Obchodní centra: po růstu půst

21. ledna 2011, 02:36 - Anna Janečková
21. ledna 2011, 02:36

Potrpíte si na slavností otevírání nových obchodních center? Letos se nedočkáte. Pražská Galerie Harfa, která své zákazníky přivítala v listopadu loňského roku, byla na delší dobu poslední. Developeři v současné době staví jen menší nákupní parky.

Foto: crest.com

V uplynulém roce se v Česku dočkalo otevření pouze jedno nové obchodní centrum, a to Galerie Harfa v pražských Vysočanech. Letos jí pravděpodobně žádný významný konkurent nepřibude. Své brány otevřou jen menší nákupní parky a maloobchodní plochy v centrech měst. Boom výstavby rozlehlých nákupních center tak v Česku podle odborníků skončil.

Letos se developeři v České republice omezí na rozšíření stávajících projektů, poprvé od roku 1990 neproběhne otevření nového nákupního centra,“ konstatuje Alexander Rafajlovič, vedoucí výzkumu trhu v analytické společnosti Cushman & Wakefield. Skončilo podle něho období živelného růstu, trh teď poroste přirozeně. Nebude se již stavět plošně na území celé republiky, ale především na dobře viditelných místech v centrech měst. „Zpomalení výstavby je celoevropský trend, tento rok by se v Evropě mělo postavit zhruba 5,2 milionu metrů čtverečních nové plochy v nákupních centrech, což je nejméně za posledních 30 let. V České republice očekáváme nejnižší objem nové výstavby od roku 1998. Je to nová situace po letech rychlého růstu, kdy jsme doháněli západní Evropu,“ konstatuje Jan Kotrbáček, který v Cushman & Wakefield vede maloobchodní tým.

Česko zapadá do průměru

V Praze nyní připadá na tisíc obyvatel už sedm set metrů čtverečních nákupních center. V celém Česku tento ukazatel činí dvě stě padesát čtverečních metrů, což přibližně odpovídá průměru celé Evropské unie, který se pohybuje v rozmezí dvě stě až dvě stě padesát metrů čtverečních na tisíc obyvatel.

Největší nákupní centra v Praze z hlediska pronajímatelné maloobchodní plochy:

SC Letňany - 125 000 m2

Nový Smíchov - 60 000 m2

Centrum Chodov - 55 000 m2

Metropole Zličín - 52 400 m2

Galerie Harfa - 49 000 m2

Centrum Černý Most - 46 000 m2

Arkády Pankrác - 45 000 m2

Avion Shopping Park Praha - 40 000 m2

Palladium - 39 000 m2

Galerie Butovice - 35 000 m2

Europark Štěrboholy - 33 000 m2

Pramen: CB Richard Ellis

Méně návštěvníků, nižší tržby

Výstavba nových obchodních center se v Česku i v Evropě kvůli hospodářské krizi takřka zastavila už v roce 2009. Těžké časy ale zažívají i majitelé stávajících obchodních domů. Zhruba třetina jejich návštěvníků kvůli hospodářské krizi snížila útraty. Některým obchodním komplexům loni podle údajů poradenské společnosti DTZ klesl obrat až o 30 procent. Snížila se i jejich průměrná návštěvnost. „Majitelé nákupních center se dnes zaměřují hlavně na zatraktivnění a odlišení svých projektů od konkurenčních, snaží se přivést nové značky a větší důraz se klade také na kvalitní správu nákupního centra,“ přibližuje Jan Kotrbáček.

I přes právě uvedené skutečnosti se ale některá již existující obchodní centra v loňském roce zásadním způsobem rozrostla. V Chomutově přestavěla developerská společnost Spectrum stores obchodní dům Prior a v září jej slavnostně otevírala pod názvem Chomutovka. Rozšířením pak v loňském roce prošla centra Fashion Arena v Praze a Forum Liberec.

Letos jen nákupní zóny

Tuzemský maloobchodní trh se letos rozroste o několik retailových parků, tedy nákupních areálů, které zpravidla vznikají v sousedství hypermarketu a nabízejí několik na sobě nezávislých prodejen. Mezi typické nájemce retail parků patří například značky KIK, Lidovka, Takko Fashion, dm Drogerie, Okay elektro, SuperPet a další. „Jde o stavebně i marketingově jednoduchý koncept, zaručující stabilní příjem pro obchodníky v nájmu, a tím pádem i vlastníka. S akcentem cenově dostupných komodit se budeme na českém maloobchodním trhu setkávat stále častěji,“ říká analytička společnosti DTZ Lenka Šindelářová.

Také výstavba těchto parků je však v současné době v útlumu. „Počítáme s čistou plochou kolem 56 tisíc metrů čtverečních, což bude druhý nejmenší objem od roku 1997. S ohledem na vývoj trhu a flexibilitu výstavby může navíc dojít k dalším korekcím,“ upozorňuje Šindelářová. Letos by podle ní mělo být v Česku otevřeno či rozšířeno sedm retail parků, většina na Moravě. Největším bude Centro Ostrava Retail Park developera Discovery Group.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nepodpořili
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
Evora GT430 je nejvýkonnější silniční Lotus v historii. Za…
Skupina VW dodala v prvním pololetí zákazníkům přes pět milionů aut
Opel Insignia GSi má motor 2.0 T a je o 160 kg lehčí než OPC
Podívejte se na vzácné snímky exkluzivních aut ze sbírky brunejského sultána
Tři generace BMW 5 ve srovnání ojetin: E39 vs. E60 vs. F10
Technologie
Až do zítřka zdarma. Stahujte akční pecku Shadow Warrior
RAM letos zdraží o rekordních 60 %, paměti Flash o třetinu. Příští rok je možné zlepšení
Ataribox se odhaluje. Máme první obrázky i nástin toho, co od konzole čekat
Spousta „interaktivních seriálů“ za pakatel. Humble Bundle má v akci hry od Telltale
Android se snadno připojí k síťovému disku nebo NASu. Google vydal Samba Client
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít