Kdo kope za mýto

 Weikert 18. července, 11:30  -  Petr Weikert
18. července, 11:30

Zástupci zaměstnavatelů a odbory jsou proti rozšíření mýta na silnice prvních tříd. Poměrně suché stanovisko, které nyní vydali, má ale velmi zajímavé souvislosti. Lze za ním tušit boj o 29 miliardovou zakázku na výběr a správu mýtného systému v Česku. Jde vlastně o historický okamžik – společnost Kapsch začala poprvé veřejně bojovat za „svou“ zakázku. Až dosud se přitom lobbistické snahy odehrávaly jen v ústraní.

S kritikou vládní snahy na rozšíření mýta až o 900 kilometrů vystoupil prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák. Jistě pro to má své důvody, které jsou více či méně opodstatněné. Například ten, že kvůli mýtu zdraží zboží v obchodech a jízdenky na autobus, se nezdá být úplně reálný, ale o to v tomhle sporu zřejmě nepůjde.

Každý, kdo má s mýtem alespoň základní zkušenost (včetně prezidenta svazu), ví, že rozšíření mýta je problém zejména pro Kapsch, tedy stávajícího provozovatele systému. Více zpoplatněných silnic totiž znamená zapojení satelitního systému, stavět brány na státních silnicích je ekonomicky nesmyslné. A satelitní systém není pro Kapsch dobrá výchozí pozice. Ne, že by ho firma neuměla nebo nedokázala provozovat, ale pokud se má budovat něco od nuly, bude stát na stejné startovní čáře jako ostatní zájemci o mýto.

A to je problém, protože v systému mýtných bran má před ostatními sakra náskok. Má vybudované zázemí, software, nasmlouvané dodavatele a to vše za finančního přispění státu. V součtu to znamená lepší výchozí pozici při stanovování konečné sumy, za kterou bude mýtný systém provozovat. A cena, jak víme, bude klíčovým faktorem při rozhodování státu, komu zakázku přidělit.


O mýtném dále čtěte:

Ťok vypsal obří tendr na správu mýta. Na provoz chystá 29 miliard

Šéf českého Kapsche Feix: Sliby SkyTollu nemají co dělat s realitou


S přípustnou mírou zkratky se dá tedy říci, že pokud někdo pod praporem toho či onoho dobročinného úmyslu bojuje, aby se nerozšiřovalo mýto, fandí zároveň Kapschi. Nemusí za tím být nic nekalého ani špatného, jen je třeba vědět, jak tuhle hru číst.

Kapsch ještě jednou. Před pár dny přišla do mailových schránek novinářů zpráva s varovným sdělením, že stát ohrožuje kybernetickou bezpečnost systému mýta. Šéf Kapshe Karel Feix si v ní stěžoval, že v rámci příprav výběrového řízení na provozovatele mýta „stát rozdává na USB discích více než 70 tisíc stran citlivé dokumentace komukoliv, kdo si o to požádá.“ Realita je ovšem taková, že ministerstvo dopravy citlivé informace nepodává, žádné bezpečnostní kódy ani přístupy mezi informacemi nejsou. To jen Kapsch byl donucen otevřít část „své“ kuchyně ostatním zájemcům a nelíbí se mu to.

Z událostí posledních dnů plyne jedno potěšující rozuzlení. Firma Kapsch začala usilovat o provoz mýta a činí tak zcela veřejně a otevřeně. Až dosud byla vždycky stranou a zakázky jí tak nějak samy padaly do klína. Ač je v nastávajícím tendru opět favoritem s velkým náskokem před ostatními, je alespoň sympatické vědět, že tentokrát má důvod se obávat, že zakázku nedostane.

Přečtěte si další komentáře Petra Weikerta:

Chvilka pro klima

My, cyničtí a zrádní

Paroubkovo přicházení

Proč by neměl být Bohuslav Sobotka předsedou ČSSD

Lidovecké procento


Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Máté nízké příjmy? Do penze odejděte už v prosinci
Jak prověřit (nejen investiční) firmu, která se vám nezdá
Dlužíte na zdravotním pojištění? Co dělat? Ošetří vás lékař?
Jak se nenechat nachytat na internetu
Chcete hlasovat v českých volbách ze zahraničí? Tak si pospěšte!
Auta
Končí norská elektrická pohádka? Na těžké Tesly se má…
Sportovní Mazda s motorem Wankel? Problémem není technologie, ale byznys
Polestar dnes představí své první auto. Bude to čtyřválcové plug-in hybridní kupé
Komentář: Řídím rád, ale příchodu autonomního řízení se nemohu dočkat
Audi A7 Sportback nové generace se představí ve čtvrtek. Designem nepřekvapí
Technologie
Levnější smartphony budou zase o kus lepší. Díky Snapdragonu 636
Špičková výbava za hubičku. Archos Diamond Omega je nejlevnější mobil se Snapdragonem 835
Intel chystá kvantové počítače. S centrem QuTech vyrobili 17 qubitů na jednom čipu
Huawei Mate 10: první dojmy z nové řady inteligentních phabletů (video)
Nahotinky jako vědecký projekt. PornHub na třídění videí využije umělou inteligenci
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít