Pavel Slabý: O prodeji podílu Rencaru jsme nikdy neuvažovali

29. března, 08:07 - Tereza Čapková
29. března, 08:07

Minoritní akcionář reklamní společnosti Rencar, pražský dopravní podnik, se úmyslně snaží svými kroky podle předsedy představenstva Rencar Praha Pavla Slabého srazit cenu firmy, aby mohl posléze levněji odkoupit svůj podíl. „Většina obchodních aktivit Rencaru je navázána na smlouvu s dopravním podnikem. Logicky tedy hodnota firmy stojí a padá na této smlouvě,“ zmiňuje Slabý v rozhovoru pro server Euro.cz. Spor mezi oběma společnostmi se táhne řadu měsíců a rozetne ho zřejmě až soud.

Jak daleko jsou jednání mezi Rencarem a dopravním podnikem (DPP) ohledně odkupu akcií firmy?

Mandát k případným jednáním o prodeji podílu mezinárodní skupiny JCDecaux mají naši akcionáři a já nejsem oprávněn je jakkoli komentovat.

Je tomu Rencar nakloněn?

Jakýkoli obchod je vždy o nabídce a poptávce. Nejinak je tomu i v tomto případě. Vždy je vše na prodej, otázkou je ale cena. Za mne mohu odpovědně prohlásit, že jsme o prodeji podílu nikdy neuvažovali ani nikdy neiniciovali kroky k případnému prodeji.

Dopravní podnik figuruje v Rencaru jako minoritní akcionář, kolik vlastní akcií a jaká je jejich přibližná hodnota?

Dopravní podnik vlastní 28procentní podíl. Historické ocenění již existuje, a to z roku 2001, kdy skupina JCDecaux od dopravního podniku kupovala na základě výzvy a veřejné soutěže svůj podíl. V té době to byla dlouhodobě ztrátová firma, bez mezinárodního know-how, kvalitního manažerského vedení.

Dnes je Rencar člen největší mezinárodní skupiny v oblasti městské reklamy JCDecaux, společností ziskovou. Hodnota firmy od roku 2001 dramaticky vzrostla a hodnota akciového podílu dopravního podniku se nyní počítá v řádu stamilionů. Je nepochopitelné, jak lehkovážně dopravní podnik s touto hodnotou hazarduje.

Většina obchodních aktivit Rencaru je navázána na smlouvu s dopravním podnikem. Logicky tedy hodnota firmy stojí a padá na této smlouvě. V kontextu tohoto faktu je zřejmé, proč dopravní podnik zpochybňuje smlouvu, napadá ji, snaží se omezit spolupráci. Přímo tím snižuje hodnotu podílu, který si chce koupit.

Spory mezi dopravním podnikem a Rencar ohledně platnosti smlouvy na provoz reklamy trvají už řadu měsíců, nedávno Obvodní soud pro Prahu 8 rozhodl o přerušení řízení ve věci žalob podaných dopravním podnikem. Podnik se domáhal vyklizení svého majetku využívaném vaší společností a spor je přerušen do doby, než padne pravomocné rozhodnutí ohledně platnosti smlouvy. Kdy čekáte rozsudek?

Nikdy jsme nebyli příznivci válek, sporů a soudních žalob. Do současné situace nás dotlačilo vedení dopravního podniku svými nepřátelskými kroky. My se jen bráníme a hájíme naše oprávněné zájmy. Je to nejen naše logická, ale i zákonná povinnost. Skupina JCDecaux investovala v České republice a své investice si samozřejmě chce chránit. Žijeme v civilizovaném světě, jsme členy Evropské unie.

Zákony u nás doufám stále platí a nelze je benevolentně porušovat. Nikdo nemůže z vlastního rozhodnutí zpochybňovat platné smlouvy, ať ho k tomu vedou jakékoli důvody. Předjímat rozhodování soudů si nedovolím. Věřím však, že soudy neposkytnou ochranu někomu, kdo po dvaceti letech plnění smlouvy začne tvrdit, že je neurčitá a neplatná z důvodů, které notabene sám způsobil.

Jsme připraveni poskytnout soudům veškerou součinnost a prokázat, že smlouva s dopravním podnikem je samozřejmě nejen platná, ale při pohledu na podmínky na trhu v České republice a celé Evropě i mimořádně výhodná. Lze očekávat, že k pravomocnému rozsudku bude cesta trvající minimálně několik let. Podívejte se například na spor dopravního podniku s jejich jiným obchodní partnerem euroAWK. Zde běží spory už pět let a rozhodnutí soudu je v nedohlednu.


Přečtěte si o tom, jak soud prozatím vyhověl Rencaru:

Soud rozhodl: Dopravní podnik musí Rencaru umožnit reklamu na autobusech


Je podle vás ještě reálný smír nebo musí rozhodnout soud?

Nebyli jsme to my, kdo se rozhodl jít touto cestou, a jakkoli nás to netěší a nedělá nám to radost, musíme se bránit a reagovat na vzniklou situaci. Vždy jsme měli zájem o korektní, profesionální a oboustranně výhodnou spolupráci, ve které se snažíme standardně pokračovat. Bohužel je to dopravní podnik, který dělá jeden krok za druhým, abychom nemohli standardně spolupracovat. Je to pro nás nepochopitelné, protože v důsledku toho je poškozován samotný dopravní podnik.

S klesajícím objemem reklamy klesají i jejich příjmy. Ale je to možná jejich cíl. Aby následně mohli znovu zaútočit a křičet do světa, jak málo od nás dostávají. Opakovaně je upozorňujeme, že to bude pouze a jenom jejich vinnou. My jsme připraveni ke korektním jednáním a profesionální spolupráci. A znovu zdůrazňuji, Dopravní podnik má s Rencarem zdaleka nejvýhodnější smlouvu ze všech obdobných smluv existujících na trhu v České republice a na Slovensku.

Za kroky dopravního podniku stojí podle vás údajná domluva mezi podnikem a společností BigBoard.

To nemohu potvrdit, protože k tomu v tuto chvílí bohužel neexistují jasné důkazy. Jsou to však zvěsti, které se masivně nesou po trhu. A existuje mnoho indicií, které tomu nasvědčují. Už na podzim se na trhu začalo říkat, že nás v dopravním podniku vystřídá BigBoard. Dokonce někteří naši klienti nás neoficiálně a přátelsky informovali, že přes nás už reklamu nebudou objednávat. Že si počkají až na BigBoard. Říká se, že BigBoard má velmi úzké vazby na současné vedení pražského magistrátu a primátorku Adrianu Krnáčovou. Její šéfporadce dokonce pracoval předtím pro BigBoard.

Podle dopravního podniku se vaše společnost měla v roce 2013 neoprávněně obohatit až o 104 milionů, podle vás jde jen o mediální útok, co by z toho dopravní podnik měl?

Dopravní podnik publikoval toto absurdní tvrzení o údajném neoprávněném obohacování společnosti Rencar na úkor DPP v roce 2013. Odkazuje se na blíže nespecifikovaný posudek údajné znalecké kanceláře, konkrétní fakta ale překvapivě neuvádí. Stejně tak jednou mluví o škodě 104 milionů korun, jinde zase o desítkách milionů korun. Společnost Rencar přitom měla v roce 2013 zisk přibližně 31 milionů korun, takže se těžko mohla obohatit o 104 milionů korun.

Dopravní podnik se dozvěděl, že mu soud přerušil projednávání žaloby na vyklizení. Nutně potřeboval cokoli, co tuto pro něj špatnou zprávu přebije. Soudy budou rozhodovat o samotné smlouvě. Dopravní podnik se snaží vytvořit veřejné mínění, že jsme gauneři, kteří ho poškozují a oni jsou ti slušní, kteří mají na srdci zájmy dopravního podniku a věci chtějí napravit. Ale to prostě není pravda.

Spor mezi DPP a firmou Rencar:
Spor DPP a Rencar o platnost smlouvy z roku 1997 se táhne měsíce. Podle DPP je smlouva mezi společnostmi neplatná. „Tehdy ji mimo jiné podepsal v rozporu se stanovami DPP pouze jeden člen představenstva, měli být dva, a vykazuje řadu dalších vad,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel dopravního podniku Martin Gillar. Podle Slabého ale bylo podepsáno konsolidované znění, které již za DPP podepsali dva členové představenstva. Rencar vznikl v roce 1990 jako dceřiná společnost dopravního podniku. Od roku 2001 je jejím majoritním akcionářem Europlakat, který je součástí mezinárodní skupiny JCDecaux.

Více o sporu mezi dopravním podnikem a společností Rencar:

Dopravní podnik požaduje po firmě Rencar 104 milionů. Kvůli bezdůvodnému obohacení

Boj Dopravního podniku a firmy Rencar o reklamu v metru vrcholí

Rencar podal žalobu na dopravní podnik, zajímá ho platnost smlouvy


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Rozdíly v placení zdravotního a sociálního pojištění pro OSVČ
Měli byste se bát, když nakupujete na českých e-shopech?
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
Auta
Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik…
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce rozsvítí tyto kontrolky?
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Technologie
8 smartphonů do 10 000 Kč: kompakt, phablet, odolňák i vlajková loď [Vánoce 2017]
Robot Atlas je zase mrštnější. Podívejte, jak udělá salto (video)
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Procesory ARM proráží už i v superpočítačích. Na ThunderX2 s jádry Vulcan sází sám Cray
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít