Vzpomínka Po půlročním boji s rakovinou zemřel minulý týden v osmačtyřiceti letech Pavel Sláma, spoluzakladatel a šéf elektrořetězce Datart. Slušný, přímý a pohodový člověk, který se v tvrdém retailovém oboru nikdy nesnížil k neférovým praktikám. Dovolte, abych na něj krátce zavzpomínal ze svého novinářského pohledu.
Ačkoli vybudoval firmu s téměř pětimiliardovým obratem a tisícovkou zaměstnanců, nestal se Pavel Sláma škrobeným „kravaťákem“. Naopak, nejčastěji ho bylo možné potkat v džínách a košili, často vysoukané z kalhot. Byl to člověk, který nikdy nepovyšoval formu nad obsah, ať se to týkalo jeho samotného nebo firmy, kterou spoluzaložil a donedávna řídil. Nikdy nepoužíval prázdné manažerské fráze, když na některou z otázek nechtěl nebo neuměl odpovědět. Přímost a slušnost jsou hlavní charakterové rysy, které se mi v souvislosti s Pavlem Slámou vybaví, když si zpětně připomínám naše setkání.
I když si novináře nepouštěl příliš „k tělu“, neschovával se za tradiční marketingová prohlášení, prostě ideální respondent.
A hlavně s neutuchající energií bojoval za Datart i v době, kdy kamenné elektroobchodníky začaly válcovat e-shopy. Úspěšně.
Firma se pod jeho vedením přizpůsobila novým podmínkám a o své postavení nepřišla. Když před časem britská společnost Darty, jež Datart od Slámy a dalších zakladatelů v roce 2000 koupila, oznámila restrukturalizační kroky, čítající kromě jiného i prodej česko-slovenských aktivit, začal vyjednávat o zpětném odkupu.
Po Praze se převážně pohyboval na svém skútru, protože tak bylo možné nejrychleji dojet z karlínské centrály do kterékoli z dvanácti prodejen řetězce ve městě. Na skútru a v rozhalené košili, pro něj tak tradiční, dorazil i na poslední focení pro týdeník Euro před rokem a půl. Přestože měl diář – v předvánočním období, které je pro maloobchodníky klíčovou částí roku – nacpaný k prasknutí, udělal si čas na schůzku a pořízení aktuálních fotografií.
Tehdy jsem připravoval sektorovou analýzu více než třicetimiliardového trhu elektroprodejců, kamenných i internetových.
Domluvili jsme se, že mu v rámci „dobrých vztahů“ článek před publikací pošlu ke zhlédnutí. Na svůj slib jsem však bohužel zapomněl a pochybení si vybavil pozdě, text byl již v tiskárně. Hned jsem mu volal a omlouval se. Pavel Sláma tu informaci přijal s rozvahou a klidem, jemu tak typickými. Žádné výčitky, jen konstatování, že doufá v korektnost článku. „Snad to příště zvládneme lépe,“ dodal.
Bohužel, žádné „příště“ už nikdy nebude a já svůj nedodržený slib již nebudu moci napravit. Bylo mi ctí, pane Slámo, se s vámi potkat.
O autorovi| Ondřej Hergesell, CIO Business World