Boj Dopravního podniku a firmy Rencar o reklamu v metru vrcholí

vhz 25. března, 12:59
25. března, 12:59

Pravděpodobnost, že Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) vypoví smlouvu společnosti Rencar, která prodává reklamu v metru, roste. Týdeník Euro získal kompletní znění auditu, který pro DPP vypracovala advokátní kancelář Císař, Češka, Smutný a v němž zaznívají některá vážná obvinění, jimiž se v současnosti zabývá i policie.

Smlouvu s Rencarem dopravní podnik uzavřel na 33 let, přičemž část za nájem reklamních ploch v čase citelně klesla z více než 100 milionů korun na necelých 50 milionů korun. Audit potvrdil domněnky DPP a některých pražských politiků, že část dodatků k původní smlouvě je neplatná, což znamená i neplatnost celé smlouvy.

DPP v současnosti zvažuje, že bude reklamu v metru provozovat sám, nebo jej zadá jiné firmě. Například společnost BigBoard nabízí 100 milionů korun. Rencar, který platí pouhých 48 milionů korun, podle serveru iDnes nabízí 110 milionů korun a jen potvrzuje, že současné nájemné je nepřiměřeně nízké.

Výsledky auditu a pochybnosti kolem zakázky pro Rencar:
1) Horší podmínky pro DPP – Rencar objektivně platí za nájem mnohem méně než ještě před několika lety. Firma argumentuje tím, že DPP klesají náklady. To však není úplně pravda, protože zásadně klesá zisk dopravního podniku z reklamy. V roce 2008 byl téměř 90 milionů korun, v roce 2013 už to bylo jen 40 milionů korun. Rencar navíc platí se zpožděním, které dosahuje až rok, jak uvádí výzva k zaplacení nájemného, kterou má týdeník Euro k dispozici.

2) Snížení nájemného po digitalizaci nosičů – Podle jednoho z dodatků k nájemní smlouvě se nájemné za digitální nosiče snižuje na 20 procent, digitalizovat lze přitom jakýkoliv nosič. Ve stanici Národní firma dokonce neplatí žádné nájemné po dobu pěti let, přestože DPP do vybudování digitálních nosičů investoval více než tři miliony korun.

3) Nevýhodný City Light – Na výstavbě 200 takzvaných City Light vitrín se podílel i DPP, ale Rencar platí nájem jen ve výši 20 procent výnosů z reklamy.

4) Jak kontrolovat výnosy Rencaru? - Společnost Media Check, která vyvinula a provozuje systém Media Check Smart, který má evidovat reklamní využití majetku DPP Rencarem, je velmi pravděpodobně napojena na skupinu JCDecaux. Je vlastněna anonymní kyperskou společností, firmy JCDecaux jsou jedinou referencí této společnosti, JCDecaux používá tento software i pro ostatní své společnosti a velmi pravděpodobně bude Media Check ze strany JCDecaux reálně řízena. To umožňuje upravovat data o reálném využití reklamního potenciálu majetku DPP.

Čtěte také:

Smlouvy s Rencarem o reklamě v pražské MHD prověřuje policie

Pražský dopravní podnik vypoví smlouvu s Rencar, rozhodlo představenstvo

Napravená chybička Pavel Páral

Musíte si přečíst

Brazilci sesadili Rousseffovou. Zastoupí ji…

Podniky chtějí, aby jednání o TTIP pokračovala

OPEC v srpnu vytěžil rekordně ropy

Jedno euro za jednu libru? Realita britských letišť

Irský precedens může spustit „korporátní“ exodus

Integrace migrantů za půl miliardy? Vláda posvětila…

Michal Horáček: Jen já a lidi
Michal Horáček, známý textař a možný prezidentský kandidát, v pořadu Euro TV slibuje, že se v kampani obejde bez politických stran i sponzorů. Agituje za pragmatický vztah k Číně, ale zároveň zůstává zastáncem EU. Islám je podle něj s českým prostředím nekompatibilní.
Zhlédnout další videa