Kdo kope za mýto

 Weikert 18. července 2017, 11:30  -  Petr Weikert
18. července 2017, 11:30

Zástupci zaměstnavatelů a odbory jsou proti rozšíření mýta na silnice prvních tříd. Poměrně suché stanovisko, které nyní vydali, má ale velmi zajímavé souvislosti. Lze za ním tušit boj o 29 miliardovou zakázku na výběr a správu mýtného systému v Česku. Jde vlastně o historický okamžik – společnost Kapsch začala poprvé veřejně bojovat za „svou“ zakázku. Až dosud se přitom lobbistické snahy odehrávaly jen v ústraní.

S kritikou vládní snahy na rozšíření mýta až o 900 kilometrů vystoupil prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák. Jistě pro to má své důvody, které jsou více či méně opodstatněné. Například ten, že kvůli mýtu zdraží zboží v obchodech a jízdenky na autobus, se nezdá být úplně reálný, ale o to v tomhle sporu zřejmě nepůjde.

Každý, kdo má s mýtem alespoň základní zkušenost (včetně prezidenta svazu), ví, že rozšíření mýta je problém zejména pro Kapsch, tedy stávajícího provozovatele systému. Více zpoplatněných silnic totiž znamená zapojení satelitního systému, stavět brány na státních silnicích je ekonomicky nesmyslné. A satelitní systém není pro Kapsch dobrá výchozí pozice. Ne, že by ho firma neuměla nebo nedokázala provozovat, ale pokud se má budovat něco od nuly, bude stát na stejné startovní čáře jako ostatní zájemci o mýto.

A to je problém, protože v systému mýtných bran má před ostatními sakra náskok. Má vybudované zázemí, software, nasmlouvané dodavatele a to vše za finančního přispění státu. V součtu to znamená lepší výchozí pozici při stanovování konečné sumy, za kterou bude mýtný systém provozovat. A cena, jak víme, bude klíčovým faktorem při rozhodování státu, komu zakázku přidělit.


O mýtném dále čtěte:

Ťok vypsal obří tendr na správu mýta. Na provoz chystá 29 miliard

Šéf českého Kapsche Feix: Sliby SkyTollu nemají co dělat s realitou


S přípustnou mírou zkratky se dá tedy říci, že pokud někdo pod praporem toho či onoho dobročinného úmyslu bojuje, aby se nerozšiřovalo mýto, fandí zároveň Kapschi. Nemusí za tím být nic nekalého ani špatného, jen je třeba vědět, jak tuhle hru číst.

Kapsch ještě jednou. Před pár dny přišla do mailových schránek novinářů zpráva s varovným sdělením, že stát ohrožuje kybernetickou bezpečnost systému mýta. Šéf Kapshe Karel Feix si v ní stěžoval, že v rámci příprav výběrového řízení na provozovatele mýta „stát rozdává na USB discích více než 70 tisíc stran citlivé dokumentace komukoliv, kdo si o to požádá.“ Realita je ovšem taková, že ministerstvo dopravy citlivé informace nepodává, žádné bezpečnostní kódy ani přístupy mezi informacemi nejsou. To jen Kapsch byl donucen otevřít část „své“ kuchyně ostatním zájemcům a nelíbí se mu to.

Z událostí posledních dnů plyne jedno potěšující rozuzlení. Firma Kapsch začala usilovat o provoz mýta a činí tak zcela veřejně a otevřeně. Až dosud byla vždycky stranou a zakázky jí tak nějak samy padaly do klína. Ač je v nastávajícím tendru opět favoritem s velkým náskokem před ostatními, je alespoň sympatické vědět, že tentokrát má důvod se obávat, že zakázku nedostane.

Přečtěte si další komentáře Petra Weikerta:

Chvilka pro klima

My, cyničtí a zrádní

Paroubkovo přicházení

Proč by neměl být Bohuslav Sobotka předsedou ČSSD

Lidovecké procento



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zdražil vám dodavatel elektřinu? Máte právo bezplatně odejít
Na co si dát pozor při pojištění auta před cestou do zahraničí
Co obnáší práce finančního poradce? Doba prodejová skončila
Konstantní symboly: co který znamená a proč je už nepotřebujeme?
V práci se řeší problémy v kuchyňce. Začátek konce
Auta
Závodní Tesla Model S definitivně míří na okruhy. Na jedno…
Co s emisemi CO2? ArcelorMittal z nich bude vyrábět palivo pro auta
J.D. Power: Nejkvalitnější nové auto je Porsche 911, ze značek vedou Kia a Hyundai
Smrtelné nehodě Uberu se podle policie dalo zabránit, kdyby se operátor nedíval „na televizi“
Elektrický Volkswagen je teď absolutně nejrychlejší na Pikes Peak. Slaví také Bentayga
Technologie
Tip: Google Earth na webu a v mobilu změří vzdálenost i plochu
Katapult do vesmíru. Startup chce na orbitu vystřelovat rakety bez paliva
Šachy v čipsetech. Intel prý možná zruší či odloží Z390, AMD také svůj Z490 zapíchlo
Odvážný krok. Edge pro Android v základní výbavě obsahuje Adblock Plus
Tohle je nejmenší počítač na světě. Vejde se vám za nehet
Hry pro příležitostné hráče