„Růžová daň“ je skutečná. Nejvíc se připlácí za hračky

Adam Štěpánek 26. května 2016, 14:40  -  stp
26. května 2016, 14:40

Pink tax, tedy růžová daň, je termín popisující domněnku, že výrobky určené pro ženy jsou dražší než ty pro muže. Výzkumníci z Boomerang Commerce (BC) teď ale dokázali, že taková praxe skutečně platí. Růžové produkty jsou podle nich výrazně dražší. Největší rozdíl zaznamenali u hraček.

Společnost Boomerang Commerce, která se zabývá optimalizací cen, se v rámci svého výzkumu zaměřila na padesátku oblíbených produktů napříč sedmnácti kategoriemi. Do šetření zahrnula šest velkých internetových prodejců: Amazon, Walmart, Target, Macy’s, J.C. Penney a Bloomingdales. Zkoumala takové výrobky, které lze objednat ve více barevných variacích, včetně růžové.

Výsledky jsou jasně průkazné: ve všech případech byla růžová verze produktu nejdražší. „Z naší analýzy se zdá, že za růžovou barvu se opravdu platí přirážka. A někdy to je skutečně velký rozdíl,“ přiznává výkonný ředitel společnosti Guru Hariharan.

Za růžovou tříkolku patnáct dolarů navíc

Největší nepoměr v cenách zaznamenali výzkumníci u hraček. Demonstrovali jej například u dětské tříkolky od výrobce Fisher-Price, která na Amazonu stojí v běžné verzi 43 dolarů (přibližně tisíc korun). Pokud jej však zákazník bude chtít v růžové, zaplatí o patnáct dolarů víc. Podobný případ byl zaznamenán i u dětského kola na stránkách Target, které stálo běžně 64 dolarů, v růžovém provedení pak o šestnáct víc.

Boomerang Commerce tvrdí, že u výzkumu neřešili generové hledisko, je však patrné, že hrálo svou roli. U propagačních materiálů jsou ve všech případech růžového produktu vyobrazeny dívky. Jen se tak podpořila data z dřívějšího průzkumu oddělení péče o zákazníka z New Yorku, který tvrdí, že produkty určené pro dívky jsou průměrně o sedm procent dražší než ty pro chlapce.

Je po růžové větší poptávka?

Velká propast mezi cenami je přitom způsobena spíše prodejci než výrobci. Původní doporučené ceny jsou totiž u růžových výrobků vyšší jen mírně. Podle Hariharana to může být způsobeno poptávkou. Růžové produkty jsou podle něj hůře k dostání, což může způsobovat jejich vyšší nacenění.

Podobný výzkum, který však byl spíše než na barvu orientován na pohlaví, provedli už dříve výzkumníci z The Times, kteří zjistili, že ženy platí skutečně více. Například obyčejné bílé tričko u prodejce Topshop stálo osm liber pro muže a dvanáct pro ženy.

Přečtěte si, jakým směrem se vyvíjí LEGO

Zbraně a boj. Lego je rok od roku násilnější

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít