Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

S čínskou pomocí. Africká města budují první linky metra

Jan Brož 27. prosince 2018, 10:17  -  Jan Brož
27. prosince 2018, 10:17

Na rozdíl od zbytku světa milionovým africkým metropolím zatím metro chybělo. To se nyní mění, nové linky vznikají hned v několika městech na jih od Sahary.

„Tato zpráva by měla být poslední bez údajů ze subsaharské Afriky,“ uvádí Mezinárodní svaz veřejné dopravy (UITP) ke stavu podzemní dráhy ve světě za letošní rok. Data z pravidelného reportu organizace sdružující více než 1500 členů z 95 zemí se vztahují vždy k předchozímu roku a můžeme tedy konstatovat, že podmiňovací způsob už není na místě.

Letos v létě skutečně prezident Muhammadu Buhari (ano, ten, který musel nedávno vyvracet, že zemřel a byl nahrazen klonem) otevřel první metro linky v Abudže, hlavním městě Nigérie. Disponuje modrou a žlutou linkou, které mají dohromady dvanáct stanic a 45 kilometrů.

Nepřekvapí, že Nigérie vděčí za metro Číně. „Dovolte mi, aby vyjádřil uznání nigerijské vlády vládě Číny a Exim Bank of China za podporu tohoto i řady jiných projektů, které v současnosti v zemi probíhají,“ nechal se podle serveru GlobalRailNews.com při slavnostním uvedení do provozu slyšet Buhari. Podle agentury Bloomberg má výstavba metra pokračovat, po dokončení mít 290 kilometrů a celkem přijít na 824 milionů dolarů.


V Česku jezdí metro dlouho. Jeho výstavba se přesto neobejde bez much:

Oblíbená místa zpovykaných Pražanů: závod s kufry na Veleslavíně


Ještě o tři roky dříve přitom začalo jezdit metro i v hlavním městě Etiopie Addis Abeba. Tamní dvě linky přišly na 475 milionů dolarů a také na tomto projektu participovala Čína. Proč ho zpráva UITP ignoruje, není jasné. Důvodem však může být to, že více než podzemní dráhu připomíná tramvaj či městský vlak a v budoucnu by se podle CNN mělo stát součástí etiopské železniční sítě. To však do značné míry platí i pro metro v Abudže.

Nigérie, která je největším africkým producentem ropy, v posledních letech masivně investuje do infrastruktury. Také další subsaharské metro by proto mělo připadnout na tuto zemi. V současnosti vzniká v osmnáctimilionovém Lagosu. Plány výstavby dráhy sahají až do osmdesátých let, s realizací se však začalo teprve koncem minulého desetiletí.

Původní velmi optimistický termín dokončení už po třech letech vzal rychle za své a po mnoha zpožděních se v současnosti počítá se zahájením provozu na první modré lince v roce 2022. Ta má mít 27,5 kilometru a 13 stanic. V dlouhodobém horizontu se počítá až se sedmi linkami.

Zhruba ve stejné době jako v Lagosu by se poprvé mohli svést metrem i obyvatelé Abidžanu, největšího města Pobřeží slonoviny. Jeho výstavba odstartovala loni a na rozdíl od ostatních zemí se na projektu podílí hlavně Francouzi a Jihokorejci. Nejdříve by měla vzniknout severo-jižní linka s dvaceti stanicemi. Později se počítá i s druhou, východo-západní trasou.

Dále čtěte:

Musk představil tunel pro superrychlou jízdu. Test byl kodrcavý, ale působivý

Vlakem z Prahy do Plzně rychleji než autem. Nová trať zkrátila cestu na 74 minut


Čtěte také

Britská premiérka Theresa Mayová

Mayová prý požádá jen o krátký odklad brexitu, nejpozději do poloviny roku

Britská premiérka Theresa Mayová požádá Evropskou unii pouze o krátký odklad brexitu. S…

před 2 hodinami

 Žárovka

Symbol „bruselského diktátu“: od zákazu žárovek uplynulo 10 let, efekt je sporný

Před deseti lety rozhodla Evropská komise o konci žárovek s wolframovým vláknem. Nařízení…

před 3 hodinami

Zaměstnanec továrny Bosch v německém Bambergu.

Hráz proti čínským penězům: Německo chce bránit domácí firmy státním fondem

Německo plánuje do konce letošního roku schválit zákony o vzniku státního fondu, který by…

před 3 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 3 | Průměrné hodnocení: 3.33

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

ve spolupráci s
  • Koruna se letos výrazně pod 25 CZK/EUR nepodívá

  • Připsání zahraniční platby v řádu minut? Jde to!

  • Strašák jménem volatilita

  • Začnou přibývat nezaměstnaní?

  • Jak to, že většina prognóz loni nevyšla?

Finance
9 omylů o daních v důchodu
Srovnání daňových sazeb v ČR a na Slovensku
Jaké tarify nabízejí operátoři zdravotně postiženým?
Kdy budeme auto odemykat zkouškou dechu?
Jak si vyřídit voličský průkaz pro evropské volby 2019?
Auta
Škoda hledá místo pro novou továrnu. Karoq by se mohl spolu…
Mercedes-Benz GLC Coupé má po faceliftu. Do prodeje míří výhradně se čtyřválci
Pobočka Geis pro balíkovou logistiku
Další pohled do budoucnosti: Takto by mohla vypadat Škoda Scala RS a sériový Vision iV
Top Gear opět dostal nové moderátory. Podívejte se na první ukázku z nadcházející série
Technologie
Fox už patří Disneymu. Vytvoří streamovací impérium
Google v EU změní Android. Dá na výběr prohlížeč i vyhledávač
MS přidává do DirectX 12 technologii Variable Rate Shading. Umí ji Turing a Intel Gen11
Google Stadia je herní revoluce. Nabídne věci, které dnešní konzole neumí
Facebook tajil informace o Cambridge Analytice. Má na krku žalobu i trestní vyšetřování
Hry pro příležitostné hráče