Bídná kritika bídného Visegrádu

05. září, 14:34  -  Petr Holec
05. září, 14:34

Zmínky o Visegrádské čtyřce jako východním klubu nativistů, populistů nebo rovnou nácků se v západních médiích objevují už delší dobu a naposled kulminovaly celostránkovým analytickým komentářem v deníku Financial Times. Ten byl ale bohužel podobně bídný jako celá V4, z níž by Česko mělo co nejrychleji vystoupit. Nakonec když V4 o něco fakt jde, tak se stejně vzájemně podrazí.

Navíc u nás přece nevypadáme jako stínový polský premiér Kaczinsky, který čte bibli a spí s kočkou, ani nemáme jako na Slovensku v parlamentu upřímné nácky typu Kotleby. I když je pravda, že se u nás čínskou demokracií podobně jako v Maďarsku Orbán občas inspiruje prezident Zeman. U něj se ale spíš než o skutečné přesvědčení jedná o hladinu slivovice v krvi. Nalijte mu chablis a bude milovat francouzskou demokracii.

V4 určitě není žádný VIP klub, kam by se stála fronta na členství. To spíš připomíná pokladnu na Florenci prodávající autobusové jízdenky na Ukrajinu. Byl založen v dobách raného postkomunistického idealismu, kdy jsme věřili, že si společně pomůžeme v evropské integraci. Dnes ze všeho zbyl jen postkomunismus, který EU spíš rozkládá, než integruje: konkrétně na pomalejší Východ a rychlejší Západ.

A zvlášť nyní, kdy tradiční francouzsko-německý motor už na summitech nerozkládá Velká Británie, protože možná po odchodu z EU rozloží sama sebe. Financial Times se například ptá, proč občané V4 nemilují EU, když nám posílá tolik dotací? To je samozřejmě velké nepochopení. Dotace nejsou ničím emotivním, tedy pokud jich neukradnete tolik jako někteří političtí kmotři – pak je možná i milujete. A mnozí je berou jako samozřejmost, kterou jsme si zaplatili.

Přečtěte si, jak V4 hodnotí Financial Times:

Visegrádská čtyřka je trapná, píší Financial Times

Navíc jsou vidět spíš negativně než pozitivně: do médií se dotace dostanou hlavně tehdy, když je nevyčerpáme nebo kvůli nim soudíme Davida Ratha a spol. Anebo když se dozvíme, že v Plzni jezdí úplně prázdná autobusová linka jen kvůli tomu, aby město nemuselo vracet dotaci. A když už se za ně začnou opravovat dálnice a silnice, zpackají to naši politici koncentrací oprav tak, že dálnice a silnice úplně zruší. A my kvůli tomu dotace nenávidíme znovu.

Financial Times zmiňuje i středoevropský boj proti uprchlickým kvótám. I ten má logiku, byť jí mnozí politici rádi maskují svou xenofobii: jak můžete integrovat někoho, kdo se u vás integrovat nechce, protože to ve vaší zemi pořád vypadá jako… ve V4. Představa integrace do českých platů a života v hypermarketových slevách je i pro migranty stejně děsivá jako život v Sýrii, Iráku nebo Afghánistánu. Tolik za někdejší Klausovo ekonomické dohnání Rakouska.

Navíc i německá kancléřka Angela Merkelová teď přiznala, že to s migranty trochu přehnala. Komentář Financial Times dělá ze Zemana populistu i kvůli tomu, že zdůrazňuje problémy migrantů s integrací, na jiných stránkách ale informuje o tom, že jich v Německu z více než loňského milionu našlo práci něco málo přes 70! Což bývá, jak víme, nejkratší cesta k Alláhovi podle výkladu šílenců z Islámského státu.

Spíš by si přitom měl všímat toho, jak Zeman táhne i nejzápadnější zemi z V4 (a jedinou patřící k Západu i historicky) k Rusku a Číně, zatímco BIS varuje, že právě tyto dvě země u nás vyvíjejí nejintenzivnější špionážní, ideologickou i dezinformační kampaň. A že u nás i proto znovu začíná zesilovat méně demokratické proruské myšlení, které vždy musí být protizápadní. Protože jak jinak lidi přesvědčit, že ruská lada je lepší než ferrari?


Přečtěte si další komentáře autora:

Kdo přeplatí podplukovníka Haška?

Jsi idiot, anebo idiot?

Díky Zemanovi Němci konečně pochopí Čechy. Nebo jen Zemana?


Mohlo by vás zajímat

 Nicolas Sarkozy

Sarkozy by se pokusil zvrátit brexit novou smlouvou o EU

Uber - označení nástupní plochy v americkém Portlandu

Uber chce globálně rozvážet jídlo. Vstoupí do více než dvacítky zemí

 Policie (ilustrační foto)

Zavedení kontroly hranic může trvat pět hodin, ukázalo cvičení

Řecké pobřeží (ilustrační obrázek)

Čedok vrací polovinu v Eso travel původnímu majiteli

 Radmila Kleslová (ANO)

Piráti žalují České dráhy. Kvůli Kleslové

Těžba ropy (ilustrační foto)

4 překážky na cestě ke stabilnímu trhu s ropou

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče