Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Astratex posiluje management, novým ředitelem je Ladislav Bárta

Lídr na středoevropském trhu se spodním prádlem a plavkami Astratex posiluje svůj…

Zahradní domky dají vaší zahradě nový rozměr

Na konci zimy opět plánujeme zahradní práce. Avšak zahrada bez místa na relaxaci není…

Nebankovní půjčky prolamují svou neblahou pověst

Ještě nedávno bylo spojení nebankovní půjčky téměř sprostým slovem. Lidé se na ně dívali…

Úzké jízdní pruhy a parkovací místa. Obezita postihla i auta

23. dubna 2018, 06:16  -  frn
23. dubna 2018, 06:16

Centrum pro automobilový výzkum (CAR) z univerzity Duisburg-Essen zveřejnilo data o průměrné šíři vozů v Německu. Loni nově přihlášená auta měla průměrnou šířku 180,2 cm, v roce 1990 to bylo 168 cm. Do roku 2025 se počítá s nárůstem až na 183 cm. Kromě problémů při parkování způsobuje „bobtnání“ aut nebezpečné situace na silnicích.

Pokud máte menší auto a v podzemní garáži u něj z obou stran zaparkují velká SUV, budete mít problém s nastoupením. Na parkovištích jsou místa široká většinou 2,5 metru a to pro mnoho současných vozů nestačí pro pohodlné nastoupení a vystoupení.

Centrum pro automobilový výzkum (CAR) z univerzity Duisburg-Essen se na problematiku nárůstu šířky nových vozů podívalo podrobněji. Došlo k závěru, že v roce 2017 měly nově přihlášené osobní vozy v Německu v průměru šíři 180,2 centimetru, přitom v roce 1990 to bylo 167,9. Rozdíl činí 12,3 centimetru. A trend bobtnajících vozů do šířky má pokračovat. CAR odhadlo, že v roce 2025 to bude 183 centimetrů. Výsledky studie zveřejnil deník Die Welt.

I když jde o několik centimetrů, v reálném životě to může způsobit mnoho komplikací. Odborníci doporučují, aby parkovací stání byla alespoň 2,5 metru široká. V Německu jsou ale stání na mnoha místech široká jen 2,3 metru. I německé sdružení ADAC kritizuje to, že stání ve většině veřejných garáží má šířku pouze 2,3 metru, což je pro SUV nedostačující.

Jak bobtnalo Porsche 911
Rok Šířka vozu v cm Změna v cm
1973 165,2 -
1993 173,5 +8,3
2013 180,8 +15,6
2017 185,5 +20,3

Zdroj: Auto Bild

Daleko větším problémem z hlediska bezpečnosti provozu jsou zúžené pruhy při opravách silnic. Například na dálnici. Levý jízdní pruh o šířce 2,5 metru může být pro mnoho aut nebezpečně úzký a podle německého deníku až život ohrožující.

Odchylky mezi jednotlivými modely aut jsou velké. Nejširší jsou dodávky s průměrnou šíří 185,3 centimetru, limuzíny mají v průměru 184,7 centimetrů, na třetím místě jsou populární vozy SUV se šířkou 183,9 centimetru.

Rozšiřování se nevyhnulo ani malým autům. Opelu Corsa od roku 1990 nabral 14 procent ze 153 cm na 175 cm, VW Golf se zvětšil ze 168 cm na 180 cm a trojkové BMW ze 165 cm na 181 cm. Také legendární vůz Porsche 911 pořádně nabobtnal. Původně měl sportovní vůz šířku 165,2 centimetru, nyní to je 185,5 centimetru. V průměru se nejvíce rozšířila auta značky Ford, o 10,2 procenta. Mercedes-Benz narostl od roku 1990 v průměru o 5,8 procenta.

Dále čtěte:

Příliš mnoho zavřených letišť. Berlín vyhlíží kolaps

New York prohrál bitvu o elektrická kola. Zrušil jejich zákaz

Budoucnost na silnici: počítače budou hlavně parkovat, řízení zůstane lidem



Čtěte také

 Páral

Španělská Omladina a Evropa

„Proevropské síly" sklízejí plody svého konání v posledních třech desetiletích.

před 8 hodinami

 Muži s bitcoinem. Ondřej Klofáč (vlevo) a Pavel Pulkráb se postili do zprostředkování obchodu s virtuálními měnami. Zabývají se zhruba dvacítkou z nich s největší kapitalizací.

Po padesátce zrychlit: zkušení byznysmeni vydělávají na kryptoměnách i aplikacích

Tyhle padesátníky ještě nikdo z oběhu nestáhl a chystají se znovu měnit svět.

před 9 hodinami

 Americký prezident Donald Trump

Zklidnění na frontě: Čína nakoupí americké zboží za 1,2 bilionu dolarů

Čína v rámci obchodních rozhovorů se Spojenými státy souhlasila, že nakoupí americké…

22. února 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 3 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Poradna plná daňového přiznání
Kouříte zdravě aneb jakým rizikem jsou náhražky cigaret?
Přes 371 tisíc domácností loni změnilo dodavatele. I proto, že se zdražovalo
Neomezená mobilní data nejsou a ani nebudou
Otcovská dovolená v roce 2019
Auta
Volvo XC90 se po faceliftu nezměnilo, nově ale maskuje…
První opravdová Cupra se jmenuje Formentor a sází na plug-in hybridní pohon
Audi Q8 může mít výkon 330 koní také v kombinaci s dieselem. Stačí vznést požadavek na obvyklé místo
Jak chrání SUV chodce? Forester a RAV4 na výbornou, BMW X1 v podstatě vůbec
Srovnání pokut u nás, v Rakousku, Německu a na Slovensku: Koho bolí nejvíc?
Technologie
Srovnání pokut v sousedních zemích. Kde řidiči platí nejvíc?
Nvidia vydala GeForce GTX 1660 Ti: Turing s „RTX Off“, ale levnější. Jak dopadl?
Cnews FM: Strach z vývoje Windows 10 a protispotřebitelské výroky ministerstva [podcast]
Moneta ještě pořád chce koupit Air Bank, zaplatila by ale méně
Šeptanda: Microsoft ukáže nový Xbox již v červnu na E3
Hry pro příležitostné hráče