Švýcaři otevřeli nejdelší a nejhlubší železniční tunel světa

01. června, 12:28 - čtk
01. června, 12:28

Ve Švýcarsku byl dnes slavnostně otevřen nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě. Gotthardský železniční tunel, kterým dnes projely první dva vlaky s cestujícími, měří 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem alpského masivu. Do plného provozu dopravní stavbu uvedou švýcarské železnice v prosinci.

Tunel, s jehož výstavbou se začalo v roce 1999, dnes současně na obou stranách stavby otevřeli prezident švýcarské konfederace Johann Schneider-Ammann a zdejší ministryně dopravy Doris Leuthardová. „Dnešek je historickým dnem pro naši zemi,“ nechal se slyšet Schneider-Ammann. „Je to velký krok pro Švýcarsko, ale také pro celý kontinent. Sbližujeme národy a národní hospodářství,“ řekl také o stavbě, která má spojení mezi severem a jihem kontinentu zkrátit asi o hodinu.

Na závěr svého vystoupení, které střídavě pronášel ve čtveřici švýcarských oficiálních jazyků, dal zelenou prvním vlakům s pasažéry. Z obou stran pak do tunelu, jehož výstavba přišla podle agentury DPA na 12,2 miliardy švýcarských franků (téměř 300 miliard korun), vjel vlak s 500 cestujícími, kteří místo na palubě vyhráli v loterii. Cesta na druhou stranu dvojici vlaků trvala asi půl hodiny.

Slavností, souvisejících s otevřením stavby, se zúčastnili také německá kancléřka Angela Merkelová, francouzský prezident François Hollande nebo italský premiér Matteo Renzi. Všichni také měli možnost se čerstvě otevřeným tunelem projet.

Německá kancléřka přitom ocenila práci švýcarských inženýrů, která pomáhá spojit sever Evropy s jihem. Poznamenala také, že Gotthardský železniční tunel je dobrým příkladem projektu, který byl dokončen včas a u něhož se podařilo udržet na uzdě rozpočet. „O to musíme v Německu ještě usilovat,“ podotkla. Mohla tím narážet mimo jiné na stavbu nového letiště v Berlíně, která měla být dokončena už před několika lety a jejíž cena narostla výrazně nad rámec prvního rozpočtu.

Slova chvály našel také Hollande. „Tento tunel je obrovským evropským dobrodružstvím. Švýcarsko není v EU, má ale možnost spojovat sever s jihem,“ řekl francouzský prezident. Šéf italské vlády Renzi hovořil zase o tom, že zatímco někteří chtějí stavět zdi, Švýcarsko postavilo tunel.

Dosud nejdelším byl už v roce 1988 otevřený železniční tunel Seikan v Japonsku, který měří 53,8 kilometru. Eurotunnel spojující Francii a Británii má délku 50,4 kilometru.

Nejdelší železniční tunely světa
Gotthardský tunel (Švýcarsko) 57,1 kilometru
Seikan (Japonsko) 53,8 kilometru
Eurotunnel (Británie-Francie) 50,5 kilometru
Lötschberský úpatní tunel (Švýcarsko) 34,6 kilometru
Guanjiao (Čína) 32,6 kilometru

Zdroj: Bloomberg

První gotthardský tunel byl zprovozněn již v roce 1882, byl ale ve velké nadmořské výšce a železnice k němu musela vystoupat mnoha serpentinami, aby na druhé straně stejně složitě zase sestupovala.

O výstavbě nového dvoutubusového železničního tunelu rozhodli Švýcaři v několika referendech. Tunelem by mělo v budoucnu jezdit na 300 osobních a nákladních vlaků denně rychlostí až 270 kilometrů za hodinu. Ekologové si od nového železničního spojení slibují snížení počtu nákladních aut, jež každoročně používají alpské silnice, až o polovinu.

Vůz vzhledu futuristického raketoplánu a tunelu je autobusem budoucnosti. Čtěte:

Číňané představili autobus budoucnosti, nehrozí mu zácpy

Mohlo by vás zajímat

 Václav Liška, Aukro.cz, CEO

Aukro zpět v českých rukou. Polovinu koupil zakladatel Liška

 Andrej Babiš se musí omluvit hejtmanovi Miroslavu Novákovi

Omlouvat se hejtmanovi za „tunel“ Babiš nehodlá. Plánuje odvolání

Budova bývalé Živnostenské banky v Praze, sídlo společnosti CEFC Investment (Europe)

Ztráta na úvod. Čínská CEFC loni v Evropě prodělala 120 milionů

Euro exkluzivně
Airbus A-319 vládní letky na ploše letiště v Praze-Ruzyni.

Servis „vládních“ airbusů za půl miliardy obstará firma Glomex MS

 Zdeněk Radil

Radil skončil v představenstvu Pivovarů Lobkowicz

 SUV Škoda Kodiaq

Škoda Kodiaq vs. 10 dalších SUV: Srovnání klíčových vlastností

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče