Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jak se stát profesionálním rozhodcem či mediátorem

Studium manažerských programů MBA a LL.M. zaměřených na oblasti financí, řízení podniku…

Protext Video: Konference CyberCon Brno 2019

Moderní technologie jako nástroj vládnutí, sociální inženýrství, novinky z oblasti…

Pronajaté auto vás může vyjít levněji než vlastní

Dvě třetiny Čechů si pořizují vozy maximálně za 200 000 korun. Volí tedy často starší…

 Weikert
Weikert
Autor:

Kdo kope za mýto

 Weikert 18. července 2017, 11:30  -  Petr Weikert
 Weikert
Weikert
18. července 2017, 11:30

Zástupci zaměstnavatelů a odbory jsou proti rozšíření mýta na silnice prvních tříd. Poměrně suché stanovisko, které nyní vydali, má ale velmi zajímavé souvislosti. Lze za ním tušit boj o 29 miliardovou zakázku na výběr a správu mýtného systému v Česku. Jde vlastně o historický okamžik – společnost Kapsch začala poprvé veřejně bojovat za „svou“ zakázku. Až dosud se přitom lobbistické snahy odehrávaly jen v ústraní.

S kritikou vládní snahy na rozšíření mýta až o 900 kilometrů vystoupil prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák. Jistě pro to má své důvody, které jsou více či méně opodstatněné. Například ten, že kvůli mýtu zdraží zboží v obchodech a jízdenky na autobus, se nezdá být úplně reálný, ale o to v tomhle sporu zřejmě nepůjde.

Každý, kdo má s mýtem alespoň základní zkušenost (včetně prezidenta svazu), ví, že rozšíření mýta je problém zejména pro Kapsch, tedy stávajícího provozovatele systému. Více zpoplatněných silnic totiž znamená zapojení satelitního systému, stavět brány na státních silnicích je ekonomicky nesmyslné. A satelitní systém není pro Kapsch dobrá výchozí pozice. Ne, že by ho firma neuměla nebo nedokázala provozovat, ale pokud se má budovat něco od nuly, bude stát na stejné startovní čáře jako ostatní zájemci o mýto.

A to je problém, protože v systému mýtných bran má před ostatními sakra náskok. Má vybudované zázemí, software, nasmlouvané dodavatele a to vše za finančního přispění státu. V součtu to znamená lepší výchozí pozici při stanovování konečné sumy, za kterou bude mýtný systém provozovat. A cena, jak víme, bude klíčovým faktorem při rozhodování státu, komu zakázku přidělit.


O mýtném dále čtěte:

Ťok vypsal obří tendr na správu mýta. Na provoz chystá 29 miliard

Šéf českého Kapsche Feix: Sliby SkyTollu nemají co dělat s realitou


S přípustnou mírou zkratky se dá tedy říci, že pokud někdo pod praporem toho či onoho dobročinného úmyslu bojuje, aby se nerozšiřovalo mýto, fandí zároveň Kapschi. Nemusí za tím být nic nekalého ani špatného, jen je třeba vědět, jak tuhle hru číst.

Kapsch ještě jednou. Před pár dny přišla do mailových schránek novinářů zpráva s varovným sdělením, že stát ohrožuje kybernetickou bezpečnost systému mýta. Šéf Kapshe Karel Feix si v ní stěžoval, že v rámci příprav výběrového řízení na provozovatele mýta „stát rozdává na USB discích více než 70 tisíc stran citlivé dokumentace komukoliv, kdo si o to požádá.“ Realita je ovšem taková, že ministerstvo dopravy citlivé informace nepodává, žádné bezpečnostní kódy ani přístupy mezi informacemi nejsou. To jen Kapsch byl donucen otevřít část „své“ kuchyně ostatním zájemcům a nelíbí se mu to.

Z událostí posledních dnů plyne jedno potěšující rozuzlení. Firma Kapsch začala usilovat o provoz mýta a činí tak zcela veřejně a otevřeně. Až dosud byla vždycky stranou a zakázky jí tak nějak samy padaly do klína. Ač je v nastávajícím tendru opět favoritem s velkým náskokem před ostatními, je alespoň sympatické vědět, že tentokrát má důvod se obávat, že zakázku nedostane.

Přečtěte si další komentáře Petra Weikerta:

Chvilka pro klima

My, cyničtí a zrádní

Paroubkovo přicházení

Proč by neměl být Bohuslav Sobotka předsedou ČSSD

Lidovecké procento



Čtěte také

 Výroba aut - ilustrační foto

Brexit bez dohody zvýší automobilkám náklady až o 5,7 miliardy liber

Zavedení celních sazeb Světové obchodní organizace (WTO) na automobily a dodávky dílů po…

před 3 hodinami

 Miliardáři

Miliardáři v Česku: Babiš už není ani druhý

Pořadí nejbohatších Čechů a Slováků se letos výrazně proměnilo. Za Kellnerem následují…

před 3 hodinami

 Tomio Okamura na Dnech NATO 2019

Vojáci se fotili s extremistou. „Nic neporušili,“ brání armáda své lidi

Hnutí SPD využilo fotky svého lídra Tomia Okamury s profesionálními vojáky k propagaci na…

před 4 hodinami

Prodejna firmy Apple v Číně, ilustrační foto

Spotřebitelský patriotismus: americké značky v Číně rychle ztrácejí popularitu

Před rokem se společnost Apple umístila v žebříčku popularity firem v Číně na 11. místě.…

před 4 hodinami

Události  Tygří kůže

Česká tygří matrika. Tuzemský výzkum se postaví pašerákům

Česko vstupuje na strategickou mapu, kde se vede boj proti pašování exotických zvířat.…

před 4 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
V sobotu je sv. Václava! Obchody zůstanou zavřené
Jak založit PayPal, jak přes něj platit a jak poslat peníze někomu jinému?
Kdy může pojišťovna požadovat přirážku ke zdravotnímu pojištění?
Jak vylepšit životopis, abyste zaujali
9 mýtů ohledně dluhu na zdravotním pojištění
Auta
Dva důvody k oslavě
Dálniční známky 2020: Vše, co potřebujete vědět
Galerie fotek, které se do AMS nevešly: Audi SQ8, Mercedes EQC, Mazda MX-5 a další
Honda Africa Twin 2020 je silnější, lehčí a chytřejší
Kvíz: Poznáte modely aut z těchto detailů?
Hry pro příležitostné hráče