Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Letecký motor, ilustrační foto
Letecký motor, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Amoniak místo benzínu: letecký průmysl hledá zelenější palivo

16. října, 12:32  -  František Novák
Letecký motor, ilustrační foto
Letecký motor, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
16. října, 12:32

Letecká doprava představuje pro životní prostředí významnou zátěž. V Norsku vědci experimentují s palivem v leteckých motorech. Jako výrazně ekologičtější variantou, než je letecký benzín, se jeví spalování amoniaku. Mohlo by se z něj stát palivo budoucnosti nejen v letadlech, ale mohl by pohánět i turbíny v elektrárnách.

Letecký sektor si chce vylepšit svou pověst z pohledu emisí skleníkových plynů tím, že by používal zelenější palivo, než je letecký benzín. Nicholas Worth z norské technologické univerzity NTNU s přispěním dotace ve výši milionů eur z EU zkoumá možnosti efektivnějšího spalování paliva v leteckých motorech.

Problém letecké dopravy představují i emise dusíku, které v okolí letišť představují zdravotní riziko. „Na letištích je mnoho emisí dusíku. K tomu je třeba připočítat emise skleníkových plynů se spalování paliva během letu,“ vysvětlil Worth.

I když se odborníci neshodnou, kolik emisí skleníkových plynů letecká doprava produkuje, propočty se pohybují mezi dvěma až deseti procenty globální produkce CO2, každopádně při přepočtu na osobu se jedná o velmi neekologický způsob dopravy.

Norský vědec experimentuje se spalováním amoniaku, vodíku i metanu. Spalovací komory mohou být malé v helikoptérách, větší v dopravních letadlech nebo obrovské v elektrárnách. Podle něj má amoniak lepší vlastnosti při spalování než vodík, který se dá vyrábět elektrolýzou z obnovitelných zdrojů energie.


Prognóza měnového fondu: Plyn i elektřina musí zdražit o desítky procent


„Amoniak se snáze přepravuje, lépe se skladuje a je třeba menšího tlaku, aby se změnil na kapalné skupenství, než je tomu u vodíku. Amoniak také hoří pomaleji než vodík,“ shrnul výhody tohoto paliva, jež se průmyslově vyrábí zejména jako hnojivo.

Produkuje jej také norská společnost Yara, ve které má třetinový podíl norský stát. Použití amoniaku v letecké dopravě by snížilo produkci znečišťujících látek. Navíc by se mohl používat i ve stacionárních plynových turbínách pro výrobu energie.

Profesor na norské NTNU i americké Yaleově univerzitě Edgar Hertwich zdůraznil, že technologií ke snížení současné produkce skleníkových plynů je v současnosti k dispozici dostatek. Většina investic ale stále míří do technologií pro spalování fosilních paliv ropy, uhlí a zemního plynu.

Pokud lidé nezmění své chování, do roku 2100 teplota vzroste o 4 stupně Celsia. Hertwich tvrdí, že svět musí usilovat o nulové uhlíkové emise už do roku 2040 a přestat investovat do tradičních energetických a dopravních systémů, jež spotřebovávají fosilní paliva. To znamená do výstavy dálnic, letišť a uhelných elektráren. „Nové technologie nepomohou, pokud nevyužijeme možnost přestat používat ty staré,“ varoval.

Dále čtěte:

Maglev v Číně má jezdit až 1000 km/h. O využití německého vynálezu se znovu uvažuje i v Evropě

Doprava budoucnosti: kdo a co bude konkurovat hyperloopu?


Čtěte také

Černínský palác, sídlo ministerstva zahraničí

Zákaz Člověka v tísni v Rusku: ministerstvo zahraničí si předvolalo ruského velvyslance

Ministerstvo zahraničí si dnes předvolalo ruského velvyslance Alexandera Zmejevského…

14. listopadu 2019

 Jaromír Manhart (uprostřed), archivní foto

„Pán odpadu” končí. Ředitel Manhart odchází z ministerstva životního prostředí

Přestože se nyní ostře sledovaná nová odpadová legislativa řeší na vládě, její autor se…

14. listopadu 2019

 Jan Hamáček a Jiří Zimola

Zimola bude kandidovat za ČSSD, uvedl Hamáček. Změna 2020 podle něj není konkurence

Předseda jihočeské sociální demokracie Jiří Zimola bude příští rok v krajských volbách…

14. listopadu 2019

7 tipů na skvělé knižní dárky nejen pod stromeček

7 tipů na skvělé knižní dárky nejen pod stromeček

Přemýšlíte o tom, jakou knihu darovat svým blízkým na Vánoce, k narozeninám či prostě jen…

14. listopadu 2019

 Poslanec KSČM Zdeněk Ondráček

Přestaňte používat titul, vyzvala univerzita Ondráčka. Sama mu jej odebrat nemůže

Univerzita Palackého vyzvala poslance KSČM Zdeňka Ondráčka, aby rezignoval na svůj…

14. listopadu 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 3.50

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Změnil jsem dodavatele a platím víc! I k tomu může dojít
Jak žádat o mateřskou?
Kdy letos začíná advent?
O kolik se v roce 2020 zvednou platy ve veřejné sféře?
Jaké příjmy může mít předčasný důchodce?
Auta
Setrvačník nemusí být jen součást motoru. Lze s ním i…
Ferrari Roma je kupé s parádním designem a výkonem 620 koní
Honda S-MX vznikla jako milenecký azyl na kolech. Značka se tím nijak netajila
Videodojmy Audi SQ8 TDI – Sem se dívej, BMW
Elva je moderní interpretací monopostů McLaren-Elva z 60. let. Vznikne v sérii 399 kusů
Hry pro příležitostné hráče