Hudební průmysl v USA vstává z mrtvých. Díky Applu a Spotify

21. září, 18:14  -  Jonáš Kříž
21. září, 18:14

Zisky amerických hudebních producentů a vydavatelství díky internetovým službám zaměřeným na streamování hudby online opět rostou. Pokud čísla vydrží, mohl by sektor pop music poprvé od konce tisíciletí růst druhý rok v řadě.

Celkové zisky z prodejů hudebního průmyslu v USA v prvním pololetí letošního roku meziročně narostly o 8,1 procenta na 3,4 miliardy dolarů. Může za to současný boom aplikací poskytujících online streamování hudebního obsahu. Z peněženek platících uživatelů online služeb typu Spotify a Apple Music se do poloviny letošního roku podařilo hudebním vydavatelstvím vytáhnout víc než 1 miliardu dolarů. Za celý loňský rok to přitom bylo jen 1,2 miliardy.

Poprvé v dekádě

Zisky streamovacích online platforem pak v USA včetně reklam v daném období narostly o 57 procent na 1,6 miliardy dolarů. Vyplývá to z pololetní zprávy asociace RIIA (Recording Industry Association of America) sdružující americké nahrávací společnosti. Pokud čísla vydrží, rok 2016 by podle analytiků pro hudební průmysl mohl znamenat přelom. Po více než dekádě úpadku vlivem pirátství a snižujících se cen by sektor poprvé od roku 1998 a 1999 mohl růst již druhý rok v řadě.

Přečtěte si, s jakou výhodou se proti Spotify vytasil Apple:

Zbraní Applu proti Spotify může být exkluzivita

Zisky v USA by také mohly mít nakročeno, aby překonaly šestiletý průměr (7 miliard dolarů) a přiblížili se výsledkům z konce tisíciletí. Tehdy byly na špičce kvůli vrcholícím prodejům hudebních nosičů. V globálním měřítku pak podle serveru Statista zisky hudebního průmyslu v roce 2015 činily 15 miliard dolarů. V roce 2002 to bylo 21,5.

Vyděláme více, těší se malé i velké labely

„Vypadá to, jakoby se trh po letech krize začínal vzpamatovávat,“ říká Zach Katz, šéf severoamerické divize labelu BMG, pod který patří například zpěvačka M.I.A. či pop-punkoví Blink 182. Nárůst v ziscích, který BMG v prvním pololetí meziročně vykazuje, činí 4,6 procenta. Zlepšení hlásí i velká vydavatelství Sony, Warner či Vivendi.

Prodeje hudby na fyzických i digitálních nosičích přitom dále klesají. Vinyl, který byl v roce 2015 jasný favorit, se letos propadl o 9 procent. V konzervativní Británii ale jeho prodeje navzdory trendu rostly i letos a to podle magazínu NME kontinuálně již osmým rokem.

Zisky hudebního průmyslu z prodejů hudby (uvedeno v procentech)
Trvalé stažení 31
Fyzický nosič 20
Streamování 47
Synchronizace/poplatky za užití 3

Zdroj: RIAA

Za letošní ziskovost plynoucí hudebnímu průmyslu z online platforem s největší pravděpodobností podle serveru Macrumors může dynamický růst služby Apple Music. Ta se pouhý rok od uvedení může pyšnit více než 17 miliony platících uživatelů. Světovou jedničkou však s dohromady stovkou milionů uživatelů (platících je jen o něco víc než třetina) zůstává Spotify.

Online platformy typu Spotify nabízí posluchačům, kterým nevadí reklamy, přístup k milionům skladeb zdarma. Těch, kteří za vedení svých účtů měsíčně platí, se pak reklama během poslechu netýká. Určitou novinkou je tento rok zavádění exkluzivního obsahu, během kterého se hudebníci zaváží vydat svou aktuální novinku na dané službě s časovým předstihem.

Z oblasti hudebního byznysu čtěte více:

Proti Spotify s českými pankáči

Apple do pěti let zruší stahování hudby, říká analytik


Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče