Švýcaři otevřeli nejdelší a nejhlubší železniční tunel světa

01. června 2016, 12:28 - čtk
01. června 2016, 12:28

Ve Švýcarsku byl dnes slavnostně otevřen nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě. Gotthardský železniční tunel, kterým dnes projely první dva vlaky s cestujícími, měří 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem alpského masivu. Do plného provozu dopravní stavbu uvedou švýcarské železnice v prosinci.

Tunel, s jehož výstavbou se začalo v roce 1999, dnes současně na obou stranách stavby otevřeli prezident švýcarské konfederace Johann Schneider-Ammann a zdejší ministryně dopravy Doris Leuthardová. „Dnešek je historickým dnem pro naši zemi,“ nechal se slyšet Schneider-Ammann. „Je to velký krok pro Švýcarsko, ale také pro celý kontinent. Sbližujeme národy a národní hospodářství,“ řekl také o stavbě, která má spojení mezi severem a jihem kontinentu zkrátit asi o hodinu.

Na závěr svého vystoupení, které střídavě pronášel ve čtveřici švýcarských oficiálních jazyků, dal zelenou prvním vlakům s pasažéry. Z obou stran pak do tunelu, jehož výstavba přišla podle agentury DPA na 12,2 miliardy švýcarských franků (téměř 300 miliard korun), vjel vlak s 500 cestujícími, kteří místo na palubě vyhráli v loterii. Cesta na druhou stranu dvojici vlaků trvala asi půl hodiny.

Slavností, souvisejících s otevřením stavby, se zúčastnili také německá kancléřka Angela Merkelová, francouzský prezident François Hollande nebo italský premiér Matteo Renzi. Všichni také měli možnost se čerstvě otevřeným tunelem projet.

Německá kancléřka přitom ocenila práci švýcarských inženýrů, která pomáhá spojit sever Evropy s jihem. Poznamenala také, že Gotthardský železniční tunel je dobrým příkladem projektu, který byl dokončen včas a u něhož se podařilo udržet na uzdě rozpočet. „O to musíme v Německu ještě usilovat,“ podotkla. Mohla tím narážet mimo jiné na stavbu nového letiště v Berlíně, která měla být dokončena už před několika lety a jejíž cena narostla výrazně nad rámec prvního rozpočtu.

Slova chvály našel také Hollande. „Tento tunel je obrovským evropským dobrodružstvím. Švýcarsko není v EU, má ale možnost spojovat sever s jihem,“ řekl francouzský prezident. Šéf italské vlády Renzi hovořil zase o tom, že zatímco někteří chtějí stavět zdi, Švýcarsko postavilo tunel.

Dosud nejdelším byl už v roce 1988 otevřený železniční tunel Seikan v Japonsku, který měří 53,8 kilometru. Eurotunnel spojující Francii a Británii má délku 50,4 kilometru.

Nejdelší železniční tunely světa
Gotthardský tunel (Švýcarsko) 57,1 kilometru
Seikan (Japonsko) 53,8 kilometru
Eurotunnel (Británie-Francie) 50,5 kilometru
Lötschberský úpatní tunel (Švýcarsko) 34,6 kilometru
Guanjiao (Čína) 32,6 kilometru

Zdroj: Bloomberg

První gotthardský tunel byl zprovozněn již v roce 1882, byl ale ve velké nadmořské výšce a železnice k němu musela vystoupat mnoha serpentinami, aby na druhé straně stejně složitě zase sestupovala.

O výstavbě nového dvoutubusového železničního tunelu rozhodli Švýcaři v několika referendech. Tunelem by mělo v budoucnu jezdit na 300 osobních a nákladních vlaků denně rychlostí až 270 kilometrů za hodinu. Ekologové si od nového železničního spojení slibují snížení počtu nákladních aut, jež každoročně používají alpské silnice, až o polovinu.

Vůz vzhledu futuristického raketoplánu a tunelu je autobusem budoucnosti. Čtěte:

Číňané představili autobus budoucnosti, nehrozí mu zácpy

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít