„Růžová daň“ je skutečná. Nejvíc se připlácí za hračky

Adam Štěpánek 26. května 2016, 14:40  -  stp
26. května 2016, 14:40

Pink tax, tedy růžová daň, je termín popisující domněnku, že výrobky určené pro ženy jsou dražší než ty pro muže. Výzkumníci z Boomerang Commerce (BC) teď ale dokázali, že taková praxe skutečně platí. Růžové produkty jsou podle nich výrazně dražší. Největší rozdíl zaznamenali u hraček.

Společnost Boomerang Commerce, která se zabývá optimalizací cen, se v rámci svého výzkumu zaměřila na padesátku oblíbených produktů napříč sedmnácti kategoriemi. Do šetření zahrnula šest velkých internetových prodejců: Amazon, Walmart, Target, Macy’s, J.C. Penney a Bloomingdales. Zkoumala takové výrobky, které lze objednat ve více barevných variacích, včetně růžové.

Výsledky jsou jasně průkazné: ve všech případech byla růžová verze produktu nejdražší. „Z naší analýzy se zdá, že za růžovou barvu se opravdu platí přirážka. A někdy to je skutečně velký rozdíl,“ přiznává výkonný ředitel společnosti Guru Hariharan.

Za růžovou tříkolku patnáct dolarů navíc

Největší nepoměr v cenách zaznamenali výzkumníci u hraček. Demonstrovali jej například u dětské tříkolky od výrobce Fisher-Price, která na Amazonu stojí v běžné verzi 43 dolarů (přibližně tisíc korun). Pokud jej však zákazník bude chtít v růžové, zaplatí o patnáct dolarů víc. Podobný případ byl zaznamenán i u dětského kola na stránkách Target, které stálo běžně 64 dolarů, v růžovém provedení pak o šestnáct víc.

Boomerang Commerce tvrdí, že u výzkumu neřešili generové hledisko, je však patrné, že hrálo svou roli. U propagačních materiálů jsou ve všech případech růžového produktu vyobrazeny dívky. Jen se tak podpořila data z dřívějšího průzkumu oddělení péče o zákazníka z New Yorku, který tvrdí, že produkty určené pro dívky jsou průměrně o sedm procent dražší než ty pro chlapce.

Je po růžové větší poptávka?

Velká propast mezi cenami je přitom způsobena spíše prodejci než výrobci. Původní doporučené ceny jsou totiž u růžových výrobků vyšší jen mírně. Podle Hariharana to může být způsobeno poptávkou. Růžové produkty jsou podle něj hůře k dostání, což může způsobovat jejich vyšší nacenění.

Podobný výzkum, který však byl spíše než na barvu orientován na pohlaví, provedli už dříve výzkumníci z The Times, kteří zjistili, že ženy platí skutečně více. Například obyčejné bílé tričko u prodejce Topshop stálo osm liber pro muže a dvanáct pro ženy.

Přečtěte si, jakým směrem se vyvíjí LEGO

Zbraně a boj. Lego je rok od roku násilnější

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Asus uvádí levnější 10Gb/s síťovku. XG-C100C stojí pod tři tisíce a umí i 2,5/5,0Gb režim
Sega vdechne život starým hrám. Na mobilech zdarma vydala Sonica a další pecky
Vědci vymysleli další způsob, jak udělat foťák tenký jako papír
Seznam zruší legendární mapy. Ale ne ty, které myslíte
Tahle zahnutá výloha je ve skutečnosti obří flexibilní OLED panel od LG
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít