Obchodní centra: po růstu půst

21. ledna 2011, 02:36 - Anna Janečková
21. ledna 2011, 02:36

Potrpíte si na slavností otevírání nových obchodních center? Letos se nedočkáte. Pražská Galerie Harfa, která své zákazníky přivítala v listopadu loňského roku, byla na delší dobu poslední. Developeři v současné době staví jen menší nákupní parky.

Foto: crest.com

V uplynulém roce se v Česku dočkalo otevření pouze jedno nové obchodní centrum, a to Galerie Harfa v pražských Vysočanech. Letos jí pravděpodobně žádný významný konkurent nepřibude. Své brány otevřou jen menší nákupní parky a maloobchodní plochy v centrech měst. Boom výstavby rozlehlých nákupních center tak v Česku podle odborníků skončil.

Letos se developeři v České republice omezí na rozšíření stávajících projektů, poprvé od roku 1990 neproběhne otevření nového nákupního centra,“ konstatuje Alexander Rafajlovič, vedoucí výzkumu trhu v analytické společnosti Cushman & Wakefield. Skončilo podle něho období živelného růstu, trh teď poroste přirozeně. Nebude se již stavět plošně na území celé republiky, ale především na dobře viditelných místech v centrech měst. „Zpomalení výstavby je celoevropský trend, tento rok by se v Evropě mělo postavit zhruba 5,2 milionu metrů čtverečních nové plochy v nákupních centrech, což je nejméně za posledních 30 let. V České republice očekáváme nejnižší objem nové výstavby od roku 1998. Je to nová situace po letech rychlého růstu, kdy jsme doháněli západní Evropu,“ konstatuje Jan Kotrbáček, který v Cushman & Wakefield vede maloobchodní tým.

Česko zapadá do průměru

V Praze nyní připadá na tisíc obyvatel už sedm set metrů čtverečních nákupních center. V celém Česku tento ukazatel činí dvě stě padesát čtverečních metrů, což přibližně odpovídá průměru celé Evropské unie, který se pohybuje v rozmezí dvě stě až dvě stě padesát metrů čtverečních na tisíc obyvatel.

Největší nákupní centra v Praze z hlediska pronajímatelné maloobchodní plochy:

SC Letňany - 125 000 m2

Nový Smíchov - 60 000 m2

Centrum Chodov - 55 000 m2

Metropole Zličín - 52 400 m2

Galerie Harfa - 49 000 m2

Centrum Černý Most - 46 000 m2

Arkády Pankrác - 45 000 m2

Avion Shopping Park Praha - 40 000 m2

Palladium - 39 000 m2

Galerie Butovice - 35 000 m2

Europark Štěrboholy - 33 000 m2

Pramen: CB Richard Ellis

Méně návštěvníků, nižší tržby

Výstavba nových obchodních center se v Česku i v Evropě kvůli hospodářské krizi takřka zastavila už v roce 2009. Těžké časy ale zažívají i majitelé stávajících obchodních domů. Zhruba třetina jejich návštěvníků kvůli hospodářské krizi snížila útraty. Některým obchodním komplexům loni podle údajů poradenské společnosti DTZ klesl obrat až o 30 procent. Snížila se i jejich průměrná návštěvnost. „Majitelé nákupních center se dnes zaměřují hlavně na zatraktivnění a odlišení svých projektů od konkurenčních, snaží se přivést nové značky a větší důraz se klade také na kvalitní správu nákupního centra,“ přibližuje Jan Kotrbáček.

I přes právě uvedené skutečnosti se ale některá již existující obchodní centra v loňském roce zásadním způsobem rozrostla. V Chomutově přestavěla developerská společnost Spectrum stores obchodní dům Prior a v září jej slavnostně otevírala pod názvem Chomutovka. Rozšířením pak v loňském roce prošla centra Fashion Arena v Praze a Forum Liberec.

Letos jen nákupní zóny

Tuzemský maloobchodní trh se letos rozroste o několik retailových parků, tedy nákupních areálů, které zpravidla vznikají v sousedství hypermarketu a nabízejí několik na sobě nezávislých prodejen. Mezi typické nájemce retail parků patří například značky KIK, Lidovka, Takko Fashion, dm Drogerie, Okay elektro, SuperPet a další. „Jde o stavebně i marketingově jednoduchý koncept, zaručující stabilní příjem pro obchodníky v nájmu, a tím pádem i vlastníka. S akcentem cenově dostupných komodit se budeme na českém maloobchodním trhu setkávat stále častěji,“ říká analytička společnosti DTZ Lenka Šindelářová.

Také výstavba těchto parků je však v současné době v útlumu. „Počítáme s čistou plochou kolem 56 tisíc metrů čtverečních, což bude druhý nejmenší objem od roku 1997. S ohledem na vývoj trhu a flexibilitu výstavby může navíc dojít k dalším korekcím,“ upozorňuje Šindelářová. Letos by podle ní mělo být v Česku otevřeno či rozšířeno sedm retail parků, většina na Moravě. Největším bude Centro Ostrava Retail Park developera Discovery Group.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Nepovinný PES by měl podnikatelům usnadnit práci. V čem a jak?
Co je dobré vědět o superhrubé mzdě?
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Auta
Člověk převlečený za sedadlo? Ano, i to je při vývoji…
Toyota má nový program na úpravu svých vozů. Sportovní může být třeba i Prius
Estonská elektrická tříkolka je pořádné retro. A baterii si odnesete v kufru
Galerie: Williams se nevěnuje jen Formuli 1. Staví i auta a nyní slaví 40 let
Giannini 350GP je Fiat 500 po obří dávce steroidů. Prohlédněte si tento speciál v akci
Technologie
Nejvýkonnější herní konzoli si už můžete předobjednat. Xbox One X stojí 13 500 Kč
Osmijádrové Intely na příští rok by stále mohly být 14nm, založené na Coffee Lake
E-shop Lidlu odstartoval. Láká na bezplatnou dopravu a 90denní lhůtu pro vrácení zboží
Lara Croft opět míří do kin. Podívejte se na první ukázku nového Tomb Raidera
Vivaldi vyšel v nové verzi. Zlepšuje prohlížeč obrázků a správce stahování
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít