zavřít

Ty to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮ



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Omezení rychlosti v Berlíně, ilustrační foto
Omezení rychlosti v Berlíně, ilustrační foto
Autor: Jörg Carstensen/dpa/ Profimedia

Třicítkou ke snížení emisí? Nesmysl, vzkazuje ministerstvo německým městům

19. prosince 2018, 15:06  -  František Novák
Omezení rychlosti v Berlíně, ilustrační foto
Omezení rychlosti v Berlíně, ilustrační foto
Autor: Jörg Carstensen/dpa/ Profimedia
19. prosince 2018, 15:06

Mnoho měst v Německu se snaží zabránit hrozícímu zákazu vjezdu starých dieselů tím, že sníží rychlost na 30 kilometrů v hodině. Spolkové ministerstvo dopravy tvrdí, že to je marná snaha, která v některých případech koncentrace oxidů dusíku naopak zvýší.

Zavedením zón, kde se nejezdí vyšší rychlostí než 30 kilometrů za hodinu, se snaží stále více měst v Německu zamezit soudnímu nařízení, aby plošně zakázaly vjezd všem starším dieselovým autům, které nesplňují emisní normu Euro 6. Ta platí v zemích Evropské unie od září 2014. Oproti předchozí normě snižuje u naftových motorů emise oxidů dusíku z úrovně 0,18 gramu na ujetý kilometr na 0,08 gramu.

Německé ministerstvo dopravy ale tvrdí, že snížení maximální rychlosti pro automobily nesníží produkci emisí oxidů dusíku v postižených lokalitách. Proto je toto opatření zbytečné. „Zavádění zón s rychlostí 30 kilometrů za hodinu nedoporučujeme, protože to nutně nevede ke snížení emisí z vozidel a tím ke zlepšení kvality ovzduší,“ tvrdí státní tajemník ministerstva Steffen Bilger.

Rozhodující pro snížení obsahu škodlivých látek ve vzduchu je plynulá doprava. Naopak snížení maximální rychlosti, které vede k častějšímu brzdění a následnému rozjíždění, vede k vyšším emisím oxidů dusíku, vyplývá ze stanoviska ministerstva, o kterém informoval německý deník Die Welt.


Stát v ochraně ovzduší selhává, tvrdí advokáti ženy, která žaluje ministerstvo kvůli rakovině plic


Například radnice v Berlíně doufá, že zaváděním zón s maximální rychlostí 30 km/h zlepší ve městě kvalitu ovzduší. „To ukazuje, že některým politikům jde pouze o to, aby pokračovali v ideologickém boji proti automobilům, který je zabalený do ochrany zdraví,“ kritizuje lokální politiky poslanec FDP Oliver Luksic.

Berlínská koalice složená z SPD, Zelených a Levice, ale i další města, kde vládnou Zelení, by měla podle Luksice takovou politiku přestat provádět. Spíše by měla zavádět digitálně řízené systémy semaforů, které zvýší plynulost dopravy.

Dopad zón na emise, kde se musí jezdit do 30 kilometrů za hodinu, má své kritiky i obhájce. Kritizuje je výzkumný ústav pro silniční dopravu BASt jako nevhodné opatření pro snižování emisí. Ke stejnému stanovisku dospěl i institut pro životní prostředí ve spolkové zemi Bádensko-Württembersko.


Hamburk zavírá dvě ulice dieselům, lidé čekají chaos. Totální nesmysl, tvrdí odborník


Naopak spolkový úřad pro ochranu životního prostředí UBA, který spadá pod německé ministerstvo životního prostředí, doporučil v roce 2017 městům snížení rychlosti na 30 kilometrů v hodině. Kromě snížení nehodovosti argumentuje i zlepšením ovzduší. Úřad nicméně připouští, že neexistují studie, které by prokázaly vztah mezi povolenou rychlostí a mírou znečištění ovzduší.

Mluvčí berlínské radnice naopak tvrdí, že snížení rychlosti povede ke zvýšení plynulosti dopravy v ulicích hlavního města Německa. Od dubna bylo toto opatření zavedeno na rušné silnici Leipziger Straße, hodnoty oxidů dusíku se ale od té doby nezlepšily. Po krátkodobém snížení během léta koncentrace oxidů dusíku na metr krychlový v září překročila opět 50 mikrogramů, což odpovídá hodnotám před omezením rychlosti. Limit pro celý rok je 40 mikrogramů na metr krychlový.

Dále k tématu znečištěného vzduchu čtěte:

Vrah má zkratku PAU. Českem se šíří přehlížený rakovinotvorný benzo(a)pyren

Kdyby všichni znečišťovali ovzduší jako Rusko nebo Čína, teplota by do roku 2100 stoupla o 5 stupňů

Jako látání děr v koberci. Němci řeší zákaz starých dieselů

Snižování emisí přinese ztrátu pracovních míst, varují výrobci aut


Čtěte také

Emisní povolenky, ilustrační foto

Výnosné povolenky. Obrat obchodů loni stoupl na rekord

Obrat obchodů s emisními povolenkami v loňském roce celosvětově vzrostl o 34 procent na…

před 1 hodinou

 Marian Jurečka

Výborného vystřídal v čele lidovců Jurečka, chce odstranit poraženectví

Opoziční KDU-ČSL povede poslanec a bývalý ministr zemědělství Marian Jurečka. Delegáti…

před 1 hodinou

Pivovar Kout, ilustrační foto

Zkažené koutské pivo. Tradiční pivovar uvízl ve stavu klinické smrti

Tradiční podnik Kout na Šumavě zavřel, uvnitř zůstaly stovky hektolitrů piva.

před 1 hodinou

 Byty v Berlíně - ilustrační foto

Naděje na zkrocení bytové krize v nedohlednu. Ceny nájmů v Německu prudce rostou

Levná Žitava je jen anomálie. Bydlení v Německu prudce zdražuje, řešení hledají radnice…

před 2 hodinami

 V Česku se rozmáhá hypoteční přeběhlictví - ilustrační foto

V Česku se rozmáhá hypoteční přeběhlictví. Bankám hrozí miliardové ztráty

Divoký vývoj úrokových sazeb dal vzniknout novému fenoménu. Turistika klientů za…

před 2 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 4 | Průměrné hodnocení: 3.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Zvýšení minimální mzdy daňovým pohledem
Jak vypočítat daň z nemovitých věcí v daňovém přiznání?
Pravděpodobné pojistné je opět vyšší
Růst průměrné mzdy - co všechno ovlivní v roce 2020?
Zaměstnanci a daně: roční zúčtování a slevy
Auta
Škoda potvrdila Octavii RS s hybridním pohonem. Odhalí ji…
VW Arteon Shooting Brake míří i k českým zákazníkům. Dorazí na podzim spolu s faceliftem
Elektrický a pro každodenní ježdění. Bugatti plánuje svůj druhý sériový model
Škoda Kodiaq vozí záchranáře nejen u nás, ale i v Británii
Nový ředitel Renault Trucks pro ČR a SR
Hry pro příležitostné hráče