Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Je to tak, nové byty jsou levnější než ty staré

Koupě bytu je investicí na mnoho let nebo taky pro několik generací. Protože se u nás…

Vysoká škola podnikání a práva nabízí spoustu zajímavých bakalářských a magisterských oborů

Pokud přemýšlíte o vysokoškolském vzdělání, atraktivní studijní bakalářské a magisterské…

Přední evropští politici v Praze řešili problémy demografického vývoje populace a varovali před další ekonomickou krizí

V pražském DOXu proběhla konference „Výzvy EU 2018“. Přední evropští politici a tuzemští…

I lodní doprava zelená. Klasická loď má totiž emise jako 5 milionů aut

10. března 2017, 13:16  -  frn
10. března 2017, 13:16

Lodní doprava patří mezi největší znečišťovatele ovzduší. Většinu lidí to netrápí, protože emise vypouští na volném moři. Problém nastává u výletních lodí, které vozí bohatou klientelu. I zde začínají vznikat první "eko" lodě na hybridní pohon. Další alternativou je stlačený plyn.

Výletní lodě ročně využije 25 milionu lidí. Většina z pasažérů se vůbec nepozastaví nad tím, kolik škodlivin během plavby nadýchají. Například jeden šestnáctiválcový dieselový motor největší výletní lodi Harmony of the Seas za hodinu spotřebuje 5212 litrů nafty, uvedl deník The Guardian.

Loď má takové motory dva. Za den to je 250 tisíc litrů paliva, které může obsahovat až 3500krát více síry, než používají dieselová auta. Lodní motory navíc neobsahují filtry pevných částic.

„Tyto lodě spálí tolik paliva jako celé město. Využívají mnohem více energie než kontejnerové lodě,“ tvrdí Bill Hemmings, odborník na lodní dopravu bruselské organizace Transport and Environment. Ekologická organizace uvedla, že emise lodní dopravy způsobí jen v Evropě 50 tisíc předčasných úmrtí ročně.

Axel Friedrich, německý expert na znečištění, vypočetl, že jedna výletní loď vyprodukuje přes pět tun emisí dusíku a 450 kilogramů drobných prachových částic za den.

Produkce škodlivin jedné výletní lodi ve srovnání s auty
Oxid uhličitý 83 678 aut
Oxidy dusíku 421 153 aut
Pevné částice 1,5 milionu aut
Oxid siřičitý 376 milionů aut

Zdroj: NABU/Axel Friedrich 2012

Daniel Rieger z německé ekologické organizace Naturschutzbund Deutschland (NABU) prohlásil, že jedna výletní loď vyprodukuje tolik škodlivin, jako pět milionů aut, které by ujely stejnou vzdálenost. „Tyto lodě používají těžký topný olej, který na zemi musí být zlikvidován jako nebezpečný odpad.“

Lodní palivo
Většina nákladních lodí, zejména tankery a ostatní lodě pro přepravu velkého množství surovin používají vznětové motory které jsou schopny spalovat celé spektrum ropných destilátů - zemní plyn, alkoholy, benzín, dřevní plyn, topné oleje, motorovou naftu a dokonce i zbytková paliva. Zejména těžší frakce ropy jsou využívány jako lodní palivo. Lodní motory jsou konstruovány jako mnohem odolnější při užívání méně čistého paliva. Z toho vyplývá, že na používaná lodní paliva jsou mnohem menší kvalitativní nároky než například na motorovou naftu, což znamená především nižší cenu.
Zdroj: cs.wikipedia.org/wiki/Lodní_palivo

Standardy pro lodní dopravu jsou podle Dietmara Oeligera z NABU velmi nízké ve srovnání s automobilovým průmyslem. „Lidé se nestarají o emise na otevřeném moři,“ řekl britskému deníku.

Emise lodí reguluje International Maritime Organisation (IMO). Od roku 2020 mají výletní lodě snížit podíl síry v palivu z 3,5 procenta na 0,5 procenta.

Některé firmy přistupují k inovacím, například využívají mořskou vodu pro vymývání výfuků. Síra se tak neuvolňuje tolik do ovzduší, ale zůstává v moři. Oeliger tvrdí, že nejlepším řešením by bylo, aby lodě přešly na čistší paliva. Na silniční motorovou naftu, případně na zkapalněný zemní plyn (LNG).

Část lodních firem investuje právě do LNG. Royal Caribbean Cruises má mít takové lodě od roku 2022. Investuje také do vývoje palivových článků. LNG je lepší než nekvalitní lodní palivo, ale bezemisní také není, upozornil Tristan Smith, klimatolog na University College London. Proto by se lodní průmysl měl zaměřit na obnovitelné zdroje a biopaliva.

Norská společnost Hurtigruten si už objednala dvě hybridní lodě. Dodány mají být v roce 2018 a 2019. „Budoucnost lodní dopravy je bezpochyby tichá a bezemisní,“ řekl pro cruiseindustrynews.com ředitel Hurtigrutenu Daniel Skjelda.

Lodě mají produkovat o 20 procent méně oxidů uhlíku, pouze na elektrický pohon vydrží plout 30 minut. Hybridní pohon vyvíjí firma Rolls Royce.

Dále čtěte:

Autoprůmysl se zlobí: zácpy jsou horší než diesely

Nadměrné emise VW způsobí předčasnou smrt 1200 lidí, včetně 72 Čechů



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Co vše právě teď ovlivňuje kurz koruny k euru
Co je dobré vědět o superhrubé mzdě?
Kam putuje 1 miliarda vybraná od OSY?
Kdy vám vypnou televizi? Digitální pozemní vysílání DVB-T skončí do 20 měsíců!
8 daňových nepravd
Auta
Statistiky: V Německu se nejvíce krade Audi Q7, u nás je v…
Navštívili jsme chytré město budoucnosti: Smart City Polygon
Výroční aukce Porsche: Kupte si prototyp 959, dakarský speciál nebo 911 „Project Gold“
Fotogalerie: Volha, Lada, Iž nebo Záporožec na dobových reklamních fotkách
MV Agusta F4 Claudio: Ciao, superbiku z Varese!
Technologie
Chcete červený smartphone? Na výběr je jen pár modelů. Proč k nám výrobci vozí pouze základní barvy?
Google zakoupené SD a HD filmy povýší na 4K. Je to zdarma, ale…
Němci jsou proti sloučení Vodafonu a UPC. Evropská komise rozhodne za měsíc
Prý se chystá Chrome pro Windows 10 na počítačích s procesory ARM
Firefox 63: změny v ochraně proti sledování a v pořadí procházení stránek
Hry pro příležitostné hráče