Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Ministerstvo průmyslu poradí, jak podnikat na vnitřním trhu EU

Ministerstvo průmyslu a obchodu zve na cyklus regionálních seminářů Vnitřní trh EU z…

Blíží se oslavy čínského nového roku 2019 ve znamení zemského vepře 25.- 28.1.2019

Široké veřejnosti se v Praze, Ostravě a Olomouci představí nevšední kultura Číny, její…

7 bodů, jak vybrat to správné MBA studium a nenaletět

Každý, koho zajímá celoživotní vzdělávání nebo jehož kariérní metou jsou manažerské…

Třicítkou ke snížení emisí? Nesmysl, vzkazuje ministerstvo německým městům

19. prosince 2018, 15:06  -  František Novák
19. prosince 2018, 15:06

Mnoho měst v Německu se snaží zabránit hrozícímu zákazu vjezdu starých dieselů tím, že sníží rychlost na 30 kilometrů v hodině. Spolkové ministerstvo dopravy tvrdí, že to je marná snaha, která v některých případech koncentrace oxidů dusíku naopak zvýší.

Zavedením zón, kde se nejezdí vyšší rychlostí než 30 kilometrů za hodinu, se snaží stále více měst v Německu zamezit soudnímu nařízení, aby plošně zakázaly vjezd všem starším dieselovým autům, které nesplňují emisní normu Euro 6. Ta platí v zemích Evropské unie od září 2014. Oproti předchozí normě snižuje u naftových motorů emise oxidů dusíku z úrovně 0,18 gramu na ujetý kilometr na 0,08 gramu.

Německé ministerstvo dopravy ale tvrdí, že snížení maximální rychlosti pro automobily nesníží produkci emisí oxidů dusíku v postižených lokalitách. Proto je toto opatření zbytečné. „Zavádění zón s rychlostí 30 kilometrů za hodinu nedoporučujeme, protože to nutně nevede ke snížení emisí z vozidel a tím ke zlepšení kvality ovzduší,“ tvrdí státní tajemník ministerstva Steffen Bilger.

Rozhodující pro snížení obsahu škodlivých látek ve vzduchu je plynulá doprava. Naopak snížení maximální rychlosti, které vede k častějšímu brzdění a následnému rozjíždění, vede k vyšším emisím oxidů dusíku, vyplývá ze stanoviska ministerstva, o kterém informoval německý deník Die Welt.


Stát v ochraně ovzduší selhává, tvrdí advokáti ženy, která žaluje ministerstvo kvůli rakovině plic


Například radnice v Berlíně doufá, že zaváděním zón s maximální rychlostí 30 km/h zlepší ve městě kvalitu ovzduší. „To ukazuje, že některým politikům jde pouze o to, aby pokračovali v ideologickém boji proti automobilům, který je zabalený do ochrany zdraví,“ kritizuje lokální politiky poslanec FDP Oliver Luksic.

Berlínská koalice složená z SPD, Zelených a Levice, ale i další města, kde vládnou Zelení, by měla podle Luksice takovou politiku přestat provádět. Spíše by měla zavádět digitálně řízené systémy semaforů, které zvýší plynulost dopravy.

Dopad zón na emise, kde se musí jezdit do 30 kilometrů za hodinu, má své kritiky i obhájce. Kritizuje je výzkumný ústav pro silniční dopravu BASt jako nevhodné opatření pro snižování emisí. Ke stejnému stanovisku dospěl i institut pro životní prostředí ve spolkové zemi Bádensko-Württembersko.


Hamburk zavírá dvě ulice dieselům, lidé čekají chaos. Totální nesmysl, tvrdí odborník


Naopak spolkový úřad pro ochranu životního prostředí UBA, který spadá pod německé ministerstvo životního prostředí, doporučil v roce 2017 městům snížení rychlosti na 30 kilometrů v hodině. Kromě snížení nehodovosti argumentuje i zlepšením ovzduší. Úřad nicméně připouští, že neexistují studie, které by prokázaly vztah mezi povolenou rychlostí a mírou znečištění ovzduší.

Mluvčí berlínské radnice naopak tvrdí, že snížení rychlosti povede ke zvýšení plynulosti dopravy v ulicích hlavního města Německa. Od dubna bylo toto opatření zavedeno na rušné silnici Leipziger Straße, hodnoty oxidů dusíku se ale od té doby nezlepšily. Po krátkodobém snížení během léta koncentrace oxidů dusíku na metr krychlový v září překročila opět 50 mikrogramů, což odpovídá hodnotám před omezením rychlosti. Limit pro celý rok je 40 mikrogramů na metr krychlový.

Dále k tématu znečištěného vzduchu čtěte:

Vrah má zkratku PAU. Českem se šíří přehlížený rakovinotvorný benzo(a)pyren

Kdyby všichni znečišťovali ovzduší jako Rusko nebo Čína, teplota by do roku 2100 stoupla o 5 stupňů

Jako látání děr v koberci. Němci řeší zákaz starých dieselů

Snižování emisí přinese ztrátu pracovních míst, varují výrobci aut


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 4 | Průměrné hodnocení: 3.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Čím topíte: plyn, elektřina nebo tuhá paliva?
Jak vyplnit daňové přiznání k dani z nemovitosti?
Jak je to s dědictvím, když mám dluhy a jsem v exekuci ?
Kdo vlastní české hokejové kluby?
Co všechno ovlivnilo zvýšení minimální mzdy letos v lednu?
Auta
Valtra SmartTour: Continental oficiálním partnerem
Právě vychází časopis Auto motor a sport 2/2019
Malá auta zdraží. Chudší si je nebudou moci dovolit, řekl šéf VW
Ford Mondeo dostal nový naftový dvoulitr a hybrid také pro karoserii kombi
Test Alfa Romeo Giulia QV: Skvělá, ale není pro každého
Technologie
Ruská pohádka má rekord a vystřelila mezi nejsledovanější videa na YouTubu
Televizory LG pro rok 2019: tři OLEDové speciality
Ostrava v roce 2020 zruší papírové jízdenky. Nahradí je karty a mobily
Samsung Galaxy A9: čtyřočko s velkou výdrží (vyzkoušeno)
Přeposílání zpráv do maximálně pěti konverzací. WhatsApp limit zavádí globálně
Hry pro příležitostné hráče