Sociální sítě skrývají mnohá úskalí pro firemní využití

23. ledna 2012, 08:50 - Miloslav Hamřík
23. ledna 2012, 08:50

V sobotu se konala na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze konference New Media Inspiration 2012. Ústředním tématem tohoto setkání bylo měření v sociálních sítích a s ním související problémy. Posluchači se mohli ve třech sálech po celý den seznamovat s nástroji a metodikami měření v nových komunikačních kanálech.

 

Foto: Ornela Vitaiová

Konferenci zahájil Patrik Zandl z internetového serveru Lupa.cz, který přítomné ubezpečil, že analýza sociálních sítí může mít pro firmy obrovský význam. “V podstatě je potřeba vědět, komu zavolat v daném oboru, a pak stačí „ovlivnit“ jen několik lidí, aby se informace snadno a rychle šířila,“ prohlásil Zandl v rámci své přednášky, kde zmínil několik příkladů z praxe, jak důkladná analýza pomohla jeho zákazníkům.

Posluchači se též dozvěděli nejčerstvější čísla o počtu uživatelů sociálních sítích v České republice. Z prezentovaných dat například vyplynulo, že na Facebooku je již 3,4 milionu českých uživatelů a Twitter účet aktivně využívá kolem 90 tisíc lidí v ČR a na Slovensku. Podle Pavla Ungra z poradenské firmy H1 by toto číslo mohlo letos narůst až na 100 000 českých uživatelů. Sociální síť Foursquare má přitom registrováno 16 000 uživatelů z ČR, ale aktivních se jeví pouze 6 000 uživatelů, a na sociální síti společnosti Google se již registrovalo 40-60 tisic uživatelů. Zajímavou informací je i to, že na firemní stránky chodí nejvíce lidí z Facebooku - 1,37 procenta. Z konkurenčního Twitteru je to sice čtyřikrát méně, jen 0,37 procenta lidí, ale je nutno brát v potaz i celkové počty uživatelů obou sítí. Z těchto čísel vyplývá, že snazší je zaujmout odkazem na firemní stránky na Twitteru než na Facebooku.

Na největší nešvary a chyby při firemním užívání sociálních sítí upozorňoval ve svém vystoupení Ondřej Jireš ze společnosti Dobrý web. “Firmy sice pochopily, že Facebook je dobrý pro marketing, ale nevědí jak ho využít a nerozumí principu, jakým sociální sítě fungují. Často si myslí, že nejdůležitější je, kolik mají na svojí stránce fanoušků,“ upozornil Jireš a zmínil v této souvislosti fakt, že této situace zneužily některé firmy. Protože poptávka generuje nabídku, založily své podnikání na prodeji fanoušků na Facebooku. Cena takového fanouška je podle Jireše jedna až dvě koruny. “Důležití jsou pro firmy aktivní fanoušci z cílové skupiny. Fanoušci se zájmem o váš obor nebo vaši značku. Oproti tomu nakoupení fanoušci jsou neaktivní a nezajímají se o vaše výrobky,“ řekl Jireš a důrazně varoval firmy před pokusy si takto snadno a rychle pořídit pro svou firemní stránku na Facebooku fanoušky. “Systém Facebooku je takový, ze čím víc lidé reagují na vaše zprávy, tím častěji je Facebook fanouškům zobrazuje. Tím pádem koupení a neaktivní fanoušci vedou k menšímu zájmu o stránku,“ doplnil Jireš s tím, že místo zviditelnění se tak firmám spíš hrozí úbytek reálných zobrazení komentářů.

Tomáš Průša z Masarykovy univerzity referoval o sociálních médiích v oblasti zdravotnictví a zkritizoval dnešní stav v ČR, kdy se zdravotnická zařízení, až na čestné výjimky, takřka vůbec nevěnují komunikaci po internetu. Představil také pro ČR ne příliš lichotivou statistiku toho, jak se zajímá česká veřejnost o své zdraví na internetu. Zdůraznil pak fakt, že podle tohoto průzkumu, se o své zdraví téměř vůbec nezajímá mladá generace. “Studenti medicíny se podle studií domnívají, že obsah jejich profilů na sociálních sítích je soukromý, což je obrovský omyl,“ zmínil Průša v souvislosti s tím, jaké informace někdy studenti na internet umisťují.

Výsledky průzkumu na téma Politické strany a sociální sítě, pak představil Jenda Perla ze společnosti Ogilvy Interactive. “Politické strany se naučily snad s výjimkou ODS komunikovat na FB průběžně. Stále se ale snaží komunikovat spíš na svých webových stránkách a na sociální sítě jen házejí odkazy, místo toho, aby komunikovali přímo na Facebooku,“ uvedl Perla.

Odbornou konferenci pořádala ve spolupráci s Studii nových médií FFUK společnost Tuesday Business Network za podpory společností IInfo.cz a H1 a některé z prezentací si lze prohlédnout na tomto odkazu.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče