„Růžová daň“ je skutečná. Nejvíc se připlácí za hračky

Adam Štěpánek 26. května, 14:40  -  stp
26. května, 14:40

Pink tax, tedy růžová daň, je termín popisující domněnku, že výrobky určené pro ženy jsou dražší než ty pro muže. Výzkumníci z Boomerang Commerce (BC) teď ale dokázali, že taková praxe skutečně platí. Růžové produkty jsou podle nich výrazně dražší. Největší rozdíl zaznamenali u hraček.

Společnost Boomerang Commerce, která se zabývá optimalizací cen, se v rámci svého výzkumu zaměřila na padesátku oblíbených produktů napříč sedmnácti kategoriemi. Do šetření zahrnula šest velkých internetových prodejců: Amazon, Walmart, Target, Macy’s, J.C. Penney a Bloomingdales. Zkoumala takové výrobky, které lze objednat ve více barevných variacích, včetně růžové.

Výsledky jsou jasně průkazné: ve všech případech byla růžová verze produktu nejdražší. „Z naší analýzy se zdá, že za růžovou barvu se opravdu platí přirážka. A někdy to je skutečně velký rozdíl,“ přiznává výkonný ředitel společnosti Guru Hariharan.

Za růžovou tříkolku patnáct dolarů navíc

Největší nepoměr v cenách zaznamenali výzkumníci u hraček. Demonstrovali jej například u dětské tříkolky od výrobce Fisher-Price, která na Amazonu stojí v běžné verzi 43 dolarů (přibližně tisíc korun). Pokud jej však zákazník bude chtít v růžové, zaplatí o patnáct dolarů víc. Podobný případ byl zaznamenán i u dětského kola na stránkách Target, které stálo běžně 64 dolarů, v růžovém provedení pak o šestnáct víc.

Boomerang Commerce tvrdí, že u výzkumu neřešili generové hledisko, je však patrné, že hrálo svou roli. U propagačních materiálů jsou ve všech případech růžového produktu vyobrazeny dívky. Jen se tak podpořila data z dřívějšího průzkumu oddělení péče o zákazníka z New Yorku, který tvrdí, že produkty určené pro dívky jsou průměrně o sedm procent dražší než ty pro chlapce.

Je po růžové větší poptávka?

Velká propast mezi cenami je přitom způsobena spíše prodejci než výrobci. Původní doporučené ceny jsou totiž u růžových výrobků vyšší jen mírně. Podle Hariharana to může být způsobeno poptávkou. Růžové produkty jsou podle něj hůře k dostání, což může způsobovat jejich vyšší nacenění.

Podobný výzkum, který však byl spíše než na barvu orientován na pohlaví, provedli už dříve výzkumníci z The Times, kteří zjistili, že ženy platí skutečně více. Například obyčejné bílé tričko u prodejce Topshop stálo osm liber pro muže a dvanáct pro ženy.

Přečtěte si, jakým směrem se vyvíjí LEGO

Zbraně a boj. Lego je rok od roku násilnější

Mohlo by vás zajímat

 Ilustrační foto

Aramco investuje do infrastruktury a projektů osm bilionů

Praha Negrelliho viadukt

Železničáři chtějí opravit Negrelligo viadukt. Cenu odhadují na 1,2 miliardy

 Vlády Česka a Slovenska na společném jednání v Bratislavě

Skončilo zasedání vlád ČR a SR, tématem doprava, brexit i oslavy výročí

Budova banky UniCredit v Římě

UniCredit zvažuje emisi akcií a prodej majetku za 16 miliard eur

Čajka z roku 1977

Galerie: Obrněné limuzíny sovětských pohlavárů slouží v Rusku dodnes

Prezidentská debata nanečisto. Na místech figurantů již brzy zasednou soupeři o post prezidenta USA, Hillary Clintonová a Donald Trump.

Nejsledovanější debata v dějinách: pokoří Trump s Clintonovou Super Bowl?

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče