zavřít

Ty to zvládneš.cz - ZDRAVOTNÍ STAV ŘIDIČŮ



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Prototyp plně elektického trajektu.
Prototyp plně elektického trajektu.
Autor: e-ferryproject.eu

Disruptor na moři. Dánský elektrický trajekt za půl miliardy upluje 40 kilometrů

06. listopadu 2018, 14:16  -  František Novák
Prototyp plně elektického trajektu.
Prototyp plně elektického trajektu.
Autor: e-ferryproject.eu
06. listopadu 2018, 14:16

Trajekt, který má hmotnost 650 tun, má mezi dánským ostrovem Ærø a pevninou plout plně na elektřinu. Bez nabíjení dokáže zvládnout trasu dlouhou 40 kilometrů, což je zatím nejvíce na světě. Projekt E-ferry zatím vyšel v přepočtu na 550 milionů korun, 388 miliony přispěla EU.

Na dánský ostrov Ærø se nelze dostat jinak než lodí. Ostrov vyhlásil cíl, že do roku 2025 se stane stoprocentně uhlíkově neutrálním územím, které nepoužívá fosilní zdroje. Využívat bude fotovoltaické a větrné elektrárny. Aby ostrov nebyl znečišťován provozem trajektů, Evropská unie podpořila projekt E-ferry, který má ukázat, že i na moři lze pohánět těžké lodě pouze elektromotory pomocí baterií. Ty mají být nabíjeny výhradně z ekologických zdrojů.

Trajekt má urazit vzdálenost 22 námořních mil (asi 40 kilometrů) bez nabíjení, což by mělo být nejvíce na světě. Koordinátorka projektu Trine Heinemannová vysvětlila, že plně elektrický trajekt má ukázat možnost změny námořní dopravy. Celý trajekt bez nákladu váží 650 tun.

Skoro desetina připadá na baterie, jejichž hmotnost dosahuje 56 tun. Celkem jich je 840 kusů. Na loď se vejde 31 osobních automobilů nebo pět kamionů. V zimě může převézt 147 pasažérů, v létě 198 lidí. Délka lodi je 57 metrů, šířka 13,4 metru.

Během každodenního provozu trvá vyložení a naložení trajektu 20 až 25 minut, v této době by měly být baterie dobíjeny. Nabíječka dodává bateriím o celkové kapacitě 4,3 megawatthodin stejnosměrný proud a má být automatizovaná, tvrdí Heinemannová. To znamená, že začne dobíjet okamžitě, jakmile loď přirazí k molu. Dobíjecí zařízení je umístěno přímo v místě, kde trajekt přistává.

Poloha ostrova Ærø:

Loď je navržena tak, aby měla co nejmenší odpor a tudíž i spotřebu. Výsledkem je, že trajekt je poměrně dlouhý a štíhlý. Použity byly lehké materiály. Například kapitánský můstek je z hliníku, palubní nábytek z recyklovaného papíru. Největší motor váží 750 kilogramů.

Plně elektrický trajekt má být „disruptorem“ námořní dopravy na střední vzdálenosti. Ročně má takový trajekt ušetřit 20 tisíc tun CO2, 41 500 kilogramů oxidů dusíku, 1350 kilogramů oxidů síry a 2500 kilogramů pevných částic ve srovnání se stejně velkým trajektem s dieselovými motory.

Navíc není hlučný a během provozu nebude obtěžovat pasažéry zplodinami. Vývoj celého projektu zatím vyšel na 21,3 milionu eur (550 milionů korun). Evropská unie projekt podpořila částkou 15,1 milionu eur (388 milionů korun).

Dále čtěte:

Rejdaři šetří na lidech, říká český námořník, který natočil vypouštění jedu do moře

Jak se vyhnout dopravní zácpě: německá firma věří elektrickým člunům

Lodní doprava produkuje víc emisí než Německo. Je čas jednat

I lodní doprava zelená. Klasická loď má totiž emise jako 5 milionů aut


Čtěte také

 Slevy, ilustrační foto

Obchod jako škola podvodu. Nekalé praktiky českých prodejců se ale chýlí ke konci

Obchod je školou podvodu, napsal v osvíceném 18. století francouzský spisovatel a…

před 6 hodinami

 Premiér Andrej Babiš a ministr dopravy Vladimír Kremlík

Babiš navrhl odvolání Kremlíka. Ministerstvo dopravy má trvale řídit vicepremiér Havlíček

Premiér Andrej Babiš dnes navrhl prezidentu Miloši Zemanovi odvolání ministra dopravy…

20. ledna 2020

Ondřej Stratilík

Spojenecká základna v Ostravě? Svěží nápad i skvělé PR gesto

Přestože je zatím vize europoslance a místopředsedy občanských demokratů Alexandra Vondry…

20. ledna 2020

 Huawei, ilustrační foto

Huawei, nebo zpoždění o dekádu. Německo potřebuje Číňany pro stavbu 5G sítě

Německý ministr vnitra Horst Seehofer se postavil proti možnému vyloučení čínské firmy…

20. ledna 2020

 Google, ilustrační foto

USA hrozí Česku odvetou za zavedení digitální daně. Je to diskriminace, tvrdí Washington

Spojené státy varují, že kvůli takzvané digitální dani zavedou vůči Česku odvetná…

20. ledna 2020

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 8 | Průměrné hodnocení: 2.75

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Rozhovor s Ondřejem Chládkem o whisky TREBITSCH a založení investičního fondu SICAV
Daňové povinnosti předčasných důchodců
Kdo bude letos muset zaplatit solidární daň?
Dodavatel elektřiny a plynu pro rok 2020. Jak vybrat nejlepší společnost?
Pohřeb a práce: kdy máte nárok na volno?
Auta
Honda přivezla do Česka Civic po faceliftu. A hned nasadila…
Kvíz: Poznáte auto z těchto detailů?
MPV ještě neumírají. Ford Galaxy a S-Max vsadí na hybridní pohon
Víceúčelový autobus Scania pro rakouské hasiče
Vyplatí se elektromobil proti běžnému autu? Ano, musíte s ním ale jezdit až 10 let
Hry pro příležitostné hráče