zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

 Výletní loď Balmoral
Výletní loď Balmoral
Autor: čtk

I lodní doprava zelená. Klasická loď má totiž emise jako 5 milionů aut

10. března 2017, 13:16  -  frn
 Výletní loď Balmoral
Výletní loď Balmoral
Autor: čtk
10. března 2017, 13:16

Lodní doprava patří mezi největší znečišťovatele ovzduší. Většinu lidí to netrápí, protože emise vypouští na volném moři. Problém nastává u výletních lodí, které vozí bohatou klientelu. I zde začínají vznikat první "eko" lodě na hybridní pohon. Další alternativou je stlačený plyn.

Výletní lodě ročně využije 25 milionu lidí. Většina z pasažérů se vůbec nepozastaví nad tím, kolik škodlivin během plavby nadýchají. Například jeden šestnáctiválcový dieselový motor největší výletní lodi Harmony of the Seas za hodinu spotřebuje 5212 litrů nafty, uvedl deník The Guardian.

Loď má takové motory dva. Za den to je 250 tisíc litrů paliva, které může obsahovat až 3500krát více síry, než používají dieselová auta. Lodní motory navíc neobsahují filtry pevných částic.

„Tyto lodě spálí tolik paliva jako celé město. Využívají mnohem více energie než kontejnerové lodě,“ tvrdí Bill Hemmings, odborník na lodní dopravu bruselské organizace Transport and Environment. Ekologická organizace uvedla, že emise lodní dopravy způsobí jen v Evropě 50 tisíc předčasných úmrtí ročně.

Axel Friedrich, německý expert na znečištění, vypočetl, že jedna výletní loď vyprodukuje přes pět tun emisí dusíku a 450 kilogramů drobných prachových částic za den.

Produkce škodlivin jedné výletní lodi ve srovnání s auty
Oxid uhličitý 83 678 aut
Oxidy dusíku 421 153 aut
Pevné částice 1,5 milionu aut
Oxid siřičitý 376 milionů aut

Zdroj: NABU/Axel Friedrich 2012

Daniel Rieger z německé ekologické organizace Naturschutzbund Deutschland (NABU) prohlásil, že jedna výletní loď vyprodukuje tolik škodlivin, jako pět milionů aut, které by ujely stejnou vzdálenost. „Tyto lodě používají těžký topný olej, který na zemi musí být zlikvidován jako nebezpečný odpad.“

Lodní palivo
Většina nákladních lodí, zejména tankery a ostatní lodě pro přepravu velkého množství surovin používají vznětové motory které jsou schopny spalovat celé spektrum ropných destilátů - zemní plyn, alkoholy, benzín, dřevní plyn, topné oleje, motorovou naftu a dokonce i zbytková paliva. Zejména těžší frakce ropy jsou využívány jako lodní palivo. Lodní motory jsou konstruovány jako mnohem odolnější při užívání méně čistého paliva. Z toho vyplývá, že na používaná lodní paliva jsou mnohem menší kvalitativní nároky než například na motorovou naftu, což znamená především nižší cenu.
Zdroj: cs.wikipedia.org/wiki/Lodní_palivo

Standardy pro lodní dopravu jsou podle Dietmara Oeligera z NABU velmi nízké ve srovnání s automobilovým průmyslem. „Lidé se nestarají o emise na otevřeném moři,“ řekl britskému deníku.

Emise lodí reguluje International Maritime Organisation (IMO). Od roku 2020 mají výletní lodě snížit podíl síry v palivu z 3,5 procenta na 0,5 procenta.

Některé firmy přistupují k inovacím, například využívají mořskou vodu pro vymývání výfuků. Síra se tak neuvolňuje tolik do ovzduší, ale zůstává v moři. Oeliger tvrdí, že nejlepším řešením by bylo, aby lodě přešly na čistší paliva. Na silniční motorovou naftu, případně na zkapalněný zemní plyn (LNG).

Část lodních firem investuje právě do LNG. Royal Caribbean Cruises má mít takové lodě od roku 2022. Investuje také do vývoje palivových článků. LNG je lepší než nekvalitní lodní palivo, ale bezemisní také není, upozornil Tristan Smith, klimatolog na University College London. Proto by se lodní průmysl měl zaměřit na obnovitelné zdroje a biopaliva.

Norská společnost Hurtigruten si už objednala dvě hybridní lodě. Dodány mají být v roce 2018 a 2019. „Budoucnost lodní dopravy je bezpochyby tichá a bezemisní,“ řekl pro cruiseindustrynews.com ředitel Hurtigrutenu Daniel Skjelda.

Lodě mají produkovat o 20 procent méně oxidů uhlíku, pouze na elektrický pohon vydrží plout 30 minut. Hybridní pohon vyvíjí firma Rolls Royce.

Dále čtěte:

Autoprůmysl se zlobí: zácpy jsou horší než diesely

výfuk ( Zdroj: Wikimedia, Autor: Steevven1, CC BY 2.5, wiki )

Nadměrné emise VW způsobí předčasnou smrt 1200 lidí, včetně 72 Čechů



Čtěte také

Pivovar Kout, ilustrační foto

Zkažené koutské pivo. Tradiční pivovar uvízl ve stavu klinické smrti

Tradiční podnik Kout na Šumavě zavřel, uvnitř zůstaly stovky hektolitrů piva.

před 25 minutami

 Byty v Berlíně - ilustrační foto

Naděje na zkrocení bytové krize v nedohlednu. Ceny nájmů v Německu prudce rostou

Levná Žitava je jen anomálie. Bydlení v Německu prudce zdražuje, řešení hledají radnice…

před 1 hodinou

Přehlídka CES

Od cetek po taxikoptéry. Veletrh CES prezentoval od každého něco

Veletrh CES za dobu své existence prošel výraznou změnou. Od výstavy novinek velkých…

před 1 hodinou

Události Korona virus v Číně, ilustrační foto

Koronavirus si v Číně vyžádal 41 životů, úřady zpřísnily preventivní opatření

V Číně už na nový koronavirus zemřelo 41 lidí a počet nakažených se přiblížil k 1300.…

před 7 hodinami

Emisní povolenky, ilustrační foto

Výnosné povolenky. Obrat obchodů loni stoupl na rekord

Obrat obchodů s emisními povolenkami v loňském roce celosvětově vzrostl o 34 procent na…

před 7 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 3 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Zvýšení minimální mzdy daňovým pohledem
Jak vypočítat daň z nemovitých věcí v daňovém přiznání?
Pravděpodobné pojistné je opět vyšší
Růst průměrné mzdy - co všechno ovlivní v roce 2020?
Zaměstnanci a daně: roční zúčtování a slevy
Auta
Škoda potvrdila Octavii RS s hybridním pohonem. Odhalí ji…
VW Arteon Shooting Brake míří i k českým zákazníkům. Dorazí na podzim spolu s faceliftem
Elektrický a pro každodenní ježdění. Bugatti plánuje svůj druhý sériový model
Škoda Kodiaq vozí záchranáře nejen u nás, ale i v Británii
Nový ředitel Renault Trucks pro ČR a SR
Hry pro příležitostné hráče