Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Průmysl není jen továrna s komínem

Proběhla konference k tématu podpora kulturních a kreativních průmyslů.

Potřebujete pro své plány peníze skutečně rychle? Rychlá půjčka to umí

Rychlá půjčka bývá obvykle spojována spíše s mini úvěry na pár dnů, které sjednáte online…

Vychází druhý díl sběratelské lahůdky Kronika první republiky 1919

Na půdě České národní banky byla slavnostně představena Kronika první republiky, díl 1919…

 Lehký nadzemní přepravní systém v etiopské Addis Adebě.
Lehký nadzemní přepravní systém v etiopské Addis Adebě.
Autor: Profimedia.cz

S čínskou pomocí. Africká města budují první linky metra

Jan Brož 27. prosince 2018, 10:17  -  Jan Brož
 Lehký nadzemní přepravní systém v etiopské Addis Adebě.
Lehký nadzemní přepravní systém v etiopské Addis Adebě.
Autor: Profimedia.cz
27. prosince 2018, 10:17

Na rozdíl od zbytku světa milionovým africkým metropolím zatím metro chybělo. To se nyní mění, nové linky vznikají hned v několika městech na jih od Sahary.

„Tato zpráva by měla být poslední bez údajů ze subsaharské Afriky,“ uvádí Mezinárodní svaz veřejné dopravy (UITP) ke stavu podzemní dráhy ve světě za letošní rok. Data z pravidelného reportu organizace sdružující více než 1500 členů z 95 zemí se vztahují vždy k předchozímu roku a můžeme tedy konstatovat, že podmiňovací způsob už není na místě.

Letos v létě skutečně prezident Muhammadu Buhari (ano, ten, který musel nedávno vyvracet, že zemřel a byl nahrazen klonem) otevřel první metro linky v Abudže, hlavním městě Nigérie. Disponuje modrou a žlutou linkou, které mají dohromady dvanáct stanic a 45 kilometrů.

Nepřekvapí, že Nigérie vděčí za metro Číně. „Dovolte mi, aby vyjádřil uznání nigerijské vlády vládě Číny a Exim Bank of China za podporu tohoto i řady jiných projektů, které v současnosti v zemi probíhají,“ nechal se podle serveru GlobalRailNews.com při slavnostním uvedení do provozu slyšet Buhari. Podle agentury Bloomberg má výstavba metra pokračovat, po dokončení mít 290 kilometrů a celkem přijít na 824 milionů dolarů.


V Česku jezdí metro dlouho. Jeho výstavba se přesto neobejde bez much:

Oblíbená místa zpovykaných Pražanů: závod s kufry na Veleslavíně


Ještě o tři roky dříve přitom začalo jezdit metro i v hlavním městě Etiopie Addis Abeba. Tamní dvě linky přišly na 475 milionů dolarů a také na tomto projektu participovala Čína. Proč ho zpráva UITP ignoruje, není jasné. Důvodem však může být to, že více než podzemní dráhu připomíná tramvaj či městský vlak a v budoucnu by se podle CNN mělo stát součástí etiopské železniční sítě. To však do značné míry platí i pro metro v Abudže.

Nigérie, která je největším africkým producentem ropy, v posledních letech masivně investuje do infrastruktury. Také další subsaharské metro by proto mělo připadnout na tuto zemi. V současnosti vzniká v osmnáctimilionovém Lagosu. Plány výstavby dráhy sahají až do osmdesátých let, s realizací se však začalo teprve koncem minulého desetiletí.

Původní velmi optimistický termín dokončení už po třech letech vzal rychle za své a po mnoha zpožděních se v současnosti počítá se zahájením provozu na první modré lince v roce 2022. Ta má mít 27,5 kilometru a 13 stanic. V dlouhodobém horizontu se počítá až se sedmi linkami.

Zhruba ve stejné době jako v Lagosu by se poprvé mohli svést metrem i obyvatelé Abidžanu, největšího města Pobřeží slonoviny. Jeho výstavba odstartovala loni a na rozdíl od ostatních zemí se na projektu podílí hlavně Francouzi a Jihokorejci. Nejdříve by měla vzniknout severo-jižní linka s dvaceti stanicemi. Později se počítá i s druhou, východo-západní trasou.

Dále čtěte:

Musk představil tunel pro superrychlou jízdu. Test byl kodrcavý, ale působivý

Vlakem z Prahy do Plzně rychleji než autem. Nová trať zkrátila cestu na 74 minut


Čtěte také

Události Přírodní rezervace Suchý vrch, ilustrační foto

Kůrovec se rozšířil do všech krajů. Vlasníci mohou odložit zalesnění holin

Území mimořádně zasažená kůrovcem jsou už v každém kraji v zemi. Lesníci na takových…

před 1 hodinou

Sklady s kovy, které schraňuje Správa státních hmotných rezerv (SSHR)

Lithium, tantal, jaderné palivo. Stát připravuje novou koncepci hmotných rezerv

Stát chce do 31. března 2020 připravit novou koncepci řízení, práce a nakládání se…

před 2 hodinami

 Bosch, ilustrační foto

Bosch vybaví své závody 5G sítí

Německo umožní průmyslovým podnikům vybudovat lokální 5G sítě. O licenci pro dvě lokality…

před 2 hodinami

Adventní kalendář firmy Lovehoney, ilustrační foto

Jak se napakovat na adventu. Kromě čokoládových kalendářů i gin, šperky a vibrátory

Tradiční adventní kalendáře obsahují čokoládu, aby zkrátily čekání dětem na příchod…

před 3 hodinami

 Právník Ondřej Dostál

Autor ústavní stížnosti Dostál: Systém financování zdravotní péče je potřeba zbořit

Ondřej Dostál se podílel na ústavní stížnosti skupiny senátorů na úhradovou vyhlášku,…

před 3 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 3 | Průměrné hodnocení: 3.33

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Výše alimentů se mění s věkem dítěte. Jak a kde o ně žádat?
Chceme, aby studenti neplýtvali časem a firmy penězi, propojujeme je smysluplně, říkají zakladatelé Xflow
Kolik si do konce roku vložit na penzijko, stavebko a životko?
Jak připravit auto na zimu
Stres je všudypřítomný. Jak se jej zbavit?
Auta
James Bond je zpět. V No time to die se ukáže nový Defender…
Video: Podívejte se, co přesně se stane, když přehlédnete retardér (a brzdíte na poslední chvíli)
Detailní cenové srovnání: Škoda Octavia Combi 2020 vs. Ford Focus vs. Hyundai i30 a tři další auta
Krásná Alfa Romeo 2600 Sprint byla v 60. letech postrachem mafiánů
Nová studie ukázala, že výroba baterií je ekologičtější. Je to definitivní vítězství elektromobilů?
Hry pro příležitostné hráče