Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Bohemia Energy: Z malé firmy mezi stovku největších

V roce 2005 první – a dnes v segmentu domácností a malých a středních firem největší…

Jablotron: Z půdy rodinného domku mezi renomované výrobce

Ryze česká technologická společnost s dvoumiliardovým obratem, vlastním vývojem i výrobou…

Česká zbrojovka a.s.: Nadnárodní firma s regionální odpovědností

Česká zbrojovka a.s. Uherský Brod je dlouhodobě nejdůležitější český výrobce a současně…

 Stavba, ilustrační foto
Stavba, ilustrační foto
Autor: Archiv MF

Posun trasy Pražského okruhu by zabral dvakrát více půdy

31. ledna, 18:59 - čtk
 Stavba, ilustrační foto
Stavba, ilustrační foto
Autor: Archiv MF
31. ledna, 18:59

V případě, že by byla posunuta trasa chybějících částí Pražského okruhu směrem do Středočeského kraje, muselo by být změněno 41 územních plánů v Praze a středočeských obcích. Nová varianta by zabrala dvakrát více cenné půdy. Vyplývá to z materiálu Institutu plánování a rozvoje Prahy (IPR), který dnes předložilo zástupcům vedení města a radnic městských částí. Novou variantu trasy prosazují zástupci některých radnic a občanských sdružení.

Pražský okruh má podle dosavadních plánů měřit přes 80 kilometrů, v provozu je asi polovina. Nová trasa by byla delší, o kolik materiál neuvádí.

V případě varianty, která je plánována již řadu let, není v souladu s územním plánem trasa pouze na dvou místech. Jde o středočeské Přezletice a Radonice. Tady jsou však pozemky v takzvané územní rezervě a jsou vyhrazeny pro stavbu silnice. Obce by své plány pouze změnily.

V druhé variantě by v Praze měla územní plán v souladu se stavbou pouze městská část Nupaky a ve středních Čechách Říčany a Kněževes. Naopak změnit by jej musely například městské části na jihovýchodním okraji Prahy a obce na sever od Prahy, a to středočeské Úholičky, Tursko, Líbeznice nebo Brandýs nad Labem. Další zhruba desítka obcí by jej musela změnit v části mezi D1 a D11.


Metro ano, Břevnovská radiála ne. Adam Scheinherr vybírá, na které stavby pošle Praha miliardy


Delší varianta okruhu není zanesena vedle územních plánů obcí ani do Zásad územního rozvoje Středočeského kraje, upozornil šéf krajského zastupitelského klubu STAN Věslav Michalik. „Pouštěli bychom se do varianty, která by nás vrátila o desítky let zpátky a výstavbu okruhu výrazně oddálila,“ doplnil. Starosta Úval Petr Borecký (STAN) varoval, že případné rozhodnutí o rozpracování delší trasy by na několik let pohřbilo připravenou východní variantu okruhu i plánovanou přeložku silnice číslo 12, která má ulehčit obcím i městským částem na této trase.

Základní varianta by podle dokumentu zabrala z půdního fondu 924 hektarů. Alternativní trasa by však vyžadovala 1389 hektarů, z nichž by až 1050 hektarů spadalo do prvních dvou kategorií té nejkvalitnější půdy. Dosud plánovaná varianta by z těch nejcennějších pozemků zabrala 702 hektarů.

Alternativní trasa by se dotkla také více obydlených území. V původní variantě je plocha dotčených ploch bydlení 69,6 hektaru, u alternativního 257,1 hektaru.

Vnější Pražský okruh by měl po dokončení měřit podle dosavadních plánů asi 83 kilometrů, v provozu je nyní zhruba polovina. Chybí úsek od brněnské dálnice D1 do Běchovic a také celá severní část z Ruzyně přes Suchdol, Březiněves až k Černému Mostu. Dokončeny nejsou ani radiály, což jsou silnice, které mají oba okruhy propojit. Proti výstavbě dlouhodobě bojují radnice na severu hlavního města.

Přečtěte si také:

Hřib kývl na Babišovu úřednickou čtvrť, chce za to zaplatit dokončení městského okruhu

Klíčové dopravní stavby nezastavíme, zní z pražské radnice. Které to ale podle koalice jsou?

Ťok a zástupci Prahy se shodli na zahájení výkupu pozemků pro dostavbu okruhu

Praha chce vrátit tramvaje na Václavské náměstí, dopravní podnik začne s přípravami

Blamáž na trase D: Praha a DPP nemohou vyhlásit výtvarnou soutěž na stanice

Chytré město: Praha je nejostřejší tužka ve středoevropském penále


Čtěte také

 Český premiér Andrej Babiš a ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj

Česko anexi Krymu neuznává a odsuzuje, řekl Babiš na Ukrajině

Za nový začátek česko-ukrajinských vztahů označil premiér Andrej Babiš svou návštěvu v…

před 8 hodinami

 Ministr zahraničí Tomáš Petříček

Petříček: Peking by měl respektovat autonomii Hongkongu, nutný je dialog

Peking by měl respektovat autonomii Hongkongu a s protestujícími obyvateli vést dialog.…

před 8 hodinami

Události  Mýtná brána, ilustrační foto

Do nového mýta je přihlášena polovina aut. Při jeho spuštění hrozí kolony, varuje dál CzechToll

Dva týdny před spuštěním nového mýta je do systému přihlášeno 234 tisíc vozidel, což je 5…

před 9 hodinami

Saudi Aramco, ilustrační foto

Na 100 miliard dolarů zapomeňte. Rijád získá z privatizace Saudi Aramco pouze čtvrtinu

Pouštní království musí krotit svá vysoká očekávání ze vstupu největší ropné společnosti…

před 10 hodinami

 Automobilka Hyundai, ilustrační foto

Hyundai chystá na český trh elektromobily. Vsadí i na vodíkový pohon

Automobilka Hyundai v Česku poprvé oficiálně představila model Kona Hybrid. Technicky…

před 12 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Tipy na knihy, které vám pomohou zvýšit vaši finanční gramotnost
Jaké sociální dávky jsou jednorázové?
Daň z nemovitosti 2019: už jste zaplatili druhou splátku?
Za jakých okolností budete mít nárok na pohřebné?
Jak se připravit na pracovní pohovor?
Auta
Nechcete si udělat na Vánoce radost? Na prodej je pěkná…
Jak je to s nehodovostí na měřených úsecích D1? Kamery žádný přínos nemají, potvrzuje to i studie MDČR
Vánoce aneb čas zaneprázdněných kurýrů
Vzkaz pražským radním: Nekousejte do ruky, která vás živí. Když chcete dostat lidi z aut, nabídněte jim lepší alternativu
Právě vychází časopis Auto motor a sport 12/2019!
Hry pro příležitostné hráče