Prototyp plně elektického trajektu.
Prototyp plně elektického trajektu.
Autor: e-ferryproject.eu

Disruptor na moři. Dánský elektrický trajekt za půl miliardy upluje 40 kilometrů

06. listopadu 2018, 14:16  -  František Novák
Prototyp plně elektického trajektu.
Prototyp plně elektického trajektu.
Autor: e-ferryproject.eu
06. listopadu 2018, 14:16

Trajekt, který má hmotnost 650 tun, má mezi dánským ostrovem Ærø a pevninou plout plně na elektřinu. Bez nabíjení dokáže zvládnout trasu dlouhou 40 kilometrů, což je zatím nejvíce na světě. Projekt E-ferry zatím vyšel v přepočtu na 550 milionů korun, 388 miliony přispěla EU.

Na dánský ostrov Ærø se nelze dostat jinak než lodí. Ostrov vyhlásil cíl, že do roku 2025 se stane stoprocentně uhlíkově neutrálním územím, které nepoužívá fosilní zdroje. Využívat bude fotovoltaické a větrné elektrárny. Aby ostrov nebyl znečišťován provozem trajektů, Evropská unie podpořila projekt E-ferry, který má ukázat, že i na moři lze pohánět těžké lodě pouze elektromotory pomocí baterií. Ty mají být nabíjeny výhradně z ekologických zdrojů.

Trajekt má urazit vzdálenost 22 námořních mil (asi 40 kilometrů) bez nabíjení, což by mělo být nejvíce na světě. Koordinátorka projektu Trine Heinemannová vysvětlila, že plně elektrický trajekt má ukázat možnost změny námořní dopravy. Celý trajekt bez nákladu váží 650 tun.

Skoro desetina připadá na baterie, jejichž hmotnost dosahuje 56 tun. Celkem jich je 840 kusů. Na loď se vejde 31 osobních automobilů nebo pět kamionů. V zimě může převézt 147 pasažérů, v létě 198 lidí. Délka lodi je 57 metrů, šířka 13,4 metru.

Během každodenního provozu trvá vyložení a naložení trajektu 20 až 25 minut, v této době by měly být baterie dobíjeny. Nabíječka dodává bateriím o celkové kapacitě 4,3 megawatthodin stejnosměrný proud a má být automatizovaná, tvrdí Heinemannová. To znamená, že začne dobíjet okamžitě, jakmile loď přirazí k molu. Dobíjecí zařízení je umístěno přímo v místě, kde trajekt přistává.

Poloha ostrova Ærø:

Loď je navržena tak, aby měla co nejmenší odpor a tudíž i spotřebu. Výsledkem je, že trajekt je poměrně dlouhý a štíhlý. Použity byly lehké materiály. Například kapitánský můstek je z hliníku, palubní nábytek z recyklovaného papíru. Největší motor váží 750 kilogramů.

Plně elektrický trajekt má být „disruptorem“ námořní dopravy na střední vzdálenosti. Ročně má takový trajekt ušetřit 20 tisíc tun CO2, 41 500 kilogramů oxidů dusíku, 1350 kilogramů oxidů síry a 2500 kilogramů pevných částic ve srovnání se stejně velkým trajektem s dieselovými motory.

Navíc není hlučný a během provozu nebude obtěžovat pasažéry zplodinami. Vývoj celého projektu zatím vyšel na 21,3 milionu eur (550 milionů korun). Evropská unie projekt podpořila částkou 15,1 milionu eur (388 milionů korun).

Dále čtěte:

Rejdaři šetří na lidech, říká český námořník, který natočil vypouštění jedu do moře

Jak se vyhnout dopravní zácpě: německá firma věří elektrickým člunům

Lodní doprava produkuje víc emisí než Německo. Je čas jednat

I lodní doprava zelená. Klasická loď má totiž emise jako 5 milionů aut


Čtěte také

Události  Jaroslav Barták u soudu

Lékař Barták dostal za plánování vražd a vydírání tři roky vězení

Za plánování tří vražd a vydírání dnes soud v Liberci potrestal lékaře Jaroslava Bartáka…

před 3 hodinami

 Čeští vojáci - ilustrační fotografie

Česko zaspalo, musí začít masivně zbrojit, tvrdí Babiš

Česká republika musí kvůli situaci ve světě masivně zbrojit a nabírat nové vojáky, řekl…

před 3 hodinami

ilustrační foto

Rozdupaní lososi. Tajné video odhalilo kruté zacházení s rybami v kanadském velkochovu

Pracovníci kanadské firmy Cooke Seafood v amerických sádkách zbytečně krutě zabíjeli…

před 3 hodinami

 Andrej Babiš

Glosa: Proč nejste v Sýrii? vynadal Babiš vojákům. Neposlal jste nás tam

Premiér Andrej Babiš vyčinil generalitě, proč Česká republika nevyslala své vojáky, aby…

před 3 hodinami

 Premiér Andrej Babiš

Babišův fond poprvé v zisku. Hartenberg Holding vydělal 489 milionů

Private equity fond ze svěřenského fondu premiéra Andreje Babiše se vůbec poprvé od svého…

před 3 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 8 | Průměrné hodnocení: 2.75

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Co je dobré vědět o ochranné lhůtě?
Elektrická energie zdražuje: O kolik si domácnosti připlatí a vyplatí se změna dodavatele?
Srovnání spořicích účtů, kam vložit peníze?
Jak pomůže dětem v exekuci novela insolvenčního zákona?
Jak s námi operátoři jednají? Vata to tedy není
Auta
Země elektromobilů. V Norsku mizí čerpací stanice
Kvalitní moderní ojetý vůz šetří vaši kapsu a je bezpečnější
Fiat Talento modelový rok 2020
Kupé Škoda 763 bylo rychlejší než auta VB. Skončilo fiaskem, přispělo však ke vzniku Favoritu
DB Schenker posiluje pozici v logistice pro automobilový průmysl
Hry pro příležitostné hráče