Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jaké jsou výhody online půjčky?

Potřebujete doplnit svůj finanční rozpočet, ale do výplaty je daleko? Nebo se objevily…

Objevte e-shop specializovaný na obalové materiály

Dnes už není nic výjimečného vlastnit e-shop či jinak prodávat věci přes internet. Má to…

Let It Roll Open Air 2019 – Rozhovor Zdeněk Souček

Suki, vlastním jménem Zdeněk Souček, je jednou z nejdůležitějších postav české drum…

Hamburk se připravuje na zákaz vjezdu starších aut se vznětovými motory
Hamburk se připravuje na zákaz vjezdu starších aut se vznětovými motory
Autor: Profimedia.cz

Hamburk zavírá dvě ulice dieselům, lidé čekají chaos. Totální nesmysl, tvrdí odborník

25. května 2018, 12:00  -  frn
Hamburk se připravuje na zákaz vjezdu starších aut se vznětovými motory
Hamburk se připravuje na zákaz vjezdu starších aut se vznětovými motory
Autor: Profimedia.cz
25. května 2018, 12:00

Posledního května se část Hamburku uzavře autům s naftovým motorem, které nesplňují normu Euro 6. Město k radikálnímu kroku přistoupilo jako první v Německu. Opatření se týká dvou úseků rušných silnic v centru Hamburku. Podle odborníků vznikne dopravní chaos a zatížení obyvatel výfukovými plyny celkově v dané oblasti vzroste.

Německý nejvyšší správní soud v Lipsku umožnil městům zakazovat vjezd autům se staršími naftovými motory, které přispívají k nadměrným koncentracím oxidů dusíku v ovzduší.

Jako první se k provedení zákazu vjezdu odhodlala radnice přístavního města Hamburk. Od čtvrtka 31. května zavádí zákaz vjezdu autům se vznětovými motory, které neplní emisní normu Euro 6, jež vstoupila v platnost v září 2014.

Zákaz platí pro dva úseky silnic v ulicích Max-Brauer-Allee (pro všechna auta, 600 metrů) a Stresemannstraße (pouze pro nákladní auta, dodávky a autobusy, 1,7 kilometru). O zákazu informuje 49 cedulí se zákazem vjezdu a dalších 55 dopravních značek ukazujících objížďky.

Jaké úseky silnic budou v Hamburku uzavřeny:

Zdroj: WirtschaftsWoche/Carto. Další města v Německu potenciálně dotčená zákazem vjezdu dieselů ZDE.

Dopravní odborníci ale z tohoto řešení nemají radost. „Zákaz vjezdu, jak jej plánuje Hamburk, je pouhým aktivismem, totálním nesmyslem,“ komentuje horlivost hanzovního města odborník na dopravu a docent univerzity Duisburg-Essen Michael Schreckenberg.

Hodnoty znečištění vzduchu sice klesnou na uzavřených úsecích silnic, celkově se ale v dané oblasti kvůli komplikovaným objížďkám zvýší. S uzavírkami budou spojeny i větší dopravní zácpy, které přispívají k vyšším emisím výfukových plynů. Zákaz postihne navíc firmy, které v dané oblasti podnikají. Budou muset obnovit své vozové parky, dodal v deníku Die Welt Schreckenberg.

I když mají občané ve městech právo na čistý vzduch, uzavírkami pouze vybraných úseků ulic se pomůže jen 1787 lidem, kteří v dané oblasti bydlí. Ostatní lidé v okolních ulicích budou naopak postiženi zvýšenou koncentrací dopravy, stěžují si opoziční politici CDU v Hamburku. Ve městě vládne rudo-zelená koalice tvořená SPD a Zelenými.

„Problém s vysokými hodnotami oxidu dusíku je ve městě znám několik let. Na to reaguje ale zákaz pouze na dvou místech, kde vytvoříme lepší svět. Jinde se naopak zatížení obyvatel zvýší. Považuji to za groteskní opatření,“ kritizuje zákaz opoziční zastupitel CDU Michael Westenberger.


Bazary mají problémy s prodejem starších naftových aut:

Neprodejné: ceny ojetých dieselů v Německu spadly o polovinu


Řešením by bylo uzavření celých čtvrtí ve městě, takové opatření by ale mohlo být právně napadnutelné. Stát podle politika CDU nemůže nejprve občanům doporučovat pořizování vozů s naftovými motory (mají nižší emise CO2 oproti benzínovým motorům) a pak jejich používání zakázat.

„Na jedné straně říkáme řidičům naftových vozidel, že sem nemohou jezdit, na druhou stranu je v přístavu mnoho tankerů s obrovskými dieselovými motory, které také znečišťují ovzduší. To nejde dohromady,“ dodal Westenberger.

Celkem je v Hamburku přihlášeno 210 tisíc automobilů, které mají naftový motor a nesplňují nejnovější emisní normu. Výjimku pro vjezd mají obyvatelé uzavřených ulic. Spornou otázkou zůstává, jak bude zákaz vjezdu pro starší dieselová auta kontrolován.

Chybí policisté pro kontrolu zákazu

Viditelné označení vozidel, jakou emisní normu splňují, zatím neexistuje. Řidiči budou muset ukazovat technický průkaz od automobilu. I když radnice slíbila, že v oblasti posílí policejní hlídky, sama policie uvedla, že dostatečné kapacity pro kontrolu zákazu vjezdu aut se staršími vznětovými motory nemá. Při porušení zákazu řidičům osobních aut hrozí pokuta ve výši 25 eur, u nákladních aut to je 75 eur.

Správní soudci v Lipsku v únoru rozhodli, že k zákazu vjezdu starších dieselových aut do celých městských oblastí musí docházet postupně. Zákaz by měl platit nejprve pro řidiče aut splňujících normu Euro 4 a nižší. Pro automobily splňující normu Euro 5 by zákaz neměl platit dříve než v září 2019. To znamená čtyři roky od doby, kdy se přihlašují k registraci auta splňující normu Euro 6. K uzavírání jednotlivých ulic soudci žádné překážky nestanovili.

Dále čtěte:

Lodní doprava produkuje víc emisí než Německo. Je čas jednat

Neprodejný mercedes: podnikatelka chce zpátky peníze za toxický diesel



Čtěte také

Lithiové baterie, ilustrační foto

Internet věcí bude potřebovat napájení pro bilion senzorů. Lithium nebude stačit

Britská společnost ARM, jež vyvíjí počítačové procesory, tvrdí, že v následujících letech…

před 39 minutami

Události Alexander Ač.

Klimatolog Ač: Potřebujeme uhlíkovou daň a další systémové změny, sázet stromy nestačí

Klimatolog a ekolog Alexander Ač z brněnského Ústav výzkumu globální změny Akademie věd…

před 39 minutami

Americký voják, ilustrační foto

Kritika přítomnosti vojáků USA v Německu sílí. Přesunou se Američané do Polska?

Americké jednotky přišly německé daňové poplatníky na 240 milionů eur (6,2 miliardy korun…

před 1 hodinou

 Americký prezident Donald Trump

Žádný jiný prezident USA neudělal tolik pro Izrael jako já, chlubí se Trump

Žádný jiný prezident Spojených států toho podle Donalda Trumpa neudělal pro Izrael tolik…

před 1 hodinou

Události  Mikroplasty, ilustrační foto

Mikroplasty ve vodě představují minimální zdravotní riziko, tvrdí Světová zdravotnická organizace

Množství mikroskopických částic plastu, které se v současné chvíli vyskytuje v pitné vodě…

před 1 hodinou

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 4 | Průměrné hodnocení: 4.75

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Je Česko kryptoměnovou těžební velmocí? Jak začít těžit?
Bouráme - kam s azbestem a dalším nebezpečným odpadem?
Jak ovlivní výši mateřské zkrácený úvazek nebo nemocenská
Komentář: Pokud v Itálii nastane varianta rozpočtového provizoria, automaticky se zvýší DPH
Jak se zbavit hrabošů? Jaké jsou alternativy k jedům?
Auta
Plně elektrické MPV a minibus Mercedes-Benz EQV
Škoda Kamiq pomůže značce ovládnout další segment trhu. Jednu věc umí lépe než BMW
Tohle je policejní auto budoucnosti. Má umělou inteligenci a rozpozná policistu i hledaného zločince
Mercedes EQV je velkoprostorové prémiové MPV, na které vám řidičský průkaz skupiny B skoro nestačí
Nové Audi RS 6 Avant bylo odhaleno. Výkonem ani dynamikou na třídu E nestačí, i když má 600 koní
Hry pro příležitostné hráče