Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Česko v číslech - netradiční investice jsou na vzestupu

Mladí muži riskují, nejvíce se investuje do nemovitostí a půdy.

OBO Bettermann slaví 25 let na českém trhu

Rok 2019 přinesl významné výročí pro českou dceřinou společnost tradičního celosvětového…

Značka YENKEE je posedlá

Posedlost se dělí do tří segmentů. Gaming, Business a cestování.

Kanál Dunaj-Odra-Labe by ze silnic odvedl 5000 kamionů denně, tvrdí studie

09. listopadu 2018, 12:36 - čtk
09. listopadu 2018, 12:36

Vodní koridor Dunaj-Odra-Labe by podle optimistických odhadů odvedl z tuzemských silnic zhruba 5000 nákladních aut denně, znamenalo by to pokles silniční nákladní přepravy o necelá dvě procenta. Vnitrozemská vodní doprava by naopak posílila o osm procent. Podrobné výsledky studie dnes společně s jejími tvůrci představil ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Nejdříve by se mohlo začít stavět v roce 2030 na oderské větvi u Ostravy.

Projekt, který má stát 582 miliard korun, dlouhodobě podporuje prezident Miloš Zeman, proti jsou naopak ekologové.

Ministr dnes upozornil, že projekt je zatím ve fázi šetření jeho možných dopadů. „Studie řekla, že je to realistický projekt, má smysl se jím zabývat, ale že bychom v tuhle chvíli rozhodli, že se bude stavět, tak v takové situaci rozhodně nejsme,“ dodal.

Propojení tří řek by bylo podle studie ekonomicky efektivní. Koridor není možné posuzovat pouze z dopravního hlediska, ale má i své hydrologické a ekologické výhody, řekl Ťok. „Námitky, že kanál odvede vodu a bude tady sucho, nejsou pravdivé,“ zdůraznil. Podle šéfa plánování na ministerstvu dopravy Luďka Sosny se studie ekologickým námitkám věnovala nad rámec klasických studií proveditelnosti. Projekt bude hodnocen i v rámci vyhodnocení vlivu na životní prostředí EIA.

Podle tvůrců studie se ukázalo, že propojení Dunaje s Odrou je téměř za všech okolností efektivní. Jejich napojení by vyšlo na 281 miliard korun. Labská větev by stála 301 miliard korun a v některých metodických posouzeních vyšla jako neefektivní. Studie počítá na přímých úsecích s průměrnou rychlostí deset kilometrů za hodinu. Lodě by mohly převážet zejména sypké materiály, hnojiva, ocel, dřevo nebo obilí.


Podle ekologa Fanty je kanál Dunaj-Odra-Labe „ptákovina“. Čtěte rozhovor:

Přestali jsme uvažovat selským rozumem, říká ekolog Josef Fanta


Stát by na případné realizaci kanálu chtěl spolupracovat i s evropskými státy. Polský ministr námořního hospodářství a vnitrozemské plavby Marek Gróbarczyk zájem své země na mezinárodním spojení nedávno potvrdil. Ministerstvo bude jednat také se Slovenskem, jehož část Dunaje chce studie využít. Ťok se nebrání pomoci ani dalších evropských zemí jako například Francie, která bude stavět nový průplav na Seině.

Výsledky studie nyní projedná monitorovací výbor složený ze zástupců ministerstev, univerzit, krajů a dalších subjektů včetně zástupců Slovenska a Polska. Vláda by studii měla dostat v únoru příštího roku.

Ekologové si myslí, že projekt by zničil zbytky relativně přirozených ekosystémů střední Evropy. „Stavba by narušila krajinu a vodní režim. Budeme mít co dělat, abychom vůbec udrželi vodu v krajině pro základní životní a biologické funkce, nelze ji pumpovat do tohoto technického díla. Divím se, že v době, kdy zápasíme o každou kapku vody v krajině, tyhle megalomanské betonářské nápady může někdo seriózně položit na stůl,“ řekl již dříve Jan Piňos z Hnutí Duha.

Přečtěte si také:

Rozpočet na dopravní stavby se zvýší na 86,3 miliardy korun, schválila vláda

Ťok vyhodil 12 miliard, zlobí se šéf Kapsche Feix

Tahle červená byla přísná. Pár kilometrů D35 může změnit pravidla hry


Čtěte také

 Vladimír Dlouhý

Dlouhý: K vládě jsme skeptičtí, elektronickou evidenci tržeb ale nerušme

„EET ano, ale…,“ říkají od počátku zástupci Hospodářské komory ČR. Podle jejího…

před 2 hodinami

 Elektronická evidence tržeb, ilustrační foto

Elektronická evidence tržeb: odpůrci prohráli, podnikatelé si zvykli

Výraznější úpravy EET už zástupci českých podnikatelů ani politici do zákona neprosadí.

před 8 hodinami

Kryptoměny Mileniálové (ilustrační foto)

Kryptoměny jako investiční nástroj mileniálů

Jako mileniálové jsou označováni lidé narození mezi roky 1982 až 2000. V Evropské unii je…

23. dubna 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

ve spolupráci s
  • Koruna se letos výrazně pod 25 CZK/EUR nepodívá

  • Dilema, které řeší každoročně tisíce dovolenkářů. Je…

  • Opce jsou pro toho, kdo si rád nechává zadní vrátka…

  • Strašák jménem volatilita

  • Posíláte peníze po Evropě a chcete se vyhnout vysokým…

  • Online platby, reklamace a clo. Co nepodcenit při nákupu…

  • Připsání zahraniční platby v řádu minut? Jde to!

  • Začnou přibývat nezaměstnaní?

  • Jak to, že většina prognóz loni nevyšla?

Finance
Kupujete léky na internetu?
6 mýtů, že máte odpracováno na důchod
Jaké přestávky se započítávají do pracovní doby?
Kolik v létě ušetří studenti a důchodci na cestování?
Daň z nemovitosti 2019: už vám přišla složenka?
Auta
Čerstvý vítr pro užitkové vozy Renault
Nový Land Rover Defender se představí v září. Dostane i vzduchové odpružení
Škoda chystá Kamiq s karoserií kupé. Nás to ale příliš zajímat nemusí
Benzín zdražil více než o korunu na litr. Nafta je tak opět levnější
Ruská variace na Rolls-Royce přichází s další verzí: Aurus Senat kabriolet
Hry pro příležitostné hráče