Apetit spotřebitelů nepolevuje, maloobchod pokračuje v růstu

06. května 2016, 10:21 - try
06. května 2016, 10:21

Tržby v maloobchodě bez aut v březnu zpomalily meziroční růst na 5,1 procenta z únorového růstu o 8,5 procenta. Vývoj ovlivnil rozdílný počet pracovních dní a to, že loni nakupovali lidé na Velikonoce v dubnu, letos v březnu. Při zohlednění vlivu rozdílného počtu pracovních dnů růst dosáhl 4,3 %. Více než před rokem lidé utratili hlavně za potraviny a v internetových a zásilkových obchodech. Analytici předpovídají obchodníkům dobrý rok.

„Vyšší počet pracovních dnů a Velikonoce, které letos připadly na březen, stály zejména za nadprůměrným nárůstem tržeb za potraviny. Rostoucí mzdy a klesající nezaměstnanost umožňují spotřebitelům dopřávat si více než v předchozích letech,“ okomentoval čísla expert na maloobchod ze společnosti PwC Audit Pavel Kulhavý.

Jak dále zdůraznil, více než pětinový nárůst tržeb na internetu potvrzuje trend přesunu stále více Čechů do on-line prostředí, kam směřuje i řada velkých kamenných prodejců.

Hrozby vidím zejména v silné konkurenci, kde nejčastější zbraní je sleva

„Rostoucí ekonomika a spotřebitelský optimismus by letos mely zajistit obchodníkům dobrý rok. Hrozby vidím zejména v silné konkurenci, kde nejčastější zbraní je sleva, což způsobuje, že rostoucí tržby ne vždy znamenají rostoucí zisky,“ uzavřel Kulhavý.

„Zapomenout nemůžeme ani na pro spotřebitele pozitivní vývoj cen v obchodech. Podle statistického úřadu totiž aktuálně ceny na pultech obchodů klesají o 2,6 procenta a to rozhodně pozitivně ovlivňuje i chuť nakupovat. Ostatně na růstu prodejů pohonných hmot je to vidět asi nejjasněji,“ přidal postřeh analytik ČSOB Petr Dufek.

Letos sázíme na růst 6,5 procenta

„Loni rostly tržby v maloobchodě o necelých šest procent. Letos sázíme na růst 6,5 procenta. A to díky růstu mezd, slabé inflaci a nízké nezaměstnanosti. První polovina roku by měla být lepší, než druhá. Ekonomika se totiž bude v průběhu roku ochlazovat,“ předpověděla ředitelka společnosti Next Finance Markéta Šichtařová.


Přečtěte si:

Jedna z největších sítí prodejen s dostupnou luxusní módou nově na trhu

Tesco se dostalo z hluboké ztráty, za poslední rok je v zisku


Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

Hry pro příležitostné hráče