Boom samořiditelných aut. Startup vytěžil 200 milionů dolarů

Tomáš Lemešani 01. července, 19:00  -  lem
01. července, 19:00

Auto, do kterého sednete, řeknete mu, kam chcete odvézt a můžete si zdřímnout. Firma Zoox získala na vývoj super utajeného projektu 200 milionů dolarů. Bojuje však s tvrdou konkurencí.

Navzdory tomu, že o něm nikdo nic moc neví, má firma se sídlem v Silicon Valley hodnotu přesahující miliardu dolarů. Startup Zoox založený australským designérem Timem Kentley-Klayem a inženýrem Jessem Levinsonem v těchto dnech získal investici ve výši 200 milionů dolarů. Projektu přispěla skupina investorů a fondů v čele s AID Partners Capital Holdings z Hongkongu.

Zoox, který usilovně tají plány vývoje, údajně pracuje na podobné technologii jako automobilová divize Googlu a Cruise Automation.

Cestující mohou v autě sedět čelem k sobě a auto jezdí všemi směry.

Poprvé v roce 2013 společnost představila výstředný vůz přezdívaný „Boz“. Překvapoval tím, že model nepočítal s čelním sklem, volantem, nebo brzdovým pedálem. Cestující mohou v autě sedět čelem k sobě a auto jezdí všemi směry.
Zatímco obři jako General Motors pracovali na vývoji samořidících aut po dobu několika let, firmy jako Zoox dělají pokroky po pár měsících. Zoox a Google v tom nejsou samy. Jen v Kalifornii má povolení pro test samořidících aut v ostrém provozu 13 firem.

Zoox jej získal v březnu. Zajímavostí je, že hlavní inženýr Jesse Levinson dříve pracoval ve vývoji konkurenčního automobilu v Googlu. Firma už teď zaměstnává 140 lidí a 50 špičkových inženýrů. Zoox je ukradl takovým značkám jako Tesla Motors Inc., Apple Inc., Nvidia Corp., nebo NASA. O využití automobilu, vyvíjeného Zooxem, uvažuje třeba sdílená taxislužba Uber. Spuštění sériové výroby je plánováno na rok 2020.

Otázkou je, zda rozjetý výzkum nezbrzdí nešťasné události, jako byla ta květnová, při níž zemřel člověk v samořízeném vozu Tesly. Havárii začaly včera vyšetřovat americké úřady. Experti zkoumají, zda není v automobilu Model S systémová chyba, kvůli níž by jej bylo nutné stáhnout z provozu.

Řidič vozu jel v momentu havárie s aktivovaným autopilotem. Podle předběžné vyšetřovací zprávy řidič kamionu jedoucího proti samořízenému vozu zahnul na křižovatce doleva, na což autopilot nezareagoval a nezačal brzdit.

Společnost v prohlášení uvedla, že jde o první známý případ smrtelné nehody po více než 200 milionech kilometrů, které její vozy najezdily bez přímého ovládání člověkem. Před floridskou nehodou podle firmy „ani autopilot, ani řidič nezpozorovali bílý bok kamionu proti ostrému slunci, takže brzda nebyla aktivována“.


Čtěte také:

Dovolená s halal jídlem. Startup vydělává na islámu

Ve Washingtonu jezdí autonomní elektrobus z 3D tiskárny

Mohlo by vás zajímat

ilustrační foto

Důl Paskov se nebude zavírat dříve než v květnu 2017

Tony Blair

Blair končí s podnikáním, chce se věnovat neziskové činnosti

 Zateplení domů,

Vláda hledá nový zdroj peněz na zateplení veřejných budov

Je toto budoucnost? Páreček robotů na vycházce

Ilona Švihlíková: Robotizace otevírá dveře dystopiím

Chomejní na hlavním vlakovém nádraží v Teheránu.

Írán zavádí kreditní karty. Pomalu a jen pro „domácí užití“

 Ilustrační foto

Volný pád Deutsche Bank pokračuje

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče