyslových nemovitostí zažil v roce 2010 výrazné oživení. To úzce souviselo s velmi dobrými výsledky německé ekonomiky, díky níž se znovu rozběhly aktivity řady českých zpracovatelsko-dodavatelských podniků. Další růst se podle poradenské firmy King Sturge očekává v letošním roce. Poptávka po nových skladových a průmyslových prostorech byla podle King Sturge loni nejlepší za poslední tři roky. Vývoj lze srovnávat s rokem 2007, který byl v oblasti logistických nemovitostí rokem boomu. Kvůli minimální nové výstavbě a prudce vzrůstající poptávce se stejně dramaticky snížila míra neobsazenosti ze 17,6 procenta v prosinci 2009 na zhruba 11 procent na konci loňského roku (kvalifikovaný odhad). „Pro letošní rok očekáváme další snížení míry neobsazenosti na úroveň devět až deset procent,“ uvedli zástupci poradenské společnosti. Největší poptávka je po skladových a průmyslových areálech ve třech lokalitách: na Plzeňsku, Praze-východ a na Ostravsku. Plzeňsko a Ostravsko profitují především z oživení automobilového průmyslu, lokalita Praha-východ je zajímavá především pro poskytovatele logistických služeb, kteří těží z nižších nájmů v této oblasti a z blízkosti dálnic D1, D11 a rychlostní silnice R10. Praha dlouhodobě zaznamenává největší transakční aktivitu. Propojení dálnic D1 a D5 po dokončení části Pražského okruhu loni v létě a konkurenční boj na Praze-západ napomohly cenovému přiblížení obou pražských logistických lokalit.

K vytápění se využívají tepelná čerpadla

Kromě osvětlení, solárních panelů a zateplení fasád jedná momentálně společnost P3 o možnosti využití volitelného způsobu vytápění kancelářských prostor v halách prostřednictvím tepelných čerpadel. Především v prostorách nad 500 metrů čtverečních se toto řešení jeví jako ideální alternativní varianta. I přes vyšší počáteční investici jsou výsledkem výrazně nižší provozní náklady. Pro logistické nemovitosti lze využít dvojí systém: Buď voda–voda, nebo vzduch–voda. Snížení nákladů se tak může pohybovat v rozmezí mezi 30 až 60 procenty. Další možností úspor je případná instalace areálového osvětlení s technologií LED diod v kombinaci s energeticky úsporným a inteligentním osvětlením haly. „Souběžně s vývojem těchto moderních, úsporných technologií je možné očekávat i postupné snižování počátečních investic do takových instalací, a tudíž i jejich větší rozmach. V současnosti totiž stále platí, že se pro takové řešení rozhodnou klienti s dlouhodobější vizí na konkrétním projektu,“ dodal Tomáš Kubín.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče