Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

 Mýtna brána, ilustrační foto
Mýtna brána, ilustrační foto
Autor: Martin Pinkas/Euro

Vítězství pro Kapsch. Antimonopolní úřad musí znovu přezkoumat mýtnou smlouvu

11. července, 17:11 - čtk
 Mýtna brána, ilustrační foto
Mýtna brána, ilustrační foto
Autor: Martin Pinkas/Euro
11. července, 17:11

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se musí znovu zabývat smlouvou mezi ministerstvem dopravy a novým provozovatelem mýtného, konsorciem CzechToll a SkyToll. Krajský soud v Brně dnes vyhověl žalobě společnosti Kapsch, která je dosavadním provozovatelem systému elektronického mýtného. Kapsch se domáhá toho, aby ÚOHS zakázal plnění smlouvy. Ministerstvo dopravy podá podle ministra Vladimíra Kremlíka (za ANO) kvůli rozsudku kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.

Podle mluvčího Kapsche Davida Šimoníka dnes soud v podstatě nařídil ÚOHS, aby urychleně otevřel správní řízení a zneplatnil smlouvu s CzechToll a SkyToll. Kapsch se ale obává obstrukcí úřadu a dalších soudních sporů, stát by podle Šimoníka mohl přijít s nějakým „plánem B“.

Antimonopolní úřad podá proti dnešnímu rozhodnutí kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Úřad si stojí za odůvodněním svých rozhodnutí, uvedl v tiskové zprávě předseda úřadu Petr Rafaj.

Firma Kapsch tvrdí, že uzavření smlouvy bránilo dřívější předběžné opatření. Smlouva byla uzavřena protizákonně, řekl Šimoník. Úřad původně dospěl k závěru, že není důvod zakázat plnění smlouvy. Prvostupňové rozhodnutí úřadu potvrdil také jeho předseda Petr Rafaj. Obojí ale nyní zrušil krajský soud.

„Žalovaný (ÚOHS) by nyní měl ten návrh žalobce (Kapsch) vzít znovu a vycházet z toho, že smlouva byla uzavřena v rozporu s předběžným opatřením,“ řekl v soudní síni soudce David Raus. Po vyhlášení už s novináři nehovořil, stejně jako advokáti ministerstva dopravy a konsorcia Czech Toll a Sky Toll. Všichni kromě Kapsche dnes u soudu navrhovali zamítnutí žaloby. Domnívali se, že předběžné opatření v době podpisu smlouvy už neplatilo a že stát mohl volně uzavřít smlouvu s vítězem tendru.

Konsorcium CzechToll a SkyToll uspělo ve sledovaném mýtném tendru s nabídkou na desetiletý provoz za 10,75 miliardy korun. Na pozici správce mýta tak má na konci roku vystřídat společnost Kapsch.

Podle vyjádření konsorcia je nový mýtný systém hotový a připravený k zahájení zkušebního provozu podle stanoveného časového harmonogramu. „Kapsch vybudoval a posledních 13 let provozuje mikrovlnný systém za řádově 30 miliard korun. CzechToll poskytne modernější systém na širší síti silnic a dálnic a jeho desetiletý provoz za 7,2 miliardy Kč. S ohledem na jednoduché porovnání cen je nejvyšším zájmem České republiky, aby byl mýtný systém společnosti CzechToll spuštěn,“ řekl dnes ČTK mluvčí CzechToll Miroslav Beneš. Rozdíl mezi nabídkovou cenou 10,75 miliardy a cenou 7,2 miliardy za desetiletý provoz podle něj tvoří položky za případné změny, které stát může, ale nemusí požadovat.

Krajský soud už v květnu na základě jiné žaloby Kapsche uložil úřadu, aby znovu posoudil námitky firmy k tendru na mýtný systém. ÚOHS i ministerstvo dopravy proti rozhodnutí podaly kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu, o které zatím není rozhodnuto.


Čtěte: Stát neumí regulovat. Možná ani nechce


Podle ÚOHS je dnešní rozhodnutí v rozporu s tím květnovým. „V něm soud mimo jiné konstatoval, že na smlouvu je nutno hledět jako na neuzavřenou, a úřad má proto o podaném rozkladu rozhodovat věcně. Úřad nemůže na jeden právní úkon hledět v jednom správním řízení jako by neexistoval a v druhém správním řízení o tomtéž právním úkonu rozhodovat věcně,“ uvedl Rafaj.

Právní zástupce CzechToll a SkyToll Robert Klenka dnes u soudu poukazoval na údajnou snahu Kapsche jakýmkoliv způsobem zmařit zadávací řízení. „Konsorcium CzechToll a SkyToll hledá v tomto řízení ochranu svých oprávněných zájmů před nečestným a protiprávním jednáním žalobce,“ uvedl Klenka v soudní síni. „Kapsch se tak všemi možnými prostředky a způsoby snaží zvrátit výsledek zadávacího řízení, ve kterém neuspěla. Naopak ministerstvo dopravy vázáno svými povinnostmi dělá maximum pro to, aby účinně hájilo majetkové zájmy České republiky při výběru mýtného systému od 1. prosince 2019,“ řekl dnes Kremlík ve sněmovně.

Vedle žaloby u Krajského soudu v Brně podala firma Kapsch žalobu k Obvodnímu soudu pro Prahu 1 o určení neexistence právního vztahu v souvislosti s údajným neuveřejněním smlouvy v registru smluv. „Zde se na rozsudek soudu teprve čeká,“ podotkl ministr.

Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun. Náklady na provoz činily zhruba 1,5 miliardy korun ročně. Satelitní systém zaváděný vítězem nového tendru nahradí dosavadní mikrovlnnou technologii a rozšíří se na dalších 900 kilometrů silnic první třídy.

Přečtěte si také:

Elektronické dálniční známky zvýší výnosy o 220 milionů korun, vyplývá z návrhu zákona

Stát by převzetím mýta ušetřil za deset let dvě miliardy, tvrdí Kapsch

Ministr Ťok obvinil Kapsch ze lži a trestného činu

Devět set kilometrů mýta navíc? Málo, ukazují analýzy


Čtěte také

Euro TV
 Václav Bruna

Majitel miliónového koně Peruána vzpomíná

Vzpomínková kniha lékaře, majitele trojnásobného vítěze Velké pardubické i prvního…

před 7 hodinami

 Home Credit, ilustrační foto

Kellner odkládá vstup Home Creditu na burzu v Hongkongu. Kvůli náladě na trhu i v ulicích

Česká miliardářská jednička Petr Kellner pravděpodobně odloží primární úpis akcií na…

před 8 hodinami

 Předseda spolku Milion Chvilek Mikuláš Minář

Odvolání Benešové, nebo další protesty. Milion chvilek dá na Letné Babišovi ultimátum

Při sobotní demonstraci na Letné chce spolek Milion chvilek dát premiérovi Andreji…

před 8 hodinami

 Nigel Farage, šéf Brexit Party

Farage pomohl Johnsonovi. V některých obvodech nepostaví kandidáty proti konzervativcům

Lídr britské protiunijní Strany pro brexit Nigel Farage dnes oznámil, že jeho uskupení v…

před 9 hodinami

Praha  Spodní část Václavského náměstí, vizualizace

Praha opraví spodní část Václavského náměstí. Revitalizace vyjde na 327 milionů korun

Oprava spodní části pražského Václavského náměstí vyjde Prahu na zhruba 326,6 milionu…

před 10 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Svátek 17. listopadu vychází letos na neděli, zůstanou obchody otevřené?
Úzkost a stres pomůže léčit virtuální realita
Jak a kdy vám může pronajimatel zvýšit nájem?
Stát zastropuje slevy v dopravě
Poslanci schválili zvýšení rodičovské. Co vše se změní?
Auta
Škoda Octavia IV (2020): Technické údaje všech motorizací
Škoda Octavia IV do detailu: Prohlédněte si s námi novou generaci českého bestselleru
Kvíz: Poznáte, které socialistické auto je na fotce?
Galerie: Motocyklové novinky pro rok 2020 na veletrhu EICMA
Elektrickým Géčkem zatím jezdí Arnold. Mercedes ale takový model chystá i pro ostatní
Hry pro příležitostné hráče