Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Výnos z dražby sběratelské kolekce „Muži 28. října“ získají váleční veteráni a děti po úrazech

Unikátní sběratelská kolekce „Muži 28. října“ vytvořená na počest 100. výročí vzniku…

Na internetu můžete díky PayU a Google Pay platit na jedno kliknutí

Budoucnost online plateb na internetu je v jednoduchosti. Zákazník chce zaplatit snadno a…

Kávovar JURA je tradice v moderním obalu

Pokud se řekne švýcarská přesnost, zřejmě si jako první představíte švýcarské hodinky,…

Kdo kope za mýto

 Weikert 18. července 2017, 11:30  -  Petr Weikert
18. července 2017, 11:30

Zástupci zaměstnavatelů a odbory jsou proti rozšíření mýta na silnice prvních tříd. Poměrně suché stanovisko, které nyní vydali, má ale velmi zajímavé souvislosti. Lze za ním tušit boj o 29 miliardovou zakázku na výběr a správu mýtného systému v Česku. Jde vlastně o historický okamžik – společnost Kapsch začala poprvé veřejně bojovat za „svou“ zakázku. Až dosud se přitom lobbistické snahy odehrávaly jen v ústraní.

S kritikou vládní snahy na rozšíření mýta až o 900 kilometrů vystoupil prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák. Jistě pro to má své důvody, které jsou více či méně opodstatněné. Například ten, že kvůli mýtu zdraží zboží v obchodech a jízdenky na autobus, se nezdá být úplně reálný, ale o to v tomhle sporu zřejmě nepůjde.

Každý, kdo má s mýtem alespoň základní zkušenost (včetně prezidenta svazu), ví, že rozšíření mýta je problém zejména pro Kapsch, tedy stávajícího provozovatele systému. Více zpoplatněných silnic totiž znamená zapojení satelitního systému, stavět brány na státních silnicích je ekonomicky nesmyslné. A satelitní systém není pro Kapsch dobrá výchozí pozice. Ne, že by ho firma neuměla nebo nedokázala provozovat, ale pokud se má budovat něco od nuly, bude stát na stejné startovní čáře jako ostatní zájemci o mýto.

A to je problém, protože v systému mýtných bran má před ostatními sakra náskok. Má vybudované zázemí, software, nasmlouvané dodavatele a to vše za finančního přispění státu. V součtu to znamená lepší výchozí pozici při stanovování konečné sumy, za kterou bude mýtný systém provozovat. A cena, jak víme, bude klíčovým faktorem při rozhodování státu, komu zakázku přidělit.


O mýtném dále čtěte:

Ťok vypsal obří tendr na správu mýta. Na provoz chystá 29 miliard

Šéf českého Kapsche Feix: Sliby SkyTollu nemají co dělat s realitou


S přípustnou mírou zkratky se dá tedy říci, že pokud někdo pod praporem toho či onoho dobročinného úmyslu bojuje, aby se nerozšiřovalo mýto, fandí zároveň Kapschi. Nemusí za tím být nic nekalého ani špatného, jen je třeba vědět, jak tuhle hru číst.

Kapsch ještě jednou. Před pár dny přišla do mailových schránek novinářů zpráva s varovným sdělením, že stát ohrožuje kybernetickou bezpečnost systému mýta. Šéf Kapshe Karel Feix si v ní stěžoval, že v rámci příprav výběrového řízení na provozovatele mýta „stát rozdává na USB discích více než 70 tisíc stran citlivé dokumentace komukoliv, kdo si o to požádá.“ Realita je ovšem taková, že ministerstvo dopravy citlivé informace nepodává, žádné bezpečnostní kódy ani přístupy mezi informacemi nejsou. To jen Kapsch byl donucen otevřít část „své“ kuchyně ostatním zájemcům a nelíbí se mu to.

Z událostí posledních dnů plyne jedno potěšující rozuzlení. Firma Kapsch začala usilovat o provoz mýta a činí tak zcela veřejně a otevřeně. Až dosud byla vždycky stranou a zakázky jí tak nějak samy padaly do klína. Ač je v nastávajícím tendru opět favoritem s velkým náskokem před ostatními, je alespoň sympatické vědět, že tentokrát má důvod se obávat, že zakázku nedostane.

Přečtěte si další komentáře Petra Weikerta:

Chvilka pro klima

My, cyničtí a zrádní

Paroubkovo přicházení

Proč by neměl být Bohuslav Sobotka předsedou ČSSD

Lidovecké procento



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Zdražil váš dodavatel? Právě teď můžete bezplatně odejít
Jak si vyřídit výpis z katastru nemovitostí online?
Příspěvek na péči může měsíčně dělat i přes 15 000 Kč. Kdo má na něj nárok?
Lucemburčané si odchodem do penze pohorší nejméně
Jak banka rozhodne, jestli vám dá, nebo nedá půjčku?
Auta
Elektrobusy EKOVA Electron s ultrarychlým nabíjením
Seat Tarraco není čistý klon Kodiaqu. K Allspace má blíž (první dojmy)
Srovnání tříválců: Ford Focus 1.0 EcoBoost vs Opel Astra 1.0 Turbo vs Peugeot 308 1.2 PureTech
BMW představuje prototyp nového boxeru s oldschoolovým designem
V Německu na zemní plyn bez mýta
Technologie
Telegram zlepšil jazykovou podporu. Jak aktivovat komunitní český překlad?
Telefony porostou. Příští rok bude nejvíce těch s 6″ displeji a většími
GTA V nikdy nebylo levnější. Hru pro PC můžete mít za hubičku
Honor má nové logo. Podobné jako Huawei, ale v barvách Twilight
Prosincové záplatovací úterý přineslo řešení poškozeného Windows Media Playeru
Hry pro příležitostné hráče