Nepřehlédněte
Výběr zpráv Protextu ČTK
Protext ČTK
Úzké jízdní pruhy a parkovací místa. Obezita postihla i auta
Centrum pro automobilový výzkum (CAR) z univerzity Duisburg-Essen zveřejnilo data o průměrné šíři vozů v Německu. Loni nově přihlášená auta měla průměrnou šířku 180,2 cm, v roce 1990 to bylo 168 cm. Do roku 2025 se počítá s nárůstem až na 183 cm. Kromě problémů při parkování způsobuje „bobtnání“ aut nebezpečné situace na silnicích.
Pokud máte menší auto a v podzemní garáži u něj z obou stran zaparkují velká SUV, budete mít problém s nastoupením. Na parkovištích jsou místa široká většinou 2,5 metru a to pro mnoho současných vozů nestačí pro pohodlné nastoupení a vystoupení.
Centrum pro automobilový výzkum (CAR) z univerzity Duisburg-Essen se na problematiku nárůstu šířky nových vozů podívalo podrobněji. Došlo k závěru, že v roce 2017 měly nově přihlášené osobní vozy v Německu v průměru šíři 180,2 centimetru, přitom v roce 1990 to bylo 167,9. Rozdíl činí 12,3 centimetru. A trend bobtnajících vozů do šířky má pokračovat. CAR odhadlo, že v roce 2025 to bude 183 centimetrů. Výsledky studie zveřejnil deník Die Welt.
I když jde o několik centimetrů, v reálném životě to může způsobit mnoho komplikací. Odborníci doporučují, aby parkovací stání byla alespoň 2,5 metru široká. V Německu jsou ale stání na mnoha místech široká jen 2,3 metru. I německé sdružení ADAC kritizuje to, že stání ve většině veřejných garáží má šířku pouze 2,3 metru, což je pro SUV nedostačující.
Jak bobtnalo Porsche 911 | ||
---|---|---|
Rok | Šířka vozu v cm | Změna v cm |
1973 | 165,2 | - |
1993 | 173,5 | +8,3 |
2013 | 180,8 | +15,6 |
2017 | 185,5 | +20,3 |
Zdroj: Auto Bild
Daleko větším problémem z hlediska bezpečnosti provozu jsou zúžené pruhy při opravách silnic. Například na dálnici. Levý jízdní pruh o šířce 2,5 metru může být pro mnoho aut nebezpečně úzký a podle německého deníku až život ohrožující.
Odchylky mezi jednotlivými modely aut jsou velké. Nejširší jsou dodávky s průměrnou šíří 185,3 centimetru, limuzíny mají v průměru 184,7 centimetrů, na třetím místě jsou populární vozy SUV se šířkou 183,9 centimetru.
Rozšiřování se nevyhnulo ani malým autům. Opelu Corsa od roku 1990 nabral 14 procent ze 153 cm na 175 cm, VW Golf se zvětšil ze 168 cm na 180 cm a trojkové BMW ze 165 cm na 181 cm. Také legendární vůz Porsche 911 pořádně nabobtnal. Původně měl sportovní vůz šířku 165,2 centimetru, nyní to je 185,5 centimetru. V průměru se nejvíce rozšířila auta značky Ford, o 10,2 procenta. Mercedes-Benz narostl od roku 1990 v průměru o 5,8 procenta.
Dále čtěte:
Příliš mnoho zavřených letišť. Berlín vyhlíží kolaps
New York prohrál bitvu o elektrická kola. Zrušil jejich zákaz
Budoucnost na silnici: počítače budou hlavně parkovat, řízení zůstane lidem
Čtěte také
Španělská Omladina a Evropa
„Proevropské síly" sklízejí plody svého konání v posledních třech desetiletích.
před 8 hodinami
Po padesátce zrychlit: zkušení byznysmeni vydělávají na kryptoměnách i aplikacích
Tyhle padesátníky ještě nikdo z oběhu nestáhl a chystají se znovu měnit svět.
před 9 hodinami
Zklidnění na frontě: Čína nakoupí americké zboží za 1,2 bilionu dolarů
Čína v rámci obchodních rozhovorů se Spojenými státy souhlasila, že nakoupí americké…
22. února 2019
Sdílení
Hodnocení

Děkujeme za Vaše hodnocení