Brexit, ilustrační foto
Brexit, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Obchodní válka i brexit aneb Proč musí mít Česko nachystány ekonomické záložní scénáře

 Zámečník 04. srpna 2018, 18:03  -  Miroslav Zámečník
 Brexit, ilustrační foto
Brexit, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
04. srpna 2018, 18:03

Mračna se už na obzoru rýsují, ale nad hlavou je ještě pořád modrá obloha. Tento běžný úkaz letního počasí, kdy doufáte, že „z tohohle pršet nebude“, se snad promítá i do makroekonomických výhledů. Z dosud zveřejněných odhadů vývoje české ekonomiky je nejvíc při zemi Česká bankovní asociace, naproti tomu Česká národní banka a ministerstvo financí (to bývalo obvykle konzervativní) jsou optimističtější, stejně jako mezinárodní organizace od Evropské komise přes Mezinárodní měnový fond až po OECD.

Rozdíly však nejsou řádové -jestliže medián prognózy hlavních ekonomů bank sdružených v České bankovní asociaci (ČBA), uvažuje pro letošek s růstem HDP o 3,2 procenta, pak nejoptimističtější Česká národní banka (ČNB) počítá s 3,9 procenta. Příští rok růst zase o něco ztlumí, ale 2,9 procenta je pořád nadprůměrný výkon. Hlaďoučké přistání…

Má to jeden háček: každý sice zmiňuje nárůst rizika vnějšího šoku, ať již půjde o tvrdý brexit, nebo cla na osobní automobily dovážené do USA, ale krupobití tvrdě postihující mezinárodní obchod prozatím vesměs nenašlo cestu do předpovědí pro českou ekonomiku.

Ani profesionální makroekonomové, spravující své modely, nedovedou přesně kvantifikovat ani rozsah, ba ani přesný směr, jak se vnější šok může nakonec promítnout do reality a v jakém čase. Překvapivého na tom není nic, protože předvídat rozhodnutí tisíců firemních manažerů, jak jimi řízené firmy svoje vztahy v nových poměrech znovu nastaví, je mimořádně obtížné a už vůbec nevíte, jak se zachovají spotřebitelé, voliči a politici. Dokonce i samotné otevřené, dobře popsané makroekonomické modely se navíc stávají svými projekcemi součástí politického boje, přinejmenším jsou tak často interpretovány.

Tvrdý brexit

Rozsah vazeb mezi Velkou Británií a Evropskou unií je kupříkladu možné statisticky popsat velmi precizně a Mezinárodní měnový fond (MMF) zkusil znovu udělat odhad toho, jak se „tvrdý brexit“, tedy uspořádání bez dohody o volném obchodu s Unií a přechod na standardní celní sazby Světové obchodní organizace, promítne do ekonomického výstupu jednotlivých členských zemí. Dokonce i ti, kteří vidí budoucnost Británie jako vysvobození z „evropského jařma“, většinou uznávají, že než se uzavřou všechny ty krásné dohody o volném obchodu se „zbytkem světa“ (hlavně s Trampovou Amerikou), budou adaptační náklady tvrdého odchodu nemalé.

Odhady vývoje české ekonomiky ( Zdroj: ČBA, Autor: Euro )

Z českého hlediska bude scénář „tvrdého brexitu“ bolestivý, jde o velký trh s vývozem za prvních pět měsíců za 90 miliard korun a 5,1procentním podílem na celkovém exportu. Navíc k němu může dojít již příští rok.


Čtěte také: Trump chystá další cla. Vyděsila ho závislost USA na uranu z postsovětských zemí


Podle projekce MMF by do roku 2030 měl být v jeho důsledku kumulovaný český ekonomický výkon ponížen asi o jeden procentní bod, stejně jako v případě Belgie, ale podstatně více než v případě jiných středoevropských zemí včetně Německa. Je přitom evidentní, že hlavní roli by sehrála redukovaná poptávka po škodovkách, tucsonech, i-třicítkách a dalších v Česku produkovaných autech, které by proti místním vozům čelily celní bariéře (a naopak).

Obchodní konflikt EU-USA

Ani ve Spojených státech nemá až 25procentní prohibitivní celní sazba - s výjimkou samotného Donalda Trumpa a jeho hlavního obchodního poradce Petera Navarra - žádné přímé zastánce. Na slyšení na ministerstvu obchodu Spojených států (Department of Commerce) před dvěma týdny se proti clům vyslovilo čtyřiačtyřicet z pětačtyřiceti pozvaných trumpových poradců.


Protekcionismus: nic nového pod sluncem


Proti je Ford, GM i Fiat Chrysler, nemluvě již o zahraničních výrobcích z amerických závodů. Podle oborového Center for Automotive Research z michiganského Ann Arboru by obchodní automobilová válka kvůli zvýšení cen poškodila americké spotřebitele, snížila by poptávku v rozmezí půl milionu až dva miliony vozů a stála by také pracovní příležitosti. Rozptyl je přitom obrovský -od nějakých 82 tisíc až po skoro tři čtvrtě milionu pracovních míst.

