Zákaz dieselových aut, ilustrační foto
Zákaz dieselových aut, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Jako látání děr v koberci. Němci řeší zákaz starých dieselů

13. listopadu 2018, 17:23  -  František Novák
Zákaz dieselových aut, ilustrační foto
Zákaz dieselových aut, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
13. listopadu 2018, 17:23

Německá vláda se snaží přesvědčit automobilky, aby se podílely v co největší míře na financování úpravy starších dieselových aut, která nebudou moci vjíždět do některých německých měst. Nová dohoda mezi ministrem dopravy Andreasem Scheuerem a zástupci automobilek nevyhovuje nikomu. Firmy Daimler a Volkswagen navýšily částku na dotaci přestavby z 2 400 na 3 000 eur. Financování technických úprav má platit až od roku 2020, a pouze pro majitele, kteří bydlí v postižených městech.

Německý ministr dopravy Andreas Scheuer (CSU) po jednání s německými automobilkami Daimler, BMW a Volkswagen oznámil, že se podařilo dojednat kompromis. Automobilky zvýšily příspěvek pro přestavbu aut na 3 000 eur (78 tisíc korun), financování technického řešení úpravou katalyzátorů mají výrobci platit až od roku 2020. S tím souhlasí jen Daimler a Volkswagen, koncern BMW to odmítl.

Přístup automobilek kritizuje německé ministerstvo životního prostředí. „Skutečnost, že technické úpravy budou možné až po roce 2020, není pochopitelné,“ reagovalo ministerstvo životního prostředí, které řídí Svenja Schulzeová (SPD). K zákazu vjezdu do některých měst, nově se jedná o Kolín nad Rýnem a Bonn, začne platit již během roku 2019.

Další trik výrobců

Šéf zelených poslanců Anton Hofreiter tvrdí, že se jedná o další trik automobilek, jak platit co nejméně a donutit Němce naopak kupovat nová auta. „Ministr Scheuer a šéfové automobilových koncernů chtějí, aby si majitelé starších vznětových automobilů kupovali auta nová a odmítli zaplatit přestavby vozů o další rok,“ zlobí se Hofreiter.

Opoziční FDP namítá, že ani tento kompromis mezi Berlínem a automobilkami nezabrání soudům, aby zakazovaly vjezd starším naftovým autům do měst. Vláda by podle poslance FDP Michaela Theurera měla spíše s Bruselem dojednat termín, od kdy budou opatření pro zlepšení ovzduší ve městech platit.


Hamburk zavírá dvě ulice dieselům, lidé čekají chaos. Totální nesmysl, tvrdí odborník


Odborník na automobilový sektor Ferdinand Dudenhöffer z univerzity Duisburg-Essen poslední dohodu vnímá jako „flikování děr na koberci“. Většiny dieselových aut se to nedotkne, protože jen 30 procent prodaných vznětových motorizací připadá na výrobce Daimler a Volkswagen. Připomíná, že zahraniční automobilky se jednání s vládou vůbec nezúčastnily.

Viceprezident německého automotoklubu ADAC Ulrich Klaus tvrdí, že všechny automobilky by měly majitelům starších aut nabízet takové slevy a úpravy vozů, aby mohli zůstat mobilní i přes zákazy vjezdů do měst. Měly by také kompenzovat ztrátu hodnoty starších vozů se vznětovou motorizací.

Předseda německé asociace spotřebitelských organizací VZBV Klaus Müller zdůraznil, že výrobci nechtějí splnit slib o tom, že starší vozy bezplatně upraví tak, aby splňovaly přísnější emisní limity. „Každý výrobce si přihřívá vlastní polívčičku a majitelé dotčených aut vyjdou naprázdno,“ nelíbí se mu selektivní přístup automobilek.

Zákaz vjezdu starších naftových aut se týká od května Hamburku, od začátku roku 2019 to má být také Stuttgart, Berlín a Frankfurt nad Mohanem. Od dubna 2019 Bonn a Kolín nad Rýnem. Německé soudy reagují na žaloby německé organizace Deutsche Umwelthilfe, která města žaluje kvůli překračování koncentrací oxidu dusičitého. Maximální průměrná koncentrace za rok je stanovena na 40 mikrogramů na metr čtvereční. Nedodržuje jej asi 60 německých měst.

Související články:

Podnikavý důchodce si postavil elektromobil. Z auta, které našel na vrakovišti

Svět v roce 2040: díky elektromobilům klesne spotřeba ropy o 7 procent

Vyplatí se ojetý elektromobil, nebo hybrid? Záleží, jaké máte priority

Snižování emisí přinese ztrátu pracovních míst, varují výrobci aut


Čtěte také

 Ilustrační foto

Průměrná sazba hypoték se v září propadla na 2,47 procenta, banky půjčují s minimální marží

Průměrná úroková sazba hypoték v září klesla na 2,47 procenta ze srpnových 2,61 procenta.…

před 1 hodinou

 Rýžové pole - ilustrační foto

Co s přebytečnou rýžovou slámou: britští vědci z ní dělají biopalivo

Pálením přebytečné slámy vzniklé při pěstování rýže znečišťují především asijští farmáři…

před 3 hodinami

  Nová továrna Bosch na výrobu čipů u Drážďan

Bosch sází na čipy. Spojil s nimi svou největší investici: miliardovou továrnu u Drážďan

Trh s polovodiči v autech roste rychleji než automobilový průmysl jako celek. Bosch staví…

před 3 hodinami

 OKD, ilustrační foto

V OKD zatím dobrý. Těžební společnosti se nebývale daří

OKD po krachu nebývale vydělává. Záměr těžit až do roku 2030 vsak patři spíše do říše…

před 9 hodinami

 Elektrárna Chvaletice

Elektrárna Chvaletice loni výrazně zvýšila emise škodlivin, tvrdí organizace Arnika

Chvaletická hnědouhelná elektrárna loni výrazně zvýšila emise rakovinotvorných látek,…

15. října 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 4 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Policie ani „havarijko“ nic nevyřeší, poškození auta na parkovišti lze ale předejít. Jak na to?
5 příkladů, kdy nemusíte platit daň z nabytí nemovitosti
Jak na výměnu nebo reklamaci dálniční známky
Co je dobré vědět o ochranné lhůtě?
Elektrická energie zdražuje: O kolik si domácnosti připlatí a vyplatí se změna dodavatele?
Auta
Země elektromobilů. V Norsku mizí čerpací stanice
Kvalitní moderní ojetý vůz šetří vaši kapsu a je bezpečnější
Fiat Talento modelový rok 2020
Kupé Škoda 763 bylo rychlejší než auta VB. Skončilo fiaskem, přispělo však ke vzniku Favoritu
DB Schenker posiluje pozici v logistice pro automobilový průmysl
Hry pro příležitostné hráče