Další čára přes rozpočet. Rozmary počasí v klíčových oblastech prohlubují krizi v mezinárodní přepravě - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Další čára přes rozpočet. Rozmary počasí v klíčových oblastech prohlubují krizi v mezinárodní přepravě

,
Další čára přes rozpočet. Rozmary počasí v klíčových oblastech prohlubují krizi v mezinárodní přepravě
Zdroj: Depositphotos
  • Nedávné záplavy v západní Evropě a na severovýchodě Číny by podle expertů mohly způsobit další narušení dodavatelského řetězce

  • To by se mohlo týkat především sektoru spotřební elektroniky, oblečení a domácích spotřebičů. Problémy budou pravděpodobně přetrvávat i na straně automobilek

  • Některé evropské výrobní podniky v zasažených oblastech musely vyhlásit zásah vyšší moci

  • Zákazníci by aktuální potíže mohli pocítit vyššími cenami zboží během tradičních slevových akcí typu Black Friday

Začalo to koronavirovou pandemií a zavřenými továrnami. Když se následně lidé zamkli doma a měli najednou spoustu volného času, sedli k internetu a zahájili proces hromadného skupování zboží z Číny. Tamním exportérům se však nedostávalo námořních kontejnerů, protože i tyto výrobní závody zely nějaký čas prázdnotou. Mezitím se zjistilo, že nejsou ani polovodičové čipy a základní stavební materiál, načež vše letos vyvrcholilo ucpaným Suezem, nenaočkovanými námořníky a částečně nefungujícími čínskými přístavy, ve kterých se znovu začal šířit covid.

Takový je hrubý výčet událostí, které během uplynulého roku a půl potkaly sektor mezinárodní přepravy. A nyní se k němu přidává další položka, jež může dodavatelskému řetězci zasadit v pořadí už několikátý tvrdý direkt po sobě. Jsou jí záplavy.

Plnou parou vpřed. Loď Ever Given dostala po třech měsících povolení opustit Suezský průplav, už odplouvá

Vrtochy počasí v posledních dnech a týdnech sužují nejen západní Evropu, ale i severovýchodní Čínu – tedy dvě lokality, které jsou z hlediska globální logistiky naprosto klíčové. V provincii Che-nan, respektive jejím hlavním městě Čeng-čou napadlo v polovině července během pouhých tří dnů tolik vody, co jindy za celý rok. Celkem pak podle ČTK, která se odkazuje na zprávy z tiskových agentur, země eviduje více než tři sta mrtvých a dalších několik desítek pohřešovaných.

Black Friday nebude tím, čím býval

V důsledku záplav byly poškozeny tamní továrny i železniční tratě, po kterých se přepravuje zboží a stavební materiál do nedalekých přístavů, odkud následně vše putuje do zbytku světa. Ovšem i na druhé straně přepravního řetězce zápasí s nevyzpytatelným počasím, přičemž zde také aktuálně představuje úhlavního nepřítele abnormálně velká voda.

Ta se během druhé poloviny července přehnala přes území německého Saska až po Belgii. Silné deště přitom potrápily i oblast na severu země kolem Antverp, kde se nachází druhý největší přístav na celém Starém kontinentu. A také odkud nyní přicházejí zprávy o poničených kolejích a další klíčové infrastruktuře, jejichž oprava si vyžádá týdny. Není proto divu, že zástupci přepravních společností a dalších zainteresovaných subjektů znovu bijí na poplach.

Trable v mezinárodní dopravě učinily z levných čínských plyšáků luxusní zboží. Zdražují kvůli nim i hračky v Česku

„Black Friday a sezóna kolem Vánoc, na kterážto období zboží (a surový materiál) právě připravujeme, to znatelně pocítí,“ potvrdil webu CNBC Pawan Joshi, viceprezident firmy E2open, jež se specializuje na vývoj softwarů používaných právě v rámci přepravního řetězce.

„Spotřební elektronika, nábytek na studentské koleje, oblečení a spotřebiče budou v období zvýšené nákupní aktivity kolem začátku školního roku stále nedostatkovým zbožím, a to se přelije i do hlavní nákupní sezóny o Vánocích,“ dodal s tím, že vinou dominového efektu naruší chybějící surový materiál dodávkový řetězec v mnoha dílčích oblastech zároveň.

Jak výše popisované trable pocítí samotní spotřebitelé? Dvěma konkrétními způsoby – omezenou nabídkou v obchodech, kvůli níž budou muset lidé sáhnout hlouběji do kapsy. „Přijďte na Black Friday, pravděpodobně uvidíme vzestup cen u veškerého zboží typu spotřební elektroniky, nábytku, oděvů i spotřebičů,“ uzavřel Joshi.

Zásah vyšší moci

V nezáviděníhodné pozici se vedle výrobců těchto produktů nacházejí rovněž automobilky. V zasažené oblasti na severozápadě Německa a okolních státech totiž sídlí hned několik firem, které dodávají klíčové součástky do odvětví automotive a které byly v důsledku záplav nuceny vyhlásit takzvaný zásah vyšší moci. Taková právní skutečnost – související často právě s přírodními pohromami – je zbavuje zodpovědnosti za nedodržení sjednaných kontraktů, a tedy i zabraňuje smluvní protistraně aplikovat předem dohodnuté penále.

„Jak voda začala ustupovat, čekalo se, že většina významných dálnic a silnic bude během uplynulého víkendu uvedena do provozu,“ vysvětlila Shehrina Kamalová z poradenské společnosti Everstream Analytics. „Kvůli rozsahu škod v některých postižených průmyslových oblastech se tak ale naneštěstí příliš rychle nestane, což může potenciálně ovlivnit dostupnost dodávek.“

Lodě a letadla jsou plné, vlaky nestíhají. Mezi Čínou a Českem proto začaly jezdit kamiony

Než se podle Kamalové vrátí odvětví globální přepravy alespoň do nějakého normálu, nějaký čas to potrvá: „Vzhledem k tomu, že některé firmy už vydaly ziskové varování, a dokonce i vyhlásily zásah vyšší moci, bude dodavatelský řetězec důsledky záplav pociťovat ještě několik týdnů.“