Je třeba doufat v nejlepší

Z hlediska přímého vývozu z Česka je Británie dvaapůlkrát významnější než Spojené státy, ovšem se započtením „rotterdamského efektu“ v podobě velkého nepřímého vývozu zejména přes Německo jde o srovnatelně velké klienty.

Dohromady představuje jejich podíl na vývozu české přidané hodnoty hodně přes deset procent českého HDP. Nikdo neví, o kolik by se v prvotním šoku vývoz české přidané hodnoty snížil, ale i kdyby to byla desetina, i tak by to ekonomika pocítila negativně. A to ještě nezahrnujeme sekundární efekty, například v podobě poklesu poptávky u dalších obchodních partnerů, rovněž těsně integrovaných - od Nizozemska až po Slovensko či Rakousko. A považte psychologické faktory, jež máme z minulé recese také vyzkoušené. Přinejmenším dobře našlápnuté investice do strojů a zařízení by zažily významný otřes a ponechám na úvaze čtenáře, zda by za těchto okolností koruna oslabovala.


Co říká Miroslav Zámečník na návrh rozpočtu nové Babišovy vlády? Čtěte:

Kde najít fiskální rozdíl mezi Slávkem a Alenkou (s Andrejem v zádech)


A jak by se asi tak vyvíjel státní rozpočet? Jeho výdajová stránka opravdu není nastavena na situaci, kdy budeme nuceni kormidlovat proti větru. Obchodní spory mají „dlouhý ocas“ a rozumně spravované veřejné finance by se měly takové perspektivě přizpůsobit. Jenže na to nejsou vůbec připraveny.

Odhady vývoje české ekonomiky ( Zdroj: ČBA, Autor: Euro )

Ani k jednomu z těchto otřesů nemusí dojít a doufejme, že ani nedojde. Z praktického hlediska je pro Česko zdaleka nejlepší alternativou odvrácení konfliktu a výrazné odstranění bariér ve vzájemném obchodu EU a Spojených států.

A rovněž udržení nulových překážek v obchodu s Británií. Snad to vyjde.

Přečtěte si další komentáře Miroslava Zámečníka:

Hluboká Trumpova averze na německý Autoland

Zde jsou lvi… a mrtví tygři taky

Německý autoland a hrozba protekcionismu

Regulace hypoték - před půstem hostina?

Zápisky z cesty na Severovýchod, díl II.

Italští magoři poznávají finanční svět

Nezaměstnanost a karenční lhůta: jak se to rýmuje?

Dohánění

Smíšené zpravodajské zboží

Mýtus o bohaté zemi chudých lidí

Sudán: politická ekonomie jednoho živočišného druhu

Oddlužení jasně, ale takhle?



Čtěte také

 Premiér Andrej Babiš

Babiš: Rozhodnutí Ústavního soudu o restitucích respektujeme, příjmy se ale mají danit

Premiér Andrej Babiš (ANO) trvá na tom, že církevní restituce byly předražené o 54…

před 5 hodinami

Události  Smog nad Prahou, ilustrační foto

Špinavý vzduch dál zabíjí. V Česku zemře předčasně více než 10 tisíc lidí ročně

V České republice každý rok předčasně zemře v důsledku znečištěného ovzduší 10 190…

před 5 hodinami

Letecký motor, ilustrační foto

Amoniak místo benzínu: letecký průmysl hledá zelenější palivo

Letecká doprava představuje pro životní prostředí významnou zátěž. V Norsku vědci…

před 6 hodinami

 OKD, ilustrační foto

V OKD zatím dobrý. Těžební společnosti se nebývale daří

OKD po krachu nebývale vydělává. Záměr těžit až do roku 2030 vsak patři spíše do říše…

před 6 hodinami

 Rýžové pole - ilustrační foto

Co s přebytečnou rýžovou slámou: britští vědci z ní dělají biopalivo

Pálením přebytečné slámy vzniklé při pěstování rýže znečišťují především asijští farmáři…

před 6 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Policie ani „havarijko“ nic nevyřeší, poškození auta na parkovišti lze ale předejít. Jak na to?
5 příkladů, kdy nemusíte platit daň z nabytí nemovitosti
Jak na výměnu nebo reklamaci dálniční známky
Co je dobré vědět o ochranné lhůtě?
Elektrická energie zdražuje: O kolik si domácnosti připlatí a vyplatí se změna dodavatele?
Auta
Země elektromobilů. V Norsku mizí čerpací stanice
Kvalitní moderní ojetý vůz šetří vaši kapsu a je bezpečnější
Fiat Talento modelový rok 2020
Kupé Škoda 763 bylo rychlejší než auta VB. Skončilo fiaskem, přispělo však ke vzniku Favoritu
DB Schenker posiluje pozici v logistice pro automobilový průmysl
Hry pro příležitostné hráče