Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jaké jsou výhody online půjčky?

Potřebujete doplnit svůj finanční rozpočet, ale do výplaty je daleko? Nebo se objevily…

Objevte e-shop specializovaný na obalové materiály

Dnes už není nic výjimečného vlastnit e-shop či jinak prodávat věci přes internet. Má to…

Let It Roll Open Air 2019 – Rozhovor Zdeněk Souček

Suki, vlastním jménem Zdeněk Souček, je jednou z nejdůležitějších postav české drum…

Prototyp plně elektického trajektu.
Prototyp plně elektického trajektu.
Autor: e-ferryproject.eu

Disruptor na moři. Dánský elektrický trajekt za půl miliardy upluje 40 kilometrů

06. listopadu 2018, 14:16  -  František Novák
Prototyp plně elektického trajektu.
Prototyp plně elektického trajektu.
Autor: e-ferryproject.eu
06. listopadu 2018, 14:16

Trajekt, který má hmotnost 650 tun, má mezi dánským ostrovem Ærø a pevninou plout plně na elektřinu. Bez nabíjení dokáže zvládnout trasu dlouhou 40 kilometrů, což je zatím nejvíce na světě. Projekt E-ferry zatím vyšel v přepočtu na 550 milionů korun, 388 miliony přispěla EU.

Na dánský ostrov Ærø se nelze dostat jinak než lodí. Ostrov vyhlásil cíl, že do roku 2025 se stane stoprocentně uhlíkově neutrálním územím, které nepoužívá fosilní zdroje. Využívat bude fotovoltaické a větrné elektrárny. Aby ostrov nebyl znečišťován provozem trajektů, Evropská unie podpořila projekt E-ferry, který má ukázat, že i na moři lze pohánět těžké lodě pouze elektromotory pomocí baterií. Ty mají být nabíjeny výhradně z ekologických zdrojů.

Trajekt má urazit vzdálenost 22 námořních mil (asi 40 kilometrů) bez nabíjení, což by mělo být nejvíce na světě. Koordinátorka projektu Trine Heinemannová vysvětlila, že plně elektrický trajekt má ukázat možnost změny námořní dopravy. Celý trajekt bez nákladu váží 650 tun.

Skoro desetina připadá na baterie, jejichž hmotnost dosahuje 56 tun. Celkem jich je 840 kusů. Na loď se vejde 31 osobních automobilů nebo pět kamionů. V zimě může převézt 147 pasažérů, v létě 198 lidí. Délka lodi je 57 metrů, šířka 13,4 metru.

Během každodenního provozu trvá vyložení a naložení trajektu 20 až 25 minut, v této době by měly být baterie dobíjeny. Nabíječka dodává bateriím o celkové kapacitě 4,3 megawatthodin stejnosměrný proud a má být automatizovaná, tvrdí Heinemannová. To znamená, že začne dobíjet okamžitě, jakmile loď přirazí k molu. Dobíjecí zařízení je umístěno přímo v místě, kde trajekt přistává.

Poloha ostrova Ærø:

Loď je navržena tak, aby měla co nejmenší odpor a tudíž i spotřebu. Výsledkem je, že trajekt je poměrně dlouhý a štíhlý. Použity byly lehké materiály. Například kapitánský můstek je z hliníku, palubní nábytek z recyklovaného papíru. Největší motor váží 750 kilogramů.

Plně elektrický trajekt má být „disruptorem“ námořní dopravy na střední vzdálenosti. Ročně má takový trajekt ušetřit 20 tisíc tun CO2, 41 500 kilogramů oxidů dusíku, 1350 kilogramů oxidů síry a 2500 kilogramů pevných částic ve srovnání se stejně velkým trajektem s dieselovými motory.

Navíc není hlučný a během provozu nebude obtěžovat pasažéry zplodinami. Vývoj celého projektu zatím vyšel na 21,3 milionu eur (550 milionů korun). Evropská unie projekt podpořila částkou 15,1 milionu eur (388 milionů korun).

Dále čtěte:

Rejdaři šetří na lidech, říká český námořník, který natočil vypouštění jedu do moře

Jak se vyhnout dopravní zácpě: německá firma věří elektrickým člunům

Lodní doprava produkuje víc emisí než Německo. Je čas jednat

I lodní doprava zelená. Klasická loď má totiž emise jako 5 milionů aut


Čtěte také

Události  Šéf ÚOHS Petr Rafaj

Rafaj potvrdil sedmimilionovou pokutu pro ministerstvo obrany kvůli zakázce na granáty

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj potvrdil pokutu 7,2…

před 4 hodinami

 Apple Pay, ilustrační foto

Pohodlné, úsporné a vždy k dispozici. Chytrým telefonem platí již téměř třetina Čechů

Podíl Čechů platících svým chytrým mobilem je 31 procent, zatímco v roce 2016 to bylo…

před 5 hodinami

 ilustrační foto

Táta nádražáků: rozjela se velká hra o České dráhy

Na židli generálního ředitele Českých drah hodně fouká a málokdo z tohoto postu odešel v…

před 6 hodinami

 Huawei, ilustrační foto

Huawei bude moci nakupovat americké součástky dalších 90 dní, Washington prodloužil výjimku

Čínský výrobce telekomunikačních zařízení Huawei Technologies bude moci nakupovat…

před 7 hodinami

Události  Šéf Národního hřebčína v Kladrubech Jiří Machek

Šéf kladrubského hřebčína Machek: Nepočítali jsme, že nás na seznam UNESCO zapíší už letos

Zápis na seznam světového kulturního dědictví ovlivnil i zájem o starokladrubské koně,…

před 8 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 8 | Průměrné hodnocení: 2.75

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Hraboše do koše aneb proč bychom je měli otrávit?
Stárneme a musíme počítat i se staršími zaměstnanci
Kdo se může přihlásit k dobrovolnému důchodovému pojištění?
Jsou dovolené a musíme pracovat přesčas. Opravdu musíme?
Daň z nemovitosti online z pohodlí domova. Jak na to?
Auta
Z vysmívaného Nissanu Juke se stal úspěšný model. Nástupce…
Porušení zákazu předjíždění: Jaké jsou sankce, kolik bodů a hrozí zákaz řízení?
Mercedes představuje elektrifikované třídy A a B. Jejich motor najdete i v Dacii Duster
Test Jeep Wrangler 2.2 CRD Rubicon: Bezkonkurenční off-road
Bugatti vyrobí pouze 10 kusů modelu Centodieci. Cena jednoho z nich je 200 milionů a všechny jsou už prodané
Hry pro příležitostné hráče