Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jaké jsou výhody online půjčky?

Potřebujete doplnit svůj finanční rozpočet, ale do výplaty je daleko? Nebo se objevily…

Objevte e-shop specializovaný na obalové materiály

Dnes už není nic výjimečného vlastnit e-shop či jinak prodávat věci přes internet. Má to…

Let It Roll Open Air 2019 – Rozhovor Zdeněk Souček

Suki, vlastním jménem Zdeněk Souček, je jednou z nejdůležitějších postav české drum…

 Opravy dálnice D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru
Opravy dálnice D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru
Autor: čtk

Česko kvůli rozbitým a chybějícím dálnicím ztrácí ročně miliardy korun

01. srpna, 11:53 - čtk, red
 Opravy dálnice D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru
Opravy dálnice D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru
Autor: čtk
01. srpna, 11:53

Špatný stav silnic v Česku přináší ztráty v řádech několika miliard korun ročně v nevyrobené produkci a promarněném čase. Česká republika přitom v investicích do silniční sítě dlouhodobě zaostává za průměrem EU i V4. Kvalita silnic, která je v Česku šestá nejhorší v EU, má zároveň přímý vliv na vývoj HDP a nezaměstnanosti. Vyplývá to z analýzy Raiffeisenbank. V Česku bylo k 1. lednu 2019 celkem 1273 kilometrů dálnic.

Česko je přitom vzhledem ke své geografické poloze na kvalitě dopravní sítě a její napojení na okolní země závislé. Česko však ve srovnání s velikostně a ekonomicky srovnatelnými státy investovalo v letech 2010 až 2017 v průměru o 120 miliard korun méně, což je přibližně 800 kilometrů dálnic. Index kvality silnic se v té době na sedmibodové škále v zemi posunul ze 3,6 na hodnotu 4,0. Například v sousedním Polsku se za stejné období index posunul z 2,6 na 4,1. Podle modelu Raiffeisenbank by přitom zlepšení o jeden bod v indexu vedl ke zvýšení HDP na obyvatele o 5,7 procentního bodu.

Analýza se zaměřila také na ekonomické dopady současné modernizace dálnice D1. Podle odhadů Ředitelství silnic a dálnic by cesta autem mezi Brnem a Prahou po D1 měla za normálních okolností trvat hodinu a 45 minut. Během současné modernizace však podle analýzy trvá cesta zhruba o půl hodiny déle. Při tomto zpoždění tak řidiči podle banky čekáním a ztrátou času a produkce promrhají až 1,1 miliardy korun ročně.

Analýza také ukázala, že dobudování dálniční sítě má vliv na ekonomickou úroveň jednotlivých regionů. Po napojení Ostravy na dálniční síť se v celém regionu začala postupně snižovat nezaměstnanost, její vývoj se nakonec přiblížil k celorepublikovému průměru. Opačný vývoj naopak zaznamenal jihočeský region, který dosud není napojen na souvislou dálnici směrem do hlavního města. Podobný vývoj lze v těchto regionech sledovat i na růstu HDP. Přímý vliv kvality silniční sítě na ekonomickou situací regionů lze pozorovat například i v Polsku.


České fiasko: dálniční síť nebude hotová ani v roce 2050


V Česku aktuálně chybí k dostavění hlavní sítě dálnic asi 800 kilometrů. Ta by podle původních plánů měla být dokončena do roku 2030. Podle programového prohlášení vlády by do roku 2021 mělo být zprovozněno asi 210 kilometrů. Z dosavadních ekonomických analýz i závěrů Nejvyššího kontrolního úřadu ovšem vyplývá, že se plán na dokončení dálniční sítě pravděpodobně nestihne.

V loňském roce byly v zemi otevřeny celkem čtyři kilometry nových dálnic. Letos by podle plánů ministerstva dopravy mělo být zprovozněno kolem 26 kilometrů.

Dále čtěte:

Celá D3 by měla být hotová do roku 2028, slibuje Babiš

České fiasko: dálniční síť nebude hotová ani v roce 2050

Stát nestíhá stavět váhy na dálnicích, má několikaleté zpoždění

Británie dá 10 miliard na opravu silnic. Využije i umělou inteligenci


Čtěte také

 Britský premiér Boris Johnson

Johnsonův plán: při brexitu bez dohody chce Británie místo 39 miliard liber zaplatit devět

Pokud nebude Evropská unie souhlasit se změnami dohody o odchodu Británie, Londýn v rámci…

před 1 hodinou

 Plynový sporák

Výhody poskytované dodavateli energií zná jen 38 procent spotřebitelů, vyplývá z průzkumu

Většina českých spotřebitelů neví, jaké služby navíc jim nabízí jejich dodavatel…

před 1 hodinou

 Ilustrační foto

Objem hypoték v pololetí klesl o 20 miliard korun. Banky poskytly 36 tisíc úvěrů

České banky poskytly v prvním pololetí 2019 lidem 36 tisíc hypotečních úvěrů za celkem 80…

před 1 hodinou

 Americký prezident Donald Trump a prezident Francie Emmanuel Macron

Ve Francii začal summit G7. Bude se na něm řešit ochrana klimatu či bezpečnostní krize

Ve francouzském přímořském letovisku dnes za rozsáhlých bezpečnostních opatření začal…

24. srpna 2019

 ilustrační foto

Táta nádražáků: rozjela se velká hra o České dráhy

Na židli generálního ředitele Českých drah hodně fouká a málokdo z tohoto postu odešel v…

24. srpna 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Sami jsme šťastní, ale ostatní nemusíme
E-mail – dobrý sluha, nebo zlý pán?
Jak může evidence na úřadu práce zvýšit důchod?
V práci se vám nelíbí? Tak ji změňte
Je Česko kryptoměnovou těžební velmocí? Jak začít těžit?
Auta
Dacia Duster jezdila už v 80. letech. I tehdy to byl…
Lynk & Co 03 Cyan je čtyřválcová předokolka, která na Ringu „překonala“ Mégane R.S. Trophy-R i Project 8
Porsche Taycan ukázalo své v podstatě poslední tajemství. Podívejte se, jak vypadá uvnitř
Kvíz: Uhodnete model auta na fotce?
Auto jako kafe: V Británii testují možnost koupit nový automobil na ulici v automatu
Hry pro příležitostné hráče